Yo-lahjojen ostajat, lukekaa!!
Olen tämän kevään abiturientti ja luonnollisestikin pidän juhlat ja olen toivonut sukulaisiltani lahjoja (he ovat itse kysyneet). Minut on kasvatettu hyvin, ja jo pienestä pitäen olen tiennyt, että lahjahevosen suuhun EI katsota. Olkoon lahja mikä tahansa, siitä on kiitettävä ja oltava kiitollinen.
Nyt kuitenkin eräs läheinen sukulaiseni (jolta pyysin juomaseja, jotka eivät ole kalliita) totesi, että aikoo antaa lahjaksi omia vanhoja lasejaan. Ei siinä mitään. Kuitenkin olen sisimmässäni hieman pettynyt, ettei edes sinä päivänä, jona juhlistan koulu-urani päättymistä ja sitä, että valmistun lukiosta hyvin arvosanoin, minuun voida edes pyyntöni vertaa panostaa.
Olen suht. varakkaasta perheestä, ja sukulaiset ovat aina tokaisseet, etten tarvitse mitään. Tiedän, että kuulostan todella hemmotellulta kakaralta, mutta pointtini on se, että jos olette aikeissa muistaa tämän kevään ylioppilasta, älkää pihistelkö. Varsinkaan, jos valmistuva on läheinen. Mielestäni jokainen, joka valmistuu lukiosta, ansaitsee valmistujaispäivänään kiitoksen, vaikka työ onkin tehty itseä varten.
Kommentit (119)
Siis miksi vieraiden pitää KIITTÄÄ siitä, että joku kirjoittaa ylioppilaaksi? Nyt tyttö herätys!
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:37"]
Siis miksi vieraiden pitää KIITTÄÄ siitä, että joku kirjoittaa ylioppilaaksi? Nyt tyttö herätys!
[/quote]
Näköjään jonkun mielestä (ap:n sukulaisen, ehkä sunkin?) ylioppilaaksi kirjoittaminen on aihe vittuiluun?
Kyllä se on iso juttu tuonikäisen nuoren elämässä.
No. Kun täytyy maksaa asuntolaina ja elättää lapset, talo pitäisi saada valmiiksi ja hoitovapaalla olevan kuukausiansio on noin 350 e. Eli todellakin pihistän. Eiköhän jokainen anna sen mitä pystyy. Ja tulevan ylioppilaan vanhemmat tienaa kuukaudessa saman kuin me vuodessa, eli eiköhän siellä pärjätä.
Mä olin tosi iloinen pannulapuista ja muista keittiön tavaroista jotka sain ylioppilaslahjaksi!!
Ei tollanen rikkaan perheen kiittämätön kakara mitään lahjoja tai juhlia ansaitse
Koko tämä lahjashow on aivan älytöntä. Kukka ja kortti riittää tai tikkunekka. Miksi kenenkään pitää lahjoa jotain siitä että on kirjoittanut yo:ksi? Ei se nyt kovinkaan iso juttu ole tänä päivänä.
Ostakoot jokainen tenavalleen mitä lystää, mutta muiden velvollisuus se ei ole.
Ne jotka valmistuvat ammattiin ovat enemmän muistamisen arvoisia.
Pelkkä yo ei ole vielä yhtään mitään eikä luo valmiutta mihinkään hommaan.
Monelle se jääkin siihen.
Itse sain lakkini vna 89 ja kesti hetken ennenkuin tajusin eufooriasta selvittyäni että nythän se vasta alkaa.
Ällöttää nämä hyväkkäät ahneine toiveineen.
No sillä samalla vasaralla rakennan nyt meidän omakotitaloa :-P
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 16:42"]
No. Kun täytyy maksaa asuntolaina ja elättää lapset, talo pitäisi saada valmiiksi ja hoitovapaalla olevan kuukausiansio on noin 350 e. Eli todellakin pihistän. Eiköhän jokainen anna sen mitä pystyy. Ja tulevan ylioppilaan vanhemmat tienaa kuukaudessa saman kuin me vuodessa, eli eiköhän siellä pärjätä.
[/quote]
Tiukkaa on meilläkin, mutta ei tulisi todellakaan mieleen kaivaa kaapista vanhoja juomalaseja lahjaksi :D
Tiukimmillaan kun on oltu rahallisesti, on viety vain ruusu. Mutta en todellakaan nolaisi itseäni kaivamalla kaapista vanhaa kattilaa tai vanhoja laseja tai rivattomia kahvikuppeja.
No jaa, mä olin jo niin onnellinen valmistumisesta että tärisin ilosta koko koulun juhlan ajan. Ja paras lahja oli se että sai olla läheisten kanssa ja juhlia omaa saavutusta. Mulla kun valmistuminen lukiosta viivästyi mm. saikun takia. Mutta ihan hyvät paperit silti sain.
Anoppi antaa aina omaa vanhaa roinaansa lahjaksi,minulle mm.mustuneen pronssikorun.mielestäni sopimatonta mutta näitä huruja tai pihejä joka suvussa.Ei kun kohtelias hymy heille
No voi luoja. Minä olen varakkaasta perheestä ja kirjoitin kolme vuotta sitten kuusi laudaturia. Oli jopa vähän vaivaantunut olo, kun otin lahjoja/kirjeitä vastaan. Mielestäni paikalle saapuminen on kaunis tapa muistaa, mutta todellakaan ei ole kenenkään velvollisuus ostaa kalliita lahjoja, enkä sitä odottanutkaan. Pöyristyttävän ahnetta yrittää lypsää muita.
Ja vanhempani ovat muuten varakkaita siksi, koska ovat eläneet kuten ovat minulle opettaneet; täytyy itse tehdä töitä ja panostaa opintoihin - ei odottaa voivansa hyväksikäyttää muita. Oli ihanat juhlat enkä minä muistele sitä, kuka antoi mitäkin. Muistelen sitä, kuinka kiva oli, kun kaikki olivat paikalla.
Minusta on hölmöä antaa valmistuvalle mitään muuta kuin rahaa tai vastaavaa. Ei kai nuori mitään vintage-laseilla tee. Yleensäkin tosi vaikea keksiä mitään esineitä jotka olisivat sopivia, ellei niitä ole erikseen pyydetty.
Voi iik, minun lahjaani sisältyy pannulappu. En tiedä mitä kummilapsi nyt ajattelee. Tai oikeastaan tiedän, että hän on (ainakin olevinaan)hyvillään. Olen kyllä yrittänyt koota lahjani sydämellä ja ajatuksella.
Onnea kaikille koulusta valmistuneille.
Ymmärrän kyllä. Olen viime kevään abi ja jos joku toisi minulle käytettyjä juomalasejaan siis arkilasejaan...? Miksi ihmeessä?
Niin, toiset ne vaan syntyvät kultalusikka rectumissa.
Minun yo-juhlaani tullee omien kavereideni ja kummitätini lisäksi n. 5 sukulaista äitini puolelta, isäni puolelta tuskin kukaan, isä itsekään. No, eipähän ole niin paljon leivottavaa ja järjesteltävää kun puoleen sukuun ns. välit poikki eivätkä täten ole tulossa (ovat ihmisiä, joita en ole koskaan oppinut tuntemaan, ja vain vaivoin muistan esimerkiksi tämän puolen serkkujeni nimiä).
Tilanteen ollessa tämä ei minulle tulisi mieleenkään marista joistakin helvetin lahjoista, joita vieraat tuovat. Ja vaikka elänkin tätä arkeani siinä köyhyysrajoilla ilman, että olisi varaa hienouksiin, on minulle aivan sama vaikka toisivat käytetyn tiskiharjan, niin kiitollinen olen heille siitä että ylipäätänsä saapuvat paikalle ja tekevät juhlistani järjestämisen arvoiset.
Iloista lakkiaispäivää sinulle 66/66! Sinulla on oikea asenne, menestystä aikomallesi uralle!
Onnea ylioppilaalle!
Mieluummin 1 lasi mieluista sarjaa kuin 10 jotain muuta.
Toki omaan kotiin muuttavalle kelpaa tarpeeseen vaikka mustempikin kattila, mutta ei se silti ole hyvä yo-lahja.
Kylläpä tästä keskustelu kehkeytyi, en olisi arvannut. En ole kiittämätön, lellitty, pöyhkeä jne, kuten keskusteluun osallistuneet ovat asiallisesti anonyyminä todenneet. Itsessään lakkiaispäivä on hieno, ja juhlista tulee varmasti ihanat, kun päivän saa viettää rakkaiden kanssa :) tarkoitukseni ei ollut VALITTAA, vaan antaa vinkki lahjoja ostaville! Kyllä ainakin minusta tuntuu mukavalta, jos lakkiaispäivänä muistetaan. Ja tietenkin jokainen muistaa valmistuvaa omien kykyjensä mukaan.
-ap
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 17:54"]
Niin, toiset ne vaan syntyvät kultalusikka rectumissa.
Minun yo-juhlaani tullee omien kavereideni ja kummitätini lisäksi n. 5 sukulaista äitini puolelta, isäni puolelta tuskin kukaan, isä itsekään. No, eipähän ole niin paljon leivottavaa ja järjesteltävää kun puoleen sukuun ns. välit poikki eivätkä täten ole tulossa (ovat ihmisiä, joita en ole koskaan oppinut tuntemaan, ja vain vaivoin muistan esimerkiksi tämän puolen serkkujeni nimiä).
Tilanteen ollessa tämä ei minulle tulisi mieleenkään marista joistakin helvetin lahjoista, joita vieraat tuovat. Ja vaikka elänkin tätä arkeani siinä köyhyysrajoilla ilman, että olisi varaa hienouksiin, on minulle aivan sama vaikka toisivat käytetyn tiskiharjan, niin kiitollinen olen heille siitä että ylipäätänsä saapuvat paikalle ja tekevät juhlistani järjestämisen arvoiset.
[/quote]
Toisi edes uuden tiskiharjan, mutta jos tuo käytetyn, niin se on noloa.
En minäkään aikoinaan mitään odottanut, mutta olisin kyllä ihmetellyt naarmuisia ja käytettyjä juomalaseja lahjaksi. Kun muutin kotoa, äiti antoi matkaan vanhoja astioita. Mutta että näin tyytyväisiä olisi ihmiset käytettyihin astioihin yo-lahjana.
Mutta toki kukin tavallaan. Tuossa olisi pari lohkeillutta lautasta. Jos veisi ne häälahjaksi kummilapselle.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:55"]Tuohan on sukulaiseltasi vastaveto omahyväisyydellesi ja pöyhkeydellesi.
[/quote]
Mennäänköhän tässä nyt taas asiattomuuksiin? Et todennäköisesti tunne ap:tä.