Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Hoitohenkilökunta on uupunut ja loppuun palanut koronan takia. Ei jaksa. Mutta jos maksetaan ylimääräistä, niin taas jaksaa."

Vierailija
23.12.2020 |

Hienoa että motivaatiotekijät ja etiikka kunnossa.
Ei mulla muuta.

Kommentit (179)

Vierailija
41/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raha ei auta jaksamiseen mutta se mikä pitäisi tehdä on että hoitajia olisi lisää. T.hoitaja

Vierailija
42/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon rahan voisi tosiaan saada ne jotka työskentelee teholla hoitaen noita koronapotilaita.Varmasti raskasta olla tuo hiton muoviasu päällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ministerit ym. käyttävät satojatuhansia joihinkin konsultteihin, jotka tekevät jonkun nollatutkimuksen, missä ei ole mitään, mitä ei arkijärjellä olisi pystynyt päättelemään. Niihin riittää rahaa oikein suokuokalla kaivaen. Mutta ihmisille, jotka vaarantavat oman terveytensä pelastaessaan ihmishenkiä, ei liikene senttiäkään ylimääräistä. Arvot kohdallaan eduskunnassa!😠

No mutta ne on puoluekavereita,etkö tajuu?

Vierailija
44/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole hoitoalalla, mutta ei minua ainakaan töihin menoon motivoi mikään muu kuin raha. En ymmärrä miksi hoitajien pitäisi teeskennellä olevansa yhtään sen hyveellisempiä.

Juuri tämä. Töitä tehdään siksi että siitä saa palkkaa. Jos työnkuva muuttuu oleellisesti aiempaa raskaammaksi tai vaarallisemmaksi, sen pitäisi näkyä myös palkkauksessa. Ja ei, en ole hoitaja tai edes pienipalkkainen. Ärsyttää vaan tämä jeesustelu.

Joo ymmärrän minäkin että raha motivoi, mutta ei se sitä jaksamisen ongelmaa mihinkään poista vaikka sais kaksi kertaa niin paljon kuin nyt.

Joo, otetaan 20 -30 miljardia lisää velkaa että hoitsut saa palkakorotuksen. Sitten kitisee palomiehet ja poliisit, otetaan 20 - 30 miljardia lisää velkaa että palo ja poliisimiehet saavat palkankorotukset. Sitten kitisee perhepäivähoitajat ja opet. otetaan velkaa 20 - 30 miljardia että nekin saavat palkankorotuksen.

Näettehän että tässä ei oo oikein fiksua ratkaisua ...

Vierailija
45/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa vai ei mikään muu motivoi kuin palkka. Pitäisiköhän noiden korkeasti koulutettujen sisar hento valkoisten lukea tutkimuksia motivaatiosta? Raha nostaa motivaation hetkellisesti, sillä ihminen on ahne ja kierre tulee olemaan jatkuva. Kyllä se motivaation suurin nostaminen on oma kiinnostus omaan työhönsä ja aika usein se oma kiinnostus työhönsä lähtee omasta asenteesta. Suomalaisilla on tunnetusti heikko asenne omaan työhönsä ja aina löytyy narisemista, vaikka tulosta tulee.

Mutta enhän minä tiedä kun olen alipalkattu DI, ollut esimiestyössä ja tehnyt vuoroa (a, i, y) vasta 15 vuotta ja bruttopalkka on 3500€/kk. Olen jatkuvasti työpaikalla vastuussa 45 omasta alaisestani, myös silloin kun en ole töissä ja he ovat. Lisäksi minulla on se tunnettu henkilökohtainen sakkovelvollisuus jos jollekin alaiselleni tapahtuu jotain. Ja emme puhu kovin pienistä summista, mitä sakkoa mahdollisesti saamme pulittaa. Viime vuonna kollega maksoi 15 000€ tapaturmassa loukkaantuneelle henkilölle. Minä pääsin helpolla kun olin eräässä tapaturmassa sitomassa osittain irtileikkaantunutta jalkaa ja sain sakkoa vain muutaman tuhannen kun katsottiin, etten ole syyllinen tapaturmaan. Eihän kukaan muu tee vastuullista työtä ja vastaa ihmishengistä kuin terveydenhoitoalan ammattilaiset.

Sepä se. Aina tulee uusia syitä vaatia ja vaatia lisää. Kouluttautuisivat muihin töhin, jos ei motivaatiota ole.

Ja mistä tulee ne tuhannet motivoituneemmat hoitajat tilalle? Miksei kukaan vastaa tähän kysymykseen?

miten pääsemme eroon motivon puutteesta kärsivistä? -eri 

Vierailija
46/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäähän se olla taas päivittäinen hoitajien haukkumisketju. Hyvä jos se jonkun mielenterveyttä helpottaa päästä muita ihmisiä haukkumaan.

Vierailija
47/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä nämä ovat edes hakeutunut hoitoalalle töihin? Kai se pitäisi olla jokaisella tiedossa, että voi tulla joku pandemia ja töitä pitäisi silti tehdä.

Mutta yleensä jos vastuu ja työmäärä nousee, myös palkka nousee. Itse olen tylsästi kirjanpitoalalla, ja kyllä minä pidin itsestäänselvänä, että kun minulle aikoinaan annettiin lisää vastuuta ja isompi työmäärä, niin palkka nousi myös. En olisi muuten sitä lisätyötä vastaan ottanutkaan.

Näinhän sitä luulisi. Toisin on esim. opettajilla, työmäärä kasvaa vuosi vuodelta, samoin vastuut, mutta palkka pysyy samana.

Ja ei, en missään kohtaa sanonut, että opettajan työ on se kaikista raskain! Joku siitä kuitenkin kohta inisee.

Sepä se. Kyllä todella monella alalla korona näkyy kuormittavana tekijänä. Hoitajilla sentään kuuluu omaan alaan! Vrt. Myyjiä, opettajia, poliiseja, ym.

Vierailija
48/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa vai ei mikään muu motivoi kuin palkka. Pitäisiköhän noiden korkeasti koulutettujen sisar hento valkoisten lukea tutkimuksia motivaatiosta? Raha nostaa motivaation hetkellisesti, sillä ihminen on ahne ja kierre tulee olemaan jatkuva. Kyllä se motivaation suurin nostaminen on oma kiinnostus omaan työhönsä ja aika usein se oma kiinnostus työhönsä lähtee omasta asenteesta. Suomalaisilla on tunnetusti heikko asenne omaan työhönsä ja aina löytyy narisemista, vaikka tulosta tulee.

Mutta enhän minä tiedä kun olen alipalkattu DI, ollut esimiestyössä ja tehnyt vuoroa (a, i, y) vasta 15 vuotta ja bruttopalkka on 3500€/kk. Olen jatkuvasti työpaikalla vastuussa 45 omasta alaisestani, myös silloin kun en ole töissä ja he ovat. Lisäksi minulla on se tunnettu henkilökohtainen sakkovelvollisuus jos jollekin alaiselleni tapahtuu jotain. Ja emme puhu kovin pienistä summista, mitä sakkoa mahdollisesti saamme pulittaa. Viime vuonna kollega maksoi 15 000€ tapaturmassa loukkaantuneelle henkilölle. Minä pääsin helpolla kun olin eräässä tapaturmassa sitomassa osittain irtileikkaantunutta jalkaa ja sain sakkoa vain muutaman tuhannen kun katsottiin, etten ole syyllinen tapaturmaan. Eihän kukaan muu tee vastuullista työtä ja vastaa ihmishengistä kuin terveydenhoitoalan ammattilaiset.

Sepä se. Aina tulee uusia syitä vaatia ja vaatia lisää. Kouluttautuisivat muihin töhin, jos ei motivaatiota ole.

Ja mistä tulee ne tuhannet motivoituneemmat hoitajat tilalle? Miksei kukaan vastaa tähän kysymykseen?

Eiköhän niitä kouluista valmistu? Tai ulkomailta? Tai tiesitkö, et hyvin hyvin moni menettää ihan näinä aikoina työnsä samalla, kun nää ahneet vinkuu itselleen lisää kaikkea! Varmaan moni olis tyytyväinen, et sais taas työtä.

Vierailija
49/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskisko koronalisä vaan näitä oikeesti kuormittavampaan tilanteeseen joutuneita, vai kaikkia hoitajia?

Vierailija
50/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti en ole hoitoalalla töissä, että näkisin mikä sen motivaation syö. Kuullut olen paljon, että se on heikko johtaminen. Mutta kaikkea ei voi laittaa johtamisen syyksi. Kuten ylempänä jo mainitsin niin osa on myös siinä omassa asenteessa.

Kysymykseesi asetan vastakysymyksen: Miksi pitää saada uutta työvoimaa kun on edellistäkin jäljellä ja toivottavasti muokattavissa olevaa henkilöstöä? Vai eikö ihmisten ymmärrykseen mahdu, että ihminen on oppiva otus ja ihmistä pystyy kehittämään? Jos joku ei halua sitoutua työhönsä niin he voivat vapaassa maassa lähteä. Kun ei ole enää mitään, mistä nyhtää niin on pakko tehdä muutoksia ja ne tulevat vääjäämättä. Tällöin ei toivottavasti edelleenkään puhuta korkeammasta palkasta vaan jostain muusta. Raha ei ole motivaation edellytys edellenkään. Pyritään keskittämään kaikki tarmo juurisyihin ja niiden ratkaisuun. Juurisyitä ei löydetä rahalla tai rahasta. Juurisyyt ovat usein henkilöstöstä (asenteesta, motivaatiosta, kyvystä omaksua muuttujia) ja resurssien käytöstä. Sairaanhoidon henkilöstöllä pitäisi olla täydet valmiudet yllättäviin tilanteisiin ja muutoksiin, jopa pitkä aikaisiin muutoksiin. Jos sitä ei ole niin onko oikea alalle tai kovin monelle muullekaan alalle? Nykyajan kulttuurissa vain muutos on vakio.

Vierailija
51/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ulina lopu vaikka saisivat palkkaa kymppitonnin kuukaudessa.

Vierailija
52/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkialla missä olen ollut töissä, mitä ahkerampi, nopeampi ja enemmän olen töitä tehnyt. Palkkioksi olen saanut lisää töitä en palkkaa . Ei missään töissä saa palkkaa lisää

siltä normaalityöajalta, vaan ylitöistä. Tottakai siinä väsyy jos kokopäivän töitä tekee niin kuin kuuluukin.Työterveyslääkärille valitin , että on liian raskasta töissä , ettei kotona jaksa enää mitään, sanottiin vaan,että liian huono kunto. Eli urheile enemmän. Ja kyllähän se niin on, ettei kaikki pysty tekemään reippaasti töitä. Kaikki tekee niin paljon töitä kuin jaksaa ei kukaan pakota tekemään enemmän .

Vierailija
53/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten pääsemme eroon motivon puutteesta kärsivistä? -eri 

Eihän se ole ongelma, sen kun potkitaan pihalle kaikki jotka kehtaa haluta lisää palkkaa. Mutta jos ei kenelläkään ole ideaa miten ne korvataan, niin sitten ollaan ilman. Minä taas en halua olla ilman hoitajia. Jos sinä haluat, niin voit omalta osaltasi valita olla kuormittamatta terveydenhuoltoa.

Vierailija
54/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän niitä kouluista valmistu? Tai ulkomailta? Tai tiesitkö, et hyvin hyvin moni menettää ihan näinä aikoina työnsä samalla, kun nää ahneet vinkuu itselleen lisää kaikkea! Varmaan moni olis tyytyväinen, et sais taas työtä.

Mutta kun ei valmistu riittävästi, kun ei nuoret halua enää opiskella alalle. Se nyt on vaan fakta että meillä on nytkin pula hoitajista. Tulevaisuudessa vielä isompi.

Vierailija
55/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä tämä hoitsujen burn out kun tänä vuonna on ollut paljon vähemmän töitä kun yleensä

T hoitsu

Vierailija
56/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä nämä ovat edes hakeutunut hoitoalalle töihin? Kai se pitäisi olla jokaisella tiedossa, että voi tulla joku pandemia ja töitä pitäisi silti tehdä.

Mutta yleensä jos vastuu ja työmäärä nousee, myös palkka nousee. Itse olen tylsästi kirjanpitoalalla, ja kyllä minä pidin itsestäänselvänä, että kun minulle aikoinaan annettiin lisää vastuuta ja isompi työmäärä, niin palkka nousi myös. En olisi muuten sitä lisätyötä vastaan ottanutkaan.

Hyvä perustelu! Nyt minun ei tarvitse tätä pohtia enää.

Vierailija
57/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon rahan voisi tosiaan saada ne jotka työskentelee teholla hoitaen noita koronapotilaita.Varmasti raskasta olla tuo hiton muoviasu päällä.

Jep. Muillakin aloilla on "olosuhdelisiä" ja vaativuusluokkia, joten ehdottomasti hoitajillekkin, jos vaikka tartuntavaara ja suojainten taso erityisen korkea ym.

Vierailija
58/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti en ole hoitoalalla töissä, että näkisin mikä sen motivaation syö. Kuullut olen paljon, että se on heikko johtaminen. Mutta kaikkea ei voi laittaa johtamisen syyksi. Kuten ylempänä jo mainitsin niin osa on myös siinä omassa asenteessa.

Kysymykseesi asetan vastakysymyksen: Miksi pitää saada uutta työvoimaa kun on edellistäkin jäljellä ja toivottavasti muokattavissa olevaa henkilöstöä? Vai eikö ihmisten ymmärrykseen mahdu, että ihminen on oppiva otus ja ihmistä pystyy kehittämään? Jos joku ei halua sitoutua työhönsä niin he voivat vapaassa maassa lähteä. Kun ei ole enää mitään, mistä nyhtää niin on pakko tehdä muutoksia ja ne tulevat vääjäämättä. Tällöin ei toivottavasti edelleenkään puhuta korkeammasta palkasta vaan jostain muusta. Raha ei ole motivaation edellytys edellenkään. Pyritään keskittämään kaikki tarmo juurisyihin ja niiden ratkaisuun. Juurisyitä ei löydetä rahalla tai rahasta. Juurisyyt ovat usein henkilöstöstä (asenteesta, motivaatiosta, kyvystä omaksua muuttujia) ja resurssien käytöstä. Sairaanhoidon henkilöstöllä pitäisi olla täydet valmiudet yllättäviin tilanteisiin ja muutoksiin, jopa pitkä aikaisiin muutoksiin. Jos sitä ei ole niin onko oikea alalle tai kovin monelle muullekaan alalle? Nykyajan kulttuurissa vain muutos on vakio.

Niin, eli et tiedä hoitoalan realiteeteista yhtään mitään, mutta pitkän paatoksen halusit silti aiheesta kirjoittaa. No eipä yllätä. Useimmat "hoitajakriittiset" kommentit on aika lailla samaa tasoa. En minä mitään tiedä mutta luulisin kyllä että blaa blaa ja blaa.

Vierailija
59/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä tämä hoitsujen burn out kun tänä vuonna on ollut paljon vähemmän töitä kun yleensä

T hoitsu

No se nyt riippuu ihan työpisteestä. Meidän alueella on ainakin ollut poikkeuksellisen raskas vuosi varsinkin päivystyksessä, tosin tätä selittänee koronan lisäksi tietojärjestelmämuutokset. Kiireettömällä puolella on supistettu toimintaa, muttei sekään kaikille tarkoita löysiä päiviä, vaan osa henkilökunnasta on siirretty koronapotilaiden hoitoon.

Vierailija
60/179 |
23.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hoitaja, mutta kyllä palkka ainakin minulla lisää jaksamista. Rahahuolet on yksi stressitekijä lisää, ja kun nämä vähenee niin työssä jaksaminen paranee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän viisi