Yo-lahjojen ostajat, lukekaa!!
Olen tämän kevään abiturientti ja luonnollisestikin pidän juhlat ja olen toivonut sukulaisiltani lahjoja (he ovat itse kysyneet). Minut on kasvatettu hyvin, ja jo pienestä pitäen olen tiennyt, että lahjahevosen suuhun EI katsota. Olkoon lahja mikä tahansa, siitä on kiitettävä ja oltava kiitollinen.
Nyt kuitenkin eräs läheinen sukulaiseni (jolta pyysin juomaseja, jotka eivät ole kalliita) totesi, että aikoo antaa lahjaksi omia vanhoja lasejaan. Ei siinä mitään. Kuitenkin olen sisimmässäni hieman pettynyt, ettei edes sinä päivänä, jona juhlistan koulu-urani päättymistä ja sitä, että valmistun lukiosta hyvin arvosanoin, minuun voida edes pyyntöni vertaa panostaa.
Olen suht. varakkaasta perheestä, ja sukulaiset ovat aina tokaisseet, etten tarvitse mitään. Tiedän, että kuulostan todella hemmotellulta kakaralta, mutta pointtini on se, että jos olette aikeissa muistaa tämän kevään ylioppilasta, älkää pihistelkö. Varsinkaan, jos valmistuva on läheinen. Mielestäni jokainen, joka valmistuu lukiosta, ansaitsee valmistujaispäivänään kiitoksen, vaikka työ onkin tehty itseä varten.
Kommentit (119)
Ei mnitään krääsää. Riihikuivia euroja. Ei tiedä aina toisen makuja. Alle 50 eu en kehtaa antaa. Itse oon vienyt kassikaupalla tavaraa roskalavalle. En oo raatsinut heittää aiemmin pois mutta nyt sai lähdöt moni lahjakin johon en ole ollut tyytyväinen. Pidän esillä nyt vaan sellaista johon oon tyytyväinen ja ei oo halpaa krääsää.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 17:14"]
Anoppi antaa aina omaa vanhaa roinaansa lahjaksi,minulle mm.mustuneen pronssikorun.mielestäni sopimatonta mutta näitä huruja tai pihejä joka suvussa.Ei kun kohtelias hymy heille
[/quote]minä sanoin erittäin läheiselle ihmiselle kun oli muistanut vaan kortilla ja ruusulla (vanhempi naisihminen oli kysymyksessä) Oletko sinä jo sänkännyt kaikki rahat. Meni hiljaiseksi. Enkä olisi muuten sanonut mutta hän OLI ilkee ihminen ja kukaan ei uskaltanut sanoa suoraan sille ja minä sanoin tuon lauseen verran.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 14:12"]
Se pannulappu on tärkein silloin, kun omassa opiskelijaboxissasi paistat ekaa kertaa ranskalaisia uunissa... ;).
[/quote]
Ap:lla lienee palvelijoita, jotka hoitavat tuollaiset arkiset hommat, kuten ranskalaisten valmistamisen raaoista perunoista alkaen.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 19:02"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 14:12"]
Se pannulappu on tärkein silloin, kun omassa opiskelijaboxissasi paistat ekaa kertaa ranskalaisia uunissa... ;).
[/quote]
Ap:lla lienee palvelijoita, jotka hoitavat tuollaiset arkiset hommat, kuten ranskalaisten valmistamisen raaoista perunoista alkaen.
[/quote]
No kyllä ollaan lapsellisia...
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 18:21"]
Kylläpä tästä keskustelu kehkeytyi, en olisi arvannut. En ole kiittämätön, lellitty, pöyhkeä jne, kuten keskusteluun osallistuneet ovat asiallisesti anonyyminä todenneet. Itsessään lakkiaispäivä on hieno, ja juhlista tulee varmasti ihanat, kun päivän saa viettää rakkaiden kanssa :) tarkoitukseni ei ollut VALITTAA, vaan antaa vinkki lahjoja ostaville! Kyllä ainakin minusta tuntuu mukavalta, jos lakkiaispäivänä muistetaan. Ja tietenkin jokainen muistaa valmistuvaa omien kykyjensä mukaan.
-ap
[/quote]
Omien kykyjen ja omien halujen mukaan. Pitäisikö ihan oikeasti kaikille sukulaisille ja ystäville, jotka valmistuvat, lahjoittaa satoja euroja? Ihmettelet, miten samassa tuloluokassa olevat ihmiset lahjoittavat sinulle eri määrän rahaa. Mikä ihmeen velvollisuus edes omilla isovanhemmillasi olisi tuhlata sinuun 1000 euroa!
Ja vielä pitäisi antaa kun pääsee ripille, kihlajaisrahaa, häälahjoja... ja vuosia näitä ennen monet synttärilahjat, ja mahdollisesti tulevaisuudessa lahja, kun valmistuu ammattikorkeasta/yliopistosta.
Toivottavasti ap-pässi nyt menet yliopistoon laajentamaan näkemystäsi elämästä!
Jostain halpahallista ostetut lasit, kukkamaljakot sun muut rihkamat ei ole tarkoitettu yo lahjaksi. Ellette muuta keksi niin jokainen haluaa rahaa, ei mitään krääsää cippoja ja cuppeja. Ne lentää roskiin.
Ei niin dorkaa ole joka ei osaa tehdä pannulappua mutta se on köyhä lahja. En kehtaisi antaa tai sitten mukana täytyy olla rahakuori.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 18:21"]tarkoitukseni ei ollut VALITTAA, vaan antaa vinkki lahjoja ostaville!
-ap
[/quote]
Luepa itse oma aloituksesi. Missä siellä oli vinkkejä, muuta kuin se "älkää pihistelkö"?
Lainaa nyt omasta tekstistäsi ne vinkit tähän vielä, että me kaikki tajuamme, että olit pyyteettömällä mielellä liikenteessä
Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että tämä voisi olla trolli?
Onko kukaan tullut ajatelleeksi, että tämä voisi olla trolli?
Kaikki, rippi-, ylppäri- ja hääjuhlia viettävät ovat idiootteja! Vietätte niitä vain saadaksenne rahaa tai tavaraa ja sitten kehtaatte vielä ruikuttaa, jos ette saa mitä toivoitte, hävetkää olette pohjasakkaa!!!
Ja taas yo:t kuvittelee olevansa parempia ku ammattiin valmistuneet! Minä annan yhtä arvokkaat lahjat molemmille!
Ei todellakaan ole velvollisuutta antaa yhtään mitään, mutta hyviin tapoihin kuuluu muistaa jotenkin. Jos ei ole varaa tai halua antaa kallista, niin ainakin pitää olla mietittyä. Vieraaksi kutsuttu voi soittaa nuoren äidille ja kysyä, kerääkö juhlakalu esim. jotakin astia sarjaa tms. Tai kysyä vaikka mieliväri ja ostaa sen mukaan kotimainen kylpypyyhe tai pari pientä pyyhettä. Kunnon kattilan saa myös halvalla ja on tarpeellinen jokaiselle. Itse olen useammankin kerran antanut kotimaisen teräskasarin ja on ollut mieleinen.
Jos isovanhemmat ovat suht' hyvätuloisia tai varakkaita, niin mikseivät antaisi lapsenlapselle tuntuvaakin rahasummaa?
Itse pääsin ylioppilaaksi joitakin vuosia sitten, enkä pitänyt juhlia lainkaan jottei sukulaisille sun muille tulisi sellaista oloa että minulle pitäisi jotain kalliita lahjoja hankkia kun emme muutenkaan ole kovin paljon tekemisissä. Ymmärrän, ettei halua halpaa ja mahdollisesti käytettyä krääsää lahjaksi, mutta aika käsittämätön neuvo tuo "älkää pihistelkö". Voi herttinen sentään.
Loppujen lopuksi sain muuten melkein kaikilta sukulaisiltani shekkejä sitten kuitenkin postin kautta, mistä olinkin sitten ihan häkeltyneen kiitollinen, eikä tullut tosiaankaan mitään summia vertailtua ja pohtia oliko joku pihistellyt tuloihinsa verrattuna vai ei.
en jaksanut lukea koko ketjua, mutta ei siinä minusta ole mitään ihmeellistä jos joku lahjoittaa vanhat astiansa. ei minulla ainakaan ollut opiskelemaan lähtiessä rahaa ostaa uusia, joten sain lahjoituksena äidin ja mummon vanhoja astioita, jotka ei ole heillä enää käytössä. Myös lakanat, huonekalut ym. oli muiden käytöstä poistuneita lahjoitustavaroita. sitten kun valmistuin ja sain tuloja, aloin keräämään omaakin tavaraa. huonekalut on jo kokonaan vaihtuneet, samoin lakanat, mutta osa vanhoista astioista on edelleen käytössä, nyt 9 vuotta myöhemmin.
noh, ehkä me sitten ollaan pihiä sukua. tänä vuonna yhdet valmistujaiset ja yhdet yo-juhlat tiedossa, kummallekin menee 50 € arvoinen lahja. minusta ihan hyvä summa. valtaosa näistä valmistuneita kun kärttyävät sitä raha/ruoka/tavara apua vielä koko jatko-opiskelunsa ajan...
lisään vielä tuohon koru-juttuun, että itsekin sain kerran lahjaksi mummoni vanhan korun. on edelleen tallessa ja hyvin rakas, mummo kuollut 4 vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 14:26"]
Aikoinaan, kun ylioppilaan luokse mentiin onnittelemaan, niin riitti kun oli yksi ruusu (ja mahdollisesti onnittelukortti) mukana. Silloin olikin tapana koko kylänväen tulla onnittelemaan kun tiedettiin, missä talossa on uusi ylioppilas.
Nykyään on ihan eri meininki. Tuntuu, ettei kukaan tule onnittelemaan ylioppilasta, jos ei ole kutsuttu. Ja jos on kutsuttu, niin sitten pitää viedä kallis lahja.
[/quote]
Meillä pikkupaikkakunnalla oli kaksi pankkia. Molemmissa pankeissa oli jokaiselle lahjalistat, mihin sai laittaa haluamansa summan. Juhliin sai tulla kuka halusi; käytännössä melkein kaikki, jotka olivat listalle jotain laittaneet tulivat. Etikettihän on vieläkin, että tulee kuka haluaa, mutta asia on muuttunut. Jotkut naapurit toivat sen ruusun ja läheisimmät noita isoja rahalahjoja. Överiksihän se tämäkin on mennyt. Kyllä kai meidän pojallekin pari naapuria toi ruusun ja ihan riittävä se mielestäni oli ihmisiltä, jotka eivät kovin läheisiä ole, mutta joita nähdään joka päivä.
Mun nuori kävi tuplatutkinnon. Pitäisikö alkaa valittaa, että olisi pitänyt tuoda tuplasti rahaa? No ei. Meillä vain nuori itse tietää, paljonko sai rahaa. Hän otti kuoret, vei rahat saman tien talteen ja laski vasta juhlien loputtua saaliinsa yhteen. Sanoin, että älä kiinnitä huomioita siihen, mitä kukin antaa, vaan huomioi vieraat.
Kyllä se nuoren arvokkain lahja on se itse tehty, mutta häneltä kysyttiin toki ensin, ottaako vastaan. Oli onnellinen ja siitä hänelle jäi mieluisin muisto. Se on nyt opiskelijakämpässä kovassa käytössä. Muistakaa tämä sääntö: Halua muilta se, mitä itse olet valmis antamaan. Aika monella ei nämä mene 1/1.
Hyvästä kotikasvatuksesta voi tässä tapauksessa olla montaa eri mieltä, sillä lahjahevosen suuhun ei pitäisi katsoa, saati arvostella etukäteen lahjaa tai sen antajaa. Jopa ylioppilasjuhlista maksimoidaan mahdollisimman suuri taloudellinen hyöty ja etu, lahja toiveineen ja lahjalistoineen.
Lahja perustuu täysin vapaaehtoisuuteen, eikä ylioppilaaksi tulo pitäisi olla niin merkittävä juttu. Nykyisin ylioppilasjuhlat ovat menneet överiksi, kun perinteisesti on muistettu ylioppilasta vain ruusulla ja vieraille on järjestetty kahvitarjoilu ja sen pitäisi riittää juhlakalulle. Mutta ei, jo etukäteen valitetaan miten epäsopivia lahjat ovat, eikä koskaan riittävästi. Samaan hengenvetoon ylistetään omaa varallisuutta ja kasvatusta.
Jotkut ajattelevat rahan menevän hukkaan kukissa, mutta sehän on aivan toisarvoinen asia, ihan samalla tavalla muistetaan kukilla syntymäpäiväsankaria tai hautajaisissa.
Eikä noissa vanhoissa juomalaseissa pitäisi olla mitään valittamista, ei ainakaan etukäteen, kun et edes tiedä millaiset ne ovat. Meillä suvulle kuuluvia esineita on annettu jälkipolville jo ristiäisissä ja jatkuvat ripille pääsyn kunniaksi tai ylioppilasjuhlissa. Ja näiden arvo on ollut moninkertainen, verrattuna tämän päivän "uusiin" tavaroihin.
Mielestäni osoitat huonoa käytöstä ja epäkohteliaisuutta jo etukäteen, jätä juhlat järjestämättä, jos lahjat tuottavat sinulle noin suurta pettymystä jo etukäteen, vaikka lahjan tarkoitus pitäisi olla yllätyksellisyys ja lahjan hyöty toisarvoinen.
Kiitos, 67, toivotuksista!
Ja ap; muistaminen ei aina ole tavaraa.
t.66