Yo-lahjojen ostajat, lukekaa!!
Olen tämän kevään abiturientti ja luonnollisestikin pidän juhlat ja olen toivonut sukulaisiltani lahjoja (he ovat itse kysyneet). Minut on kasvatettu hyvin, ja jo pienestä pitäen olen tiennyt, että lahjahevosen suuhun EI katsota. Olkoon lahja mikä tahansa, siitä on kiitettävä ja oltava kiitollinen.
Nyt kuitenkin eräs läheinen sukulaiseni (jolta pyysin juomaseja, jotka eivät ole kalliita) totesi, että aikoo antaa lahjaksi omia vanhoja lasejaan. Ei siinä mitään. Kuitenkin olen sisimmässäni hieman pettynyt, ettei edes sinä päivänä, jona juhlistan koulu-urani päättymistä ja sitä, että valmistun lukiosta hyvin arvosanoin, minuun voida edes pyyntöni vertaa panostaa.
Olen suht. varakkaasta perheestä, ja sukulaiset ovat aina tokaisseet, etten tarvitse mitään. Tiedän, että kuulostan todella hemmotellulta kakaralta, mutta pointtini on se, että jos olette aikeissa muistaa tämän kevään ylioppilasta, älkää pihistelkö. Varsinkaan, jos valmistuva on läheinen. Mielestäni jokainen, joka valmistuu lukiosta, ansaitsee valmistujaispäivänään kiitoksen, vaikka työ onkin tehty itseä varten.
Kommentit (119)
Kaikilla ei ole varaa satsata eikä halua. Ja ei ole mikään pakko. En tehnyt mitään inventaariota kun lapsemme valmistui lukiosta 3 v. sitten. Eikä lapsikaan. Emme tainneet puhua juuri mitään hänen saamistaan lahjoista. Tärkeintä oli se että sukulaiset ja ystävät ja naapurit tulivat juhlistamaan meille tärkeää päivää. Ihanat muistot jäivät.
Oliskohan niin, että sukulaisesi on vintagen tai vanhemman lasitavaran keräilijä? Halusitko nimen omaan käyttölaseja? Ikävähän se tietysti on, jos toive ja lahja eivät kohtaa. Itse yritän välttää parhaani mukaan hutilahjomilta ja annan mieluummin vaikka rahaa tai lahjakortin, ellen ole varma lahjansaajan mausta ja tarpeista. Muutamat lakkiaiset on tänä keväänäkin käytävänä, kummilapsen mukaan lukien... (niin, ja onneksi olkoon sinullekin, uusi ylioppilas :D )
Olisikohan nuo vanhat lasit vaikka Kaj Franckin tuotantoa 50-luvulta? Ottaisin riemusta kiljuen vastaan.
ap, ei sua kyllä hirveän hyvin ole kasvatettu. eikö kotonasi arvosteta mitään vanhaa? ehkä saat yli 60 v arne lasit tms.
siperia opettaa, sinuakin
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:46"]
Tiedän, että kuulostan todella hemmotellulta kakaralta
[/quote]
Niin kuullostat.
Onneksi olkoon silti.
Täh? Päätät koulu-urasi lukioon? Ei hyvää päivää.
Ota lahja vastaan hymyillen ja kiittäen. Minusta törkeää käytöstä vieraalta antaa omia vanhoja lasejaan (saatika sanoa siitä ääneen!). Kätke pettymyksesi. Ystäväni kertoi kerran että hänen ylioppilasjuhlissaan eräs sukulainen tuli satanen kourassaan juhlakalun luokse ja kysyi onko vaihtorahaa, hän antaa sinulle tästä rahasta 20€.
Onko siis kyseessä jotkut arvokkaat vanhat design-lasit vai ihan vaan juomalasit?
Arvokkaat lasit ymmärtäisin, naarmuisia normiperusjuoma-astioita en.
Minusta ap ei ole väärässä, jos lasit ei ole keräilykohteita tai muuten spesiaalilaseja. Ei ylioppilasjuhlat ole mikään hyväntekeväisyyskeräys, johon armosta heitetään jotain vanhaa, mitä ei enää tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:52"]ap, ei sua kyllä hirveän hyvin ole kasvatettu. eikö kotonasi arvosteta mitään vanhaa? ehkä saat yli 60 v arne lasit tms.
siperia opettaa, sinuakin
[/quote]
Meillä ei muuta olekaan kuin vanhaa :) tiedän kyllä esim. vanhojen Arabian astioiden arvon ja varjelen Kastehelmen vanhaa tuotantoa hengelläni. Se ei ollutkaan tämän aloituksen pointti. Toisaalta ajatus on tärkein, ehkä yllätyn positiivisesti!
Voin kertoo, että hyvin todennäköisesti sinun "koulu-ura" ei tähän päättynyt. Tai jos päättyy, niin sitten ei kyllä oo asiat kovin hyvissä kantimissa.
Miksi marmatat? Saat ihan varmasti mieluisiakin lahjoja, esim vanhemmilta. Sulle taisi iskeä aika pahasti ahneus? Sinut pitäisi nyt pudottaa takaisin maanpinnalle. Anteeksi nyt vaan, mutta ei se lukiosta valmistuninen niin elämää suurempi juttu ole. (kyllä, olen käynyt sen itsekkin)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:53"]Täh? Päätät koulu-urasi lukioon? Ei hyvää päivää.
[/quote]
Oletin, että lukijat kyllä ymmärtävät, etten päätä OPISKELUJANI. Yliopistosta harvoin puhutaan kouluna... :)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:55"]
Ota lahja vastaan hymyillen ja kiittäen. Minusta törkeää käytöstä vieraalta antaa omia vanhoja lasejaan (saatika sanoa siitä ääneen!). Kätke pettymyksesi.
[/quote]
Jos mulle olisi joku tullut työntämään jotain naarmuisia viisi egee kipale uutena maksavia juomalaseja ylioppilaslahjaksi, olisin kyllä asetellut ne sievästi lahjapöytään paraatipaikalle ja asettanut mukana tulleen kortin vielä nojaamaan niihin, että muutkin saa ihailla.
Jos on arvokkaita vanhoja design-laseja, niin sitten eri tilanne. Ja jos ei ole varaa läheisen sukulaisen lakkiaislahjaan, niin sitten ei kyllä tarvitsisi vähästään tuoda mitään.
onneks mun abi-tytär ei ole yhtä kiittämätön ja dorka.
hyvinkasvatettu my ass.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 14:02"]onneks mun abi-tytär ei ole yhtä kiittämätön ja dorka.
hyvinkasvatettu my ass.
[/quote]
On se kumma, että on näitä, joiden on aina tultava haukkumaan, vaikka aloitus olisi kuinka asiallinen tahansa! Haukku olisi sitä paitsi uskottavampi, jos olisit kirjottanu loukkauksesi oikein, etkä vain englanniksi "perseeni".
Olet aivan oikeassa. Kuulostat todella hemmotellulta kakaralta.
niin, kuulostat, et kuullosta.
etteks te urpot osaa edes oikeinkirjoitusta?
Ymmärrän kyllä aloittajan pointin. Mutta huomasin omissa juhlissani ´11 aivan älyttömiä eroja lahjojen välillä, vaikka niiden antajat olivat läheisyys tasoltaan samaa. Esim. äitini puolelta mummi&ukki antoivat tonnin shekin. Äitini sisko antoi 500e. Kun taas isän vanhemmat antoivat 60e kaulakorun (minä kyllä toivonkin sitä, ovat todella pihejä) ja isän sisko pannulapun! Siis pannulapun :DD kun naapurit antavat 50e lahjakortteja niin täti antaa yo lahjaksi pannulapun. Joo siis minäkin varmasti kuulostan yli hemmotellulta kakaralta jonkin mielestä, mutta ihmetyttää lahjojen arvokkuus erot. Kuitenkin sukulaisteni tulot ovat suunnilleen samaa luokkaa.
No eipä se pannulappu täti tullut edes juhliin. Asun pk seudulla ja hän etelä-Pohjanmaalla. Hänen miesystävänsä nääs pelkään vieraita ihmisiä..? Kuitenkin kummini lapsi tuli poikaystävänsä kanssa, ja he ovat 20vuotta nuorempia kuin tätini..
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 14:06"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 14:02"]onneks mun abi-tytär ei ole yhtä kiittämätön ja dorka.
hyvinkasvatettu my ass.
[/quote]
On se kumma, että on näitä, joiden on aina tultava haukkumaan, vaikka aloitus olisi kuinka asiallinen tahansa! Haukku olisi sitä paitsi uskottavampi, jos olisit kirjottanu loukkauksesi oikein, etkä vain englanniksi "perseeni".
[/quote]
Loukkaus on aivan oikein kirjoitettu.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 14:09"]
Ymmärrän kyllä aloittajan pointin. Mutta huomasin omissa juhlissani ´11 aivan älyttömiä eroja lahjojen välillä, vaikka niiden antajat olivat läheisyys tasoltaan samaa. Esim. äitini puolelta mummi&ukki antoivat tonnin shekin. Äitini sisko antoi 500e. Kun taas isän vanhemmat antoivat 60e kaulakorun (minä kyllä toivonkin sitä, ovat todella pihejä) ja isän sisko pannulapun! Siis pannulapun :DD kun naapurit antavat 50e lahjakortteja niin täti antaa yo lahjaksi pannulapun. Joo siis minäkin varmasti kuulostan yli hemmotellulta kakaralta jonkin mielestä, mutta ihmetyttää lahjojen arvokkuus erot. Kuitenkin sukulaisteni tulot ovat suunnilleen samaa luokkaa.
No eipä se pannulappu täti tullut edes juhliin. Asun pk seudulla ja hän etelä-Pohjanmaalla. Hänen miesystävänsä nääs pelkään vieraita ihmisiä..? Kuitenkin kummini lapsi tuli poikaystävänsä kanssa, ja he ovat 20vuotta nuorempia kuin tätini..
[/quote]
Tonnin shekkejä nykyään ylioppilaille? Tsiisus. Kyllä on inflaatio edennyt. o.O
Itse pääsen myös tänä keväänä ylioppilaaksi, ja kutsuin juhliin todella vähän ihmisiä juuri sen takia, että vaikka mielelläni juhlisin monien ihmisten kanssa, en halua, että jotkut kaukaiset sukulaiset ajattelevat olevansa jotenkin "velkaa" minulle lahjan muodossa. En siis halua, että kukaan kokee, että kutsuin heidät vain lahjan toivossa, ja minulle tulee aina varsinkin vähemmän tutuilta saaduista lahjoista jotenkin epämukava olo...
Vaikka aloittajan viesti ärsyttää minua juurikin tuon "älkää pihistelkö" jutun takia, ymmärrän sitä toisaalta. Itse en tosiaankaan tarvitse lahjoja, mutta ottaisin silti kaikista mieluiten juuri rahaa lahjaksi. Tämä sen takia, että olen asunut jo koko lukioajan toisessa kaupungissa ja muutimme juuri poikaystäväni kanssa yhteen, ja astioita, patoja ja pannuja on aivan tarpeeksi - osa myytiin juuri kirpputorilla pois. En siis tarvitse tällä hetkellä yhtään mitään sellaista, jota voisi oikeasti toivoa yo-lahjaksi.
Olen käytännön ihminen, enkä juuri arvosta uutena ostettuja tavaroita, joiden arvo on vain koristeena oleminen. Tähän kategoriaan siis lasken myös hopeiset kakkulapiot ja muut, todella harvoin käytetyt asiat. Siksi tuntuu vähän pahalta ajatella, miten paljon yo-lahjoiksi joka vuosi ostetaan koruja ja maljakoita, jotka jäävät käyttämättä. Jos saisin rahaa lahjaksi, se menisi ruokaan, kirpputoreille ja säästöön.
Aloittajan viestin perusteella on vähän hankala sanoa, miten lahjatoive on tullut ilmi. En ikinä kehtaisi tilata sukulaisilta tiettyjä lahjoja tyylillä "halusin neljä tän merkkistä lasia" mutta toisaalta on mielestäni töykeää kysyä lahjatoivetta ja ilmoittaa tuovansa jotakin muuta.
Itse antaisin vinkkinä yo-lahjaa hankkiville: jos tahdotte muistaa, muistakaa rahalla, lahjakortilla tai toivotuilla lahjoilla. Tähän on turha tulla sanomaan, että lahjassa tärkeintä on ajatus, sillä itse olen aivan samaa mieltä: ajatus on tärkein, mutta tällöin pelkkä kukka tai kortti on aivan tarpeeksi. Suurimmalle osalle ylioppilaista on aivan sama, saavatko he täysin epämieluisan lahjan vai kortin ja kukan - itse ainakin arvostan molemmissa sitä ajatusta aivan yhtä paljon, vaikka se ruma aalto-maljakko olisikin maksanut sata kertaa enemmän kuin kortti. Yritän siis sanoa, että minua ärsyttää tämä yhteiskunta, jossa lahja vain on PAKKO antaa, ja sitten annetaan kaikkea aivan turhaa. Vaikka tuntuisikin tyhmältä antaa rahaa, niin se on ainakin saajalle aina mieluisaa, ja siitä kai lahjan antamisessa on kyse. Jos lahjan antaminen ei tunnu tärkeältä, myös kortti on ainakin itselleni todella mukava osoitus muistamisesta!