Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oksettaa suomea puhuvat ihmiset jotka sekoittavat englantia puheeseensa

Vierailija
25.12.2020 |

Muutenkin tällaisten ihmisten käytös on luotaantyöntävää "suuren maailman" matkimista.

Miksi ihmiset eivät vaan ole luontevasti omia itsejään?

Kommentit (144)

Vierailija
121/144 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toinen vanhempi englanninkielinen. Jotkut sanat vain tulevat nopeammin mieleen englanniksi ja keskustelun sujuvuuden suhteen on kätevämpää että sanon vain sanan englanniksi kuin se että alkaisin miettimään mikä sen suomalainen vastine olikaan.

Entäpä silloin, kun keskustelet vain vähän tai tai peräti ei ollenkaan englantia taitavan ihmisen kanssa?

No silloin joudun yrittää miettiä sopivaa sanaa tai yrittää selittää mitä tarkoitan muulla tavalla.

Puhu suosiolla englantia, kun et kerran suomea osaa. "Joudun yrittää..."

Vierailija
122/144 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun töissä 80% englantia,joskus vaan tulee oikosulkuja mikä se sana nyt olikaan suomeksi. Anteeksi nyt vaan jos se jotakuta häiritsee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/144 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äidinkieli on suomi. Mutta meillä on kaksikielinen perhe(englanti-suomi) ja teen töitä firmassa, jossa työkieli on englanti. Joskus en ihan oikeasti muista tai tiedä jotain sanoja suomeksi/englanniksi, jos en käytä niitä koskaan sillä kielellä. Siksi varsinkin kotona puhun välillä molempia sekaisin. Mies ja lapsi onneksi ymmärtävät.

Ja lapsi onneksi suomenkielisessä koulussa, joten hänen suomi on melko sujuvaa.

Vierailija
124/144 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon asunut n 30 v Englannissa. Kun tulen lomalle Suomeen niin on ihana kuulla omaa äidinkieltäni. Mua rassaa juuri se joidenkin suomalaisten tapa sotkea englantia puheeseensa. Varsinkin huonoa englantia. Ja kyse on supisuomalaisista ihmisistä joilla ei ole kytköksiä muihin kieliin ja kulttuureihin. Onneksi saan aina lomilla viettää aikaa myös ystävien ja sukulaisten kanssa jotka puhuvat hyvää suomea.

Eli sinä saat muuttaa minne haluat, mutta muun Suomen on säilyttävä nostalgisena museona missä voit käydä tunnelmoimassa? Eikö tuo nyt ole vähän itsekeskeistä? Nykynuoret elävät hyvin kansainvälistä elämää. He puhuvat nettipeleissä iltakaudet englantia ympäri maailmaa olevien ihmisten kanssa, ja moni myös asuu eri syistä eri maissa erilaisia pätkiä. Sinä et puhu isovanhempiesi suomea, eikä nykynuorten tarvitse puhua sinun lapsuutesi suomea. Eikä kenenkään tarvitse haukkua sitä arkikieltä, mitä kukin käyttää.

Jos arkikieli on rappeutunutta paskaa, niin siihen pitääkin puuttua.

Vierailija
125/144 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhun töissä 80% englantia,joskus vaan tulee oikosulkuja mikä se sana nyt olikaan suomeksi. Anteeksi nyt vaan jos se jotakuta häiritsee.

Ja vastaavasti sönkötät asiasi suomeksi jos et tiedä sanaa englanniksi?

Vierailija
126/144 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmillista, veit nyt mun tulevan roolihamon. Oli tarkoitus tulla joulunaikana trollaamaan Tiinana, joka on asunut hetken Losissa ja nyt unohtanut suomalaisa sanoja, joita korvaa English.

Vierailija
127/144 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon asunut n 30 v Englannissa. Kun tulen lomalle Suomeen niin on ihana kuulla omaa äidinkieltäni. Mua rassaa juuri se joidenkin suomalaisten tapa sotkea englantia puheeseensa. Varsinkin huonoa englantia. Ja kyse on supisuomalaisista ihmisistä joilla ei ole kytköksiä muihin kieliin ja kulttuureihin. Onneksi saan aina lomilla viettää aikaa myös ystävien ja sukulaisten kanssa jotka puhuvat hyvää suomea.

Eli sinä saat muuttaa minne haluat, mutta muun Suomen on säilyttävä nostalgisena museona missä voit käydä tunnelmoimassa? Eikö tuo nyt ole vähän itsekeskeistä? Nykynuoret elävät hyvin kansainvälistä elämää. He puhuvat nettipeleissä iltakaudet englantia ympäri maailmaa olevien ihmisten kanssa, ja moni myös asuu eri syistä eri maissa erilaisia pätkiä. Sinä et puhu isovanhempiesi suomea, eikä nykynuorten tarvitse puhua sinun lapsuutesi suomea. Eikä kenenkään tarvitse haukkua sitä arkikieltä, mitä kukin käyttää.

Puhuisivatkin kunnollista englantia. Mutta kun joutuu kuuntelemaan kökköenglantia, lausuminen ja kielioppi ihan hukassa.

Vierailija
128/144 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikosulkuja? Ei tule suomenkielinen sana mieleen? Ymmärrättekö että tulette tunnustaneeksi että olette enemmän kuin hieman älyllisesti hitaalla käyviä. Tai ehkä älyllisesti laiskoja, mutta ei sekään mikään kehu ole.

Vierailija
129/144 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se ei ole mitään "kansainvälisyyttä"että joku istuu peräkammarissaan tietokoneella ja kirjoittelee englanniksi internettiin. Ja jos asuu eri maassa niin puhuu siellä sitten sitä Englantia ja täällä suomea.

Puhun kyllä isovanhempieni suomea oikein hyvin ja vaikka en puhuisikaan niin puhun kuitenkin suomea, nämä nykykakarat käyttävät todella nolosti noita englanninkielisiä sanoja puheessaan. 

Vierailija
130/144 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinä saat muuttaa minne haluat, mutta muun Suomen on säilyttävä nostalgisena museona missä voit käydä tunnelmoimassa? Eikö tuo nyt ole vähän itsekeskeistä? Nykynuoret elävät hyvin kansainvälistä elämää. He puhuvat nettipeleissä iltakaudet englantia ympäri maailmaa olevien ihmisten kanssa, ja moni myös asuu eri syistä eri maissa erilaisia pätkiä. Sinä et puhu isovanhempiesi suomea, eikä nykynuorten tarvitse puhua sinun lapsuutesi suomea. Eikä kenenkään tarvitse haukkua sitä arkikieltä, mitä kukin käyttää.[/quote

P.S. Eihän tämä v***n z sukupolvi osaa edes puhua suomea("mä en osaa pelaa tät") niin vielä pitää yrittää nolosti puhua englantia. Opettelisivat ensin puhumaan edes suomea ja sitten vasta Engantia

Vierailija
131/144 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähes kolmekymppinen kurssikaveri, joka tekee tätä ja kuulostaa aivan teiniltä puhuessaan. "Sit mä vaan silleen go and figure ja whattabout this, mut ei se dude oikein lämmenny kun mä frikin' olin vaan niin määääd". Voi jumala*ta.

Vierailija
132/144 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa sinulla on ongelmia. Jotkut ovat puhuneet englantia koko ikänsä, eivätkä viitsi aina miettiä eteenpäin, että mitä jokin sana on suomeksi, jos se tulee ensimmäisenä englanniksi mieleen.

Unohdin kirjoittaa otsikkoon suomea äidinkielenään puhuvat. En tarkoittanut tällä siis heitä, jotka ovat oppineet suomen kielen vasta myöhemmällä iällä.

Ap

Minä olen ainakin ihan suomea äidinkielenäni puhuva ihminen, mutta käyttänyt työkielenä englantia jo 30 vuotta. Monet työssäni käyttämät termit tulevat sen takia helpommin mieleen englanniksi.

Kannattaa myös tajuta, että mikään kieli ei ole siinä mielessä puhdas, ettei siinä ole lainkaan lainasanoja. Suomen kielessäkin on valtavasti ruotsista, saksasta, venäjästä, virosta ja myös englannista tulleita sanoja, et vain tunnista niitä lainasanoiksi.

Sen takia on vähän hoopoa hermostua noin pahasti muunkielisistä sanoista puheessa, että ihan oksettaa.

Ps. Minua ärsyttää huomattavasti enemmän ihminen, joka ylidramatisoi pikkuasioita.

Ohis

Vierailija
133/144 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edellisessä työpaikassa kieli oli englanti. Kyllä mä iltaisin jopa ajattelin englanniksi ja kaupassa saatoin vastata myyjälle enkuksi jne. Olin niin väsynyt ja stressaantunut ja asiaa ei yhtään auttanut että pomo soitteli vielä iltaisin työasioita, englanniksi tietenkin.

Nykyään olen työtön ja ikävöin tuotakin työpaikkaa.

Vierailija
134/144 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

sori

🤣

Vierailija
135/144 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun edellisessä työpaikassa kieli oli englanti. Kyllä mä iltaisin jopa ajattelin englanniksi ja kaupassa saatoin vastata myyjälle enkuksi jne. Olin niin väsynyt ja stressaantunut ja asiaa ei yhtään auttanut että pomo soitteli vielä iltaisin työasioita, englanniksi tietenkin.

Nykyään olen työtön ja ikävöin tuotakin työpaikkaa.

Apua, oletko minä? Mulle ei pomo soitellut, kun olin opettanut kaikki siihen, että en vastaa iltaisin, mutta samalla tavalla väsyneenä lähikaupassa puhuin tutuille myyjille englantia. Kyllä hävetti, vähän naurattikin.

Vierailija
136/144 |
01.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkielenä on englanti ja teen töitä lähinnä ulkomailla asuvien ihmisten kanssa. Tällä hetkellä työt on etänä, asun yksin ja sosiaaliset tapahtumat on rajattuja. Väkisinkin siinä alkaa jäädä joitakin sanoja päälle kun suomea kuulee vain murto-osan siitä kuin englantia.

Vierailija
137/144 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä selitä, yrität vain brassailla muka hyvällä engannillasi, oikeasti palstan naiset miehineen ovat juntteja, jotka eivät osaa englantia eli koti ja muukin kieli on suomi.

Vierailija
138/144 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene avautumaan asiasta faceen tai jyytuubiin. Löydät varmasti hengenheimolaisia.

Vierailija
139/144 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kuusikymppinen mummeli mutta joskus tulee sekoitettua englantia puheeseen. Johtunee siitä että lapset osaavat hyvin englantia, pelataan pelejä esim. jotka englanninkielisiä.

Katselen paljon englanninkielisiä ohjelmia ja myöskin Youtubevideoita. Olen tosi tyytyväinen

kun osaan sen verran kieltä, paljon laajemmat katselumahdollisuudet.

Ei haittaa mua englanti, vaikka osaa todella hyvin myös suomenkieltä.

Vierailija
140/144 |
02.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinä tapauksessa sinulla on ongelmia. Jotkut ovat puhuneet englantia koko ikänsä, eivätkä viitsi aina miettiä eteenpäin, että mitä jokin sana on suomeksi, jos se tulee ensimmäisenä englanniksi mieleen.

Unohdin kirjoittaa otsikkoon suomea äidinkielenään puhuvat. En tarkoittanut tällä siis heitä, jotka ovat oppineet suomen kielen vasta myöhemmällä iällä.

Ap

Minä olen ainakin ihan suomea äidinkielenäni puhuva ihminen, mutta käyttänyt työkielenä englantia jo 30 vuotta. Monet työssäni käyttämät termit tulevat sen takia helpommin mieleen englanniksi.

Kannattaa myös tajuta, että mikään kieli ei ole siinä mielessä puhdas, ettei siinä ole lainkaan lainasanoja. Suomen kielessäkin on valtavasti ruotsista, saksasta, venäjästä, virosta ja myös englannista tulleita sanoja, et vain tunnista niitä lainasanoiksi.

Sen takia on vähän hoopoa hermostua noin pahasti muunkielisistä sanoista puheessa, että ihan oksettaa.

Ps. Minua ärsyttää huomattavasti enemmän ihminen, joka ylidramatisoi pikkuasioita.

Ohis

Minulle suomen kieli ei ole pikkuasia. Se on äidinkieleni ja olen rakastanut sitä lapsesta asti.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yhdeksän