Puolisoni perhe ajaa mut hulluuteen
Taustaa sen verran, että olemme olleet yhdessä jo kauan. Meillä on oma talo ja omat tavat ja mieheni perhe on ollut hyvin etäinen aina. Eivät kyläile jne. edes lapsemme synttäreillä jne. Eilen heidät oli kutsuttu jouluaterialle kuten myös omat vanhempani, mutta mieheni perhe ei halunnut tulla. Halusivat viettää aattoa keskenään, mikä on tietysti ihan ok.
No tänään heräsin siihen, kun mieheni puhui puhelimessa. Sain sen verran selvää, että kello kolme käy hyvin ja ei tartte tuoda mitään. Puhelun loputtua mulle selvisi, että miehen perhe olisi tänään tulossa syömään! Ja multahan ei oo kysytty mitään. Puolisoni tietää, että joulupäivä on mulle tärkein joulupäivistä ja sen käytän aaton tohinan jälkeen rentoutuessa ja omalla porukalla. En todellakaan ala laittamaan ruokia appivamhemmille jotka oli kutsuttu eilen syömään. Saatiin miehen kanssa riita tästä aikaiseksi. Sanoin että voi ihan itse vanhempansa syöttää, minä en evääni liikauta asian eteen van lähden siksi aikaa pitkälle lenkille ja mökille saunaan.
Olenko kohtuuton kun suutuin että multa kysymättä mennään lupaamaan että voi tulla?
Kommentit (1025)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
". . .teen sen vain kerran vuodessa.
Koko 20 vuotta ollaan näin tehty ja joulupäivän olen ollut niin sanotusti vapaalla ja vieraita ei olla koskaan otettu vastaan silloin..........
tämä päivä tosiaan on mun rentoilupäivä, enkä ottaisi tänne nyt ketään. Sovittiin siis että appivanhemmat kutsutaan syömään uutenavuotena ja mies lupasi soittaa ja ilmoittaa että tänään ei sovikaan.
....tulistun kun koen että ylitseni kävellään.
Onneksi nyt kuitenkin asiat järjestyi ja toivottavasti ei miehen vanhemmat kovin paljon suutu."
20 vuotta ja kertaakaan ei voi tehdä poikkeusta ja joustaa kun appivanhemmat on tulossa käymään?
Tuo nainen halusi vaan sanoa viimeisen sanan ja ---loukata vanhoja ihmisiä sen sijaan että olisi vetelys nähnyt vaivaa ja laittanut (miehensä vuoksi) pöydän ripeästi koreaksi.
Koska tää on mun rentoilupäivä, mitä ihmettä!
Onneksi ei ole mun vaimo.
Sääli miestä jonka laittoi idioottimaisesti ja tarkotuksella ikävään välikäteen oikein Joulun Kunniaksi ---- ja appivanhempia jonka mielen takuulla pahoitti.
Jotkut ei vaan tajua kun minäminäminä määrään miten toimitaan.
Ilman poikkeusta. Edes Jouluna.
Etkö sinä itse saa järjestettyä vanhemmillesi ruokaa vaikka suurin osa olisi jo valmiina? Kai aikuinen mies kykenee tuohon? Itsekin nakittaisit koko homman vaimollesi.
En nakittaisi. Me tekisimme/valmistautuisimme yhdessä vanhempieni yllätyskäyntiin.
Vaimoni ei takuulla osoittaisi mieltään vaan olisi tilanteen tasalla ja siirtäisi menojaan vierailun ajaksi. Siksikin kunnioitan ja rakastan häntä hyvin paljon. Tiedän ettei missään tapauksessa koskaan nolaisi minua. Ainakaan omien (välillä höperöiden ja rasittavienkin) vanhempieni edessä.
Useimmissa aikuisten perheissä kyetään yhdessä puoluson kanssa sopimaan aikataulu. Vanhemmille kyetään sanomaan, että tänään ei sovi.
Nolaaminen? Tuohon tunteeseen auttaa terve itsetunto.
Minä olen hyvin ylpeä omista pojistani, jotka osaavat laittaa ruokaa. Minulle ei tule mieleenkään kutsua itseäni kylään päivää sen jälkeen, kun meidät olisi kutsuttu paikalle. Joulun ja muiden juhlapäivien järjestäminen on työlästä ja ainakin itsellä on siinä vaiheessa takki niin tyhjä, että tarvitsen lepopäivän. En itsekään kutsu meille ruokavieraita sopimatta asiasta miehen kanssa etukäteen vaikka minä kaikki käytännön asiat hoidan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se ihan ok on JOS mies valmistaa ruoat ja hoitaa passauksen. Meilläkin mies on kutsunut sukuaan tänään käymään, itse olisin halunnut levätä. Mullehan ei tästä oo etukäteen mainittu eikä meillä ole mitään tarjottavaa, eivät kuulemma tarvitse mitään. Olkoon sitten niin.
Tätä ex:kin sanoi. "Ei tarvitse mitään olla" ja sitten vieraiden saapuessa ihmeteltiin, kun ei ihan oikeasti ollut mitään. Ja sehän oli minun vikani.
135
Mä en kyllä korviani lotkauttaisi tuolle. Korkeintaan ihmettelisin ääneen miksi mies ei mitään tarjoiluja saanut aikaiseksi vaikka hän vieraita kutsui. Harmi vieraiden kannalta mutta minulle ihan sama.
Omia tekemisiään ja sanomisiaan erityisesti vanhemmille ihmisille kannattaa miettiä siltäkin kannalta, että miltä ne sanat ja teot tuntuvat sitten kun nämä ihmiset kuolevat. Ettei jää katumista harkitsemattomista sanoista tai eleistä. Tätä asiaa eivät kuolemaa kohtaamattomat nuoremmat ihmiset usein tajua. Elämä sitten opettaa.
Minusta aloittajalla on paljon ennestään hampaankolossa appivanhempia kohtaan, eiväthän nämä käy edes lapsen synttäreillä. Eli kyseessä on muukin kuin se, että yrittävät tulla perheenäidin vapaapäivänä.
Outoa tässä on myös se, että asia täytyy selvittää riitelemällä. Entäs tällainen skenaario:
Perheenäiti miehelle: "Hitsi kun olen ihan poikki aatosta, voitaisiinko kutsua sun vanhemmat vasta tapaninpäivänä, niin voitaisiin olla oman perheen kesken nyt joulupäivänä."
Mies: "Soitanpa heille ja kysyn kävisikö."
MIKÄ tässä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä nyt harvinaisen paljon näitä (rajattomien) vanhusten (ikää ei tosin oo mainittu) kunnioittajia ja sovinistisia naisenhaukkujia. Ero olisi lähellä, jos mulle mies vastaavassa tilanteessa sanoisi, että nyt pöytä "ripeästi koreaksi" kun arvon etäiset mutta kunnioitettavat kutsustakieltäytyjä-kuokkavieras-vanhukset suvaitsevat vihdoin saapua vääränä päivänä yllättäen.
Sanotko, kiitos, missä kohden tarkalleen ottaen luit että ap:n mies olisi komentanut vaimoaan että: "nyt pöytä ripeästi koreaksi".
Ja miksi kutsut automaattisesti miehen isää ja äitiä loukkaavasti ilmaisulla "kuokkavieras vanhuksiksi"?
Kyllä sen verran ihmisellä täytyy olla sydäntä että on kiltti puolisonsa vanhemmille, vaikka nämä olisivat kuinka mitä.
Vierailija kirjoitti:
" Minä, minä, minä, minä, minä, minä, minä Jee jee jee.
Tottakai sinulla on keittotaidoton mies jota sinä joudut neuvomaan. Ja keittotaidottomalla juntti suku. Keittotaidoton ei osaa edes salassa puhua puhelimessa vanhemmilleen kun sinun äärimmäisen hyvä kuulo nappasi saatanalliset lauseet. Sinä saat raivostua, uhkailla ja sinun tunteitasi on perinjuurin loukattu. Sinähän loihdit grammalleen oikeat annokset sinun tekemää muuta ruokaa. Keittotaidottoman junttisuku olisi kuitenkin halunnut kinkkua ja lipeäkalaa. Hyi sanoo The Sinuutesi ja sinun ainutlaatuisuutesi sai pienen pönkityksen kun pääsi näpäyttämään. On varmasti mukavaa olla se erikoinen lumihiutale. Sinä."Juuri näin.
Kylmät väreet menee selkäpiitä pitkin kun ajattelee että itsekin olisi voinut aikanaan astua moiseen miinaan vaimon suhteen.
Olisi joulu erilainen tommosen kanssa.
Nytkö äiti laittaa kuten aina ennenkin? Itkee sitten naapurin Sirkalle, kun ei enää millään jaksaisi koko sukua passata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kohtuuton. Miksi puoliso ei saisi kutsua läheisiään kylään?
Koska heidät oli kutsuttu eilen ja koska se olen minä joka joutuu passaamaan appivanhempia jos ke tänään tänne tulee. Olen eilisen tehnyt ruokaa ja siivonnut ja tilannut ja tänään haluan vain olla. Olisivat tulleet silloin kun kutsuttiin, mutta ei koska he haluavat viettää aattoa omalla tavallaan. Ei siinä, mä haluan viettää joulupäivän omalla tavallani. Menköön mies sinne niin saa olla vanhempiensa kanssa.
Miksei se käy että mies passaa vanhempansa teillä ja sinä olet lenkillä tai esim.eri huoneessa? Jos mies ei osaa niin alkaa opetella sitten!! Jos joudut jouluna sairaalaan, mies ei tee mitään silloinkaan vai?
Vierailija kirjoitti:
Omia tekemisiään ja sanomisiaan erityisesti vanhemmille ihmisille kannattaa miettiä siltäkin kannalta, että miltä ne sanat ja teot tuntuvat sitten kun nämä ihmiset kuolevat. Ettei jää katumista harkitsemattomista sanoista tai eleistä. Tätä asiaa eivät kuolemaa kohtaamattomat nuoremmat ihmiset usein tajua. Elämä sitten opettaa.
Minusta aloittajalla on paljon ennestään hampaankolossa appivanhempia kohtaan, eiväthän nämä käy edes lapsen synttäreillä. Eli kyseessä on muukin kuin se, että yrittävät tulla perheenäidin vapaapäivänä.
Outoa tässä on myös se, että asia täytyy selvittää riitelemällä. Entäs tällainen skenaario:
Perheenäiti miehelle: "Hitsi kun olen ihan poikki aatosta, voitaisiinko kutsua sun vanhemmat vasta tapaninpäivänä, niin voitaisiin olla oman perheen kesken nyt joulupäivänä."
Mies: "Soitanpa heille ja kysyn kävisikö."
MIKÄ tässä on niin vaikeaa?
Ei aina tarvitse jaksaa, joustaa, ymmärtää. Se on yleensä täysin yksipuolista ja nämä toisten ylikävelijät jatkavat hommiaan... Eivät koe tekevänsä mitään väärää tietenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kohtuuton. Miksi puoliso ei saisi kutsua läheisiään kylään?
Koska heidät oli kutsuttu eilen ja koska se olen minä joka joutuu passaamaan appivanhempia jos ke tänään tänne tulee. Olen eilisen tehnyt ruokaa ja siivonnut ja tilannut ja tänään haluan vain olla. Olisivat tulleet silloin kun kutsuttiin, mutta ei koska he haluavat viettää aattoa omalla tavallaan. Ei siinä, mä haluan viettää joulupäivän omalla tavallani. Menköön mies sinne niin saa olla vanhempiensa kanssa.
Miksi sä passaa ketään? Tuo kuulostaa hulluudesta, mutta luultavasti olet tehnyt sitä ennen tätä vierailuakin.
Ruuat ei kuitenkaan itsestään pöytään ilmesty ja jonkun pitää siivota keittiökin sen jälkeen. Lisäksi tarvitsisi lähteä kauppaan hakemaan lisää ruokaa,koska eiliset ei kaikille riittäisi.
Mies lähti ulos hakkaamaan vihapäissään halkoja ja aikoi soittaa vanhemmilleen että ei saa tulla. Siinähän soittaa. Jos ei voi tulla silloin kun on kutsuttu niin olkoon. En mä mitään tilausravintolaa pidä. Välit varmasti menee mutta eipä nämä kovin lämpimät ole olleet tähänkään asti.
Ruuat ilemstyvät kun mies ne laittaa, siivous tapahtuu kun mies siivoaa. Kaupassakin mies voi käydä. Mikä tässä on niin vaikeaa? Miksi alistut orjaksi? Millaisen mallin mahdolliset lapsenne saavat?
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä h-vetti teitä vaivaa ?
Miehen vanhemmat kestitään tottakai klo 15, sen verran vieraanvarainen ja fiksu tulee olla vanhoja ihmisiä kohtaan.
Heidät vastaanotetaan iloisesti ja hyväntuulisesti. Ilahtuneina että sittenkin päättivät tulla tervehtimään.
Eivät he täällä ikuisesti ole.
Näin ainakin meillä.
Lenkille ja saunaan sen jälkeen.
Varsinkin jos omat vanhemmat on ensin olleet juhlapöydässä eilen.
Toki voi olla v-i-ttu-mainen ja itsekäs ja alkaa riitelemään miehensä kanssa (joka ei tietenkään voi sanoa ei omille vanhemmileen jotka haluavat tulla käymään!) joten sääli miestäsi jonka mieli piti pahoittaa koska sinä-sinä-sinä ajattelit toisin.
Etkö käsitä että ongelma on se, että mies ei halua passata omia vanhempiaan?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen hyvin ylpeä omista pojistani, jotka osaavat laittaa ruokaa. Minulle ei tule mieleenkään kutsua itseäni kylään päivää sen jälkeen, kun meidät olisi kutsuttu paikalle. Joulun ja muiden juhlapäivien järjestäminen on työlästä ja ainakin itsellä on siinä vaiheessa takki niin tyhjä, että tarvitsen lepopäivän. En itsekään kutsu meille ruokavieraita sopimatta asiasta miehen kanssa etukäteen vaikka minä kaikki käytännön asiat hoidan.
Näin juuri.
Oma poikani ei osaa vielä laittaa ruokaa, mutta hän on huomaavainen luonne ja ajattelee hienosti, miltä muista tuntuu. En pysty kuvittelemaan, että hän koskaan kohtelisi vaimoaan kuten ap:n mies kohtelee.
Myös mieheni hoitaisi homman niin, että a) kysyisi mielipidettäni, ennen kuin sopisi kenenkään vierailusta ja b) tuossa tilanteessa olisi ollut hyvin pahoitteleva ja käynyt itse kaupassa ja tehnyt ruuat vieraille ja meille kaikille itse ilman muuta. Ei olisi tullut hänellä mieleenkään olettaa, että minä kokkaisin hänen yllätysvierailleen.
Aina jaksaa hämmästyttää, että joku viitsii nykypäivänä olla suhteessa vauvamiesten kanssa ja olla heille äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se ihan ok on JOS mies valmistaa ruoat ja hoitaa passauksen. Meilläkin mies on kutsunut sukuaan tänään käymään, itse olisin halunnut levätä. Mullehan ei tästä oo etukäteen mainittu eikä meillä ole mitään tarjottavaa, eivät kuulemma tarvitse mitään. Olkoon sitten niin.
Tätä ex:kin sanoi. "Ei tarvitse mitään olla" ja sitten vieraiden saapuessa ihmeteltiin, kun ei ihan oikeasti ollut mitään. Ja sehän oli minun vikani.
135
Mä en kyllä korviani lotkauttaisi tuolle. Korkeintaan ihmettelisin ääneen miksi mies ei mitään tarjoiluja saanut aikaiseksi vaikka hän vieraita kutsui. Harmi vieraiden kannalta mutta minulle ihan sama.
Ex:n vanhemmat olivat hieman erikoisia. Olevinaan moderneja, mutta sisimmässään todella vanhanaikaisia. Kokkaava ja siivoava mies vaati heidän mielestään erikoismaininnan ja ylimääräistä kiittelyä. Siitä huolimatta, ettei kaupunkikodissa ihan oikeasti ollut niitä "miesten töitä". Ex:n vanhemmilla on hyvin perinteiset roolit ja anoppi vielä luonteeltaan marttyyri. Heidän luonaan tuli nähtyä raivosiivousta ja raivokokkailua.
135
No ei todellakaan ole sun tehtävä tehdä niitä ruokia, mutta voit kyllä olla paikalla ja olla mukana auttamassa miestäsi. Itse en ottaisi mitään paniikkia, jos noin lyhyellä aikavälillä tullaan, niin turha olettaa mitään kolmen ruokalajin illallista. Syötte sitä mitä ajattelittekin syödä, tulee vaan enemmän syöjiä.
Vierailija kirjoitti:
Osa kommentoijista ei ilmeisesti osaa lukea. Appivanhemmat oli kutsuttu jouluna syömään ja nimenomaan aattona, koska aatto on aina ollut se päivä kun syödään yhdessä ja joulupäivän olen saanut olla ihan rauhassa ja kulkea pyjama päällä koko päivän. Aattona on ollut mukavaa syödä porukalla, mutta kyllä se touhu ja tohina ainakin mua väsyttää kun koko porukalle ruuan laittaa ja kaiken järjestää. Se on ihanaa, mutta isontyö siinä on ja siksi teen sen vain kerran vuodessa. Koko 20 vuotta ollaan näin tehty ja joulupäivän olen ollut niin sanotusti vapaalla ja vieraita ei olla koskaan otettu vastaan silloin. Muutaman kerran aiemminkin appivanhempia ei ole aattona näkynyt ja heille on sitten keitelty joulukahvit tapanina. Tämä olisi ollut mielestäni hyvä ajatus nytkin. Tänään en tee ruokaa kenellekään, vaan syödään eilisiä ruokia sen verran kun niitä vielä on ja ennkata pöytää yms. Mennään ihan rennosti vain. Nyt jos tähän olisi appivanhempia otettu syömään niin pitäisi alkaa kuorimaan perunoita ja tekemään uudet salaatit ja jälkiruoat ja muut ja kaupassa pitäisi käydä koska ei meillä ole niin paljon jämiä että niillä kaksi ylimääräistä nyt ruokkittaisi. Varsinkin kun heille tosiaan pitää kattaa ja laittaa ja olla kaikki niin kuin aattonakin olisi.
Ja joo, miehen kanssa tuossa ehdin jutella ja pyysin anteeksi että suutuin. Hänkin onneksi ymmärsi että kyse ei ole siitä ettenkö halua heitä kylään vaan siitä että tämä päivä tosiaan on mun rentoilupäivä, enkä ottaisi tänne nyt ketään. Sovittiin siis että appivanhemmat kutsutaan syömään uutenavuotena ja mies lupasi soittaa ja ilmoittaa että tänään ei sovikaan. Harmittaa että aamulla asiasta niin suutuin, mutta onneksi saatiin sovittua. Joku sanoikin että asioista pitäisi puhua rauhallisesti ja se on totta. Itse vaan ensimmäisenä aina tulistun kun koen että ylitseni kävellään. Onneksi nyt kuitenkin asiat järjestyi ja toivottavasti ei miehen vanhemmat kovin paljon suutu.
Hienoa, fiksusti saitte sovittua asiat ja molemmat tulivat toista vastaan. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä nyt harvinaisen paljon näitä (rajattomien) vanhusten (ikää ei tosin oo mainittu) kunnioittajia ja sovinistisia naisenhaukkujia. Ero olisi lähellä, jos mulle mies vastaavassa tilanteessa sanoisi, että nyt pöytä "ripeästi koreaksi" kun arvon etäiset mutta kunnioitettavat kutsustakieltäytyjä-kuokkavieras-vanhukset suvaitsevat vihdoin saapua vääränä päivänä yllättäen.
Sanotko, kiitos, missä kohden tarkalleen ottaen luit että ap:n mies olisi komentanut vaimoaan että: "nyt pöytä ripeästi koreaksi".
Ja miksi kutsut automaattisesti miehen isää ja äitiä loukkaavasti ilmaisulla "kuokkavieras vanhuksiksi"?
Kyllä sen verran ihmisellä täytyy olla sydäntä että on kiltti puolisonsa vanhemmille, vaikka nämä olisivat kuinka mitä.
Luetun ymmärtämistä, kiitos. Viittasin kommentoijiin. Muut kommentoijat kutsuivat vanhuksiksi, ikää tietämättä, minä kutsun kuokkavieraiksi, koska olivat kutsuttuja eilen, eivät tänään.
En kunnioita ihmisiä, jotka sitä eivät ansaitse, vain koska ovat jotain. Ap:n appivanhemmat eivät vaikuta kunnioittavan poikansa perhettä, joten sama pätee myös toisinpäin.
Uusi näkökulma:
Ap voisi ilmoittaa miehen vanhemmille, että yllätys he tulevatkin tänään appivanhemmille kylään syömään joulupäivällisen klo 15.
Kun se kerran ei ole kenenkään mielestä epäkohteliasta kutsua itseään kylään yllättäen, vaan niin voi hyvin tehdä ja odottaa vielä hienoa ateriaa kaikenlisäksi.
Ai että kun nautin, ettei olla enää miehen vanhempien kanssa juurikaan tekemisissä, lapset vaan käyvät mummolassa joskus kylässä.
Aina joulupäivänä menimme mummolaan jouluaterialle. Kamalaa pönötystä koko päivä. Kaikki olivat pukeutuneet juhlavasti ja kerran anoppi pahoitti mielensä loppupäiväksi, kun en enää jaksanut syödä jälkiruokaa. Aina todella kiusallinen tunnelma ja kukaan ei puhu oikein mitään. Luulen, että anopilla ja appiukolla on jonkinlaisia mielenterveysongelmia, kun eivät he koskaan ns.normaaleja olleet missään tilanteessa.
Nyt joulupäivänä menee kotona oman perheen kanssa. Saan käydä rauhassa lenkillä ja lopun aikaa olla vaan yöpaita päällä.
Siis ihanko oikeasti muka joku kutsuu itsensä toisten kotiin syömään!? Soittaa ja sanoo, että me tullaan nyt sitten tänään syömään, kun eilen ei päästy!? Vai olisiko heille kuitenkin riittänyt vaikka kahvit? En nyt oikeasti usko siihen, että joku ensin kieltäytyy jouluaaton ruokailusta, mutta odottaisi sitten, että heille loihditaan kunnon ruokailut joulupäivänä? :D
"
Omituisia ovat kyllä nuo vanhemmat, jotka kutsuvat itse itsensä kylään, kun eilisen päivän kutsusta kieltäytyivät. Todella epäkohteliasta! Tulee mieleen, että halutaan miniää vähän hyppyyttää eikä ihan periaatteesta voida tulla samaan pöytään miniän vanhempien kanssa"
Minulle tulisi mieleen lähinnä että vanhuksia oli alkanut kaduttamaan kun eivät tulleetkaan vaikka kutsuttiin. Tai että kivut hellittäneet (kolotukset) sen verran että pystysivät nyt tulemaan.
Minulla ei olisi sydäntä kiletäytyä , varsinkin jos aniharvoin ovat tulossa.
Syitä vierailemattomuuteen voi olla paljon, ei välttämättä syyksi juolahtaisi ihan ensimmäisenä mieleen että haluaisivat varta vasten loukata miniää tai hyppyyttää "ihan periaatteesta" olla ruokailematta miniaän vanhempien kanssa samassa pöydässä.
Voi olla että kyseessä ihan viimeinen joulu jommalla kummalla, vaikka eivät ole kertoneet ja siksi halusivatkin tulla vaikka ensin peruivat.
Mitähän tuo miehen ei tarvi tuoda mitään mahtoi tarkoittaa?
Ei tarvi tuoda mitään, koska rouva laittaa tarjoilut?
Ei tarvi tuoda mitään, koska meillä ei ruokailla tai juoda kahvia vierailun aikana?