Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko se muka jotenkin kamalan traumaattista lapselle jos vanhempi on jouluna vähän maistissa

Vierailija
25.12.2020 |

Siis tämä ”anna lapselle raitis joulu” ym höpinät, että lapsellako ei ole raitista joulua jos äiti kaataa itselleen kolmannen lasillisen punaviiniä jouluiltana?
Ymmärrän että känniörveltäminen on huono, jos lapsi joutuu sitä koko joulun katselemaan, mutta sellainen tavallinen viini-liköörin maistelujoulu ei kyllä ole mitään lapselta pois. Päinvastoin. Äiti/isä on hyväntuulinen ja rento, win-win.
Ja sitten tämä ” lapset vaistoavat heti jos äiti on yhtään ottanut, ja heille tulee turvaton olo” löpinä, aivan sairasta. Meillä ei kyllä kukaan ”vaistoa” mitään, kun omin silmin näkevät kun aikuinen ottaa lasillisen sitä aikuisten juomaa. Voi kamala sentään, soittakaa nyt joku heti pelastakaa lapset ry:lle!!

Ihan pelleilyksi on uskiksilla mennyt tämä alkoholin demonisointi.

Ja korostan, että mitään örveltämistä ei ole, eikä krapulaa. Lapset saavat siis raittiin joulun. Sikälimikäli se mitään heille on, kun vaihtoehtona on se sama joulu mutta punaviinin tilalla äiti/isä juo jotain vichyä. So what. Äiti tai isä nauttivat viinin mausta, ei ole lapselta pois.

Kommentit (157)

Vierailija
61/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi olla, varsinkin jos jotain sattuu ja aikuinen ei osaa toimia tilanteessa oikein. Tai jos lapsi jossain tilanteessa tarvitsisi nimenomaan selvinpäin olevaa aikuista.

En ymmärrä miksi joulusta on tullut tuollainen "pakko juoda" loma. On kuitenkin uuttavuotta, juhannusta ja vappua, jolloin se alkoholin otto tuntuu olevan joko juhlapäivän syy. Eikö voisi edes joulua olla raittiina?

Vierailija
62/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tuota pointtia aina näissä keskusteluissa, että pitää olla ajokunnossa. Minä en edes omista autoa, joten joka tapauksessa veisin taksilla pennun lääkäriin. Eli ihan sama olenko ajokunnossa vai en.

Onko sinulla useinkin vaikeaa ymmärtää ihan normaaleja tilanteita vain siksi, että ne eivät koske nimenomaa sinua? Minullakaan ei ole koiraa, mutta ei tulisi mieleenikään mennä kenellekään koiranomistajalle sanomaan, etten ymmärtäisi, miksi koiralle pitää ostaa ruokaa ja viedä ulos. 

Siis mitä? Ihan normaali tilanne se minulle on, että minulla on lapsi ja olen autoton. Siksi ihmettelen tuota, että ilman autoa tai ajokuntoa lapsi on hengenvaarassa.

Niin, minä puhuinkin tilanteista, jotka ovat normaaleja muille kuin sinulle. Vai onko sinusta todellakin epänormaalia, että lapsiperheessä on auto? 

Ei ole. Mutta epänormaalia on se, että vaikka olisi se auto, ja kävisikin niin että jouluna on ottanut pari lasia viiniä eikä sitä autoa pystyisi ajamaan, niin yhtäkkiä lapsi kuolee johonkin sairaskohtaukseen kun vanhemmat ei osaa käyttää taksia. Siksi ihmettelin sitä että tuo ajokunnossa oleminen tuollaisten tilanteiden varalle olisi jotenkin pakollista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole "traumaattista", mutta paha mieli siitä aina tuli.

Joillain tosiaan lähtee täysin lapasesta, mutta se "pienessä maistissa" oleminenkin on lapselle ahdistavaa. Ei sen tarvitse olla mitään "vanhempi kaatokännissä polttaa kinkun ja alkaa sitten riehua kirveen kanssa" -tyylistä draamaa. Hiprakassa oleva vanhempi EI TUNNU SILTÄ SAMALTA IHMISELTÄ, jota lapsi rakastaa. Jos perheessä ei ole suurempia alkoholiongelmia, tuo "vanhempani on kuin eri ihminen, apua" on ohimenevä ahdistus eikä se mitään traumoja tee. Mutta jos joulusta haluaa lapselle tehdä mukavan kokemuksen, kannattaa jättää ne hiprakatkin väliin, koska kaikki kännin asteet ahdistavat lasta, jotkut enemmän ja jotkut vähemmän.

t: omat ahdistukset vielä hyvässä muistissa (ilman traumoja)

Vierailija
64/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ymmärrä tuota pointtia aina näissä keskusteluissa, että pitää olla ajokunnossa. Minä en edes omista autoa, joten joka tapauksessa veisin taksilla pennun lääkäriin. Eli ihan sama olenko ajokunnossa vai en.

Onko sinulla useinkin vaikeaa ymmärtää ihan normaaleja tilanteita vain siksi, että ne eivät koske nimenomaa sinua? Minullakaan ei ole koiraa, mutta ei tulisi mieleenikään mennä kenellekään koiranomistajalle sanomaan, etten ymmärtäisi, miksi koiralle pitää ostaa ruokaa ja viedä ulos. 

Siis mitä? Ihan normaali tilanne se minulle on, että minulla on lapsi ja olen autoton. Siksi ihmettelen tuota, että ilman autoa tai ajokuntoa lapsi on hengenvaarassa.

Niin, minä puhuinkin tilanteista, jotka ovat normaaleja muille kuin sinulle. Vai onko sinusta todellakin epänormaalia, että lapsiperheessä on auto? 

Ei ole. Mutta epänormaalia on se, että vaikka olisi se auto, ja kävisikin niin että jouluna on ottanut pari lasia viiniä eikä sitä autoa pystyisi ajamaan, niin yhtäkkiä lapsi kuolee johonkin sairaskohtaukseen kun vanhemmat ei osaa käyttää taksia. Siksi ihmettelin sitä että tuo ajokunnossa oleminen tuollaisten tilanteiden varalle olisi jotenkin pakollista.

No aika moni haluaa olla ajokunnossa muistakin syistä kuin jonkun sairaskohtauksen takia. Esimerkiksi ihan vain kotiin ajaakseen. 

Vierailija
65/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapsuudessani alko kuului ihan jokaiseen juhlaan. Vihasin, ja vihaan edelleen, sitä tunnetta, kun huomaan vanhemmissani sen alkoholin tuoman muutoksen. Pientä sössötystä, hieman maireampi hymy, vähän oudot jutut. Harvoin meillä rähinöitiin tai mitään kamalaa tapahtui, mutta opin inhoamaan kännisiä vanhempia. Edelleen kuulen puhelimessa selvästi, jos on nautittu edes se yksi annos. Normaalisti kireästä vanhemmasta kuoriutuu ällöttävä sössöttäjä. Ja hirveä skarppaus, ettei kukaan nyt huomaa, että maistissa ollaan. No yllätys, kyllähän sen nyt sta na huomaa.

Lapsena juhlissa oli aina se tunne, että jos nyt jotain sattuu, olen ainoa selväpäinen täällä ja kukaan muu ei voi auttaa kuin minä itse. Voitte miettiä mitä se saa lapsessa aikaan.

Tämä. 

Vierailija
66/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin että jos joutuu lapsen kanssa lääkäriin ja pääsee ihan taksilla niin ok olla vähän maistissa??

Vierailija
67/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oma lapseni oli 0-18 vuotta, niin perusvastaukseni alkoholin tyrkyttämiseen oli että annan lapselle raittiin joulun. Tuo oli sellainen vastaus että siitä ei alettu purnaamaan, "ota nyt edes likööriä! Eihän yksi lasillinen haittaa!" Ihan oli periaatepäätös, eikä minun sitä tarvinnut koskaan selitellä itselleni tai muille. 

Omat vanhempani kyllä käyttivät alkoa kaikkina juhlapyhinä, mutta ei minulle jäänyt mitään traumaa siitä. 

Nyttemmin kun lapsi on jo hyvän aikaa omillaan asustellut, niin meille on tullut perinteeksi se että tietty, osin vaihteleva porukka lapsettomia, lapset muualla jouluna olevien, ja täysi-ikäisten lasten vanhempia "valuu" meille jouluaattotohinoiden jälkeen omat juomat mukanaan, ja nimen omaan jouluaatosta on tullut tissutteluiltamat. 

No joo. Jos ei osaa muuta kuin olla täysin ilman alkoholia tai viettää joulua tissutellen niin lienee parempi olla sitten kokonaan juomatta. Toiset osaavat sen sijaan juoda lasin tai kaksi viiniä (normaalikokoisen lasin, 12cl) aterialla ja yhden pienen liköörin siihen päälle kahvilla. Kun jouluruokailu kahveineen kestää 2-3 tuntia niin nämä 2-3 lasillista eivät näy missään millään tavalla aikuisen käytöksessä.

Eli olisi pitänyt juoda jouluna kun lapsi oli pieni? Edes vähäsen. Miksi? Vaikuttaa siltä että sinun itsetuntosi päälle käy se että joku ei juo jouluna. Kannattaa ehkä miettiä omaa alkon käyttöäsi, koska yleensä toisten juomattomuudesta loukkaantuu se jolla on itsellään ogelmia alkoholin kanssa.

Se miten aikuiset ihmiset viettävät joulunsa keskenään on aikuisten ihmisten oma asia.

Vierailija
68/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun palkkaat lastenvahdin, ihan sama, onko hän ajokunnossa vai ei. Taksillahan hän lähtisi lastasi viemään sairaalaan joka tapauksessa.

Vierailija
69/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

yäähhh kirjoitti:

Aikoinaan vanhemmistani tuli ihan höpöjä pienestä. itse olisin nykyään siinä vaiheessa vasta lievässä nousuhumalassa enkä höpöilisi tyhmästi. jos vielä ois kännissä..pienestä ni voi veetu sentään.

Et vain itse huomaa sitä.

Vierailija
70/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimmalle osalle suomalaisista alkoholi on joko tai. Eli joko ei ollenkaan tai sitten kännit.

Vierailija
71/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaa monessa keski-Euroopan maassa olla paljon ahdistuneita lapsia, kun monissa maissa viinin juonti kuuluu joka päivään ja ihan samalla tavalla se heidänkin päähän nousee. Mutta tämä sössötys "yksikin annos muuttaa aikuisen käytöstä niin että lasta alkaa ahdistamaan" tapahtuu only in Finland. Monessa maassa nauravat tuollaisille ihmisille.

Normaalin ihmisen käytös ei parista viinilasillisesta niin paljon muutu että se ketään ahdistaisi. Kenenkään persoonallisuus ei niin paljon muutu tuosta määrästä. Ihme skitsoilijoita jotkut ihmiset kyllä ovat.

Vierailija
72/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se varmaan riippuu, mitä se "pienessä maistissa" tarkoittaa, lasi viiniä ruoan kanssa vai kunnon känni. Lapsuuden jouluihini alkoholi ei kuulunut. Nyt otamme lasin viiniä ruoan kanssa.

On sydäntäsärkevää lukea näitä ihmisten tarinoita. Monessa kodissa poliisi vierailee joulunakin, narkit narkkaa kuten arkena, kierot kieroilee ja varkaat eivät etsi joulun tähteä vaan tilaisuutta varastaa. Lyhyesti sanottuna: paskat ihmiset on ihan yhtä paskoja ja paskat vanhemmat paskoja vanhempia. Se vain joskus unohtuu meiltä muilta. Se pelko, pettymys ja suru, elämän sotku ja kaaos, mikä täytti monen lapsen joulun eilenkin.

Vierailija
73/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta: "Ymmärrän että känniörveltäminen on huono, jos lapsi joutuu sitä koko joulun katselemaan, mutta sellainen tavallinen viini-liköörin maistelujoulu ei kyllä ole mitään lapselta pois. Päinvastoin. Äiti/isä on hyväntuulinen ja rento, win-win."

En yritä haastaa riitaa, vaan hahmottaa. Miksei äiti/isä olisi hyväntuulinen ja rento läheistensä kanssa ilman sitä "tavallista viini-liköörin maistelujoulua"?

Voisiko mielialaan ja kireyteen vaikuttaa jollain muullakin tavoin? Entä arjen stresseissä rentoutuminen? Edelleen: en kettuile.

Vierailija
74/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on alkoholisti, joi siis todella paljon ja oli kovassa kännissä monesti kun olin lapsi. Se oli ahdistavaa ja inhottavaa, mutta mitään traumoja ei kuitenkaan ole niistä kerroista, kun oli vaikkapa kaveriperheen kanssa illallinen ja aikuiset joivat viiniä ja olivat hilpeitä. Eikä ole itselle jäänyt mitään mustavalkoista ajatusmaailmaa, jonka mukaan alkoholin juominen on aina ahdistavaa ja tolkutonta ryyppäämistä, jota lapset pelkäävät.

Vierailija
75/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisestä. Viina on viisasten juoma. Se rentouttaa ja vapauttaa estoista ja päästää todelliset luonteenpiirteet esiin. Impulsiivisen ja paljon vihaa sisälleen padonneen on parempi olla ilman alkoholia, ja joku pohjimmiltaan hyväntahtoinen kontrollifriikki voi olla pienessä maistissa mukavampi.

Tuun itse raivoraittiista uskovaisperheestä ja mä kadehdin lapsena kavereiden perheitä joissa osattiin vähän juhliakin. Olisin mieluummin ottanut sen kuin pakollisen jouluevankeliumin lukemisen.

Mutta tajuathan, että alkoholittomissa perheissä on tarjolla paljon muitakin, kuin vain raamattua lukea himouskovaisia?

Minä olen absolutisti ja mieheni ei juo koskaan lasten paikalla ollessa. Siitä huolimatta osaamme pitää hauskaa, meillä on kivaa, pelaamme yhdessä, nauramme, juhlimme ja iloitsemme. Ja usko tai älä; yksikään meistä ei ole uskovainen!

Vierailija
76/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu äiti tyytyy yhteen viinilasilliseen.

Oma periaatteeni oli että aina pitää olla ajokunnossa jos kotona on alaikäisiä. Ihan siltä varalta että jos tulee tilanne jolloin lapsi on syystä tai toisesta saatava lekuriin asap.

Sitä viiniä ehtii ottamaan sitten kun lapset ovat täysi-ikäisiä.

Tulee aika pitkä odotus siinä tapauksessa. 

Vierailija
77/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaiset vanhemmat eivät osaa käyttää takia? Kai sen taksin saa soittamallakin ilman että  pitää ladata puhelimeen joku appi?

Lisäksi pahoissa tapaturmatilanteissa kannattaa soittaa 112. 

Joissakin äärimmäisissä hätätilanteissa voi silti kannattaa ajaa itse vaikka puhaltaisi kielletyt lukemat, jos on kokenut ajaja. Poliisi saattaa jopa jättää nostamatta syytteen jos on ollut pakottava tilanne. 

Vierailija
78/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin pojalle (18 vuotta täyttää tapanina 26.12) jouluoluita, oikein hienostelevia pienpanimotuotteita 6 kpl, että voi sitten nautiskella laatuoluista.

Ei tykännyt yhtään, paitsi etiketeistä. Itse pitää nekin juoda pois.

Tiedätkö että teit rikoksen kun annoit alaikäiselle alkoholia?

Vierailija
79/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihmisestä. Viina on viisasten juoma. Se rentouttaa ja vapauttaa estoista ja päästää todelliset luonteenpiirteet esiin. Impulsiivisen ja paljon vihaa sisälleen padonneen on parempi olla ilman alkoholia, ja joku pohjimmiltaan hyväntahtoinen kontrollifriikki voi olla pienessä maistissa mukavampi.

Tuun itse raivoraittiista uskovaisperheestä ja mä kadehdin lapsena kavereiden perheitä joissa osattiin vähän juhliakin. Olisin mieluummin ottanut sen kuin pakollisen jouluevankeliumin lukemisen.

Mutta tajuathan, että alkoholittomissa perheissä on tarjolla paljon muitakin, kuin vain raamattua lukea himouskovaisia?

Minä olen absolutisti ja mieheni ei juo koskaan lasten paikalla ollessa. Siitä huolimatta osaamme pitää hauskaa, meillä on kivaa, pelaamme yhdessä, nauramme, juhlimme ja iloitsemme. Ja usko tai älä; yksikään meistä ei ole uskovainen!

Tajuan, ja tajuan senkin että jokainen tyylillään, kunhan ei aiheuta toisille vahinkoa. Kyllä meilläkin kotona iloittiinkin, ja itsekin olen ihan selvin päin leikkinyt ja iloinnut oman perheeni kanssa. Silti luotan aikuisten ihmisten kykyyn tarkkailla omaa käytöstään ja lastensa reagointia siihen.

Ja näin Raamattua lukevasta himouskovaisperheestä olevana jätän tähän vielä Raamatun lauseen. Psalmi 104 säe 15. "Sinä kasvatat viinin ihmisen iloksi".

Vierailija
80/157 |
25.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun palkkaat lastenvahdin, ihan sama, onko hän ajokunnossa vai ei. Taksillahan hän lähtisi lastasi viemään sairaalaan joka tapauksessa.

Lapsenvahdillani ei ole ajokorttia eikä autoa.