Mikä idea on kihloihin menossa?
Ymmärrän, että kihloihin meno ymmärretään lupauksena mennä naimisiin.
Ymmärrän, miksi ihmiset menevät naimisiin.
Mutta miksi vaihdetaan vain kihlasormuksia vuosikausiksi tai vuosikymmeniksi? Mikä idea siinä on?
Kommentit (56)
No, minusta vasta naimisiinmeno on sitoutumisen merkki... toki meneehän ihmiset joskus kevyestikin, mutta kyllä sitä yleensä harkitaan tarkemmin kuin kihloihin menoa.
Ja kyllähän sitä sitoutunut voi olla ilman sormuksiakin.
ap
Minä menin eilen kihloihin! Sovittiin hääpäivä maaliskuulle.
Ne sormukset on sellainen sitoutumisen merkki, joka näkyy ulospäin. Ymmärrän ihan hyvin, että moni haluaa pitää niitä, vaikka naimisiinmeno ei ihan heti olisi ajankohtaista.
Me ollaan kihloissa mutta ei meillä sormuksia ole. Sormusten vaihto ilman aikomusta mennä naimisiin voi olla joo sitoutumisen merkki mutta ei se kihloissa olemista ole. Sormukset ei liity kihlautumiseen välttämättä mitenkään.
Niin se ei ole kihlaus, jos ei mennä naimisiin. Sille pitäisi keksiä joku toinen nimi. Kihlaus on aina lupaus avioliitosta.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 08:02"]
Niin se ei ole kihlaus, jos ei mennä naimisiin. Sille pitäisi keksiä joku toinen nimi. Kihlaus on aina lupaus avioliitosta.
[/quote]
"Jos ei mennä naimisiin". Kukaan ei ole varmaankaan määritellyt sitä, miten pitkän ajan kuluttua kihlauksesta täytyy mennä naimisiin, jotta kihlauksen status pysyy legitiimisti kihlauksena, joten miten joku ulkopuolinen voi määrittää, onko kihlaus sellainen, että tarkoituksena ei ole mennä naimisiin?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 08:08"]
[/quote]
Kyllähän näitä on, jotka ovat olleet kihloissa 10 v, 20 v, 25 v.... eikä hääpäivästä koskaan puhuta.
"Jos ei mennä naimisiin". Kukaan ei ole varmaankaan määritellyt sitä, miten pitkän ajan kuluttua kihlauksesta täytyy mennä naimisiin, jotta kihlauksen status pysyy legitiimisti kihlauksena, joten miten joku ulkopuolinen voi määrittää, onko kihlaus sellainen, että tarkoituksena ei ole mennä naimisiin?
[/quote]
Pakkohan ei ole mikään, mutta hyväksi olisi ymmärtää, että ihmiset kokee asiat eri tavoin. Kihlaus on lupaus avioliitosta, mutta siihen ei välttämättä tarvita sormuksia. Se on kahdenkeskinen lupaus yhteisestä elämästä. Usein ihmiset vaan haluaa sille ulkoisen symbolin eli sormuksen vasempaan nimettömään (kultuurisidonnainen asia) ja onhan se samalla merkki muillekin ihmisille.
Olen ollut kihloissa kauan, sormukset hankitiin myöhemmin. Avioliitosta on ollut puhe, mutta vielä ei osata määritellä tarkempaa hetkeä. Siitä huolimatta, tiedän että olen rakkaudesta sitoutunut mieheeni, joten kannan sormustani ilolla. Naimisiin meno onkin sitten jo juridisempaa, eli enpä tiedä onko se sinänsä niin välttämätöntäkään (yhteisiä lapsia ei tule, ikää jo sen verran ja taloudellisesti pärjätään omillamme). Eikä sillä ole väliä. Minä oon kihloissa rakkaudesta ja kumppanuudesta, sillä ei ole henkistä merkitystä ollaanko naimisissa tai naimisiin menossa.
10:n vastaus oli siis kahdeksikolle.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 08:12"]
[/quote]
[/quote]Kyllähän näitä on, jotka ovat olleet kihloissa 10 v, 20 v, 25 v.... eikä hääpäivästä koskaan puhuta.
[/quote]
En mäkään puhunut koskaan kellekään hääpäivistä, vaikka mekin oltiin useampi vuosi kihloissa. Ei meillä ollut mitään hääpäivää. Sovittiin vain, että mennään naimisiin sitten joskus, ja näin tehtiin.
Meillä ei ollut sormuksia, ja naimisiinkin mentiin salaa, joten voi olla, että kihlauksemme ärsytti kihlapoliiseja keskivertoa vähemmän.
Ihmiset haluaa eri asioita, ja joillekin kihlauksen konsepti on erilainen kuin toisille.
Vaikka kihlauksen määritelmä onkin lupaus avioliitosta johon ei sormuksia tarvita, fakta on kuitenkin se että ihmiset tulkitsevat tätä aika vapaasti. Ehkä sormustenvaihdon idea on vain niin houkutteleva, että moni tekee sillä omannäköisensä sopimuksen jota sitten kutsutaan kihlaukseksi.
Itse olin kihloissa 6 vuotta ilman sovittua hääpäivää tai edes päätöstä siitä, haluanko oikeasti naimisiin. Mies oli tuolloin intissä ja olimme hyvin rakastuneita. Halusimme jonkin ulkoisen merkin siitä että olemme varattuja ja tosissamme, jonkin muistoesineen toisesta. Lopulta kihlaus sitten päättyi avioliittoon.
No ei siinä munkaan mielestä mitään ideaa ole. Jos mennään kihloihin, pitäis mun mielestä saman tien sopia että mille ajankohdalle aletaan suunnitella häitä. Jos näin ei tehdä, ei silloin olla oikeasti "kihloissa". Sitoutumista voi osoittaa vaikka samaan asuntoon muuttamisellakin.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 07:46"]
No, minusta vasta naimisiinmeno on sitoutumisen merkki...
[/quote]
Miksi avioliitto olisi sitoutumisen merkki?
[/quote]
[/quote]
No sen voi määritellä sillä, että jos hääpäivästä ei siinä vaiheessa ole mitään puhetta (ensi jouluna, vuoden päästä, kolmen vuoden päästä) niin ei ne sitten mitkään oikeat kihlat ole vaikka miten kalliin sormuksen hankkisit :)
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 09:16"]
Sitoutumista voi osoittaa vaikka samaan asuntoon muuttamisellakin.
[/quote]
Miksi sitoutumista pitäisi erikseen "osoittaa"? Kenelle sitä osoitetaan? -16
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 08:12"]
Pakkohan ei ole mikään, mutta hyväksi olisi ymmärtää, että ihmiset kokee asiat eri tavoin. Kihlaus on lupaus avioliitosta, mutta siihen ei välttämättä tarvita sormuksia. Se on kahdenkeskinen lupaus yhteisestä elämästä. Usein ihmiset vaan haluaa sille ulkoisen symbolin eli sormuksen vasempaan nimettömään (kultuurisidonnainen asia) ja onhan se samalla merkki muillekin ihmisille.
Olen ollut kihloissa kauan, sormukset hankitiin myöhemmin. Avioliitosta on ollut puhe, mutta vielä ei osata määritellä tarkempaa hetkeä. Siitä huolimatta, tiedän että olen rakkaudesta sitoutunut mieheeni, joten kannan sormustani ilolla. Naimisiin meno onkin sitten jo juridisempaa, eli enpä tiedä onko se sinänsä niin välttämätöntäkään (yhteisiä lapsia ei tule, ikää jo sen verran ja taloudellisesti pärjätään omillamme). Eikä sillä ole väliä. Minä oon kihloissa rakkaudesta ja kumppanuudesta, sillä ei ole henkistä merkitystä ollaanko naimisissa tai naimisiin menossa.
[/quote]
No mutta et sä virallisesti ole kihloissa jos ette ole edes naimisiin menossa. Sitä kumppanuutta ja rakkautta voi osoittaa monilla muillakin tavoilla kuin leikkikihloihin menemisellä.
Me ollaan kihloissa, sormuksetkin on mutta kumpikaan ei niitä oikeastaan pidä koska ei voi pitää töissä. Hääpäivää ei ole valittu mutta ollaan puhuttu että mikä vuosi voitaisiin mennä naimisiin.
Kihloihin on helppo mennä ja saa pitää sormusta. Naimisiin menolla on mielestäni vain juridista painoarvoa. Tosin onhan se mukavaa jos haluaa joskus pitää juhlat ja antaa potkua parisuhteelle. Itse en aio mennä naimisii aikoihin vaikka kihloussa olen ollut 4 vuotta, koen sen liian ahdistavana.
Se on helppoa.