Raukkamainen anoppi kostaa koko perheelle
Muutama viikko sitten sanoin lopultakin anopille suoraa, mitä hänestä ajattelen. Enite pänni ruoka: olen vegaani, mutta sitä hän ei suostu uskomaan, vaan aina käydessämme (käymme noin kerran viikossa, asuttaan 3 km päässä) tarjoaa lihapullia, kinkkuvoileipiä jne. eikä vahingossakaan mitään minulle sopivaa.
Sanoin suoraa, mitä hänestä ja tavoistaan ajattelen. Mies tuki minua. Anoppi meni hiljaiseksi. Sen jälkeen välit on olleet kohteliaan etäiset, on käyty yhtä usein kuin ennen.
Tänään mentiin hakemaan peräkärryjä lainaan, aina ennen on ne saatu, mutta appi sanoi, että ne on menossa naapurille huomiseksi, ne on jo lastattu täyteen. Luvattiin, että puretaan kuorma ja lastataan takaisin, koska todella tarvitsimme kärryjä. Ei käy, ei vieraitten (naapureitten!!!) tavaroihin mennä noin vain koskemaan. Ja tiesivät, että kärryjä tarvitaan, kun on autotalliremppa menossa.
Sitten ehdotimme, että lähdetään lasten kanssa kuumana päivänä uimaan mökille, sinne on 15 km matkaa. Kuulemma ei käy, kun heille on tulossa sinne illaksi vieraita. Mies sanoi, että me mennään edeltä ja lämmitetään sauna, ollaan illaksi jo pois. Ei käy sekään jonkun tekosyyn takia.
Kotimatkalla mies päätti, että mennään silti mökille, ehditään olemaan monta tuntia ennen iltaa. Mökkitien puomi oli lukossa, avain ei ollut tavallisella paikallaan. Käveltiin mökille 800 m, mökin vara-avain ei ollut paikallaan sekään. Uimassa käytiin, mutta saunaa ei saatu lämmitettyä, ei grillattua (grilli lukkojen takana). Kun mies soitti isälleen, että avaimet on kadoksissa, niin tämä kysyi, että kenen se mökki on, hänen vai meidän.
Kommentit (155)
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:15"]
Pientä valtataistelun makua. En ymmärrä miksi alun perin ei voi yrittää tarjota kasvissyöjälle jotain vähän siihen vivahtavaa. Jos tarjoaa vain lihaa on se toisen aliarvioimista. Toisaalta "suorat sanat" kuulostaa ilkeältä. Uskon, että sen jälkeen anoppi yrittää näyttää kahta kovemmin kaapin paikkaa.
[/quote]
Samaa mieltä. Miten olisi, jos vaikka istuisitte alas ja sopisitte asian, ennen kuin se äityy pahemmaksi? Minusta hyvä emäntä ottaa vieraansa huomioon tai sopii järjestelyistä (esim. vegaani tuo sopivan ruoan), mutta kiinnostaisi todella tietää, mitä nämä suorat sanat ovat pitäneet sisällään.
On ikävää jos tämä on hyydyttänyt kaikki välit eikä neuvotteluvaraa ole esim. lainaamisissa, mutta toisaalta: ei toisen kesämökille voi lampsia ihan luvatta.
Kasvun paikka molemmilla.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:04"]
--
Jos mä tarjoon poikani perheelle sellaista ruokaa, jota osaan ja haluan laittaa niin kyllä on miniältä aikamoista vittumaisuutta alkaa siitä nillittää. Ei tuossa ole mitään "sanotaan suorat sanat" tai "puhutaan asiat halki" syytä. Jos tarjottavat ei miellytä, on syömättä tai ottaa omat eväät mukaan.
[/quote]
Vaan onko tässä nyt tarpeen olla näinkään jyrkkä? En minäkään ymmärrä, onko ollut tarpeen sanoa "suorat sanat" jos voi asiat nätisti jutella halki, mutta toisaalta: tuskin sekään on järin kohteliasta, että sulkee korvansa vieraiden ruokarajoituksilta ja tokaisee, että "jos ei kelpaa niin ei tartte tulla!". En minäkään tykkää jos ruvetaan nyrpistelemään väärin tehdylle makaronilaatikolle, mutta eettiset syyt ja allergiat haluan ilman muuta ottaa huomioon.
Itse emäntänä tiedustelen kyllä, onko jotakin rajoitteita ruokavaliossa. Ja jos on kovin vaikea ruokavalio, niin eikö sitä voi kysyä vinkkejä tai sitten ihan ostaa valmista taikka pyytää sitten sitä ruokarajoittunutta tuomaan itse - sen sijaan, ettei puhu eikä pukahda, ja jos joku valittaa niin loukkaannutaan. Ja jos ruokailu on säännöllistä, niin on hyväkin jos vastapuoli osallistuu kuluihin tai kutsuu vastavuoroisesti syömään.
Vikaa molemmissa puolissa tässä tapauksessa, mutta en ole ikinä käsittänyt jyrkkiä asenteita, jos asiat saisi sopia ihan juttelemalla. Ei suorien sanojen latomisilla. Ei passiivisella aggressiivisuudella.
Eihän me tiedetä tuota ruokavaliojuttua kunnolla. Ei se vegaaniruuan tekeminen ole mikään pikkujuttu kuten monet täällä antaa ymmärtää. Jos Anoppi käyttää ruuanlaitossaan voita, maitotuotteita ja munia, on näitä vaikea alkaa korvaamaan siten, että ostaisi esimerkiksi leivontaan näille korvikeet yhtä ihmistä varten ja opettelisi niitä käyttämään, vaikka ei itse välitä ks. ruuasta.
Ei ole mikään pikkujuttu tuosta vaan nopsasti tehdä esimerkiksi kasvispyörykät lihapullien tilalle, vegekastike kermakatikkeen tilalle, levite voin tilalle jne jne..
Emme tiedä sitäkään, onko ap selkeästi kertonut ja eritellyt mitä hänen ruokavalionsa tarkoittaa, vai onko anoppi siinä luulossa ettei tämä syö lihaa. Tällöin anoppi saattaa luulla, että ap pystyy ottamaan lautaselleen pöydästä kaiken muun kuin ne lihapullat ja kinkun, eli luulee että tarjontaa on edelleen riittävästi. Ja tuskin se pöytä tosiaan on väärällään lihaa ilman kasviksia, joita se ap voisi oikeasti syödäkin.
Mitä täällä jotkut puhuu valtataistelusta? Käsitin että kyseessä on anopin (ja apen) koti, mökki ja peräkärry. Ei kai tässä tilanteessa pitäisi olla epäselvää kenellä on "valta"?
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 14:02"]
Mitä täällä jotkut puhuu valtataistelusta? Käsitin että kyseessä on anopin (ja apen) koti, mökki ja peräkärry. Ei kai tässä tilanteessa pitäisi olla epäselvää kenellä on "valta"?
[/quote]
Huomaa sävy: "hyvän tahdon eleet" loppuvat tasan siihen, kun ap sanoo suorat sanat siitä, että anoppi ei ota häntä ruokapöydässä huomioon. Että tuntuu ainakin tämän tarinan perusteella, että tuossa taustalla on vähän enemmänkin. Huono anoppi/miniäsuhde alun alkaenkin? Vai että ne suorat sanat ovat olleet todella tylyjä ja tulleet puun takaa?
Mutta joo. Edelleen sitä mieltä, ettei toisen kesämökille voi lampsia ihan noin vain ilman lupaa, eikä voi olettaa että laina olisi automaattinen.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 13:57"]
Eihän me tiedetä tuota ruokavaliojuttua kunnolla. Ei se vegaaniruuan tekeminen ole mikään pikkujuttu kuten monet täällä antaa ymmärtää. Jos Anoppi käyttää ruuanlaitossaan voita, maitotuotteita ja munia, on näitä vaikea alkaa korvaamaan siten, että ostaisi esimerkiksi leivontaan näille korvikeet yhtä ihmistä varten ja opettelisi niitä käyttämään, vaikka ei itse välitä ks. ruuasta.
Ei ole mikään pikkujuttu tuosta vaan nopsasti tehdä esimerkiksi kasvispyörykät lihapullien tilalle, vegekastike kermakatikkeen tilalle, levite voin tilalle jne jne..
Emme tiedä sitäkään, onko ap selkeästi kertonut ja eritellyt mitä hänen ruokavalionsa tarkoittaa, vai onko anoppi siinä luulossa ettei tämä syö lihaa. Tällöin anoppi saattaa luulla, että ap pystyy ottamaan lautaselleen pöydästä kaiken muun kuin ne lihapullat ja kinkun, eli luulee että tarjontaa on edelleen riittävästi. Ja tuskin se pöytä tosiaan on väärällään lihaa ilman kasviksia, joita se ap voisi oikeasti syödäkin.
[/quote]
Mutta ehkä silti se neuvottelu? Vaikka ruokavalio olisi vähän vaivalloisempi, niin eikö voi sanoa avoimesti että ei pysty syystä tai toisesta sellaista ruokaa tekemään ja että voiko vieras tuoda eväänsä itse? :)
Ja sama kyllä ap:nkin puolelle. Jos on kovin erikoinen ruokavalio, niin parempi että tiedonkulku pelaa huolella ja että tarjoutuu vaikka itse tuomaan tai tekemään.
*
Mutta joo. Onhan tämä tilanteena vähän sellainen, että sen olisi voinut monilta tahoilta hoitaa toisinkin.
Minä olin ennen kasvissyöjä. Se kalvoi, ärsytti ja vaivasi appivanhempia. Ikinä ei ollut tarjolla mitään, mitä olisin voinut syödä ja meille eivät tulleet syömään, koska "en osannut laittaa oikeaa ruokaa".
Appi tarjosi joka ikinen kerta minulle aina lihaa ja alkoi sitten paasauksen, kun en ottanut.
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 23:18"]
Voi tätä av:n junttiosastoa! Vegaaniruokaa on helppo tehdä, herkullista ja terveellistäkin. Kokeilkaa joskus makkaramammat!
[/quote]
On toki, ap voi ihan rauhassa tehdä ja viedä anoppilaankin mukanaan. Ei vanhoilta ihmisiltä voi odottaa että joka ruokahömpötykseen lähdetään mukaan.
[/quote]
Mistäs sinä tiedät että nää ihmiset nyt niin vanhoja on? Ja onko KENELLEKÄÄN valivalille täällä tullu pieneen mieleenkään että nuo "hömpötykset" kuten kasvisruokavalio voi johtua myös terveydellisistä syistä? Ja ihan muuten JOKAISELLE tekis välillä hyvää pitää kasvispäivä eikä joka päivä ahtaa rasvaa ja lihaa.
Ja ei, en ole kasvissyöjä itse. Syön kyllä monipuolisesti sitä mitä on tarjolla. Paitsi kalaa, koska siitä lähtee henki.
Jos ruokavalio on oma valinta eikä välttämätöntä niin on ensisijaisesti ihmisen itsensä vastuulla järjestää sen mukaiset sapuskat. Etenkin jos harva se päivä syö toisten pöydässä.
Ap, sinulla tuntuu olevan asenne, että sinä saat määrätä ja poimia "rusinat pullasta". Että anopin ja apen on nieltävä loukkaava "totuuden sana" nurkumatta, ja silti vielä avitettava teitä kaikin tavoin, annettava tavaraa lainaan ja sallittava teidän käyttää kesämökkiään kuin omaanne.
JOS sinä ap haluat panna anopin ruotuun, sinun ei sovi sen jälkeen luulla, että homma jatkuu entiseen tapaan.
Jos haluat eri ruokaa kuin mitä kaikki muut syövät, sinä hommaat sitä itse. Talo elää tavallaan, vieraat kulkee ajallaan.
Jos haluat mennä lapsinesi uimaan, kunnassanne on takuuvarmasti joku julkinenkin uimapaikka. Anopin ja apen saunalle ei mennä ilman lupaa, se ei ole teidän mökkinne.
Jos apen perävaunu on täynnä naapurien tavaroita, te hommaatte perävaunun vuokralle/lainaan muualta. Niitä saa esim. rakennustarvikeliikkeistä lyhyeksi ajaksi lainaan ilmaiseksikin, kun haette sieltä samalla niitä autotallin remontissa tarvittavia materiaaleja.
Eli et voi olla toisella kädellä läpsimässä henkisesti anoppia poskelle ja toisella vaatimassa häneltä palveluja ja etuuksia. Et sinäkään sitä sietäisi.
[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 14:02"]
[/quote]
Niin. Muillehan se tuntuu olevan ihan selvää. Ainoastaan ap on kujalla siitä kenellä tuo "valta" on ja ehkä vähän rumasti sanottuna, kenen persettä kannattaisi vähän nuolla jotta itsekin pääsee hyötymään tuosta vallasta.
Kuulumisia? Onko peräkärry jo teidän hallussa?!
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 23:53"]Minä olen sitä mieltä, että miniä on "oikeassa". Kyllä jokaisen ruokarajoitteet pitää osata ottaa huomioon (itsekin ruokarajoitteinen). Ja kyllä vittuiluksi sanoisin peräkärryn lainausta naapurille, mökillemenokieltoa, avaimien piilottelua ym. ym. Herkkähipiäinen anoppi!
T. Itsekin kokenut kaikenlaista paskaa ex-anopilta
PS. Ap olen puolellasi
[/quote]
Sinäkö annat kaikkien sukulaistesi käyttää maksutta ja lupaa kysymättä tavaroitasi, autoasi... Ja syötät kerran viikossa, hei haloo!
Henkilökohtaisesti en ymmärrä näitä jotka nimittelevät "ruokapelleksi" tai "ruokahömpötykseksi" jne. vegaanista ruokavaliota, jonka ydin kuitenkin on se että ruoka on tuotettu eettisesti.
Kaikkeen muuhun aikaa ilmeisesti jää, sen sijaan että kiinnostaisi tuotanto-olot.
Viimeisimmissäkin uutisoinneissa todettiin että jopa puolelta lihatiloista löytyi huomauttamista tarkastuksissa. Se on aika paljon ottaen huomioon että näihin huomion kiinnittäminen on "hömpötystä".
En ole itse vegaani mutta arvostan todella korkealle sitä että joku jaksaa vielä kaiken informaatiotulvan keskellä olla kiinnostunut ja nähdä vaivaa.
Jos vegaaniuteen tutustuminen esim. ruokaa laittamalla jollekulle toiselle, vanhemmalle tai nuoremmalle, ihmiselle tarkoittaa omalta mukavuusalueelta poistumista, niin ehkä riski kannattaa ottaa, voi yllättyä jopa positiivisesti.
Soisin ihan jokaiselle ruokavalioon katsomatta, joka uskaltaa perehtyä asiaan eikä vain soittaa suutaan, lukuelämykseksi Singerin Oikeutta eläimille tai Tuomivaaran pamfletin Mitä tehdä eläimille tahi Foerin Eläinten syömisestä. Sen jälkeen voi jatkaa keskustelua uudelleen "ruokapelleilystä".
Mun mielestä sulla on kiva anoppi, kun on antanut käyttää peräkärryään ja kesämökkiään ja vielä kerran viikossa laittanut ruuatkin. Toivottavasti olet muistanut kiittää, etkä vain valittanut että ruuat on vääränlaisia. Varmaan minäkin olisin lopettanut tuollaiset ilmaiset palvelut, jos kiitokseksi saisi haukut.