Kouluruoka on aivan törkeää!
Lasten ruokailusta on säästetty aivan, aivan liikaa, ja keittäjät saattaa tehdä sitä "syökää hyvällä tai pahalla"-mentaliteetilla. Ongelma on että nykyaikaiseen koulumaailmaan moiset ei mahdu, vaan ruokailan on oltava viihtyisä, ruoka siististi esillepantu ja sen on näytettävä ja ennenkaikkea maistuttava hyvältä. Nykyään käytetään alle euro oppilasta kohti. Ei voisi kuvitella olevan iso asia kaupungille kaksin- tai kolminkertaistaa se summa.
Kommentit (107)
Minulla ei ole ollut huonoja kokemuksia edes aikuisena kouluruuasta mutta muistelen kyllä lämmöllä ala-asteeni kokkia. Oli sen verran ilmiömäinen keittäjä että ei edes määrärahojen karsinta heikentänyt hänen kokkauksiaan, tai noh, saimme ruisleivän sijaan näkkäriä ja "jälkiruokaa" (pannaria, lettuja) ei ollut enään kuin kerran viikkossa.
Mutta olen kyllä sitä mieltä että meidän aikuisten (varsinkin ne jotka ovat päätävissä asemissa) pitäisi herätä, ei ole oikein karsia vanhusten, koulujen ja päiväkotien ruokabudjeteista esim. 5% (meidän kunnassa tämä tarkoittaa noin. 10.000€) kahden seuraavan vuoden aikana ja samalla olla ostamassa aliurakoitsijalta noin 20.000€ istutuksia kunnantalon eteen... Pistin kyllä kirjeen menemään kunnalle, ei niin maaritelevilla sanoilla, oli pääpaino sanoissa "Kukat ovat kyllä kauniita mutta ei vanhukset ja lapset silmäniloa voi syödä."
Täällä taas porukat eivät tajua, että vaikka JOSSAIN on kunnon ruokaa, suurimmassa osassa kouluista EI OLE.
Esim oulu käyttää ruokaan vain 50 senttiä (monissa muissa kaupungeissa 2 e) ja ruoka on sen näköistä: kaikki jatkettu vedellä, ei lihaa, ei kanaa, pelkkiä eineksiä sieltä mistä halvimmalla saa ( luultavasti puolasta, romaniasta tms.)
Ja Oulussa on keksitty cook and chill menetelmä, eli koko viikon ruuat tehdään maanantaina ja jäähdytetään tosi kylmäski ja sitten tarjoillaan pahimmillaan viikon vanhaa ruokaa.
Eli turha teidän kehua kouluruokaa koko suomessa !!!! idiootit
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 09:23"]
Mun mielestä tämä keskustelu on jotenkin ajan kuva. Valitetaan ja valitetaan. Suomalaista perusruokaa perunamuussia arvostellaan tai porkkanaraastetta!! Mitä ihmettä nämä ihmiset kotona lapsilleen tarjoavat? Kouluruoka on vain yksi päivän aterioista.
Kyllä perunamuusi mielestäni on ihan terveellinen vaihtoehto kalapuikkojen ja lihapyöryköiden seuraksi vaikka sitten sen parjatun porkkanaraasteen kanssa. Ja ennen kuin joka alähtää niin sanon, että kaikkea kohtuudella. Veikkaan, että omana kouluaikana 80-luvulla vanhemmat eivät todellakaan nipottaneet jostain muussista. Keittäjät tekevät ihmeitä tuolla pienellä summalla!
Minä arvostan maksutonta kouluruokaa suuresti! Lapsenikin siitä pitävät ja mielellään syövät, toki joukkoon mahtuu niitäkin ruokia, mistä eivät niin välitä, mutta mitä sitten. Kotona sitten syömme vähän arvokkaammista aineksista tehtyä ruokaa, joskin myös parjattua muussia, raastetta, lihamakaronilaatikkoa jne.
Mua puolestnai ärsyttävät kaikesta valittajat! Toivottavasti ette siirrä negaatioitanne omille lapsillenne. Jos puhutte kouluruoasta tai mistä tahansa negatiiviseen sävyyn lastenne kuullen, tottakai he omaksuvat sen asenteen.
[/quote]
ja mua vituttaa kaltaisesi hymistelijät. Tajuatko pelle, että joka koulussa ei ole kunnon ruokaa ? osassa kouluissa ei ole koskaan salaattia, ei pehmeää leipää, ei lihaa. Pelkkiä eineksiä. Nekö sinun mielestä ovat terveellisiä ? Ota kuule pää pois perseestä ja katsele ympärillesi
Joo sitähän se on. Mutta mulle ihan sama. Olen kohta lapseni kouluttanut.
Helsingissä taisteltiin sen puolesta, että se muussi olisi aitoa. Miettikääpä sitä. Ennen se oli ulkomaisista hiutaleista tehtyä mössöä. "Kunnon suomalaista ruokaa", siis.
Tasoerot koulujen ja kuntien välillä ovat huikeat. Rikaskin kunta voi pihistellä lasten ruoassa, toisaalta isossa koulussa voi olla omistautunut emäntä jollaisia näkee vain pikkukylissä jne. Ja tietysti myös aivan toistepäin.
Mitä tulee siihen "euron per annos"-mantraan, kasvisruokapäivänä se ylittyy kirkkaasti. Silti ainakin Helsingissä pakkosyötetään lapsille punahometta ym. jatkossakin, vaikka siinä ei ole mitään järkeä ravitsemuksellisesti, kulttuurillisesti tai varsinkaan rahallisesti. "Mutku mä haluun", polkevat jalkaa Vihreät naiset valtuustossa ja kas, koko kunta on heidän armoillaan...
Moni perheenäiti laittaa parilla eurolla tarjouslihasta maistuvat padat tai muut sesongin mukaiset ruoat, kouluruoka saa raaka-aineensa tukkuhinnoin eli jopa edullisemmaksi voi tulla. Silti osa epäonnistuu surkeasti menussa.
Pahinta tässä on se, että EDES RAHALLA ei saa kunnon ruokaa. Koulusta ei saa poistua päivän aikana, eiväitä ei saa tuoda, ja ainakin oulussa lopetettiin välipalan pyynti (hedelmiä, kunnon täytettyjä sämpylöitä)
Onneksi lapsi on ensi vuonna lukiossa niin syö päivän aikana ! Nyt ei syö ja en ihmettele (olen käynyt katsomassa "ruokaa") .
Olen ope ja sitä mieltä, että kouluruoka on (ainakin Helsingissä) muuttunut merkittävästi maukkaammaksi ja terveellisemmäksi sen jälkeen kun lasten omia mielipiteitä on kuunneltu. Tuo tässä mainittu silakkapihvit, pinaattikastike, muusi ja salaatti oli esimerkiksi todella hyvää perusruokaa. Hifistelijät pakatkoon lapsilleen eväät mukaan.
Voi luoja teitä taas, muutaman tyypin mielestä on hifistelyä vaatia kunnon ruokaa ! Voi luoja.
Minulle kuule kelpaisi ihan kunnon perusruoka mutta kun ruuat ovat romanialaisia eineksi, vedellä jatkettuja mössöjä ja jopa kaikkien suosikkiruoka puuro pilataan Oulussa : raakaa, vetistä mössä eli ilmeisesti säästetään sähkössäkin tai puuro on tehty viikko sitten
Kouluruokaa on niin monenlaista. Laatu vaihtelee saman kunnankin kouluissa. Esim Kirkkonummella on yksi koulu joissa on TODELLA hyvää ruokaa ---ja yksi koulu joissa on KAAMEAA mautonta harmaata höttöä. ja sitte siltä väliltä. Kaikilla kouluilla ruoka tulee eri paikoista, hyvän ruuan koulussa tehdään itse.
Arvatkaa vaan sijaitseeko tuo todella hyvää ruokaa -koulu hyvällä asuinaluella, kyllä vaan, ja huonon ruuan koulu taas ei.
Vaikka ruokalajen nimi voi olla ihan sama, riippuu tosi paljon mistä se tulee.
Tässä olisi kunnanisillä mielenkiintoinen homma, aina välillä käytäisiin eri kouluilla syömässä.
Niin oli meilläkin koulussa hyvä, monipuolinen ja ravitseva ruoka... 20 vuotta sitten.
Olen saanut maistaa lapseni koulussa kouluruokaa, eikä se todellakaan ole samaa tavaraa kuin Wanhoina hyvinä aikoina.
Mielestäni kouluruualla on iso kansanterveydellinen merkitys. Haluammeko kasvattaa sukupolvia, jotka on ruokittu thaimaalaisella hormonibroilerilla, ja joiden käsitys salaatista on pelkkä porkkanaraaste?
Mielestäni on naurettava argumentti että lapsille voi syöttää lounaaksi roskaa joka arkipäivä kun vanhemmat sitten laittavat kotona terveellistä ruokaa. Ruuassa pätee hyvin se ettei halvalla saa hyvää. Miksi meidän pitää alistua kouluruuan huonoon laatuun vain siksi että se on "ilmaista"? Eikö nekin rahat kannattaisi käyttää järkevämmin? Tinkiä jostain vähemmän tärkeästä kuin tulevien aikuisten terveydestä, lisätä hieman kouluruuan määrärahoja ja ottaa todellinen hyöty irti kouluruokailusta?
Kouluruuan arvostelu on Suomessa tabu. En ymmärrä ajatusmaailmaa että tehdään huonoa mahdollisimman halvalla, eikä arvostella saa.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 09:57"][quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 09:23"]
Mun mielestä tämä keskustelu on jotenkin ajan kuva. Valitetaan ja valitetaan. Suomalaista perusruokaa perunamuussia arvostellaan tai porkkanaraastetta!! Mitä ihmettä nämä ihmiset kotona lapsilleen tarjoavat? Kouluruoka on vain yksi päivän aterioista.
Kyllä perunamuusi mielestäni on ihan terveellinen vaihtoehto kalapuikkojen ja lihapyöryköiden seuraksi vaikka sitten sen parjatun porkkanaraasteen kanssa. Ja ennen kuin joka alähtää niin sanon, että kaikkea kohtuudella. Veikkaan, että omana kouluaikana 80-luvulla vanhemmat eivät todellakaan nipottaneet jostain muussista. Keittäjät tekevät ihmeitä tuolla pienellä summalla!
Minä arvostan maksutonta kouluruokaa suuresti! Lapsenikin siitä pitävät ja mielellään syövät, toki joukkoon mahtuu niitäkin ruokia, mistä eivät niin välitä, mutta mitä sitten. Kotona sitten syömme vähän arvokkaammista aineksista tehtyä ruokaa, joskin myös parjattua muussia, raastetta, lihamakaronilaatikkoa jne.
Mua puolestnai ärsyttävät kaikesta valittajat! Toivottavasti ette siirrä negaatioitanne omille lapsillenne. Jos puhutte kouluruoasta tai mistä tahansa negatiiviseen sävyyn lastenne kuullen, tottakai he omaksuvat sen asenteen.
[/quote]
ja mua vituttaa kaltaisesi hymistelijät. Tajuatko pelle, että joka koulussa ei ole kunnon ruokaa ? osassa kouluissa ei ole koskaan salaattia, ei pehmeää leipää, ei lihaa. Pelkkiä eineksiä. Nekö sinun mielestä ovat terveellisiä ? Ota kuule pää pois perseestä ja katsele ympärillesi
[/quote]Tässä esimerkki aikuisesta wt-äidistä, joka luultavasti nytkin on kaljapullo kädessä ja pää sipsikulhossa. Sivistystaso olematon kielenkäytös perusteella, ei luota argumenttiensä voimaan raasu.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:42"]Niin oli meilläkin koulussa hyvä, monipuolinen ja ravitseva ruoka... 20 vuotta sitten.
Olen saanut maistaa lapseni koulussa kouluruokaa, eikä se todellakaan ole samaa tavaraa kuin Wanhoina hyvinä aikoina.
Mielestäni kouluruualla on iso kansanterveydellinen merkitys. Haluammeko kasvattaa sukupolvia, jotka on ruokittu thaimaalaisella hormonibroilerilla, ja joiden käsitys salaatista on pelkkä porkkanaraaste?
Mielestäni on naurettava argumentti että lapsille voi syöttää lounaaksi roskaa joka arkipäivä kun vanhemmat sitten laittavat kotona terveellistä ruokaa. Ruuassa pätee hyvin se ettei halvalla saa hyvää. Miksi meidän pitää alistua kouluruuan huonoon laatuun vain siksi että se on "ilmaista"? Eikö nekin rahat kannattaisi käyttää järkevämmin? Tinkiä jostain vähemmän tärkeästä kuin tulevien aikuisten terveydestä, lisätä hieman kouluruuan määrärahoja ja ottaa todellinen hyöty irti kouluruokailusta?
Kouluruuan arvostelu on Suomessa tabu. En ymmärrä ajatusmaailmaa että tehdään huonoa mahdollisimman halvalla, eikä arvostella saa.
[/quote]Voi pyhä yksinkertaisuus. Kommenttini siitä, että kotona syödyllä ruoalla on isompi merkitys, koska tosiaan lapsi syö viikossa 9 lämmintä ateriaa kotona ja 5 koulussa. Lisäksi vielä muut välipalat. Arvostelin sitä, kun jonkun mielestä pitäisi olla vain luomua ja lähiruokaa, mutta millä rahalla? Eli roskaa en minäkään suositellut, idiootti.
Kappas, minä olen käynyt juuri tuota Kirkkonummen koulua jossa on -edelleen- paskalaatuinen ruoka! Se muuten oli ihan hirveää jo 2000-luvun alussa, en ymmärrä miten jokainen ruoka oli onnistuttu pilaamaan. Ja tosiaan, kuten tuossa toisessakin kirjoituksessa sanottiin, puurokin päin helvettiä...se vaatii jo taitoa!
Uskokaa jo, että joissakin kouluissa on tilanne ON ihan niin paha kuin mitä täällä väitetään. Tasapäistämisen nimissä kouluun ei saa tuoda omia eväitä, vaikka niillä voisi esim. varmistaa allergisen lapsen saavan oikeanlaista ruokaa. Tiedän perheen, jossa nytkin tapellaan lapsen oikeudesta saada oikeanlaista ruokaa, mutta keittäjien ammattitaito ei riitä, ja lapsi on ollut lääkärissä jo kahdesti tämän takia. Iltapäivät itkee vessassa, vähintään. Pakko on syödä ja pakko on olla tuomatta eväitä...mitä järkeä??
Kumma kun samaan aikaan vaaditaan pitämään kouluruoka pakollisena ja maksuttomana, mutta vanhempia ei haittaa maksaa välipaloista suuriakaan summia (useampi euro päivässä sämpylästä ja mehusta tms.)? Osalla kouluista on käytössä maksukortit tätä varten.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:21"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:06"]
Opettajana joudun vielä maksamaan itseni kipeäksi tuosta. Ei menisi työpaikkaruokana läpi kyllä missään muualla tuollainen keskuskeittiöskeida.
Ensi lukuvuonna tuon kyllä omat safkat, vaikka sitä opettajahuoneessa katsotaan varmasti kierooon.
[/quote]
Miten niin katsotaan kieroon?
Meillä yli 30 opettajaa, joista ehkä parisenkymmentä syö kouluruuan. Lopuilla eväät, eikä kukaan ole koskaan katsonut mihinkään.
[/quote]
Meilläkin on yli 30 opettajaa, ja heistä kaksi syö omia eväitä. Minä olen näistä toinen. Olen syönyt omia eväitä jo 8 vuotta, ja saan yhä edelleen vastata kysymykseen, enkö koskaan syö koulun ruokaa. Ymmärrän, että se on joistakin small talkia, mutta kyllä hiukkasen ottaa välillä päähän, kun yritän kovalla kiireellä vedellä sitä ruokaani siinä, ja joku tulee ihmettelemään, miksen syönyt äsken ruokalassa. Eikö se ole tullut selväksi siinä vuosien mittaan, että minä en koskaan syö koulun ruokaa. Se ei johdu varsinaisesti ruuan laadusta vaan siitä, että minulla on pari allergiaa, ja koulu joutuisi sitten tekemään minua varten erikseen ruuan, jota minä en välttämättä kävisi syömässä, jos minun työpäiväni olisi alkanut vaikkapa tuntia ennen ruokavälituntia tai päättyisi siihen ruokavälituntiin.
Sinänsä omien ruokien syönti koulussa on hankalaa, koska ruokavälitunti kestää 40 minuuttia. Minun on vietävä luokka ruokalaan, valvottava heitä siellä 20 minuuttia ja välillä se toinen puolisko menee sitten välituntivalvonnassa tai puhelimessa, kun joku huoltaja soittaa. Tavallisena välituntina pitää sitten kiireellä juosta opettajainhuoneeseen, kaivaa ruoka jääkaapista, laittaa se mikroon, toivoa ettei kukaan huoltaja soita juuri silloin ja syödä ruoka (kylmänä tai polttavana) vauhdilla kitaansa tehden samalla kirjallisia hommia siinä tai ottaen kopioita ja sitten taas kirmata takaisin luokkaan.
Opettajat ovat varmaan ainoa ammattiryhmä, joiden työsopimuksessa sanotaan, että työaikaan ei kuulu laisinkaan minkäänlaista ruokataukoa.
facebookissa on ryhmä "laatua lasten lautasille" jossa on ihan mielenkiintosta tietoa.
mitä eines ja lisäaine p*skaa lasten ruuat on ikävä kyllä :/ espoo cateringiä siinä kyllä käytetään esimerkkinä.. esim letut joissa on normisti maitoa, voita, kananmunaa, sokeria, suolaa ja venhäjauhoja, oli aika erilainen ratkaisu ne mitä lapsille syötetään.
ja itse keittiön tätinä tiedän ettei asialle voi mitään, ellei rahaa ala enempiä löytyä.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 10:41"]
Kouluruokaa on niin monenlaista. Laatu vaihtelee saman kunnankin kouluissa. Esim Kirkkonummella on yksi koulu joissa on TODELLA hyvää ruokaa ---ja yksi koulu joissa on KAAMEAA mautonta harmaata höttöä. ja sitte siltä väliltä. Kaikilla kouluilla ruoka tulee eri paikoista, hyvän ruuan koulussa tehdään itse.
Arvatkaa vaan sijaitseeko tuo todella hyvää ruokaa -koulu hyvällä asuinaluella, kyllä vaan, ja huonon ruuan koulu taas ei.
Vaikka ruokalajen nimi voi olla ihan sama, riippuu tosi paljon mistä se tulee.
Tässä olisi kunnanisillä mielenkiintoinen homma, aina välillä käytäisiin eri kouluilla syömässä.
[/quote]
Niin totta! Vähintään sivistysjohtajan ja muun johtoryhmän sekä kunnanvaltuutettujen pitäisi käydä syömässä kouluruokaa säännöllisesti.
Rahan vähyys ei selitä sitä, että eri toimipaikoissa ruuan laatu vaihtelee. Esimerkiksi kinkkukiusaus on jossakin aistein todettavissa kinkkukiusaukseksi, jossain toisessa "jotain ihme mössöä". Eihän se maksa yhtään enempää valmistaa ruoka kypsäksi kuin jättää raa'aksi, saati sitten ylikypsäksi.
Helsingissä Palmia pilaa kaiken, mihin koskee. Päiväkotilapsille tarjotaan TULISTA kasvispyttäriä, jossa on puoliraakoja juureksia ja chiliä. Yllättäen 2-vuotiaat eivät syöneet. Välipalaksi lihapiirakkaa, jäätelöä, kiisseliä, kaikki teollista ja ravintoköyhää. Lapset lihovat tai ainakin turpoavat, imeliä pieruja tulee pitkin iltapäivää arkisin.
Ehkei se lounas kaaa lapsen "terveellistä" ravinnonsaantia, jos kotona on aamupalat, päivällinen ja iltapala kunnossa. Pää asia, että lapsen maha tulee täyteen ja jaksaa koko päivän. Mielummin lapset perunamuussia syövät kun höyrytettyjä papuja ja porkkanoita. Opettakaa kotona millaista on tasapainoinen terveellinen ruoka, koulussa tarjotaan mitä tuolla rahalla pystytään.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 19:06"]Kouluruoka taitaa olla niin pyhä asia ettei sitä saa yhtään arvostella. Ihmettelen kyllä jonkun kommenttia luomuruoasta. Luuletko tosiaan, että luomu on huijausta?! Ei todellakaan ole. Ota asioista vähän selvää niin viisastut. Ei-luomussa on älytön määrä jäänteitä myrkyllisistä torjunta-aineista ja lannotteista.
Surullista ettei lasten terveyteen panosteta enempää. Joillekin se on päivän ainut ruoka, ja sen pitäisi terveellistä.
[/quote]
Ja nyt vittu loppuu tuo paskan lässytys jostain torjunta-aine tai lannoitejäämistä. Viime vuosien vakavimmat ruoka-aineisiin liittyneet ongelmat ovat liittyneet juurikin luomuun ja käsittelemättömään maitoon. Te foliohattumammat levitätte näitä samoja paskajuttujanne vuodesta toiseen vailla mitään totuuspohjaa.
Linkittäkää tutkittua tietoa luomun paremmuudesta tai normaalisti tuotettujen elintarvikkeiden vaarallisuudesta. Minun tuskin kannattaa pidättää hengitystäni linkkejä odotellessani.
[/quote]
Valittajat valittaa milloin mistäkin. Kouluruokailu maksulliseksi niin voivat ostaa Jani-Petterille ja Riikka-Piialle vähän laadukkaampaa safkaa. Paljon valitusta, vähän eteenpäin vieviä tekoja...
Kouluruoka on epäterveellistä.