Puolisoni perhe ajaa mut hulluuteen
Taustaa sen verran, että olemme olleet yhdessä jo kauan. Meillä on oma talo ja omat tavat ja mieheni perhe on ollut hyvin etäinen aina. Eivät kyläile jne. edes lapsemme synttäreillä jne. Eilen heidät oli kutsuttu jouluaterialle kuten myös omat vanhempani, mutta mieheni perhe ei halunnut tulla. Halusivat viettää aattoa keskenään, mikä on tietysti ihan ok.
No tänään heräsin siihen, kun mieheni puhui puhelimessa. Sain sen verran selvää, että kello kolme käy hyvin ja ei tartte tuoda mitään. Puhelun loputtua mulle selvisi, että miehen perhe olisi tänään tulossa syömään! Ja multahan ei oo kysytty mitään. Puolisoni tietää, että joulupäivä on mulle tärkein joulupäivistä ja sen käytän aaton tohinan jälkeen rentoutuessa ja omalla porukalla. En todellakaan ala laittamaan ruokia appivamhemmille jotka oli kutsuttu eilen syömään. Saatiin miehen kanssa riita tästä aikaiseksi. Sanoin että voi ihan itse vanhempansa syöttää, minä en evääni liikauta asian eteen van lähden siksi aikaa pitkälle lenkille ja mökille saunaan.
Olenko kohtuuton kun suutuin että multa kysymättä mennään lupaamaan että voi tulla?
Kommentit (1025)
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti muka joku kutsuu itsensä toisten kotiin syömään!? Soittaa ja sanoo, että me tullaan nyt sitten tänään syömään, kun eilen ei päästy!? Vai olisiko heille kuitenkin riittänyt vaikka kahvit? En nyt oikeasti usko siihen, että joku ensin kieltäytyy jouluaaton ruokailusta, mutta odottaisi sitten, että heille loihditaan kunnon ruokailut joulupäivänä? :D
Jos se on appivanhempien mielestä ok, niin tosiaan ap voisi kutsua tänään itsensä ja miehen appivanhemmille syömään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai se ihan ok on JOS mies valmistaa ruoat ja hoitaa passauksen. Meilläkin mies on kutsunut sukuaan tänään käymään, itse olisin halunnut levätä. Mullehan ei tästä oo etukäteen mainittu eikä meillä ole mitään tarjottavaa, eivät kuulemma tarvitse mitään. Olkoon sitten niin.
Tätä ex:kin sanoi. "Ei tarvitse mitään olla" ja sitten vieraiden saapuessa ihmeteltiin, kun ei ihan oikeasti ollut mitään. Ja sehän oli minun vikani.
135
Mä en kyllä korviani lotkauttaisi tuolle. Korkeintaan ihmettelisin ääneen miksi mies ei mitään tarjoiluja saanut aikaiseksi vaikka hän vieraita kutsui. Harmi vieraiden kannalta mutta minulle ihan sama.
Ex:n vanhemmat olivat hieman erikoisia. Olevinaan moderneja, mutta sisimmässään todella vanhanaikaisia. Kokkaava ja siivoava mies vaati heidän mielestään erikoismaininnan ja ylimääräistä kiittelyä. Siitä huolimatta, ettei kaupunkikodissa ihan oikeasti ollut niitä "miesten töitä". Ex:n vanhemmilla on hyvin perinteiset roolit ja anoppi vielä luonteeltaan marttyyri. Heidän luonaan tuli nähtyä raivosiivousta ja raivokokkailua.
135
Appivanhempien asenteet ei olisi liikuttaneet minua, eivätkä koskaan ole liikuttaneet. Anoppikin ehti siihen jo tottua että hänellä on omat asenteensa minulla omani. Apelle niillä asenteilla taasvei ole koskaan ole ollut edes merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Siis ihanko oikeasti muka joku kutsuu itsensä toisten kotiin syömään!? Soittaa ja sanoo, että me tullaan nyt sitten tänään syömään, kun eilen ei päästy!? Vai olisiko heille kuitenkin riittänyt vaikka kahvit? En nyt oikeasti usko siihen, että joku ensin kieltäytyy jouluaaton ruokailusta, mutta odottaisi sitten, että heille loihditaan kunnon ruokailut joulupäivänä? :D
Tai ehkä halusivat nähdä vain poikansa.
Viimeisen kerran. Varsinkin jos eivät ole tavanneet vierailla synttäreillä tai muilla juhlilla, muta nyt yllättäen.
(saaneet ikäviä uutisia). Tuli vaan mieleen .
Tuo miniä oli kyllä kamala tapaus asenteineen, ettei halunnut edes harkita vaan heti täystyrmäys ja mies soittamaan ja perumaan vanhempien tulo. Kävi sääliksi miestä.
Vierailija kirjoitti:
"
Omituisia ovat kyllä nuo vanhemmat, jotka kutsuvat itse itsensä kylään, kun eilisen päivän kutsusta kieltäytyivät. Todella epäkohteliasta! Tulee mieleen, että halutaan miniää vähän hyppyyttää eikä ihan periaatteesta voida tulla samaan pöytään miniän vanhempien kanssa"Minulle tulisi mieleen lähinnä että vanhuksia oli alkanut kaduttamaan kun eivät tulleetkaan vaikka kutsuttiin. Tai että kivut hellittäneet (kolotukset) sen verran että pystysivät nyt tulemaan.
Minulla ei olisi sydäntä kiletäytyä , varsinkin jos aniharvoin ovat tulossa.
Syitä vierailemattomuuteen voi olla paljon, ei välttämättä syyksi juolahtaisi ihan ensimmäisenä mieleen että haluaisivat varta vasten loukata miniää tai hyppyyttää "ihan periaatteesta" olla ruokailematta miniaän vanhempien kanssa samassa pöydässä.
Voi olla että kyseessä ihan viimeinen joulu jommalla kummalla, vaikka eivät ole kertoneet ja siksi halusivatkin tulla vaikka ensin peruivat.
Jestas. Vai, että oikein vanhuuden kolotuksia... Eivät he välttämättä ole mitään kolotuksista kärsiviä vanhuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen kerran. Varsinkin jos eivät ole tavanneet vierailla synttäreillä tai muilla juhlilla, muta nyt yllättäen.
Tuo miniä oli kyllä kamala tapaus asenteineen, ettei halunnut edes harkita vaan heti täystyrmäys ja mies soittamaan ja perumaan vanhempien tulo. Kävi sääliksi miestä.
Tai sitten ovat vaan epäkohteliaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän rajaa tuohon dramatisointiin. Kesken päivällisrupattelun kerrotaan lapselle, että viimeistä kertaa tässä nähdään, mutta onpa hyvää kinkkua.
Ne appivanhemmat luultavasti ovat vaan todella epäkohteliaita. Heillä on ollut vähän tylsää kotonaan jouluaattona ja halusivat sittenkin viihdykettä.
Joo eivät todellakaan ole mitään avuttomia vanhuksia vaan ihan aktiivisia eläkeläisiä molemmat. Ja ei tarvitse miestäni kenenkään sääliä. Hyvin me ollaan jo reilu 20 yhteistä joulua vietetty ja tämä oli ensimmäinen kerta,niin tulee jouluvierailuista tai muustakaan vierailusta multa sanomista. Että näin kauhea tyranni olen.
Olen itse ollut todella väsynyt ja stressaantunut koko syksyn ja jouluaatto oli tarkoituskin olla se touhupäivä, jonka jälkeen saan vaan olla. Ja vaikka eilinen oli ihana ja paikalla oli rakkaita ihmisiä, oli se myös todella väsyttävä. Siksi näin kauhealla tavalla kielsin ketään tulemasta tänään. Kuten joku jo sanoikin, tämä on molempien koti ja mullakin on oikeus kieltää vieraita tulemasta kuten on myös miehellä. Oikeus on myös rentoutua ja olla ihan omalla porukalla. Jos on kutsuttu aatoksi, on mielestäni epäkohteliasta odottaa että kutsu olisi voimassa joulupäivänä. Ei mekään tungeta minnekään kutsumatta, varsinkaan syömään. Ja nimenomaan olivat puhelimessa ilmoittaneet että voisivat tänään tulla syömään, eikä kahville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä nyt harvinaisen paljon näitä (rajattomien) vanhusten (ikää ei tosin oo mainittu) kunnioittajia ja sovinistisia naisenhaukkujia. Ero olisi lähellä, jos mulle mies vastaavassa tilanteessa sanoisi, että nyt pöytä "ripeästi koreaksi" kun arvon etäiset mutta kunnioitettavat kutsustakieltäytyjä-kuokkavieras-vanhukset suvaitsevat vihdoin saapua vääränä päivänä yllättäen.
Sanotko, kiitos, missä kohden tarkalleen ottaen luit että ap:n mies olisi komentanut vaimoaan että: "nyt pöytä ripeästi koreaksi".
Ja miksi kutsut automaattisesti miehen isää ja äitiä loukkaavasti ilmaisulla "kuokkavieras vanhuksiksi"?
Kyllä sen verran ihmisellä täytyy olla sydäntä että on kiltti puolisonsa vanhemmille, vaikka nämä olisivat kuinka mitä.
Tuota minäkin mietin, että omat vanhemmat nyt yleensä ovat aikuisille lapsillekin rakkaita, joten kinkkinen tilanne, jos vaimo ja omat vanhemmat ovat noin huonoissa väleissä. Mies tuntee varmaan, että vaimo torjuu myös jotain hänessä, kun ei siedä hänen vanhempiaan. Useinhan lapset muistuttavat vanhempiaan. Onko avioliittonne toimiva lainkaan?
Ap on kunnon marttyyri. "Kun minun täytyy sitä sun tätä." Oikeassa elämässä täytyisi vain ilmestyä valmiiseen pöytään, käyttäytyä kuin aikuinen sen vajaa tunnin ajan kun syödään ja sitten poistua jollain tekosyyllä paikalta.
Mutta onhan se niin paljon kivempaa inhota ihmisiä ja aloittaa tappelu miehensä kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Siis missä kohtaa olen sanonut että ruokaa olisi ollut aattona appivanhemmille? Ei ollut, koska tiesin jo aiemmin että he eivät ole tulossa. Ei me syödä aattona mitään kinkkua ja laatikoita, vaan meillä on muuta tarjottavaa. Siksi niitä ruokia ei määräänsä enempää ole nytkään kun en varautunut.
Eikä meille ole asiaa tänään kellään, ei olisi omilla vanhemmillanikaan.Ja tuohon että miksi mies ei tee ruokaa niin varmasti voisi ehkä tehdä, jos pitäisi lämmittää jotain valmista. Ei hän osaa kokata. Saisin olla koko ajan neuvomassa, eli sama olisi tehdä se ruoka itse.
Ihmettelen hieman tätä mun lynkkaamista täällä. Ihanko oikeasti te olisitte valmiita hyppäämään appivanhempienne toiveiden mukaan? Mun elämä on todella hektistä ja arki on kiireistä. Tää joulunaika on ensimmäinen kunnon vapaa kesäloman jälkeen, eli todella olen vapaani ansainnut ja aion ihan törkeästi käyttää YHDEN kokonaisen päivän ihan vaan itsekseni lepäilemällä ilman ainuttakaan vierasta. Ja kyllä ne appivanhemmat on vieraita mulle, koska emme ole läheisiä. Mieheni vanhempina he toki on tervetulleita muulloin, varsinkin kun on erikseen kutsuttu. Tänä ainoana päivänä he eivät ole tervetulleita ja siitä pidän kiinni. Onneksi mies ymmärsi pointtini, vaikka esitinkin asiani ensin väärin. Sen myönnän, että reagoin väärin mutta aion pitää kiinni tästä ainosta päivästä kun saan vaan olla.
Mä ymmärrän sua ihan täysin.
Vierailija kirjoitti:
Ap on kunnon marttyyri. "Kun minun täytyy sitä sun tätä." Oikeassa elämässä täytyisi vain ilmestyä valmiiseen pöytään, käyttäytyä kuin aikuinen sen vajaa tunnin ajan kun syödään ja sitten poistua jollain tekosyyllä paikalta.
Mutta onhan se niin paljon kivempaa inhota ihmisiä ja aloittaa tappelu miehensä kanssa.
Onhan se nyt ikävää kun kunnon jouluprovo ei uppoa kuin muutamiin. Aika rasittavaakin se on joten suosittelen sitä lepäämistä välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisissa tilanteisa nähdään selkeästi kuinka paljon vaimo oikeasti rakastaa miestään.
Aina kohtelias miehen vanhemmille vaikka sitten mitä = onnellinen mies.
Vaimo laittaa miehen oman mukavuutensa edelle vaikka pännii, niin tekee näin koska rakastaa miestään eikä halua pahoittaa hänen mieltään.
Eihän mies voi sanoa isälleen ja äidilleen että ette voi tulla meille, ei ole ruokaa teitä varten. Olisitte tulleet eilen.
Ei voi tietää mikä tilanne eilen on ollut (ollut kipuja tai jotain vanhoilla). Toinen halunnut kovasti tulla ja toinen ei jatoisen piti suostutella että mennään nyt vaan ja lopulta toinen antanut periksi.
Vaimoaan rakastava mies ei kutsu vieraita ilman, että kysyisi vaimolta on ok.
Miestään rakastava vaimo ei ole länkyttävä ja riitelevä kiukuttelija "kun multa ei kysytty ", vaan tilannetajun handlaava symppis.
Missä se miehen tai appivanhempien tilannetaju oli?
Ymmärrän aloittajaa täysin. Kyllä vieraista sovitaan yhdessä ja en minäkään tänään jaksaisi eilisen tohinan jälkeen ketää. Varsinkin, kun porukka on etäinen sinulle, niin lähde vain pois. Hoitakoot ukko pöperöt pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Erikoinen asia mistä suuttua.
Mies kutsuu vanhempansa kylään joten on varmasti järjestämässä itse kestitykset, joten ap pääsisi tältä päivältä vielä helpommalla kun ei tarvitsisi itse tehdä edes itselleen sapuskoja.
Voisi mennä valmiiseen pöytään ja ruuan päälle lähteä (suunnitelman mukaan?) mökille saunomaan kaikessa rauhassa ja mies saisi kerrankin viettää vanhempiensa kanssa keskinäistä aikaa.
Tilannehan olisi ihan win win win tilanne 🤷🏼♀️
No, ilmeisesti tässä tapauksessa mies on niin kädetön, ettei osaa. Tyypillistä av-palstan matskua. Mies, joka ei osaa mitään ja törkeät appivanhemmat, jotka kutsuvat itse itsensä kylään. Sellainen jouluprovo.
Mies sopi yllätysvieraista, mies hoitaa yllätysvieraat. Näin se menee ja naista on turha syyllistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas täällä nyt harvinaisen paljon näitä (rajattomien) vanhusten (ikää ei tosin oo mainittu) kunnioittajia ja sovinistisia naisenhaukkujia. Ero olisi lähellä, jos mulle mies vastaavassa tilanteessa sanoisi, että nyt pöytä "ripeästi koreaksi" kun arvon etäiset mutta kunnioitettavat kutsustakieltäytyjä-kuokkavieras-vanhukset suvaitsevat vihdoin saapua vääränä päivänä yllättäen.
Sanotko, kiitos, missä kohden tarkalleen ottaen luit että ap:n mies olisi komentanut vaimoaan että: "nyt pöytä ripeästi koreaksi".
Ja miksi kutsut automaattisesti miehen isää ja äitiä loukkaavasti ilmaisulla "kuokkavieras vanhuksiksi"?
Kyllä sen verran ihmisellä täytyy olla sydäntä että on kiltti puolisonsa vanhemmille, vaikka nämä olisivat kuinka mitä.
Tuota minäkin mietin, että omat vanhemmat nyt yleensä ovat aikuisille lapsillekin rakkaita, joten kinkkinen tilanne, jos vaimo ja omat vanhemmat ovat noin huonoissa väleissä. Mies tuntee varmaan, että vaimo torjuu myös jotain hänessä, kun ei siedä hänen vanhempiaan. Useinhan lapset muistuttavat vanhempiaan. Onko avioliittonne toimiva lainkaan?
Voin sanoa, että jos omat vanhempani olisivat noin huonotapaisia, kuin tässä jouluprovossa olevat appivanhemmat, niin kyllä sanoisin, ettei nyt ole heille ruokaa tarjolla. Eivät he kyllä ikinä kutsuisi itse itseään meille syömään - toivottavasti kukaan ei oikeasti tee niin, paitsi jotkut ajattelemattomat teinit ja sen vielä jotenkin ymmärtää ja se on ok "moro äiti, onks ruokaa, jos tuun syömään".
Et ollut.
Mies varmaan näppärästi siivoaa, kokkaa ruoat vanhemmilleen ja tiskaa, niin saat olla rauhassa.
Eivät he ole mitään vieraita vaan perheenjäseniä. Eiköhän mies heille perunat keitä ja luulisi jotain olevan vielä jälellä eilisestä ruuasta. Sitä en kyllä ymmärrä, että lähdettäisiin lenkille heidän tullessaan.
Erikoinen asia mistä suuttua.
Mies kutsuu vanhempansa kylään joten on varmasti järjestämässä itse kestitykset, joten ap pääsisi tältä päivältä vielä helpommalla kun ei tarvitsisi itse tehdä edes itselleen sapuskoja.
Voisi mennä valmiiseen pöytään ja ruuan päälle lähteä (suunnitelman mukaan?) mökille saunomaan kaikessa rauhassa ja mies saisi kerrankin viettää vanhempiensa kanssa keskinäistä aikaa.
Tilannehan olisi ihan win win win tilanne 🤷🏼♀️