Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloitin kausityöntekijänä Fazerilla vihreiden kuulien puolittajana ja on kyllä paskin homma ikinä

Vierailija
24.12.2020 |

Kone syöksee vihreitä kuulia hirveetä pommitusta nenän eteen ja ne pitää sitten leikellä nopeasti ja viedä ne kuulien liimajalle. Olen yrittänyt kysellä, mitä järkeä ne on leikata jos ne liimataan takaisin, niin linjaston johdolle tulee yhtäkkiä kauhea kiire jonnekin. Ihme hommaa

Kommentit (1736)

Vierailija
1201/1736 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko totta että Mignon munat tehdään Fazerilla käsin? Siis valaako joku mamma siellä suklaata munaksi ja asetteleeko sen marengin siihen? Miten se kuori laitetaan sitten ympärille?

Kananmunat tyhjennetään ja täytetään ”suklaamassalla”. Tehtävää suorittamassa voi olla pappojakin. Mignonissa ei ole marenkia eikä kuorta ole tarkoitus syödä.

Voi ei!!! Mä oon syöny ne minjoonit aina kuorineen. Voi ei!!

Ei ne ole vaarallisia. Paljon ravintoaineita, etenkin kalkkia. Munat myös puhdistetaan huolellisesti ennen kuin lähtevät pakattavaksi, joten ihan ns. siistiä ruokaa. Ei ole kanankakkaa mukana.

T. Se Mignon-kanojen kasvattaja

Minkälaista on muuten Mignon-munia munivan kanan kakka?

Miten luulit mustien nomparellien valmistusperiaatteen olevan?

Vierailija
1202/1736 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin nuorempana neulansilmien poraajana. Ensin aloitin harjoittelija parsinneuloilla ja siitä ne neulat sitten ohenivat. Nykyään on jo näkö sen verran huono, että jäin eläkkeelle. 

Sisareni oli samalla tehtaalla, mutta hän liimaili nuppineuloihin niitä pallukoita päiksi. 

Onko ihan eri koulutus poraajilla, jotka poravat niihin pallukoihin neulan mentävät reiät? Kiinnostaisi, mutta en tiedä jäisikö näkötestistä kiinni ylipäätään alan koulutukseen pääsy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/1736 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen popcornien lajittelija. Muovipusseissa myytävät popcornit seulotaan tarkkaan ja kokovaihtelu saa olla hyvin mitätöntä. Työ on kovin nopeatempoista ja just sai yksi kollega lähteä, kun päästi jopa poksahtamattomia jyviä pusseihin ja niistä tietysti tuli aspaan valtavasti valituksia.

Meillä on kyllä sellainen hieno työsuhde-etu, että saamme ostaa 30% alennuksella alimittaisia popcorneja kotiin.

Vierailija
1204/1736 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olin nuorempana neulansilmien poraajana. Ensin aloitin harjoittelija parsinneuloilla ja siitä ne neulat sitten ohenivat. Nykyään on jo näkö sen verran huono, että jäin eläkkeelle. 

Sisareni oli samalla tehtaalla, mutta hän liimaili nuppineuloihin niitä pallukoita päiksi. 

Onko ihan eri koulutus poraajilla, jotka poravat niihin pallukoihin neulan mentävät reiät? Kiinnostaisi, mutta en tiedä jäisikö näkötestistä kiinni ylipäätään alan koulutukseen pääsy.

Joo on. En kirjoittanut edellistä tekstiä, mutta minäkin olen suorittanut silmäporaajamestarin koulutuksen ammattikorkeassa. Muuten koulutus tuki hyvin ammattiin, mutta pakolliset uskontotunnit välillä nyppivät. Myös markkinointia opetettiin, jotta alan yrittäjiksi aikovat osaisivat paremmin markkinoida tekemiään tuotteita.

Vierailija
1205/1736 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazenisti kirjoitti:

Ajattelin, että voisi yhdistää kaksi Fazerin hyvää tuotetta (Vihreät kuulat ja Geisha-suklaa) ja - voila - siinä meillä on erinomainen tuote: Geisha-kuulat. Suussa sulavaa suklaata ja sisällä vihreä täyte. Voisivat markkinoida näitä maistelukojuilla, kojujen nimeksi laittaisin "G-piste".

Tämä on hyvä idea. Jokaista uutta vuotta juhlistamaan voisi kehittää aina uuden annaali-kuulamaun, joka olisi tietysti myös suklaalla päällystetty. Tai ainakin jollain ruskealla.

Vierailija
1206/1736 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäloma loppuu kohta ja pitää alkaa taas suunnitella turvallisia lentoreittejä muuttolinnuille etelää kohti. Ukrainan ilmatilan kiertäminen tuottaa haasteita, kun ei kaikkia voi ohjata yksistään Puolankaan päälle ja Venäjä taas on mikä on.

Lentäähän kurkiaurat syksylläkin Hartolan ilmatilan yllä? Viime keväänä oli ongelmia kun Päijät-Hämeen Hartola sotkeentui jotenkin teillä Ukrainan Harkovaan...

Tarkkuutta maantietoon, hyvät reittivirkailijat, vaikka ilmojen halki suunnittelettekin😉

Kiitoksia muistutuksesta, ystävä hyvä. Inariin ja Iraniin on toisinaan mennyt vääriä linturyhmiä. Tornio ja Torino ovat myös hankalia kiireessä, kun linnut eivät odota ja kaakattavat, niin ettei aina kuule mihin mikin on menossa.

Myös Imatra ja Sumatra menevät helposti sekaisin.

Vierailija
1207/1736 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen visakoivun kasvattaja. Hyvä tienesti, visakorttejahan tarvitaan yhä vaan enemmän ja enemmän.

Olenko käsittänyt oikein, että Electron-kortteihin käytettiin vähän erilaista visakoivua? Kun Electronit olivat joskus poistumassa vai poistuivatko jo kokonaan käytöstä, niin mietin että oliko syynä joku EU:n ekologinen tai kestävän kehityksen standardi tms, että niistä luovuttiin?

No höpsö. Eihän niihin käytetä lainkaan visakoivua. Nehän tehdään sähkötolpista (electric). Nyt kun sähkökaapelit kaivetaan maahan, vähenee sähkötolppien valmistus, joten Electron-kortit poistuvat sen myötä. Luulin, että tämä on nykyään jo peruskoulussa opetettavaa tietoa.

Vierailija
1208/1736 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäloma loppuu kohta ja pitää alkaa taas suunnitella turvallisia lentoreittejä muuttolinnuille etelää kohti. Ukrainan ilmatilan kiertäminen tuottaa haasteita, kun ei kaikkia voi ohjata yksistään Puolankaan päälle ja Venäjä taas on mikä on.

Lentäähän kurkiaurat syksylläkin Hartolan ilmatilan yllä? Viime keväänä oli ongelmia kun Päijät-Hämeen Hartola sotkeentui jotenkin teillä Ukrainan Harkovaan...

Tarkkuutta maantietoon, hyvät reittivirkailijat, vaikka ilmojen halki suunnittelettekin😉

Kiitoksia muistutuksesta, ystävä hyvä. Inariin ja Iraniin on toisinaan mennyt vääriä linturyhmiä. Tornio ja Torino ovat myös hankalia kiireessä, kun linnut eivät odota ja kaakattavat, niin ettei aina kuule mihin mikin on menossa.

Samoin myös Praha ja Raha. Joillekin lintulajeille Raha on jotain käsittämätöntä. Eivät halua lentää Prahan ilmatilassa, kun sekoittavat nämä kaksi sanaa.

Vierailija
1209/1736 |
26.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin myös Praha ja Raha. Joillekin lintulajeille Raha on jotain käsittämätöntä. Eivät halua lentää Prahan ilmatilassa, kun sekoittavat nämä kaksi sanaa.

Eli kaiken tämän jälkeen on tietysti yksi pienimmistä virheistä, ellei reitti kuljekaan Helsinfors-Helsinborg-Helsingör=akselilla...

Vierailija
1210/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen visakoivun kasvattaja. Hyvä tienesti, visakorttejahan tarvitaan yhä vaan enemmän ja enemmän.

Olenko käsittänyt oikein, että Electron-kortteihin käytettiin vähän erilaista visakoivua? Kun Electronit olivat joskus poistumassa vai poistuivatko jo kokonaan käytöstä, niin mietin että oliko syynä joku EU:n ekologinen tai kestävän kehityksen standardi tms, että niistä luovuttiin?

No höpsö. Eihän niihin käytetä lainkaan visakoivua. Nehän tehdään sähkötolpista (electric). Nyt kun sähkökaapelit kaivetaan maahan, vähenee sähkötolppien valmistus, joten Electron-kortit poistuvat sen myötä. Luulin, että tämä on nykyään jo peruskoulussa opetettavaa tietoa.

Apua, ei meillä koulussa tällaista puhuttu. Nyt isältä kysyin kun aamulla soiteltiin ja hän nauroi katketaakseen, että ei ole tullut mieleen tällaista itsestäänselvyyttä tytölle opettaa, olenko ihan höhlä... No, parempi myöhään. Kiitos, nyt olen sivistynyt.

Vierailija
1211/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua, ei meillä koulussa tällaista puhuttu. Nyt isältä kysyin kun aamulla soiteltiin ja hän nauroi katketaakseen, että ei ole tullut mieleen tällaista itsestäänselvyyttä tytölle opettaa, olenko ihan höhlä... No, parempi myöhään. Kiitos, nyt olen sivistynyt.

No mutta. Kai isäsi kuitenkin osasi valistaa näistä hienoista ammatinvalinnoista, mitä palstalla on esitelty. Tai Opo koulussa? Saanen udella, mikä sinusta tuli isona?

t. visakoivun viljelijä

Vierailija
1212/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on Dreams job! T.vihreä kuulahullu XD

Olisi kyllä äärimmäisen mielenkiintoista nähdä, mikä on vihreä kuulahullu 🤣

Joku Jeren himofanittaja?

Vierailija
1213/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko totta että Mignon munat tehdään Fazerilla käsin? Siis valaako joku mamma siellä suklaata munaksi ja asetteleeko sen marengin siihen? Miten se kuori laitetaan sitten ympärille?

Kananmunat tyhjennetään ja täytetään ”suklaamassalla”. Tehtävää suorittamassa voi olla pappojakin. Mignonissa ei ole marenkia eikä kuorta ole tarkoitus syödä.

Voi ei!!! Mä oon syöny ne minjoonit aina kuorineen. Voi ei!!

Ei ne ole vaarallisia. Paljon ravintoaineita, etenkin kalkkia. Munat myös puhdistetaan huolellisesti ennen kuin lähtevät pakattavaksi, joten ihan ns. siistiä ruokaa. Ei ole kanankakkaa mukana.

T. Se Mignon-kanojen kasvattaja

Minkälaista on muuten Mignon-munia munivan kanan kakka?

Miten luulit mustien nomparellien valmistusperiaatteen olevan?

Yäk. Etoo.

Vierailija
1214/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesätyöni vr:n lippuautomaattina on luojan kiitos lopussa. Piti ahtautua sinne automaatin sisään, katsoa sen puoliläpinäkyvän näyttöruudun läpi mitä kohtaa ruudusta asiakas on sormillaan tökkimässä, vaihtaa tarvittaessa taustakuva nopeasti kun asiakas siirtyy sivulta toiselle ja lopulta kirjoittaa koneella lippu ja tunkea se lippuluukusta ulos. Siinä samassa toki käsitellä asiakkaan maksukortilla maksu asiakkaan tililtä/luottotililtä, soittaa pankkiin ja kysyä onko tilillä katetta + tehdä katevaraus ja vielä soittaa vr:n keskuskonttorille jossa toinen kesätyöntekijä pitää kirjaa junasta varatuista penkeistä ettei tule sekaannuksia penkkivarauksissa. 

Vierailija
1215/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi sitä aikaa, kun olin kynänterien tekijänä. Silloin tehtiin kunnon tuotteita verrattuina nykyisiin.

Ensin olin lyijykynäpuolella. Mittasin ja muotoilin terän sopivaksi. Työkaveri porasi kynään sopivan kokoisen reiän, johon ujutin terän. 

Myöhemmin siirryin kuulakärkihommiin. Ne olivat eri työntekijät, jotka täyttivät mustesäiliöt, itse kokeneena työntekijänä muotoilin sen kuulan kynän teräpäähän. 

Nykyään on melkoisen heikkoa laatua etenkin lyijykynät. 

Ystäväni valmisti teroituskoneisiin niitä ruuveja, joilla terä kiinnitetään koneeseen. Melko pieniä osia nekin.  Hän kertoi, että etenkin kierteiden tekeminen ruuviin oli tarkkaa puuhaa ja krapulassa ei passannut töihin mennä. 

Vierailija
1216/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana flikkana olin hetken aikaa Paikkakunnan Liikenteellä tuulilasinpyyhkijänä. Se klasinpyyhkijän homma meni joteskin tälleen: jos sattui isompi lumi- tai räntäpaskasade, niin rahastaja-klasinpyyhijä, joka siihen aikaan seisoi tönötti ovimontussa siinä kuskin vieressä, hyppäsi joka toisen sähkötolpan kohdalla autosta ja kävi pitkävartisella superlonitössykällä kluutaamassa ikkunan. Talvella ja pahoilla räntäsateilla kun sattui usseemmanki kerran, että klasinpyyhkijät sano sopimuksen irti. Toinen vaihtoehto oli kiivetä puskurin päälle ja liikuttaa pyyhkijöitä käsin, mutta se oli aika vaarallista talviaikaan, jos puskurin päällinen oli liukas. Kesäaikaan homma oli helpompaa, kun puskuri ei ollu liukas ja pyyhkijät jaksoi heilutella itteensä. Kuski ei tietenkään liikahtanutkaan penkiltään, sitä varten oli klasinpesijätär.

Vierailija
1217/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monet "perinteiset" käsityöammatit on jo jääneet historiaan. Nykynuoret ymmärtää "käsityöt" ihan erilailla... vaihtoehtona oikealle sukupuolielämälle.

Minä aikoinaan valmistin niitä reikälevyjä puhelimiin. Mistä numerot siis kierrettiin. Jo aikaa sitten tuli näppäinpuhelimet. Jouduin sitten uudelleenkoulutukseen serkkuni kanssa. Hän näet oli puhelinkeskus. Kiersimme sitten ympäri Suomea viemässä ehjiä puhelinluetteloita puhelinkioskeihin. Niitä varastettiin, töhrittiin ja revittiin karttoja yms.

Siitä sitten jouduin varhaiseläkkeelle, kun puhelinkioskit katosivat.

Ps Missähän ne kaikki muuten on?

Vierailija
1218/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarviketeollisuudessa tein pitkän uran karjalanpiirakan rypyttäjänä. Mutta kun Karjalanpiirakka sai EU:n Aito perinteinen tuote (APT) -suojauksen vuonna 2003 työt lähti.  Aito perinteinen tuote (APT)- suojauksella  pyritään korostamaan tuotteen perinteistä koostumusta tai tuotantotapaa. Riisipiirakkaa ei saa rypyttää karjalanpiirakan rypytyksellä. Onneksi pääsin lenkkimakkaran kepittäjäksi toiseen tehtaaseen.

Vierailija
1219/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fazenisti kirjoitti:

Ajattelin, että voisi yhdistää kaksi Fazerin hyvää tuotetta (Vihreät kuulat ja Geisha-suklaa) ja - voila - siinä meillä on erinomainen tuote: Geisha-kuulat. Suussa sulavaa suklaata ja sisällä vihreä täyte. Voisivat markkinoida näitä maistelukojuilla, kojujen nimeksi laittaisin "G-piste".

Tämä on hyvä idea. Jokaista uutta vuotta juhlistamaan voisi kehittää aina uuden annaali-kuulamaun, joka olisi tietysti myös suklaalla päällystetty. Tai ainakin jollain ruskealla.

Pääsiäisherkkuna voisi olla  halkaistu vihreä kuula, jonka puolikkaiden välissä mämmiä täytteenä.

Vierailija
1220/1736 |
27.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintarviketeollisuudessa tein pitkän uran karjalanpiirakan rypyttäjänä. Mutta kun Karjalanpiirakka sai EU:n Aito perinteinen tuote (APT) -suojauksen vuonna 2003 työt lähti.  Aito perinteinen tuote (APT)- suojauksella  pyritään korostamaan tuotteen perinteistä koostumusta tai tuotantotapaa. Riisipiirakkaa ei saa rypyttää karjalanpiirakan rypytyksellä. Onneksi pääsin lenkkimakkaran kepittäjäksi toiseen tehtaaseen.

Aidon karjalanpiirakan tuntee siitä, että se on rypytetty emännän mallin mukaan.