Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raukkamainen anoppi kostaa koko perheelle

Vierailija
25.05.2014 |

Muutama viikko sitten sanoin lopultakin anopille suoraa, mitä hänestä ajattelen. Enite pänni ruoka: olen vegaani, mutta sitä hän ei suostu uskomaan, vaan aina käydessämme (käymme noin kerran viikossa, asuttaan 3 km  päässä) tarjoaa lihapullia, kinkkuvoileipiä jne. eikä vahingossakaan mitään minulle sopivaa.

Sanoin suoraa, mitä hänestä ja tavoistaan ajattelen. Mies tuki minua. Anoppi meni hiljaiseksi. Sen jälkeen välit on olleet kohteliaan etäiset, on käyty yhtä usein kuin ennen.

Tänään mentiin hakemaan peräkärryjä lainaan, aina ennen on ne saatu, mutta appi sanoi, että ne on menossa naapurille huomiseksi, ne on jo lastattu täyteen. Luvattiin, että puretaan kuorma ja lastataan takaisin, koska todella tarvitsimme kärryjä. Ei käy, ei vieraitten (naapureitten!!!) tavaroihin mennä noin vain koskemaan. Ja tiesivät, että kärryjä tarvitaan, kun on autotalliremppa menossa.

Sitten ehdotimme, että lähdetään lasten kanssa kuumana päivänä uimaan mökille, sinne on 15 km matkaa. Kuulemma ei käy, kun heille on tulossa sinne illaksi vieraita. Mies sanoi, että me mennään edeltä ja lämmitetään sauna, ollaan illaksi jo pois. Ei käy sekään jonkun tekosyyn takia.

Kotimatkalla mies päätti, että mennään silti mökille, ehditään olemaan monta tuntia ennen iltaa. Mökkitien puomi oli lukossa, avain ei ollut tavallisella paikallaan. Käveltiin mökille 800 m, mökin vara-avain ei ollut paikallaan sekään. Uimassa käytiin, mutta saunaa ei saatu lämmitettyä, ei grillattua (grilli lukkojen takana). Kun mies soitti isälleen, että avaimet on kadoksissa, niin tämä kysyi, että kenen se mökki on, hänen vai meidän.

Kommentit (155)

Vierailija
121/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ap, kannattiko mennä sanomaan "suoria sanoja" anopille? Ajattele, sellaisella pienellä hinnalla, kuin että sinä olisit kiikutellut omat hifistelyruokavalioosi sopivat sapuskat anopille, saitte: anoppi kestitsi ja ruokki perhettäsi kerran viikossa, saitte lainata peräkärryä (ja varmaan kaikenlaista muutakin tarvekalua remontteihin ja muihin) sekä käyttää appivanhempien kesämökkiä ilmeisesti aina kun halusitte. Itsehän teit valintasi. Mutta tsiisus, jos minua ja minun perhettäni joku noin passaisi ja paijaisi, en ikimaailmassa kehtaisi mennä mistään naurettavuuksista nillittämään.  

Vierailija
122/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 07:09"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 07:04"]

Voi olla, että ap provoilee, mutta siitä olen satavarma, että itse asia on tosi. Maailmassa todella on avauksessa kuvailtuja itsekeskeisiä ja ahneita, huonotapaisia ihmisiä. Siksi on yhdentekevää onko avaus provo vai ei. 

Meillä on yhteinen mökki appivanhempien kanssa, jonka appivanhemmat omistaa kokonaan. On ihan selvää, että me ei mennä sinne, kun he haluavat nauttia mökistä keskenään tai ystäviensä kanssa. Ja sama tilanne toisinpäin. Sitten vietetään siellä aikaa myös yhdessä ja kaikki tekee mökkihommia, ei vain appivanhemmat.

[/quote]

Ei se ole yhteinen jos he omistavat mökin. Silloin mökki on heidän

[/quote]

Joo, olet oikeassa. Käytämme ja hoidamme mökkiä yhdessä ja se on meille kaikille rakas. Ap:n kuvailema tunkeilu ei tulisi mieleenkään. Tulisiko sinulle? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kysyneet appivanhemmilta, saako käydä heidän mökillä noin kerta vuoteen. Aivan ok meille jos ei saisi, ei tulisi mieleenkään mennä omin luvin kenenkään mökille.

Minusta edes tuollaisesta provoava ei ole ihan terve. Sama juttu peräkärryn kanssa. Ei toisten tavaroihin voi kukaan ulkopuolinen luvata, että joku saa rueta niitä siirtelemään tai koskemaan. Miten kenellekään tulee näin sairaita ajatuksia edes mieleen.

Ja tuo syömisasia taas. Riippuu siitä onko teidät vartavasten kutsuttu syömään heille vai oletteko ottaneet tavaksenne kyläillä ruoka-aikaan.

Jos oikein kutsutaan syömään niin silloin sopisi olla jotain sopivaa pöydässä kaikille. Jos taas ollaan kutsuttu itse itsensä, kuten myös mökille ja peräkärrylle, niin ihan ok että pöydässä on sitä mitä taloudessa syödään.

Vierailija
124/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 23:18"]

Voi tätä av:n junttiosastoa! Vegaaniruokaa on helppo tehdä, herkullista ja terveellistäkin. Kokeilkaa joskus makkaramammat!

[/quote]

En näe mitään syytä miksi minun pitäisi kokeilla vegaaniruokaa tai saatika ruveta sitä erikseen valmistamaan jonkun yhden nirsoilevan vieraan vuoksi. Kasvisruokaa teen paljon, koska rakastamme kasviksia ja ne ovat terveellisiä, mutta miksi ihmeessä pitäisi väenväkisin välttää esimerkiksi maitoa tai kananmunia kun ei kerran ole mitään terveydellistä perustetta? Niissäkin on paljon tärkeitä ja hyviä ravintoaineita, jotka pitäisi sitten hommata jostain muualta - tabletteina esimerkiksi ja sehän sen onkin luonnollista vetää purkista kaikki mitä tarvitsee :D  

Vierailija
125/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pientä valtataistelun makua. En ymmärrä miksi alun perin ei voi yrittää tarjota kasvissyöjälle jotain vähän siihen vivahtavaa. Jos tarjoaa vain lihaa on se toisen aliarvioimista. Toisaalta "suorat sanat" kuulostaa ilkeältä. Uskon, että sen jälkeen anoppi yrittää näyttää kahta kovemmin kaapin paikkaa. 

Vierailija
126/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko varma että se on juuri anoppi joka kostaa? Voihan se olla että appi sai teistä tarpeekseen kun kuuli miten annoit tulla suorat sanat hänen puolisolleen. Ei kaikki miehet vaan kuuntele tyynesti vieressä kun vaimoa haukutaan. Ehkä se olikin appi jonka kuppi meni nurin.

Vierailija
127/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miniä tai kuka tahansa sanoisi mulle "suorat sanat" niin kyllä se tarkoittaisi sitä, että välit on sitten poikki.

Ei ihmisille sanota suoria sanoja jos niiden kanssa halutaan olla tekemisissä. Sitä vaan siedetään ja joustetaan ja yritetään olla vaikkei aina olisi niin mukavaakaan.

Vierailija
128/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että mua suoraan sanottuna vituttaa tää suomalainen tapa, että asioista ei saa sanoa saatika että niistä sitten puhuttaisiin. Eikö nyt jumankekka aikuiset ihmiset voi ikinä kasvotusten puhua halki asioita, niin että kaikilla on mukavampi olla!!! Jos tätä miniää harmittaa tuo ruoka-asia, niin eikö sen voi sanoa, jolloin sitten tämä anoppi voi kertoa miksi heillä on pelkkää lihaa tarjolla ja sitten voidaan puhua, että mikä olisi kaikille mukavin ratkaisu. Vaikka sitten se, että miniä alkaa tuomaan omat ruoat mukana, kun anopista tuntuu ettei hän yksinkertaisesti osaa ja halua opetella tekemään vegaaniruokaa. Tai mitä tahansa. Mutta ei. Sen sijaan kun joku kerran viidessäkymmenessä vuodessa avaa suunsa, niin alkaa se hemmetin kylmä sota, jossa seuraavat kymmenen vuotta sanotaan, että ei täällä kukaan tappele kenenkään kanssa, mutta samaan aikaan näpäytellään ja annetaan kyllä toisten tuntea, että vihaisia ollaan. AAARRGGHHH mua kiukuttaa tää tapa!!!! Ja kyllä, samanlaisia ihmisiä löytyy myös omasta ja puolison suvusta.

Vierailija
129/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:58"]

Että mua suoraan sanottuna vituttaa tää suomalainen tapa, että asioista ei saa sanoa saatika että niistä sitten puhuttaisiin. Eikö nyt jumankekka aikuiset ihmiset voi ikinä kasvotusten puhua halki asioita, niin että kaikilla on mukavampi olla!!! Jos tätä miniää harmittaa tuo ruoka-asia, niin eikö sen voi sanoa, jolloin sitten tämä anoppi voi kertoa miksi heillä on pelkkää lihaa tarjolla ja sitten voidaan puhua, että mikä olisi kaikille mukavin ratkaisu. Vaikka sitten se, että miniä alkaa tuomaan omat ruoat mukana, kun anopista tuntuu ettei hän yksinkertaisesti osaa ja halua opetella tekemään vegaaniruokaa. Tai mitä tahansa. Mutta ei. Sen sijaan kun joku kerran viidessäkymmenessä vuodessa avaa suunsa, niin alkaa se hemmetin kylmä sota, jossa seuraavat kymmenen vuotta sanotaan, että ei täällä kukaan tappele kenenkään kanssa, mutta samaan aikaan näpäytellään ja annetaan kyllä toisten tuntea, että vihaisia ollaan. AAARRGGHHH mua kiukuttaa tää tapa!!!! Ja kyllä, samanlaisia ihmisiä löytyy myös omasta ja puolison suvusta.

[/quote]

Jos mä tarjoon poikani perheelle sellaista ruokaa, jota osaan ja haluan laittaa niin kyllä on miniältä aikamoista vittumaisuutta alkaa siitä nillittää. Ei tuossa ole mitään "sanotaan suorat sanat" tai "puhutaan asiat halki" syytä. Jos tarjottavat ei miellytä, on syömättä tai ottaa omat eväät mukaan.

Vierailija
130/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meille tulee joku kylään -- oli sitten anoppi, paras ystävä tai naapuri -- niin kyllä meillä katsotaan, että kaikki saavat syödä! Onhan se nyt ihan peruskäytöstapoja, että kysytään allergiat sun muut ennen kuin ruoka valmistetaan! Ja vielä jos joku kävisi meillä syömässä säännöllisesti, niin pitäisin ruokarajoitteet mielessä tai jääkaapin ovessa, ettei tartte joka kerta erikseen kysyä. Että ihmiset jaksaa olla itsekeskeisiä. Ja jos se muun kuin lihapyörykän tekeminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa, niin kai siitä nyt hemmetti soikoon voi puhua! Ettei tarvitse joka kerta käydä valtataistelua ruokapöydässä. 

Vierailija
131/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:09"]

Jos meille tulee joku kylään -- oli sitten anoppi, paras ystävä tai naapuri -- niin kyllä meillä katsotaan, että kaikki saavat syödä! Onhan se nyt ihan peruskäytöstapoja, että kysytään allergiat sun muut ennen kuin ruoka valmistetaan! Ja vielä jos joku kävisi meillä syömässä säännöllisesti, niin pitäisin ruokarajoitteet mielessä tai jääkaapin ovessa, ettei tartte joka kerta erikseen kysyä. Että ihmiset jaksaa olla itsekeskeisiä. Ja jos se muun kuin lihapyörykän tekeminen on ylitsepääsemättömän vaikeaa, niin kai siitä nyt hemmetti soikoon voi puhua! Ettei tarvitse joka kerta käydä valtataistelua ruokapöydässä. 

[/quote]Jaksat sää laittaa erikoisruokia viikottain? Ap:n tapauksessa nämä taisivat kyläillä anopilaan vähän väliä.

Kyllä mäkin erikoisruokia väsään jos pidän vaikka ylppärikutsut tms. mutta jos joku alkaa kyläillä meillä viikottain niin sit saa tosiaan tyytyä siihen mitä meillä sattuu olemaan.

Vierailija
132/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:13"]

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 11:09"]

[/quote]Jaksat sää laittaa erikoisruokia viikottain? Ap:n tapauksessa nämä taisivat kyläillä anopilaan vähän väliä.

Kyllä mäkin erikoisruokia väsään jos pidän vaikka ylppärikutsut tms. mutta jos joku alkaa kyläillä meillä viikottain niin sit saa tosiaan tyytyä siihen mitä meillä sattuu olemaan.

[/quote]

Eikös aloituksessa lukenut kerran viikossa? Eiköhän sen "erikois"ruoan tekeminen käy siinä missä "normaalinkin" ruoan. Tulee vaan eri aineet. Pitääkö asioista tehdä niin vaikeita. Ja edelleen, pointtini oli se, että jos nyt jostain syystä on niin mahdotonta tehdä mitään muuta kuin jauhelihaa, niin avataan suu ja sanotaan se. "Että hei miniä, minä en oikeasti osaa tehdä muuta. Mitä jos toisit omat ruuat mukana, tai mitä jos sinä tekisit ruoan täällä meille kaikille?" Mutta ei.

Vierailija
133/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että AP:n anoppi on tarjonnut pelkkää lihaa joka viikko. Siis ainoastaan lihapullia/pihvejä tms, ei mitään lisukkeita. Luulisi, että ruokapöydässä olisi ollut perunoita ja salaattia tms vegaanillekin sopivaa. Ymmärrän myös anoppia, jos ei jaksa/osaa tehdä vegaaniruokaa. Tavallinen kasvisruoka varmaan onnistuu monelta, mutta vegaaniruuan kanssa joutuu kikkailemaan enemmän, kun ei saa olla sitä eikä tätä eläinperäistä.

Vierailija
134/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 09:23"]

No todellakaan nämä isovanhempiensa kanssa samalle paikkakunnalle asumaan jääneet eivät kutsu isovanhempiaan syömään vastavuoroisesti!!! Heh! Paitsi ehkä jouluna nopeasti käymään, niin ei tarvitse itse viedä leluvuorta kotoa pois. Ja tietysti lasten syntymäpäivänä ja äitienpäivänä, niin itse on keskipisteenä ja omat lapset silloinkin!

Kaupan päälle he ovat täysin sokeita omalle paskamaisuudelleen.

[/quote]

Miten niin samalle paikkakunnalle asumaan jääneet? Voihan olla, että isovanhemmat on muuttaneet perässä!

Vierailija
135/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 07:22"]

Olisiko mahdollista, että ap siirtäisi kinkkuvoileivästään kinkun vaikka miehensä tai lapsensa leivänpäälle ja kas - ap:llahan on kasvisvoileipä! Tai eihän se varmasti kävisikään kun se kinkku on koskenut sitä leipää! Näitäkin vegejä nimittäin valitettavasti löytyy...

[/quote]

No tota, se VOIleipä ei kyllä käy vegaanille myöskään, ihan näin sivuhuomautuksena ja ottamatta asiaan muuten kantaa.

Vierailija
136/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITÄ VITTUA IHMISET? MUN MIELESTÄ KYSEINEN ANOPPI ON OLLUT ERITTÄIN TÖRKEÄ KUN EI OLE OTTANUT TOISEN RUOKATOTTUMUKSIA HUOMIOON? JA JOS ENNEN ON VOINUT LAINATA TAVAROITA, MIKÄ ONGELMA SIINÄ NYT ON? VALOJA PÄÄLLE IHMISET! MUA AINAKI VITUTTAIS TOLLANEN SYRJIMINEN ANOPPILASSA

Vierailija
137/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis arvattavasti kasvissyöjät ja heidän symppaajansa ottavat nyt tän koko keskustelun niin, että kaikki ap:n kanssa eri mieltä olevat jotenkin karsastavat kasvissyöjiä ja kasvisruokavaliota. Täällä on kyllä pari sellaista viestiä ollutkin, mutta kyllä mä ainakin olen ihan näiden appivanhempien puolella eikä sillä ole mitään tekemistä sen kanssa, että jotenkin pitäisin kasvissyöjiä jonkinlaisina ali-ihmisinä tai nirsoilijoina. Mutta esimerkiksi mulla ei edes olisi varaa olla ruokkimassa vegaanivieraita joka viikko kasvisruoilla. Ja tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus, että jos sitten tarjoilee pelkkää salaattia tai vastaavaa niin siitäkin kuuluu soraääniä, koska lämmintä ruokaa pitäisi saada ja en mä ainakaan jouda normiruoan lisäksi mitään falafelia väsäämään (saati että ostaisin kaupasta soijaa tai tofua tasan tätä yhtä ihmistä varten). Tottakai esimerkiksi ylppäreissäni oli tarjolla vegaaniruokia, koska suvussani on pari vegaania, mutta että joka viikko? Ehkä mieluummin olisin sitten vastaanottamatta vieraita meille ruokittavaksi. Parhaani mukaan haluan tietysti ottaa tuttujeni erityisruokavaliot huomioon, mutta se nyt vaan ei ole kovin realistista mun tuloillani ostaa kaappiin gluteenittomia, maidottomia, vegaaneja yms ruokia ihan vaan vieraita varten. 

Ja mehän ei tiedetä, että onko ap tosiaan kutsuttu syömään joka viikko vai ovatko he vain ilmestyneet kylään ja odottaneet jotain tarjottavia. 

Vierailija
138/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun joku tarjoaa liian isot edut niin pitää pitää leipäläppä kiinni. Ne edut on peräkärryn lainaus ja mökin käyttö. Ilmeisesti muutakin lainaatte.
Oma etusi on pyytää anteeksi!

Vierailija
139/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2014 klo 10:22"]

Oletko varma että se on juuri anoppi joka kostaa? Voihan se olla että appi sai teistä tarpeekseen kun kuuli miten annoit tulla suorat sanat hänen puolisolleen. Ei kaikki miehet vaan kuuntele tyynesti vieressä kun vaimoa haukutaan. Ehkä se olikin appi jonka kuppi meni nurin.

[/quote]

Komppaan tätä. Sanoohan ap itsekin aloituksessa tarkemmin lukien, että appi ilmoitti, että kärryt on lainattu naapurille. Samoin appi oli puhelimessa miehelle sanonut, että kumman se mökki oikein on jne. Ap itse vain mesoaa anopista....

Vierailija
140/155 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 23:51"]

[quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 22:58"][quote author="Vierailija" time="25.05.2014 klo 22:52"]

Mulla ei olis pokkaa alkaa väittää vastaan yhtään kellekään, ellei lainaisi mulle jotain tavaroitaan (ellei asiasta olisi sovittu jo etukäteen: jos vaikka vanhempani olisivat lupaamalla luvanneet mulle pakun lainaan muuttopäiväksi ja sit sitä hakiessani muuttopäivän aamuna selviäisi että se onkin lainattu naapureille, pääsisi ehkä ruma sana!).

Mut en kyllä kauhean usein viitsisi vierailla myöskään paikassa, jossa kaikille muille tarjotaan kyllä heille sopivaa ruokaa mutta mulle ei. Oli erityisruokavalio mikä tahansa, mulle tuo olisi hyvin selkeä merkki että en ole tervetullut. Itselleni ei tulisi mieleenkään kutsua kylään ihmisiä ruoka-aikaan ja sitten jättää kuitenkin huolehtimatta, että kaikille on ruokaa. Jos kokisin, etten jaksa tehdä koko porukalle sopivaa ruokaa, niin en sitten tekisi kellekään seurueessa vaan kutsuisin sellaiseen aikaan, että ovat jo syöneet kotona ja tarjoaisin vaikk vain kahvit! Tai sopisin, että hoidetaan ruoanlaitto yhdessä.

[/quote]

Ymmärrän tuon ajatuksen, että tuntisi itsensä vähäpätöiseksi, jos kasvisruokavalio ja koskaan ei mitään syötävää anoppilassa,mutta toisaalta ymmärrän anoppiakin, hän haluaa perheen koolle, nähdä poikaansa ja lapsenlapsiaan ja hemmotella heitä, mutta ei osaa tai jaksa tehdä 1, siis yhdelle ihmiselle eri ruokaa. Kyllä minä voisin tuossa tilanteessa syödä vain salaattia ja leipää.

[/quote]

Entä jos tämä erityisruokavalioinen olisikin yksi lapsenlapsista, löytyisikö silloin jaksamista huomioida?

Se, että anoppi kohtelee poikansa rakkainta ja lastenlastensa äitiä pelkkänä pakollisena kylkiäisenä, jota täytyy sietää, muttei sentään huomioida mitenkään toisin kuin koko muuta perhettä, on minusta erittäin oikeutettu syy loukkaantua.

(En toki väitä, että tuo suhtautuminen isovanhempien omaisuuteen olisi ok käytöstä, mutta tässäkin taisi poika olla miniääkin kärkkäämpi?)

[/quote]

Mä en ole mikään ruoanlaittaja. Mua ahdistaa suunnattomasti edes yrittää huomioida mun kummipojan ruokarajoitukset, koska tuntuu, että pieleen menee niin helposti.

KAikista eniten mua ärsyttää tyttäreni kaverin äiti, joka koko ajan yrittää saada mut opettelemaan oman tyttärensä ruokavalion niksit, jotta voisin sitten meillä tarjota tälle lapselle oikeanlaista ruokaa. 

Lapset näkevät ylipäätään pari kertaa kuukaudessa maksimissaan, ja mä olen pyytänyt tuota äitiä laittamaan mulle jotain takuuvarmoja juttuja, joita lapsi voi syödä ja jotain herkkuja, jotka käy, mutta ei, se ei onnistu. Hän selvästi haluaisi, että mä alan oikein paneutumaan hänen Jannicansa ruokavalioon ja kokkailemaan ties mitä.

Joten kerrottakoon nyt:

- IHmisiä ei yleensä kiinnosta pierun vertaa toisten erityisruokavaliot, ja kohteliaisuutta on se, ettei muita siihen pakotakaan, vaan huolehtii omasta ravitsemuksestaan, jos se vaatii jotain erityisponnisteluita.

- Kaikki eivät ylitpäätään ole mitään "keittiöihmisiä", eli oikeasti se ruoanlaitto on muutenkin pakollinen välttämättömyys, eikä siihen kaipaa yhtä ainoaa kommervenkkiä lisää.

Itse en missään nimessä syöttäisi tahallaan kenellekään mitään, mikä ei heidän ruokavalioonsa kuulu, mutta oletan ihmisen kyllä itse sitten hoitavan oman ruokavalionsa mukaisen ruoan itselleen.

T: Tulevaisuuden kauhuanoppi