Puolisoni perhe ajaa mut hulluuteen
Taustaa sen verran, että olemme olleet yhdessä jo kauan. Meillä on oma talo ja omat tavat ja mieheni perhe on ollut hyvin etäinen aina. Eivät kyläile jne. edes lapsemme synttäreillä jne. Eilen heidät oli kutsuttu jouluaterialle kuten myös omat vanhempani, mutta mieheni perhe ei halunnut tulla. Halusivat viettää aattoa keskenään, mikä on tietysti ihan ok.
No tänään heräsin siihen, kun mieheni puhui puhelimessa. Sain sen verran selvää, että kello kolme käy hyvin ja ei tartte tuoda mitään. Puhelun loputtua mulle selvisi, että miehen perhe olisi tänään tulossa syömään! Ja multahan ei oo kysytty mitään. Puolisoni tietää, että joulupäivä on mulle tärkein joulupäivistä ja sen käytän aaton tohinan jälkeen rentoutuessa ja omalla porukalla. En todellakaan ala laittamaan ruokia appivamhemmille jotka oli kutsuttu eilen syömään. Saatiin miehen kanssa riita tästä aikaiseksi. Sanoin että voi ihan itse vanhempansa syöttää, minä en evääni liikauta asian eteen van lähden siksi aikaa pitkälle lenkille ja mökille saunaan.
Olenko kohtuuton kun suutuin että multa kysymättä mennään lupaamaan että voi tulla?
Kommentit (1025)
Vierailija kirjoitti:
Osa kommentoijista ei ilmeisesti osaa lukea. Appivanhemmat oli kutsuttu jouluna syömään ja nimenomaan aattona, koska aatto on aina ollut se päivä kun syödään yhdessä ja joulupäivän olen saanut olla ihan rauhassa ja kulkea pyjama päällä koko päivän. Aattona on ollut mukavaa syödä porukalla, mutta kyllä se touhu ja tohina ainakin mua väsyttää kun koko porukalle ruuan laittaa ja kaiken järjestää. Se on ihanaa, mutta isontyö siinä on ja siksi teen sen vain kerran vuodessa. Koko 20 vuotta ollaan näin tehty ja joulupäivän olen ollut niin sanotusti vapaalla ja vieraita ei olla koskaan otettu vastaan silloin. Muutaman kerran aiemminkin appivanhempia ei ole aattona näkynyt ja heille on sitten keitelty joulukahvit tapanina. Tämä olisi ollut mielestäni hyvä ajatus nytkin. Tänään en tee ruokaa kenellekään, vaan syödään eilisiä ruokia sen verran kun niitä vielä on ja ennkata pöytää yms. Mennään ihan rennosti vain. Nyt jos tähän olisi appivanhempia otettu syömään niin pitäisi alkaa kuorimaan perunoita ja tekemään uudet salaatit ja jälkiruoat ja muut ja kaupassa pitäisi käydä koska ei meillä ole niin paljon jämiä että niillä kaksi ylimääräistä nyt ruokkittaisi. Varsinkin kun heille tosiaan pitää kattaa ja laittaa ja olla kaikki niin kuin aattonakin olisi.
Ja joo, miehen kanssa tuossa ehdin jutella ja pyysin anteeksi että suutuin. Hänkin onneksi ymmärsi että kyse ei ole siitä ettenkö halua heitä kylään vaan siitä että tämä päivä tosiaan on mun rentoilupäivä, enkä ottaisi tänne nyt ketään. Sovittiin siis että appivanhemmat kutsutaan syömään uutenavuotena ja mies lupasi soittaa ja ilmoittaa että tänään ei sovikaan. Harmittaa että aamulla asiasta niin suutuin, mutta onneksi saatiin sovittua. Joku sanoikin että asioista pitäisi puhua rauhallisesti ja se on totta. Itse vaan ensimmäisenä aina tulistun kun koen että ylitseni kävellään. Onneksi nyt kuitenkin asiat järjestyi ja toivottavasti ei miehen vanhemmat kovin paljon suutu.
Eikö teillä kukaan muu tee mitään? Jos 20 vuotta yhdessä niin varmaan lapsetkin jo teinejä...
Eiliseksi oli kutsuttu eli ruokaa oli riittävästi. Mutta tänään se ruoka ei olisi riittänytkään kun kauppaan pitäisi lähteä? Mihin se eilinen ylimääräinen ruoka meni vai olisiko se riittänyt eilenkään?
". . .teen sen vain kerran vuodessa.
Koko 20 vuotta ollaan näin tehty ja joulupäivän olen ollut niin sanotusti vapaalla ja vieraita ei olla koskaan otettu vastaan silloin..........
tämä päivä tosiaan on mun rentoilupäivä, enkä ottaisi tänne nyt ketään. Sovittiin siis että appivanhemmat kutsutaan syömään uutenavuotena ja mies lupasi soittaa ja ilmoittaa että tänään ei sovikaan.
....tulistun kun koen että ylitseni kävellään.
Onneksi nyt kuitenkin asiat järjestyi ja toivottavasti ei miehen vanhemmat kovin paljon suutu."
20 vuotta ja kertaakaan ei voi tehdä poikkeusta ja joustaa kun appivanhemmat on tulossa käymään?
Tuo nainen halusi vaan sanoa viimeisen sanan ja ---loukata vanhoja ihmisiä sen sijaan että olisi vetelys nähnyt vaivaa ja laittanut (miehensä vuoksi) pöydän ripeästi koreaksi.
Koska tää on mun rentoilupäivä, mitä ihmettä!
Onneksi ei ole mun vaimo.
Sääli miestä jonka laittoi idioottimaisesti ja tarkotuksella ikävään välikäteen oikein Joulun Kunniaksi ---- ja appivanhempia jonka mielen takuulla pahoitti.
Jotkut ei vaan tajua kun minäminäminä määrään miten toimitaan.
Ilman poikkeusta. Edes Jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Eiliseksi oli kutsuttu eli ruokaa oli riittävästi. Mutta tänään se ruoka ei olisi riittänytkään kun kauppaan pitäisi lähteä? Mihin se eilinen ylimääräinen ruoka meni vai olisiko se riittänyt eilenkään?
Niin! Miksi sitä ruokaa ei nyt ollutkaan tarpeeksi?
Ottaisin eron tuolllaiesta vaimosta joka ei osaa ottaa tilannetta haltuun fiksusti, vaikka se tietäisi omasta mukavuusalueestaan luopumista miehensä vuoksi.
Miehen vanhempia tulee kunnioittaa. Miehen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ongelmaa, mene tosiaan sinne lenkille tai nauti miehesi laittamasta ateriasta.
Moni (minä ainakin) olisi auttanut miestään ja laittanut pöydän kauniiksi yllätysvieraita varten.
Kynttilät pöytään ja tunnelmaa.
(Kiva kun sittenkin päätitte tulla joulutervehdykselle.)
Kyseessä ei nyt ole ketkä tahansa vaan oman miehen isä ja äiti.
Saunoa ja lenkkeillä voi huomennakin.
Miksi mies vaatii, että ap:n pitää ruuat pöytään laittaa? Kun se kerran on niin yksinkertaista ja helppoa, niin mies pystyy tekemään sen kyllä itsekin.
Tosin meillä appivanhemmat kunnioittaa myös meitä ja sitä että joulupäivänä vaan halutaan olla. Hyvät ja lämpimät välit on puolin ja toisin. Mies osaa, pystyy ja haluaa myös viettää aikaa keittiössä, joten ei tarvi mun yksin edes huolehtia vieraiden kestitsemisestä jos en ehdi.
Kyllä se lenkkipolku ja sauna siellä pysyy.
Lähteminen ikääntyessä kyläilemään ei aina ole niin yksinkertaista.
Ymmärtäväinen vaimo on miehen aarre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisissa tilanteisa nähdään selkeästi kuinka paljon vaimo oikeasti rakastaa miestään.
Aina kohtelias miehen vanhemmille vaikka sitten mitä = onnellinen mies.
Vaimo laittaa miehen oman mukavuutensa edelle vaikka pännii, niin tekee näin koska rakastaa miestään eikä halua pahoittaa hänen mieltään.
Eihän mies voi sanoa isälleen ja äidilleen että ette voi tulla meille, ei ole ruokaa teitä varten. Olisitte tulleet eilen.
Ei voi tietää mikä tilanne eilen on ollut (ollut kipuja tai jotain vanhoilla). Toinen halunnut kovasti tulla ja toinen ei jatoisen piti suostutella että mennään nyt vaan ja lopulta toinen antanut periksi.
Eihän tuossa mitään vaivaa naiselle ole, kun mies lupaa käydä kaupassa, tehdä ruuat ja siivota jäljet. Nainen saa seurustella rauhassa appivanhempiensa kanssa, kun mies häärää keittiössä. Moni ketjuun kirjoittanut on sanonut, että eihän vieraista ole mitään vaivaa, niin pakkohan se on uskoa.
Itse ainakin kokkailen päivittäin eikä kyllä ole mikään vaiva tehdä sitä ruokaa hieman isompi annos. Ja pakkasessa on aina jotain, niin ei tarvitse erikseen kauppaankaan lähteä, jos tulee yllätysvieraita. Ja kasvisruokatarvikkeita on aina varastossa. Tekaisee vaikka linssikasvispihvit tai kikhernekastikkeen.
Aivan varmasti appivanhemmat olettavat näkevänsä täyden jouluruokakattauksen. Omat appivanhemmat ei koskisi pitkällä tikullakaan linsseihin tai kikherneisiin, lihaa sen olla pitää. Kokkailu taitaa olla sinulle rakas harrastus, kun et koskaan halua siitä edes yhtä välipäivää. Ap taitaa olla toista maata, niin minäkin. Lähdenkin tästä sohvalle lukemaan kirjaa ja syömään konvehteja. Ruokaa en tänään laita enkä taida vaihtaa vaatteitakaan vaan olen pyjama päällä koko päivän, koska on vapaata. Aaah ihanuutta.
Eihän sitä tarvitse kokata mitään monimutkaista. Lounaaksi tein wokkia ja menikö siihen nyt 15 minuuttia. Illalla laitan kasvikset ja kalan uuniin. Valmisteluun menee varmaan muutama minuutti ja uuni hoitaa lopun.
Vierailija kirjoitti:
Kukin oman osaamisensa mukaan. Minun mieheni kävi mukisematta siirtämässä tuulenkaadon äitini pihalta ja teki siitä äidille halkoja seuraavana kesänä. Ruokaa se ei ole äidille tarjonnut yhtenäkään jouluna, pitääkin haukkua koko ukko.
Totta, olen samaa mieltä. Hauku kunnolla!
Mutta jos rouvan vanhemmat tulisivat tänään yllätys käynnille se olisi ihanaa yhdessäoloa, ruokaa riittäisi, yökkäri pyykkikopassa ja insta hästägkokosukurakastaa kuvia täynnä. Mieheltä ei kysyttäisi. Joo, nyt tästä nokkiinutaan mutta näin nämä aina menee.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun joku muukin huomasi tämän pienen mokan ap:n tarinassa. Toki ap keksii nyt jonkun hienon selityksen, mutta ihmettelen kuitenkin, että kenellä mukamas ei riitä (joulu)ruoat koko jouluksi = 3 päivää? Korkeintaan jtn maitoa on joskus joutunut käydä ostamassa lisää, mutta kaikkea muuta on aina riittänyt jouluksi ja vähän ylitsekin.
Suuttumiata en ymmärrä, lenkille ja mökille lähdön kyllä. Mutta provohan tämä oli.
Vanhukset rakastaa kuoriperunoita.
Ja muutenkin ovat vaatimattomia joten kyllä ne jämät kelpaa, avaat vaikka nöde-purkin jos kinkku meinaa loppua kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun joku muukin huomasi tämän pienen mokan ap:n tarinassa. Toki ap keksii nyt jonkun hienon selityksen, mutta ihmettelen kuitenkin, että kenellä mukamas ei riitä (joulu)ruoat koko jouluksi = 3 päivää? Korkeintaan jtn maitoa on joskus joutunut käydä ostamassa lisää, mutta kaikkea muuta on aina riittänyt jouluksi ja vähän ylitsekin.
No jos kutsu on esitetty hyvissä ajoin ja kun ovat todenneet etteivät ole tulossa jouluna syömään, niin eivät sitten ole ostaneet ylimääräisiä sapuskoita.
Kaikki eivät jouluruokia ylenmäärin hamstraa huvin vuoksi.
MISSÄ SE EILINEN RUOKA ON? KUKA SEN SÖI?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisissa tilanteisa nähdään selkeästi kuinka paljon vaimo oikeasti rakastaa miestään.
Aina kohtelias miehen vanhemmille vaikka sitten mitä = onnellinen mies.
Vaimo laittaa miehen oman mukavuutensa edelle vaikka pännii, niin tekee näin koska rakastaa miestään eikä halua pahoittaa hänen mieltään.
Eihän mies voi sanoa isälleen ja äidilleen että ette voi tulla meille, ei ole ruokaa teitä varten. Olisitte tulleet eilen.
Ei voi tietää mikä tilanne eilen on ollut (ollut kipuja tai jotain vanhoilla). Toinen halunnut kovasti tulla ja toinen ei jatoisen piti suostutella että mennään nyt vaan ja lopulta toinen antanut periksi.
Eihän tuossa mitään vaivaa naiselle ole, kun mies lupaa käydä kaupassa, tehdä ruuat ja siivota jäljet. Nainen saa seurustella rauhassa appivanhempiensa kanssa, kun mies häärää keittiössä. Moni ketjuun kirjoittanut on sanonut, että eihän vieraista ole mitään vaivaa, niin pakkohan se on uskoa.
Itse ainakin kokkailen päivittäin eikä kyllä ole mikään vaiva tehdä sitä ruokaa hieman isompi annos. Ja pakkasessa on aina jotain, niin ei tarvitse erikseen kauppaankaan lähteä, jos tulee yllätysvieraita. Ja kasvisruokatarvikkeita on aina varastossa. Tekaisee vaikka linssikasvispihvit tai kikhernekastikkeen.
Aivan varmasti appivanhemmat olettavat näkevänsä täyden jouluruokakattauksen. Omat appivanhemmat ei koskisi pitkällä tikullakaan linsseihin tai kikherneisiin, lihaa sen olla pitää. Kokkailu taitaa olla sinulle rakas harrastus, kun et koskaan halua siitä edes yhtä välipäivää. Ap taitaa olla toista maata, niin minäkin. Lähdenkin tästä sohvalle lukemaan kirjaa ja syömään konvehteja. Ruokaa en tänään laita enkä taida vaihtaa vaatteitakaan vaan olen pyjama päällä koko päivän, koska on vapaata. Aaah ihanuutta.
Jos appivanhemmat on tottuneet siihen että näkevät täyden joulukattauksen tottakai he sitä odottavat. Samoin jos on totuttu siihen että vaimo on sen ruuan laittanut sitä myös odotetaan. Oletuksia vain joskus joutuu muuttamaan. Minulle ei olisi mikään ongelma se että appivanhemmat eivät koskisi linsseihin, miksi heidän pitäisi koskea. Jos ruoka jota on tarjolla ei kelpaa, saa se olla kelpaamatta. Jos appivanhemmat odottaa miniän laittavan ruuan mutta miniä sitä tee, miksi se olisi miniän ongelma. Oletus on appivanhempien ongelma ja pettyvät omiin oletuksiinsa ei miniään. Seuraavalla kerralla he tuskin enää tekevät samoja oletuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos rouvan vanhemmat tulisivat tänään yllätys käynnille se olisi ihanaa yhdessäoloa, ruokaa riittäisi, yökkäri pyykkikopassa ja insta hästägkokosukurakastaa kuvia täynnä. Mieheltä ei kysyttäisi. Joo, nyt tästä nokkiinutaan mutta näin nämä aina menee.
Rouva makaisi sängyssä/sohvalla ja mies tekisi ruokaa rouvan vanhemmille?
Vierailija kirjoitti:
MISSÄ SE EILINEN RUOKA ON? KUKA SEN SÖI?
Sillä ei tässä kohtaa taida olla merkitystä. Ehkä ne eiliset vieraat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kutsu on esitetty hyvissä ajoin ja kun ovat todenneet etteivät ole tulossa jouluna syömään, niin eivät sitten ole ostaneet ylimääräisiä sapuskoita.
Kaikki eivät jouluruokia ylenmäärin hamstraa huvin vuoksi.
Ap kertoi että ruokaa oli aattona appivanhemmille. Nyt se ruoka dramaattisesti loppuikin tälle päivälle vaikka eilen sitä olisi ollut. Uhriutuva kauppareissu tarinasta puuttuikin.