Onko se muka jotenkin kamalan traumaattista lapselle jos vanhempi on jouluna vähän maistissa
Siis tämä ”anna lapselle raitis joulu” ym höpinät, että lapsellako ei ole raitista joulua jos äiti kaataa itselleen kolmannen lasillisen punaviiniä jouluiltana?
Ymmärrän että känniörveltäminen on huono, jos lapsi joutuu sitä koko joulun katselemaan, mutta sellainen tavallinen viini-liköörin maistelujoulu ei kyllä ole mitään lapselta pois. Päinvastoin. Äiti/isä on hyväntuulinen ja rento, win-win.
Ja sitten tämä ” lapset vaistoavat heti jos äiti on yhtään ottanut, ja heille tulee turvaton olo” löpinä, aivan sairasta. Meillä ei kyllä kukaan ”vaistoa” mitään, kun omin silmin näkevät kun aikuinen ottaa lasillisen sitä aikuisten juomaa. Voi kamala sentään, soittakaa nyt joku heti pelastakaa lapset ry:lle!!
Ihan pelleilyksi on uskiksilla mennyt tämä alkoholin demonisointi.
Ja korostan, että mitään örveltämistä ei ole, eikä krapulaa. Lapset saavat siis raittiin joulun. Sikälimikäli se mitään heille on, kun vaihtoehtona on se sama joulu mutta punaviinin tilalla äiti/isä juo jotain vichyä. So what. Äiti tai isä nauttivat viinin mausta, ei ole lapselta pois.
Kommentit (157)
Kun oma lapseni oli 0-18 vuotta, niin perusvastaukseni alkoholin tyrkyttämiseen oli että annan lapselle raittiin joulun. Tuo oli sellainen vastaus että siitä ei alettu purnaamaan, "ota nyt edes likööriä! Eihän yksi lasillinen haittaa!" Ihan oli periaatepäätös, eikä minun sitä tarvinnut koskaan selitellä itselleni tai muille.
Omat vanhempani kyllä käyttivät alkoa kaikkina juhlapyhinä, mutta ei minulle jäänyt mitään traumaa siitä.
Nyttemmin kun lapsi on jo hyvän aikaa omillaan asustellut, niin meille on tullut perinteeksi se että tietty, osin vaihteleva porukka lapsettomia, lapset muualla jouluna olevien, ja täysi-ikäisten lasten vanhempia "valuu" meille jouluaattotohinoiden jälkeen omat juomat mukanaan, ja nimen omaan jouluaatosta on tullut tissutteluiltamat.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasia eli alkoholille person selittelijän annos 3 x 25 ml punaviiniä on pullollinen. Jos luulee tuon jälkeen olevansa ihan samanlainen kuin selvin päin ja kuvittelee, etteivät lapset pidä outona/häiritsevänä, on alkoholiongelmainen, siis ihan selvästi. Niiden juttu on tämä vähättely.
t. alkoholistin lapsi, jonka joulut se isän dokaaminen sivuvaikutuksineen todellakin pilasi aikoinaan. Ja kyllä, voin ottaa alkoholia omien lasten seurassa. Mutta otan vain maksimissaan sen yhden lasin viiniä. Ja se lasi on 12 ml, ei 16 saati 25ml. Kolme lasia naiselle lasten seurassa ihan sillä 12 ml:n mitallakin on liikaa. Alkoholia voi nauttia, mutta jos humaltuu ja ”muuttuu mukavaksi”, se on liikaa. Lastesi mielestä kun olet siinä vaiheessa kaikkea muuta kuin mukava.
Viinilasin annoskoko ei ole 25 cl vaan 12-16 cl.
Kolme kertaa vaikkapa tuo 12 cl on 36cl, eli vajaa puoli pulloa.
Lisäksi jouluna syödään pitkin päivää joten tuollainrn määrä viiniä kuluu n 12 tunnin aikana, joten alkomitrari tuskin edes värähtää. Likööritujaus otetaan kun lapset ovat jo nukkumassa.
Lopeta tuo liioittelu.
Vierailija kirjoitti:
Kun oma lapseni oli 0-18 vuotta, niin perusvastaukseni alkoholin tyrkyttämiseen oli että annan lapselle raittiin joulun. Tuo oli sellainen vastaus että siitä ei alettu purnaamaan, "ota nyt edes likööriä! Eihän yksi lasillinen haittaa!" Ihan oli periaatepäätös, eikä minun sitä tarvinnut koskaan selitellä itselleni tai muille.
Omat vanhempani kyllä käyttivät alkoa kaikkina juhlapyhinä, mutta ei minulle jäänyt mitään traumaa siitä.
Nyttemmin kun lapsi on jo hyvän aikaa omillaan asustellut, niin meille on tullut perinteeksi se että tietty, osin vaihteleva porukka lapsettomia, lapset muualla jouluna olevien, ja täysi-ikäisten lasten vanhempia "valuu" meille jouluaattotohinoiden jälkeen omat juomat mukanaan, ja nimen omaan jouluaatosta on tullut tissutteluiltamat.
No joo. Jos ei osaa muuta kuin olla täysin ilman alkoholia tai viettää joulua tissutellen niin lienee parempi olla sitten kokonaan juomatta. Toiset osaavat sen sijaan juoda lasin tai kaksi viiniä (normaalikokoisen lasin, 12cl) aterialla ja yhden pienen liköörin siihen päälle kahvilla. Kun jouluruokailu kahveineen kestää 2-3 tuntia niin nämä 2-3 lasillista eivät näy missään millään tavalla aikuisen käytöksessä.
Hohhoijaa. Vieläkö se on jollekulle epäselvää, että se "otetaan pari lasillista" on toooodella subjektiivinen käsite ja varsinkin eri suvuilla on tästä eri käsitykset. Itse olen kasvanut perheessä, jossa ei oikeasti alkoholia juotu jouluna lainkaan ja nuoruudessa sitten aloin viettää joulua silloisen poikaystävän perheessä, jossa "pari lasillista" oli joulusaunassa oluet, pari lasia olutta tai viiniä ruoan kanssa, jälkiruokasnapsit, hetken päästä kahvin kanssa terästetyt glögit ja sitten lahjapaketista paljastuu likööri-, viski- ja konjakkipullo jos toinenkin, joista sitten "ihan vain maistetaan" eli pikkuhiljaa tyhjennetään koko pullo ja kas, ajokunnossa on enää ne pari äiti-ihmistä, jotka oikeasti joivat vain ne viinilasilliset. Vaikuttaa hirveän sivistyneeltä, kun jokaiselle naukulle on sellainen otollinen tilaisuus ja tarkoitus, mutta todellisuudessa alkoholiannosten määrä on melkoinen. Kukaan ei välttämättä ole pahimmassa örveltämiskunnossa, mutta kyllä jo äänenvoimakkuudesta, puheen sammaltaisesta, hilpeyden tasosta ja poskien punoituksesta tyhmempikin huomaa, että kännissä ollaan. Mutta onhan se niin hyvä sanoa, että juotiin vain ne pari lasia ruoan kanssa, kun ne terästetyt glögit ja lahjakonjakit ikään kuin kuittaantuvat sillä samalla.
Ei pelastus aina ole se, että alkoholia ottaessa ei tule rähinää tai muutu pelottavaksi, että silloin on ok ottaa alkoholia lasten seurassa. Jos persoona muuttuu, vaikka tavallista hilpeämmäksi tms, niin se jo yksistään voi horjuttaa lapsen perusturvallisuutta. Täällä moni vähän kyseli siihen malliin, että miksi on pakko ottaa lasten seurassa alkoholia? Samaa minäkin mietin, miksi on pakko ottaa? Eikö voi mitenkään olla ilman? Kyllä voin ymmärtää, jos ruuan kanssa annos otetaan, mutta kyllä minusta kolme lasillista on jo liikaa.
Minä varasin jouluksi juomaa ja tavoite oli olla pienessä sievässä. Mutta söin liikaa eikä edes viina maistunut. Nyt on kaappi täynnä alkoa eikä kukaan juo. Olisipa nyt oma av-mamma joka joisi edes tuon avatun punkkupullon.
Lapsia kaksi, toinen alle kouluikäinen.
M40
Tietenkin kaksivuotiaan kanssa pitää olla täysin selvin päin ja valppaana, mutta isompi lapsi ymmärtää kyllä, että on juhla eikä tilanne ole muutenkaan ihan tavallinen. Eivät lapset ihan tyhmiä ole, tai ainakaan minä en ollut. Turvallinen perusarki on tärkeintä. Örvellys ja alkoholismi ovat asia erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa. Vieläkö se on jollekulle epäselvää, että se "otetaan pari lasillista" on toooodella subjektiivinen käsite ja varsinkin eri suvuilla on tästä eri käsitykset. Itse olen kasvanut perheessä, jossa ei oikeasti alkoholia juotu jouluna lainkaan ja nuoruudessa sitten aloin viettää joulua silloisen poikaystävän perheessä, jossa "pari lasillista" oli joulusaunassa oluet, pari lasia olutta tai viiniä ruoan kanssa, jälkiruokasnapsit, hetken päästä kahvin kanssa terästetyt glögit ja sitten lahjapaketista paljastuu likööri-, viski- ja konjakkipullo jos toinenkin, joista sitten "ihan vain maistetaan" eli pikkuhiljaa tyhjennetään koko pullo ja kas, ajokunnossa on enää ne pari äiti-ihmistä, jotka oikeasti joivat vain ne viinilasilliset. Vaikuttaa hirveän sivistyneeltä, kun jokaiselle naukulle on sellainen otollinen tilaisuus ja tarkoitus, mutta todellisuudessa alkoholiannosten määrä on melkoinen. Kukaan ei välttämättä ole pahimmassa örveltämiskunnossa, mutta kyllä jo äänenvoimakkuudesta, puheen sammaltaisesta, hilpeyden tasosta ja poskien punoituksesta tyhmempikin huomaa, että kännissä ollaan. Mutta onhan se niin hyvä sanoa, että juotiin vain ne pari lasia ruoan kanssa, kun ne terästetyt glögit ja lahjakonjakit ikään kuin kuittaantuvat sillä samalla.
Entä sitten? Kieltolaki päättyi jo vuosikymmeniä sitten.
Minun lapsuudessani alko kuului ihan jokaiseen juhlaan. Vihasin, ja vihaan edelleen, sitä tunnetta, kun huomaan vanhemmissani sen alkoholin tuoman muutoksen. Pientä sössötystä, hieman maireampi hymy, vähän oudot jutut. Harvoin meillä rähinöitiin tai mitään kamalaa tapahtui, mutta opin inhoamaan kännisiä vanhempia. Edelleen kuulen puhelimessa selvästi, jos on nautittu edes se yksi annos. Normaalisti kireästä vanhemmasta kuoriutuu ällöttävä sössöttäjä. Ja hirveä skarppaus, ettei kukaan nyt huomaa, että maistissa ollaan. No yllätys, kyllähän sen nyt sta na huomaa.
Lapsena juhlissa oli aina se tunne, että jos nyt jotain sattuu, olen ainoa selväpäinen täällä ja kukaan muu ei voi auttaa kuin minä itse. Voitte miettiä mitä se saa lapsessa aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole, koko höpötys on lähtenyt jonkun omista joulutraumoista. Kohtuukäyttö ei ole vahingollista kenellekään. Raivoraittiit vanhemmat ovat paljon vaarallisempia lapsen kehityksen kannalta kuin tavalliset viiniä jouluna siemailevat vanhemmat.
Tämä on kyllä naurettava väite. Itse olen ollut lähes raitis vuosikausia ja ihan jokaisen alkoholiannoksen olen juonut ilman omien lapsien läsnäoloa. Jouluisin olemme lasten kanssa vierailleet mummolassa ja olen kieltäytynyt viineistä ihan sen takia, että haluan olla ajokunnossa enkä pidä jouluruoan kanssa viinien mausta. Kotona keskenäni lapsien kanssa en näe mitään järkeä juoda mitään alkoholia, kun en siitä koe saavani mitään muuta kuin ylimääräisiä kaloreita. (Samasta syystä en osta kotiin limsojakaan.) Jos sitten kaverin kanssa lähdetään ulos syömään tai terassille, joissa sitten muutaman siiderin tai viinilasillisen saattaisin juoda, siellä ei ole lapset mukana. Joten missä ihmeessä minulle tulisi luonnollisesti vastaan tilanne, jossa lapseni näkevät minut juomassa alkoholia. Pitääkö minun ihan tahallani sellaisia tilanteita järjestää, ettei lasten kehitys nyt vain vaarannu?
Ostettiin viinit kaupasta, 5,5% ja otettiin kalan kanssa valkoista ja kinkun kanssa punaista yhdet suht pienet lasilliset. Hyvää oli eikä päässyt erikoisemmin olotilaan enempää vaikuttamaan. Suomalaiset eivät usko, että näinkin voi alkoholista nauttia kun oma lähestymistapa asiaan on joko absolutismi tai ojanpohjaörvellyskännit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten? Kieltolaki päättyi jo vuosikymmeniä sitten.
Siis kerroin tuossa ihan siitä, että pari lasillista ei läheskään kaikille oikeasti ole se pari lasillista, joten on naurettavaa selitellä, etteihän se lapsille mitenkään näy. Kyllä se näkyy, vaikkei laki sitä kielläkään.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä alkoholiongelmaiset vähättelee juomistaan ja sen seurauksia. Joku joka ottaa normaalisti viiniä ruuan kanssa ei edes tee tällaista avausta.
Miten onnistuitkin sivuuttamaan tämän aloituksessa olleen kohdan: ” Ymmärrän että känniörveltäminen on huono, jos lapsi joutuu sitä koko joulun katselemaan, mutta sellainen tavallinen viini-liköörin maistelujoulu ei kyllä ole mitään lapselta pois. Päinvastoin.”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksu äiti tyytyy yhteen viinilasilliseen.
Oma periaatteeni oli että aina pitää olla ajokunnossa jos kotona on alaikäisiä. Ihan siltä varalta että jos tulee tilanne jolloin lapsi on syystä tai toisesta saatava lekuriin asap.
Sitä viiniä ehtii ottamaan sitten kun lapset ovat täysi-ikäisiä.Eikö lapsia voisi opettaa elämään niin, ettei ne tarvitsisi asap-lääkäriä? Toisaalta mamma voisi olla vähemmän hysteerinen...
Haluan nähdä kuinka komennat lapsen umpilisäkkeen olemaan puheamatta.
Aikoinaan vanhemmistani tuli ihan höpöjä pienestä. itse olisin nykyään siinä vaiheessa vasta lievässä nousuhumalassa enkä höpöilisi tyhmästi. jos vielä ois kännissä..pienestä ni voi veetu sentään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä alkoholiongelmaiset vähättelee juomistaan ja sen seurauksia. Joku joka ottaa normaalisti viiniä ruuan kanssa ei edes tee tällaista avausta.
Miten onnistuitkin sivuuttamaan tämän aloituksessa olleen kohdan: ” Ymmärrän että känniörveltäminen on huono, jos lapsi joutuu sitä koko joulun katselemaan, mutta sellainen tavallinen viini-liköörin maistelujoulu ei kyllä ole mitään lapselta pois. Päinvastoin.”
Tämä juuri on aika petollinen ajatustapa, että känniörveltäminen mielletään siksi kossupulloksi tai 24-päkiksi olutta, mutta sitten ne viinipullot, glögit, konjakit, erikoisjouluoluet ja liköörit eivät saa ketään känniin.
Itse pidän päihtymistä rajana. Eli voi ottaa alkoholia lasten seurassa, mutta sen verran ettei tule edes siihen "pieneen hiprakkaan".
Eilen joulusaunassa otin yhden siiderin. Sen enempää ei.
Lapset ovat lojaaleja vanhemmilleen, jopa niille vanhemmille, jotka kaltoinkohtelevat heitä. Tämä on surullinen totuus. Siksi kenenkään ei kannattaisi väittää, että "lapseni sanoivat, ettei heitä haittaa, jos olen pikkuisen maistissa". Ap:n lapset eivät ole tästä poikkeus.
Tää on tätä luksustissuttelua, joka on ihan eri asia kuin kossu ja kalja. Hieno Alkon tilausvalikoimasta tilattu viini ja konjakki on ihan eri etanolia kuin Pirkka-kalja.
Ei joulua kestä jos ei ole pientä suojakänniö.