Pahimmat kuulemasi aivopierut?
Mikä on käsittämättömin juttu, jonka olet kuullut jonkun toisen sanovan aivan tosissaan? Minä olin tänään Kajaanilaisessa ruokakaupassa kuulemassa seuraavanlaista. Puhujana oli teinityttö:
"Siis Jyväskylä? Onko se joku ihan pikkunen paikkakunta? Onko se jossakin Kajaania pohjosemmassa?"
Ai kamala, en ole vieläkään toipunut järkytyksestä.
Kommentit (584)
Luennolla luennoitsijan dioissa oli kuva Edvard Munchin Huuto-maalauksesta. Kurssikaveri: "Mä oon ehkä nähnyt tuon kuvan aikaisemminkin jossakin..."
Siis eihän kaikkia kiinnosta taide, mutta kyllä luulis olevan yleissivistystä, että tunnistaa Huuto-maalauksen. No, onneksi sentään vaikutti etäisesti tutulta kaverillekin. Ei ollut ihan outo kuva.
Ei kaikki voi tietää Suomen paikka kuntia.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:35"]
Eräs tohtoritason ministeri oli saanut tietoonsa suomalaisissa pankeissa olevien talletusten määrän. Haastattelussa hän haikaili, että ne miljardit pitäisi saada sieltä liikkeelle taloutta vauhdittamaan.
[/quote]Ja mikä tässä oli se aivopieruosuus? Säästäminen on taloutta hyydyttävä riesa.
[/quote]
Kyllä ne korkean tason veronkiertäjien veroparatiiseihin kätkemät varat hyydyttää taloutta huomattavasti enemmän, kuin tavisten tileillä makaavat rahat.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:38"]
Nuoret keskustelivat jokunen vuosi sitten tulevasta Helsingin reissusta ja toinen ehdotti että mennään käymään siinä kahvila Kentaurissa :D
[/quote]
Mikä toi Kentaur sit on?
Lavaste kahvila tv ohjelmassa Salatut elämät
[/quote]
Tuoko pitäis tietää? Ei tule kaikkea wt -ohjelmaa seurattua...
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:11"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:58"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:38"]
Nuoret keskustelivat jokunen vuosi sitten tulevasta Helsingin reissusta ja toinen ehdotti että mennään käymään siinä kahvila Kentaurissa :D
[/quote]
Mikä toi Kentaur sit on?
Lavaste kahvila tv ohjelmassa Salatut elämät
[/quote]
Tuoko pitäis tietää? Ei tule kaikkea wt -ohjelmaa seurattua...
[/quote]
Miks pitäis tietää? Jos ei jotain tajuu voi kysyä tai skipata
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:26"]
Helsinkiläinen sairaanhoitaja pohti ääneen, onko Rovaniemi Joensuun korkeudella.
[/quote]
Mitä ihmeellistä tässä on? Jos itse asuu etelässä, niin maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita tiedettävänä kuin Rovaniemen ja Joensuun tarkka sijainti. Samoin se aloitusviestin Jyväskylä. Jos ei kuulu omaan elinpiiriin niin miksi siitä pitäisi tietää sen enempää kuin muistakaan vastaavan kokoisista Euroopan kaupungeista.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:26"]
Helsinkiläinen sairaanhoitaja pohti ääneen, onko Rovaniemi Joensuun korkeudella.
[/quote]
Mitä ihmeellistä tässä on? Jos itse asuu etelässä, niin maailmassa on paljon tärkeämpiäkin asioita tiedettävänä kuin Rovaniemen ja Joensuun tarkka sijainti. Samoin se aloitusviestin Jyväskylä. Jos ei kuulu omaan elinpiiriin niin miksi siitä pitäisi tietää sen enempää kuin muistakaan vastaavan kokoisista Euroopan kaupungeista.
[/quote]
Kuuluu yleissivistykseen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 11:28"]
Tuttu nainen tokaisi parikymppisenä kananmunista näin: "Ne ovat niin tuoreita, että siellä voi olla tipu sisällä."
Kysyin muuttuuko tipu takaisin valkuaiseksi ja keltuaiseksi, kun muna ikääntyy. Nainen meni vaikeaksi ja totesi, ettei koskaan ollut ajatellut asiaa noin.
[/quote]
Häh? Ei kyllä tämä sun oma lohkaisu auennut kyllä ollenkaan. Taisi naisen ilme muuttua vaikeaksi vain siksi, että oli myötänolostunut sinun jäykän tosikkomaisuutesi vuoksi :D
[/quote]No, sinä olet se toinen yksinkertainen.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:25"]
[/quote]
[/quote]
No eikö Suomi muka kuulu sun elinpiiriin? Ei hitto, tuollako sä selität tietämättömyytes?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 10:39"]
Varatuomari on korkeampi kuin tuomari.
[/quote]
Mitä aivopierua tuossa on???
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:25"]
[/quote]
[/quote]
No eikö Suomi muka kuulu sun elinpiiriin? Ei hitto, tuollako sä selität tietämättömyytes?
[/quote]
Koko Suomi vai? Ei todellakaan. Yhtä hyvin voisi väittää että koko Eurooppa kuuluu elinpiiriini.
Olin vaihtarina Skotlannissa 90-luvulla. Samaan aikaan siellä opiskellut sveitsiläinen opiskelija oli melkoisen tyrmistynyt, kun oli mennyt postiin Edinburghissa aikomuksenaan lähettää paketti kotimaahansa. Postivirkailija oli kysynyt onko Sveitsi Euroopassa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 14:25"][quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:26"]
[/quote]
[/quote]
Kuuluu yleissivistykseen.
[/quote]
Kuka tai mikä on se taho, joka määrittelee mitä sisältyy "yleissivistykseen" ja onko se tosiaan kaikille sama? Minusta se mitä, ihmisen "kuuluu" tietää riippuu ihan siitä missä asuu, mitä tekee työkseen jne...
Jos ei ikinä ole käynytkään Jyväskylässä päinkään eikä tunne sieltä ketään, eikä ammatikseen opeta maantietoa niin miksi ihmeessä siitä pitäisi tietää muuta kuin nimi? Itse tiedän nimen ja postinumeron - koska postinumerot kuuluvat työhöni. Muuten minulla ei ole yhtään mitään syytä tietää Jyväskylästä yhtään mitään. Esim. Tallinna on paljon lähempänä sekä maantieteellisesti että henkisesti. Kertokaa nyt jyväskyläläiset mikä siinä kaupungissanne on niin ihmeellistä että kaikkien suomalaisten pitäisi se tietää?
Velipoika: Kuule miksi sitä siinä laulussa lauletaan, että "on sulla muodot Venuksen"? Kun se Venushan on vaan semmonen pallo...
Minä vakavalla naamalla: No siis se planeetta Venus on saanut nimensä roomalaisten rakkaudenjumalatar Venuksen mukaan...
Velipoika: Jaaaaaa!
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:14"]
Kuka tai mikä on se taho, joka määrittelee mitä sisältyy "yleissivistykseen" ja onko se tosiaan kaikille sama?
[/quote]
Kyllä peruskoulun oppimäärä on kaikille yli 80 älykkyysosamäärän omaaville ihmisille sama.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:23"]
Kuka tai mikä on se taho, joka määrittelee mitä sisältyy "yleissivistykseen" ja onko se tosiaan kaikille sama?
[/quote]
Kyllä peruskoulun oppimäärä on kaikille yli 80 älykkyysosamäärän omaaville ihmisille sama.
[/quote]
Suurin osa ihmisistä muistaa peruskoulun oppimäärästä murto-osan. Eikä peruskoulussa menestyminen kerro älykkyydestä yhtään mitään.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:21"]
Velipoika: Kuule miksi sitä siinä laulussa lauletaan, että "on sulla muodot Venuksen"? Kun se Venushan on vaan semmonen pallo...
Minä vakavalla naamalla: No siis se planeetta Venus on saanut nimensä roomalaisten rakkaudenjumalatar Venuksen mukaan...
Velipoika: Jaaaaaa!
[/quote]
LOL, tästä tulikin mieleen mun serkku, joka luuli tosissaan et Pluto on saanut nimensä Mikki Hiiren koiran mukaan, kun me heitettiin sitä vitsinä.
Kerroin teini-ikäiselle siskolleni, että olen lähdössä Lontooseen ja sieltä sitten Pariisiin. Hän vastasi: "Mutta eiks Pariisi oo Lontoon pääkaupunki?"
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 15:23"]
[/quote]
[/quote]
Suurin osa ihmisistä muistaa peruskoulun oppimäärästä murto-osan. Eikä peruskoulussa menestyminen kerro älykkyydestä yhtään mitään.
[/quote]
Ei näköjään muista eikä kerro. Oletan että olet käynyt peruskoulun ja mm. unohtanut luetunymmärtämisen.
Ooksä yhtä lihava ku ennenki, tuttavan suusta kuultua kun soitti eikä ollu nähty n vuoteen.