"Suomessa on kaunis luonto" Missä ei olisi? Mainitkaa yksikin maa jossa on ruma luonto.
Jokainen maa sanoo heidän luonnon olevan kaunis. Täysin turhaa kun näin joka paikassa.
Kommentit (217)
Jos Afrikkaan mennään, löytyy esim. pelkästään Tansaniasta lumihuippuinen vuori päiväntasaajalta, jonka juurella käyskentelee norsuja, kirahveja ja leijonia. Lisäksi löytyy metsiä, jokia, savannia, suuria järviä ja vuoria ja niissä kirkkaita vuoristopuroja. Virtahepoja, krokotiileja, puhveleita, antilooppeja, sarvikuonoja, flamingoja jne löytyy joka turistin tiirailtavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähi-itä kokonaisuudessaan, pelkää epämääräistä ja rumaa hiekkakivikkoa.
Huomaa ainakin heti, kuka ei ole edes käynyt siellä. :D
Minä olen käynyt ja on kyllä tylsintä ja ruminta seutua ikinä, vaalean ruskeaa mitään sanomatonta maata silmin kantamattomiin ja ojat täynnä muoviroskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähi-itä kokonaisuudessaan, pelkää epämääräistä ja rumaa hiekkakivikkoa.
Huomaa ainakin heti, kuka ei ole edes käynyt siellä. :D
Minä olen käynyt ja on kyllä tylsintä ja ruminta seutua ikinä, vaalean ruskeaa mitään sanomatonta maata silmin kantamattomiin ja ojat täynnä muoviroskaa.
Tää on kuin sanoisi että on nähnyt koko Euroopan kun on käynyt Sofiassa.
Vierailija kirjoitti:
Kanarian saarten luonto ainakin kamalan näköistä. Ja esyptiin kun mentiin niin pelkkää soraa ja jätteitä.
Olen varmaan jotenkin erikoinen, kun mielestäni Kanarian vuoret ja rannat oli hienoja. Lisäksi paljon kaunista kasvillisuutta, kukkia. Tykkään kyllä yleensä vähän karummista maisemista, tuliperäisestä maasta.
Vierailija kirjoitti:
https://www.travelandleisure.com/trip-ideas/nature-travel/most-naturall…?
Missä Suomi? :/
Täältä löytyy. Sijalta 14. Voittaen Norjan sijalta 17. Ruotsi puuttuu listalta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://www.travelandleisure.com/trip-ideas/nature-travel/most-naturall…?
Missä Suomi? :/
Täältä löytyy. Sijalta 14. Voittaen Norjan sijalta 17. Ruotsi puuttuu listalta kokonaan.
Linkki unohtui.
https://www.euronews.com/2017/09/04/which-is-the-most-beautiful-country…
En ole vielä käynyt Islannissa mutta karu harmaa kiviaines ei ole minusta kaunista. Ehkä aurinkoisina pakkaspäivinä jylhää ja upeaa mutta vielä en ole ainakaan kuvien perusteella ihastunut.
Samoin esim Australian kuiva punainen aavikko tai Usan aavikot ei ole mun lempimaisemaani . Samoin niissä "loma-asunto Karibialta" ohjelmissa esim Barbados näyttää todella tylsältä muihin saariin verrattuna. Olen ollut muualla Karibialla missä luonto oli upeaa
Tuossa nyt muutama.
Vierailija kirjoitti:
En ole vielä käynyt Islannissa mutta karu harmaa kiviaines ei ole minusta kaunista. Ehkä aurinkoisina pakkaspäivinä jylhää ja upeaa mutta vielä en ole ainakaan kuvien perusteella ihastunut.
Samoin esim Australian kuiva punainen aavikko tai Usan aavikot ei ole mun lempimaisemaani . Samoin niissä "loma-asunto Karibialta" ohjelmissa esim Barbados näyttää todella tylsältä muihin saariin verrattuna. Olen ollut muualla Karibialla missä luonto oli upeaa
Tuossa nyt muutama.
No tässähän sen taas näkee, että nämä ovat makuasioita loppupeleissä. Itse viehätyn paljon aavikkomaisemista ja Karibian tropiikista, eikä ne ole itselleni mitenkään tylsiä. Itseasiassa mikään maisema tai alue maailmassa ei ole mielestäni tylsä. Lähinnä se, minkä perässä menen mieluiten, on lämpö ja auringonvalo. Niitä löytyy edellä mainituista.
Joo toi on paska argumentti. Jopa Kongossa on kaunis luonto.
Vierailija kirjoitti:
Vai että Venäjän luonto ruma? Kummassako maassa on enemmän ikimetsää ja kumpi täynnä puupeltoa?
Siperian Taiga, Volga, Jenisei, Kaukasus. jopa heti rajan takana Karjalassa on aivan toisenlaista, oikeaa metsää, jossa on oikeita metsän eläimiä (Suomessa on aina kiire ampua kun jokunen yksilö susia, karhuja tai ahmoja erehtyy rajan takaa täkäläisiin talousmetsiin).
Venäjällä susista maksetaan tapporaha ja niitä ammutaan aina tavattaessa. Paikalliset tutkijat ihmettelevät miksi sudesta joka on pelkkä haittaeläin. On tehty lännessä palvonnan kohde.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka on asunut koko elämäsnsä jossain Saudi-Arabiassa ja tulee käymään Suomessa joskus kesäkuun lopussa, jolloin kesä on parhaimillaan. Niin kyllä varmaan huokaisee ihastuksesta. Me suomalaiset ollaan niin totuttu tähän Suomen luontoon, että koetaan se tylsänä.
Se voi olla, että saudiarabialainen olisi hämmentynyt. Tosin on Saudi-Arabiassakin vihreitä alueita jonkin verran, ks. Abha - Saudi Arabia. Saudeissa on myös satanut lunta toisinaan.
Toisaalta, koska saudi on kasvanut koko ikänsä aavikon läheisyydessä, hän voi ajatella sen olevan kaikista kaunein paikka maailmassa. Ihminen tuppaa kiintymään sellaiseen alueeseen ja luontoon, missä on viettänyt lapsuutensa tai suuren osan elämästään. Hän voisi olla aika ihmeissään näistä kommenteista, kun sanotaan, että se loputon hiekka-aavikko on rumaa. Siellähän näkee tähtitaivaan kaikista kirkkaimmin koko maailmassa ja auringonlaskut ovat melkein violetteja toisinaan. Se erämaan hiljaisuus ja loputtomuus voi antaa tietynlaisen hurmiollisen kokemuksen.
Se, mikä tässä keskustelussa surettaa itseäni on se, miten paljon taas yksinkertaistetaan todellisen maailman monimuotoisuutta. Sanotaan jostain monta kertaa Suomen kokoisesta alueesta jotain hyvin supistettuja ja yksinkertaisia "faktoja", joka paljastaa aika hyvin, ettei tiedetä alueesta juuri mitään. Maasta kuin maasta löytyy joka lähtöön erilaisia alueita, luontomaisemia ja jopa ilmastoja. Yhdessä maassa olen käynyt kymmeniä kertoja ja joka kerta löydän uudenlaista luontoa, mitä en ole tiennyt siellä olevan. Miten voisin siis väittää pokerinaamalla, että jossain maassa on hyvin tylsä maisema. Pöh. Etenkin jos se kokemus perustuu tyyliin yhteen lentokenttä-hotelli-väliseen bussimatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että Venäjän luonto ruma? Kummassako maassa on enemmän ikimetsää ja kumpi täynnä puupeltoa?
Siperian Taiga, Volga, Jenisei, Kaukasus. jopa heti rajan takana Karjalassa on aivan toisenlaista, oikeaa metsää, jossa on oikeita metsän eläimiä (Suomessa on aina kiire ampua kun jokunen yksilö susia, karhuja tai ahmoja erehtyy rajan takaa täkäläisiin talousmetsiin).
Venäjällä susista maksetaan tapporaha ja niitä ammutaan aina tavattaessa. Paikalliset tutkijat ihmettelevät miksi sudesta joka on pelkkä haittaeläin. On tehty lännessä palvonnan kohde.
Venäjällä on suuri susipopulaatio, virallisten tietojen mukaan yli 45 000. Suomessa korkeintaan muutama sata. Että paremmin siellä on susien asiat kuin täällä, jossa ex-pääministerikin haluaa susille nappia otsaan.
60 miljoonan asukkaan Italiassakin, pinta-ala Suomen luokkaa, on moninkertainen susikanta Suomeen verrattuna, samoin Espanjassa jne.
Ihan jokaikisessä maassa on kaunis luonto, myös jossain viestissä mainituissa pohjois-Afrikan ja lähi-idän maissa. Ongelma monissa maissa onkin se, että luonnon hoitoon ja suojeluun ei käytetä rahaa, koska hallitsijoiden taskut. Lisäksi tehtaiden ym. tuottamat saasteet, koska valkoisen miehen ja naisen taskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen joka on asunut koko elämäsnsä jossain Saudi-Arabiassa ja tulee käymään Suomessa joskus kesäkuun lopussa, jolloin kesä on parhaimillaan. Niin kyllä varmaan huokaisee ihastuksesta. Me suomalaiset ollaan niin totuttu tähän Suomen luontoon, että koetaan se tylsänä.
Se voi olla, että saudiarabialainen olisi hämmentynyt. Tosin on Saudi-Arabiassakin vihreitä alueita jonkin verran, ks. Abha - Saudi Arabia. Saudeissa on myös satanut lunta toisinaan.
Toisaalta, koska saudi on kasvanut koko ikänsä aavikon läheisyydessä, hän voi ajatella sen olevan kaikista kaunein paikka maailmassa. Ihminen tuppaa kiintymään sellaiseen alueeseen ja luontoon, missä on viettänyt lapsuutensa tai suuren osan elämästään. Hän voisi olla aika ihmeissään näistä kommenteista, kun sanotaan, että se loputon hiekka-aavikko on rumaa. Siellähän näkee tähtitaivaan kaikista kirkkaimmin koko maailmassa ja auringonlaskut ovat melkein violetteja toisinaan. Se erämaan hiljaisuus ja loputtomuus voi antaa tietynlaisen hurmiollisen kokemuksen.
Se, mikä tässä keskustelussa surettaa itseäni on se, miten paljon taas yksinkertaistetaan todellisen maailman monimuotoisuutta. Sanotaan jostain monta kertaa Suomen kokoisesta alueesta jotain hyvin supistettuja ja yksinkertaisia "faktoja", joka paljastaa aika hyvin, ettei tiedetä alueesta juuri mitään. Maasta kuin maasta löytyy joka lähtöön erilaisia alueita, luontomaisemia ja jopa ilmastoja. Yhdessä maassa olen käynyt kymmeniä kertoja ja joka kerta löydän uudenlaista luontoa, mitä en ole tiennyt siellä olevan. Miten voisin siis väittää pokerinaamalla, että jossain maassa on hyvin tylsä maisema. Pöh. Etenkin jos se kokemus perustuu tyyliin yhteen lentokenttä-hotelli-väliseen bussimatkaan.
Tosi hyvin sanottu. Samaan tapaan aavikko, siellä pystytetty värikäs teltta ja maustetun teen tuoksu on rakas paikalliselle. Sellaiselle ei Suomen suurimman ajan vuodesta märkä ja kesäisin hyttysiä täynnä oleva metsä välttämättä mikään kovin kaunis osa luontoa ole.
Suomessa on kyllä kauniit metsät ja järvet, mutta niistä nauttii vain lyhyen ajan vuodesta. Olen seurannut YouTubesta ohjelmia eri maista ja Suomi on valitettavasti yksi synkimmistä. Aina harmaa ja kolkko.
Mites esimerkiksi tuo Tukholman saaristo noin ensi alkuun.