Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yo-lahjojen ostajat, lukekaa!!

Vierailija
23.05.2014 |

Olen tämän kevään abiturientti ja luonnollisestikin pidän juhlat ja olen toivonut sukulaisiltani lahjoja (he ovat itse kysyneet). Minut on kasvatettu hyvin, ja jo pienestä pitäen olen tiennyt, että lahjahevosen suuhun EI katsota. Olkoon lahja mikä tahansa, siitä on kiitettävä ja oltava kiitollinen.

Nyt kuitenkin eräs läheinen sukulaiseni (jolta pyysin juomaseja, jotka eivät ole kalliita) totesi, että aikoo antaa lahjaksi omia vanhoja lasejaan. Ei siinä mitään. Kuitenkin olen sisimmässäni hieman pettynyt, ettei edes sinä päivänä, jona juhlistan koulu-urani päättymistä ja sitä, että valmistun lukiosta hyvin arvosanoin, minuun voida edes pyyntöni vertaa panostaa.

Olen suht. varakkaasta perheestä, ja sukulaiset ovat aina tokaisseet, etten tarvitse mitään. Tiedän, että kuulostan todella hemmotellulta kakaralta, mutta pointtini on se, että jos olette aikeissa muistaa tämän kevään ylioppilasta, älkää pihistelkö. Varsinkaan, jos valmistuva on läheinen. Mielestäni jokainen, joka valmistuu lukiosta, ansaitsee valmistujaispäivänään kiitoksen, vaikka työ onkin tehty itseä varten.

Kommentit (119)

Vierailija
1/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea tuoreelle ylioppilaalle! Vanhoja lasejani en aio lahjaksi antaa, mutta muuten on valitettavasti pakko pihistellä. Seuraavan kahden kuukauden aikana tulossa on kahdet yo-juhlat, rippijuhlat ja polttarit sekä häät.  Olen pienituloinen ja haluan kesälomalla käyttää rahaa itseenikin sekä omaan lomaani. Suuriin lahjoihin ei siis ole varaa.

Vierailija
2/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Espoossa ja kaikki espoolaiset streotypiat pätevät vanhempiini ja naapureihin.
t. Se pannulappu ylioppilas joka sai naapurilta 50e lahjakortin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ma lahjoitan mun omaa vanhaa tavaraa miehelleni kahdesti viikossa.

hyvin kelpaa.

Vierailija
4/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhojen ei-designlasien antamisesta olen samaa mieltä, mutta uskon ap:nkin ajatusten muuttuvan hänen muutettuaan omilleen ja saatuaan muutaman kutsun erilaisiin valmistumis- ja hääjuhliin. Antaako ap yhtä avokätisesti 50 euroa esim naapurin lapselle tällöin?

Vierailija
5/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle se uusi ylioppilas on vaan yks nuori muiden joukossa, olkoonkin sukulaisen lapsi tms. Ei tule mieleen laittaa satasia lahjaan.

Ja minä vien ne uudet lasit amiksesta valmistuneelle, heitä arvostan suuresti.

Vierailija
6/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On etu-oikeutettua saada koulutus. Kaikki muu krääsä on merkityksetöntä.

Vierailija
7/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 14:10"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 14:09"]

Ymmärrän kyllä aloittajan pointin. Mutta huomasin omissa juhlissani ´11 aivan älyttömiä eroja lahjojen välillä, vaikka niiden antajat olivat läheisyys tasoltaan samaa. Esim. äitini puolelta mummi&ukki antoivat tonnin shekin. Äitini sisko antoi 500e. Kun taas isän vanhemmat antoivat 60e kaulakorun (minä kyllä toivonkin sitä, ovat todella pihejä) ja isän sisko pannulapun! Siis pannulapun :DD kun naapurit antavat 50e lahjakortteja niin täti antaa yo lahjaksi pannulapun. Joo siis minäkin varmasti kuulostan yli hemmotellulta kakaralta jonkin mielestä, mutta ihmetyttää lahjojen arvokkuus erot. Kuitenkin sukulaisteni tulot ovat suunnilleen samaa luokkaa.
No eipä se pannulappu täti tullut edes juhliin. Asun pk seudulla ja hän etelä-Pohjanmaalla. Hänen miesystävänsä nääs pelkään vieraita ihmisiä..? Kuitenkin kummini lapsi tuli poikaystävänsä kanssa, ja he ovat 20vuotta nuorempia kuin tätini..

[/quote]

Tonnin shekkejä nykyään ylioppilaille? Tsiisus. Kyllä on inflaatio edennyt. o.O

[/quote]Vanhukset elävät vielä sitä markka-aikaa. 

Vierailija
8/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lukiosta valmistuu?? Varsinkin jos ap on suorittanut pelkän lukion eikä ilmeisesti mitään kaksoistutkintoa kun yliopistoon on menossa...

Samoin ihmetytti tuo "älkää pihistelkö", jos ap:n perhe on varakas ja heillä on varaa olla pihistelemättä, niin ei se tarkoita että kaikilla on, sori nyt vaan.

Noista laseista sen verran, että jos ovat vanhaa hyvää merkkilaatua niin ottaisin riemusta kiljuen ne vastaan vaikka olisikin käytetyt. Arkilaseista jupisisin sitten ihan keskenäni, en voi vaatia että kaikki vieraat tuo just sellaisia toivelahjoja, se ei vaan aina ole mahdollista.

Vierailija
9/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran perheesi on varakas, luulisi heidän ostavan sinulle uudet kiiltävät lasit. Tuskin joudut vanhoista kellastuneista mukeista vettäsi juomaan, toisin kuin minä jouduin, kun muutin omilleni. Ehkäpä käy vielä tuuri ja vanhempasi hankkivat sinulle opiskelukämpänkn hyvältä alueelta. Joten turhaan täällä marmatat jostain yhdestä yo-lahjasta. Monet ylioppilaat eivät saa sitäkään vähää lahjoja, mitä sinä saat.

Kaiken kaikkiaan naurettava aihe kitistä.

Vierailija
10/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei vieraat kiinnosta. Sormet syyhyten lasketaan illan juopottelu kassaa mutta onhan se hyvä kun on vara ostaa tomppaa.

tomppa= don P. Shampanja 120€ pullo.

Jälkiviisaana sitten itketään opiskelija boksissa kun ei ole tajuttu kuinka paljon kattolamppu maksaa ja sähkösopimuksen sähkönsiirtomaksu on hemmetisti.

Kalusteita on täysin mahdotonta koota ilman vasaraa, ruuvimeisseliä....

Taulua et saa seinälle ilman akkuporakonetta tai poravasaraa.

Ilman mittanauhaa et tiedä sopiiko minkä kokoinen kaluste mihinkin..

Lattiaharja tai imuri on kallis. Tyyny, peitto ja patja etenkin jos on allergiaa PAM, hinnat kohosi heti ihan toiseen hintaluokkaan.

Juustohöylä ( tosin vain jos saa vanhemmilta ruokarahaa on vara juustoon)

Veitsi....

Olisi ihan kätevää osata leipoa. Monitoimikone.

Ja jos tarvitsee vatkata jotain käsivatkain.

Ja kyynelsilmässä kun lasket roposia mitä maksaa lusikka/haarukka/ veitsi aterimet ja tiskirätti/ vessaharja...

Tonnin voi laittaa helposti oman kodin tarpeisiin... Tonnin jos toisenkin...

Itse aikanani kokosin lipastoa käyttäen opan kattilaa vasarana kun sitä vasaraa ei ollut. Yhtään ei lohduttanut kahden kupin setit iittalaa ja Arabiaa.

Älkää yhtään epäilkö törsätä lahjoissa tarpeeseen!

Vierailija
11/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:08"]

Itse aikanani kokosin lipastoa käyttäen opan kattilaa vasarana kun sitä vasaraa ei ollut. Yhtään ei lohduttanut kahden kupin setit iittalaa ja Arabiaa.

Älkää yhtään epäilkö törsätä lahjoissa tarpeeseen!

[/quote]

Tarvitsit siis kerran vasaraa lipaston kokoamiseen? Varmaan oli kuitenkin mukavaa syödä ja juoda niistä Iittaloista ja Arabioista joka päivä sen sijaan, että olisit hörppinyt aamukahvit siitä kattilankannelta. Vasaraa voi pyytää lainaksi, kun sitä joskus tarvitsee, mutta kuppia on hankalaa mennä pyytämään joka päivä lainaksi.

Vierailija
12/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta ne saamasi vastenmieliset, vanhat lasit voit aina lahjoittaa vaikka jollekin vähävaraiselle ylioppilaalle, jonka perhe ei ole varakas! Siinä sulle idea ja kaupan päälle hyvä mieli, kun saat auttaa köyhää opiskelukollegaa hädässä!

Vierailija
13/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse arvostan sitä, että ihmiset tulevat juhliini. Se on se lahja, että ystävät ja sukulaiset on koolla. Jos lahjoja vertaillaan ja odotetaan 1000 euron lahjakortteja, uskaltaako kukaan enää mihinkään juhliin edes lähteä.

Nuorista elatus- ja panostusvelvollisuus on vanhemmilla. Aikuisista ei kenelläkään. Lahjat on keino ilahduttaa, ei mikään velvoitettu panostus.

Pannulapusta... se saattaa olla itsetehty ja sitä kautta paljon arvokkaampi kuin ostolahjat.

Vierailija
14/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:57"]

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 13:52"]ap, ei sua kyllä hirveän hyvin ole kasvatettu. eikö kotonasi arvosteta mitään vanhaa? ehkä saat yli 60 v arne lasit tms.

siperia opettaa, sinuakin

[/quote]

Meillä ei muuta olekaan kuin vanhaa :) tiedän kyllä esim. vanhojen Arabian astioiden arvon ja varjelen Kastehelmen vanhaa tuotantoa hengelläni. Se ei ollutkaan tämän aloituksen pointti. Toisaalta ajatus on tärkein, ehkä yllätyn positiivisesti!

[/quote]

Jaa että lukion päättävä varjelee Kastehelmen vanhaa tuotantoa hengellään... ;)

Vierailija
15/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:21"]

Pannulapusta... se saattaa olla itsetehty ja sitä kautta paljon arvokkaampi kuin ostolahjat.

[/quote]

Olen samaa mieltä, että jos pannulappu olisi itseltehty niin se olisi arvokas. Mutta ei ollut, siinä oli kiinni vielä sen nettisivun mainos mistä ostettu. Mutta oli sentään suomalaista käsityötä

Vierailija
16/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 15:36"]

Jaa että lukion päättävä varjelee Kastehelmen vanhaa tuotantoa hengellään... ;)

[/quote]

Halpa on lukiolaisen henki tänä päivänä xD

Vierailija
17/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa valmistua Porvoosta. Ei noin typeriä abeja ole muualla!

Vierailija
18/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytär kieltäytyi koko juhlasta. Koulumenestys oli hyvä, pari laudaturiakin tuli, mutta ei kuulemma halua juhlia. En pakottanut, jo rippijuhlista väännettiin kättä (juhlat oli, kun oli vielä silloin alaikäinen). Eipä tarvitse sukulaisten ja naapureiden murehtia lahjahankinnoista :D Annetaan sitten itse joku kiva isompi lahja, ettei ihan ilman tarvitse jäädä.

Vierailija
19/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 14:09"]

Ymmärrän kyllä aloittajan pointin. Mutta huomasin omissa juhlissani ´11 aivan älyttömiä eroja lahjojen välillä, vaikka niiden antajat olivat läheisyys tasoltaan samaa. Esim. äitini puolelta mummi&ukki antoivat tonnin shekin. Äitini sisko antoi 500e. Kun taas isän vanhemmat antoivat 60e kaulakorun (minä kyllä toivonkin sitä, ovat todella pihejä) ja isän sisko pannulapun! Siis pannulapun :DD kun naapurit antavat 50e lahjakortteja niin täti antaa yo lahjaksi pannulapun. Joo siis minäkin varmasti kuulostan yli hemmotellulta kakaralta jonkin mielestä, mutta ihmetyttää lahjojen arvokkuus erot. Kuitenkin sukulaisteni tulot ovat suunnilleen samaa luokkaa.
No eipä se pannulappu täti tullut edes juhliin. Asun pk seudulla ja hän etelä-Pohjanmaalla. Hänen miesystävänsä nääs pelkään vieraita ihmisiä..? Kuitenkin kummini lapsi tuli poikaystävänsä kanssa, ja he ovat 20vuotta nuorempia kuin tätini..

[/quote]

Jos ylioppilaan oikeinkirjoitus on tuolla tasolla, on pannulappu varsin sopiva lahja.

Vierailija
20/119 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on sukulaiseltasi vastaveto omahyväisyydellesi ja pöyhkeydellesi.