Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö muita väärät sanonnat/sanat?

Vierailija
26.05.2014 |

Esim. "Saatiin pari sorakiveä, syystä että..." Oikea sana: soraääntä. 

"Meni ihan plasmat sekaisin" (ei lausuttu labrassa). Oikea sana:pasmat

"Piti ostaa ruokaa, koska nälkä". Oikein: Piti ostaa ruokaa koska tuli nälkä.

Miksi kirjoittaa kielikuvia yms. jos ei tiedä mikä on se oikea sana? Vai puhuuko jotkut ihan mitä sattuu? "Ihan nasta limassa painoin duunii" "Oma peti kullan kallis" 

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kyllä käyttää noita sanontoja tietoisesti väärin ihan huumorimielessä. Esim. yksi tuttu sanoo aina "veit multa jalat suusta" eikä ole tullut mieleenkään ruveta korjaamaan, että se on kyllä SANAT suusta...

Vierailija
2/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään käyttää sanontoja väärin.

lemppari netissä on "R.I.P. in peace". Aiheutta niin ihanaa närää

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkin ärsyttää muoto "aloin lukemaan" vaikka se nykyisin sallitaankin. En tule koskaan tottumaan siihen. Minulle se tulee aina olemaan huonosti koulutettujen ja sivistymättömien junttien puhetta vaikka kielilautakunta kuinka olisi sen hyväksynyt.

Vierailija
4/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:30"]

"Piti ostaa ruokaa, koska nälkä". Oikein: Piti ostaa ruokaa koska tuli nälkä. 

[/quote]

Ei kuulu joukkoon, koska dokumentoitu: http://www.kotus.fi/?5400_a=comment&5400_m=10234&s=3235

Vierailija
5/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:46"]

Vieläkin ärsyttää muoto "aloin lukemaan" vaikka se nykyisin sallitaankin. En tule koskaan tottumaan siihen. Minulle se tulee aina olemaan huonosti koulutettujen ja sivistymättömien junttien puhetta vaikka kielilautakunta kuinka olisi sen hyväksynyt.

[/quote]

Noin sivistynyt ihminen varmaan tietää, ettei suomen kielessä käytetä myöskään futuuria.

Vierailija
6/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "koska nälkä" on aika yleinen juttu. Homokeskusteluissa saa lukea usein "koska raamattu" perusteluita. On vain lyhyempi kirjoittaa noin, pointti tulee selväksi kuitenkin.

Enemmän ärsyttää ihmiset, jotka yrittävät vaikuttaa sivistyneiltä ja viisailta pätemällä nippelitiedolla. Sananlaskut ja sanonnat muuttuvat koko ajan, samoin kuin suomen kielioppikin. Omituista olisi jos nuo asiat pysyisivät vuodesta toiseen tismalleen samanlaisina. Muutos on vain hyvä asia.

Vierailija
7/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttu sanoo lukevansa lehtä. Särähtää korvaan. Kuinka noin voi sanoa? Ihan suomalainen on.

Vierailija
8/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää ihan älyttömästi se kun kaikki aina puhuu jostain ihmisestä jolle on laitettu huuliin täyte-aineita, että "botox-huulet", kun botoxia ei todellakaan ketään laita huuliin... sillä voi silottaa ryppyjä ja tulla muovisen näköinen naama, eli voidaan jostain sanoa että onpas laittanut botoxia otsaan jos on aivan sileä otsa eikä mene ryppyyn.... mutta huuliin laitetaan pelkästään erilaisia täyte-aineita jos haluaa olla sofia ruusila-nousiainen-apinanaama... 

tyhmä juttu mut aina tekis mieli korjata kun joku puhuu "botox-huulista"

Vierailija
9/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:46"]

[/quote]

Nyt kun saatiin "alkaa tekemään" -fanaatikko paikalle, niin kerropa minulle, miksi juuri ensimmäinen infinitiivi on tuossa rakenteessa ainoa oikea ja kolmas infinitiivi väärä? Kaikissa muissa alkamista ja aloittamista merkitsevissä verbeissä on kolmas infinitiivi (ryhtyä, aloittaa, ruveta tekemään), miksi alkaa-verbissä pitäisi sitten olla tuo ensimmäinen infinitiivi? 

Kirjakieli on kehitetty murteiden pohjalta ja siihen on valittu piirteitä aika satunnaisestikin. Kaikki piirteet eivät suinkaan ole erityisen laaja-alaisia. On muitakin piirteitä, jotka eivät mene oikein minkään logiikan mukaan (esim. rk-konsonanttiyhtymän astevaihtelu on joissain sanoissa itämurteista (härkä: härän), joissain länsimurteista (kurki: kurjen). Mutta jos pyritään säännönmukaisuuteen, loogisempaa olisi, että pyrittäisiin jonkinlaiseen yhdenmukaisuuteen rakenteissa. Ja kun tosiaan katsoo noita muita verbejä, joilla on sama merkityssisältö, tämä 1. infinitiivi tässä on poikkeus.

Vierailija
10/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo koska-juttu on tullut suoraan englannista, ja internet-meemeistä: http://www.theatlantic.com/technology/archive/2013/11/english-has-a-new-preposition-because-internet/281601/

Mun mielestä ihan hauska ilmaus puhekielessä ja somessa, esim. twitterissä jos pitää sanoa asia tiiviisti.

Vierailija
11/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää se että tällä palstalla kaikki saa hepulin, jos käyttää sanaa lihota, vaikka se on ihan oikea lihoa sanan rinnakkaismuoto

Vierailija
12/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ärsyttää se, että joku ei tajua, että "loppujen lopuksi" ei kuulu kirjoittaa "loppuen lopuksi". Siis siihen kuuluu se j.

Vierailija
13/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:12"]Mua ärsyttää se että tällä palstalla kaikki saa hepulin, jos käyttää sanaa lihota, vaikka se on ihan oikea lihoa sanan rinnakkaismuoto

[/quote]

hmm. Mäkin saan siitä hepulin. En tiedä miksi. Jotenkin tulee sellainen olo, että kirjoittaja on juuri ja juuri peruskoulun läpäissyt ihminen, joka lukee vain Seiska-lehteä. Se ärsyttää. Itse en ole av-palstaa aiemmin koskaan tuohon lihota-muotoon törmännyt.

Vierailija
14/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:46"]

[/quote]

Noin sivistynyt ihminen varmaan tietää, ettei suomen kielessä käytetä myöskään futuuria.

[/quote]

Se on ärsyttänyt minua ennen, ärsyttää minua nyt ja tulee ärsyttämään minua tulevaisuudessa sekä myös aikoo ärsyttää maailmantappiin asti.

Tässäpä monta aikamuotoa jotka kattavat tunteeni "alkaa lukemaan" muotoa kohtaan.

Vierailija
15/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihota ei ole oikea muoto, vaan lihoa.

Minä lihon, sinä lihot, hän lihoo... Jne.

Vierailija
16/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika usein "käytännössä" ja "teoriassa" menee ihmisiltä sekaisin kun he puhuvat, voi toki olla vain että minulla on pari urpoa kaveria.

Myös "periaatteessa" sanotaan tilanteissa joissa ei ole kyse mistää perusajatuksesta.

Nämä eivät haittaa, mutta joskus pitää olla skarppina.

Vierailija
17/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sanoilla leikittely ja kuluneiden sananparsien yhdistely on hauskaa. Joskus porukalla mietittiin eri yhdistelmiä, yks lemppari oli "kateus vie tuhkatkin pesästä" ja Leijonakuninkaassakin esiintynyt "totuus on katsojan silmässä".

Omassa puheessa käytän joskus laiskaa kieltä, kuten Epygti, kaalikäälyre, ne on helpompia sanoa ja kuulostaa ihan hauskoilta.

Vierailija
18/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahin on kun ihmiset sanoo: alkaa tanssii, pitää siivoo jne.

Vierailija
19/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te ootte vaan tosikoita.

No, joistakin sanonnoista tulee riesa ja joskus tosiaan huomaa, ettei uusversion hokija taida välttämättä tietää, mikä se alkuperäinen hokema on ollut.

Mut on niitä hauskojakin: kakka vanteensa valitsee (vakka kantensa valitsee), leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä, mikä ei tapa, se ahdistaa...jne

Vierailija
20/53 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:30"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:46"]

[/quote]

[/quote]

Se on ärsyttänyt minua ennen, ärsyttää minua nyt ja tulee ärsyttämään minua tulevaisuudessa sekä myös aikoo ärsyttää maailmantappiin asti.

Tässäpä monta aikamuotoa jotka kattavat tunteeni "alkaa lukemaan" muotoa kohtaan.

[/quote]

Varsinaista futuurimuotoa ei suomen verbeistä saa muodostettua, mutta tulevaan voi viitata monin eri tavoin.

"Tulee ärsyttämään" on puhekieltä. Kirjakielen mukaan voi kyllä sanoa "se on tuleva ärsyttämään minua", mikä on aika kökkö rakenne.

Aikoa-verbin käyttö tulevaisuuteen viitatessa on ihan kirjakielistä. Samoin tulevaisuuteen voi viitata esim. partikkeleilla (huomenna, ikuisesti, kohta jne.).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme