Eikö lapsiperheiden röyhkeydellä ole mitään rajaa?
Kolumnistin mielestä lasten kanssa on päästävä ihan mihin tahansa, ja jos tarjoaa aikuisystävällisiä palveluita ikärajalla varustetussa hotellissa, kyseessä on julma syrjintä!
http://www.hs.fi/elama/Kuka+haluaisi+hetero-+tai+rumuusvapaan+hotellin/a1400636311058
Onneksi kaikki vanhemmat eivät ole yhtä hourupäisiä.
Kommentit (212)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:09"]
Musta on käsittämätöntä millaiseen epä-ihmisen asemaan monet haluaa lapset laittaa.
[/quote]
Lapset eivät ole täysivaltaisia ihmisiä, vaan heidän osallistumistaan yhteiskunnan toimintaan on monin tavoin rajoitettu. Tämä voi tulla yllätyksenä vain täydellisessä vapaan kasvatuksen kuplassa varttuneelle. -ap
[/quote]
Ap, et näemmä siis todellakaan ymmärrä lukemaasi.
Lapsia saa rajoittaa, ja sitä saa edellyttää heidän vanhemmiltaan.
Mutta on kaksi eri asiaa luokitella KAIKKI lapset huonokäytöksisiksi yhden metelöivän Nico-Petterin takia. Ja kieltää KAIKILTA lapsilta pääsy jonnekin sillä perustella.
Ei mene sinulla nyt tämä jakeluun selvästi.
Minuakin ärsyttää, jos näen riehuvia lapsia. Konsertissa metelöivän lapsen äidille osaan jopa ihan suoraan sanoa, että "tee jotain, lapsesi jutustelu estää muita kuulemasta musiikkia kunnolla!"
Mutta en ikinä koskaan missään menisi sen konsertissa huonosti käyttäytyvän lapsen (tai pikemminkin lapsen äitihän siinä huonosti käyttäytyy) takia kieltämään kaikilta lapsilta pääsyä konserttiin.
Tässä on sinun - lapsivihamielisen - ja minun välinen ero.
Olen lomaillut hyvin pienillä saarilla, missä ei ole uima-altaita vaan kaikki uiminen tapahtuu meressä. Ymmärrän oikein hyvin, miksi noihin paikkoihin on ikäraja.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:39"]
On mielestäni ihan ok tuoda seitsemänvuotias katsomaan balettia, mikäli lapsi osaa tosiaan istua hiljaa ja ei häiritse muiden esitystä. Tietysti eihän se lapsen käytös ole aina ennustettavissa. Viimeksi baletissa vieressäni oli joku alakouluikäinen lapsi, ilmeisesti väkisin raahattu paikalle, höpötti ja kailotti koko esityksen ajan eikä ollut hetkeäkään hiljaa. Mitä tekee äiti? No ei mitään, ei ainakaan vaivautunut hyssyttelemään lasta. Antoi vaan asian olla.
[/quote]
On mielestäni ihan ok tuoda aikuinen ystävä kuuntelemaan konserttia, mikäli aikuinen osaa tosiaan istua hiljaa ja ei häiritse muiden esitystä. Tietysti eihän se aikuisen käytös ole aina ennustettavissa. Viimeksi konsertissa vieressäni oli joku 45v mies, ilmeisesti väkisin raahattu paikalle, höpötti ja kailotti koko esityksen ajan eikä ollut hetkeäkään hiljaa. Mitä tekee ystävä? Höpöttää takaisin.
Oli muuten raivostuttava tilanne. Rivillinen ihmisiä mulkoili kyseistä miestä ja hänen ystäväänsä, mutta eivät tajunneet olla hiljaa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:30"]
8, kyllä minusta on haittaa, jos kohteiden parhaat hotellit täytyy jättää pois laskuista siksi, että minulla on lapsia. Ihan sama, vaikka he jo ovat toisella kymmenellä olevia ja hyväkäytöksisiä, ei pääse kun ei pääse.
[/quote]
Miksi ne ovat sinusta kohteiden parhaita hotelleja? Ihan vilpittömästi kysyn, mitkä ovat ne tekijät, jotka tekevät kyseisistä hotelleista mielestäsi ylivertaisia muihin nähden.
On varmasti ymmärrettävää, jos esim. käytetyt materiaalit ovat laadukkaampia, kun oletusarvoisesti aikuiset eivät kuluta ympäristöään kuten lapset. Samoin sijaintiin (= mitä parempi, sitä kalliimpi) voidaan panostaa enemmän, kun ei tarvitse rakentaa lastenaltaita tai pitää yllä nallekerhoja. Näin olettaisin.
Älkää taas jaksako. Ylivoimainen enemmistö vanhemmista hyväksyy lapsivapaat palvelut, tietysti tietyt lehdet nostaa esiin ne muutamat höyrypäät, että saisivat klikkauksia sivuilleen.
Ai kauheeta, eihän ne herranenkelit saa edes äänestää tai ajaa autoa. Käsittämätöntä syrjintää ja epätasa-arvoistamista! Nyyh.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 13:02"]
Samoin jos lapsi varastaisi ruokaa lautaseltani tai kiljuisi pöytäni alla (niin ei tosin ole koskaan käynyt), osaisin tarttua lasta kädestä ja ohjata topakasti muualle.
[/quote]
Tää on niin tätä, muiden pitää kasvattaa toisten lapset, kun isukki ja äityli ei vaan jaksa...
Ehkä kuitenkin sen lapsen muualle ohjaaminen tuollaisessa häiriötilanteessa on sen vanhemman vastuulla.
Entä jos lapset pääsisivät kaikkiin hotelleihin, mutta lapsilta edellytettäisiin hiljaista ja rauhallista käytöstä? Siis hotellin henkilökunta ohjaa perheen pois ravintolasta tai uima-altaalta, heti jos lapset alkavat juoksentelemaan tai edes puhumaan kovaäänisesti. Olisiko se parempi systeemi kuin erikseen lapsivapaat hotellit? Siis että lapsia ei syrjittäisi, mutta ei myöskään sallittaisi lapselle ominaista käyttäytymistä vaan vaadittaisiin samaa kuin aikuisvierailtakin?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 09:54"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 09:40"]
Nostetaan nyt vielä, jos jollakulla olisi vielä kommentoitavaa. Ihan hyvin tässä ketjussa on kyllä pysytty asiassa, ja enemmistö tuntuu olevan kanssani samaa mieltä. Kolumnia olisi helppo pitää provona, mutta pahoin pelkään että se on ihan tosissaan kirjoitettu.
Olisi hauska tietää, vastustaako kolumnisti myös naisten vuoroja uimahalleissa. Niihinkin estetään pääsy kaikilta miehiltä, vaikka ei meidän Pertti varmasti tuijottele kenenkään tissejä. -ap
[/quote]
Kauhea termi tuo "Naisten vuoro". Tätä lukiessa yksi vasta-argumentti kuului 185 senttimetrin korkeudelta. "Mitä vikaa miehissä on?" Lukutaitoinen puoliso ei voinut käsittää, miksi "nainen" olisi automaattisesti jotenkin hyvä asia.
Vaikka markkinointi on kohdistettu naisille, viesti tavoittaa myös miesten korvat ja silmät. Miehenpuolia ei voi eristää toteamatta, että miehet ovat ikävästi häiriöksi. Miehen näkökulmasta viesti kuulostaa siltä kuin miehenä olemisessa olisi jotain noloa tai hävettävää.
Häpeä on kammottava tunne, varsinkin silloin kun se kohdistuu ominaisuuteen, jolle ei voi mitään. Kuten sukupuoli. Mies on mies. Vanhus on vanhus. Kalju on kalju.
Häpeä aiheuttaa ylireagointia, huonoa itsetuntoa ja häviämisen pelkoa. Joskus häpeän saa laimennettua vain häpäisemällä muita, kiusaamalla.
Lisäksi joistain ihmisryhmistä vapaata oleskelua on vaikea perustella millään. Eri ihmisryhmien huomioiminen ilmentää paitsi tasa-arvoa, suvaitsevaisuutta myös sivistystä. Ei kai kenellekään tulisi mieleen vaatia läski-, hetero-, kristitty- tai rumuusvapaata hotellia? Normaalilta aikuiselta ihmiseltä pitää löytyä näkökulmaa sen verran, että ymmärtää olevansa vain yksi seitsemästä miljardista muusta lajitoverista, joita tällä avaruudessa kiitävällä kivenmurikalla asuu.
[/quote]
Exactly! Ja silti tosiaan lapsia on ap:n mielestä ok luokitella tuolla tavalla.
[/quote]
Itse luin tuon selvästikin eri tavalla. Ajattelin, että lapsivapaista hotelleista valittaminen on turhaa eikä niistä kannata tehdä apartheidiin verrattavia, koska ei miehetkään loukkaannu verisesti, kun he eivät pääsekään yhtenä päivänä viikossa uimahalliin.
[/quote]
No, luehan kunnolla se viimeinen kappale.
[/quote]
Ai tainnut sinäkään ymmärtää, että tuossa on vain muunneltu alkuperäistä kolumnia?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 23:10"]
Miksi artikkelin kirjoittajalle ei kelpaa valmiiksi mölytty hotelli? se nallehotelli vai mikä se oli. Pitää itse olla ainoa joka mölyää. Tämä vähän jäi vaivaamaan.
[/quote]
"Valmiiksi mölytty", heh, hyvin sanottu. :-D
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 19:55"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 17:05"]
Itse asiassa lapsiperheessä asuvat ovat vähemmistö. Suomen yleisin perhemuoto on kahden aikuisen talous. Lapsettomat ja eläkeläiset ovat lisäksi valmiita kuluttamaan enemmän per nuppi. Ns. lapseton raha on hyvää bisnestä. -ap
[/quote]
Jaaha. Keskustelu on tällä tasolla, että jauhat paskaa.
http://tilastokeskus.fi/til/perh/2011/perh_2011_2012-05-25_tie_001_fi.html
Lapsettomia pariskuntia n. 700 000, perheellisiä n. 740 000. Yleisin perhemuoto on kahden aikuisen talous, mutta erilaisia lapsiperheitä on enemmän.
[/quote]
Jos tuolle "erilaisia lapsiperheitä on enemmän, kuin lapsettomia pariskuntia" linjalle lähdetään, pitää laskea myös muut lapsettomat mukaan.
Paljonko on Suomessa lapsettomia talouksia?
[/quote]
Laske itse.
En oikein tiedä mitä tästä pitäisi ajatella. Toisaalta tykkään ajatuksesta, että pääsisi mahdollisuuksien mukaan lapsettomalle lomalle. Toisaalta taas olisi ihan absurdia, jos joltain aikuisryhmältä/vammaisilta/vanhuksilta evättäisiin oikeus mennä johonkin hotelliin. Se olisi selväsi syrjintää.
Samanlaiseen "ongelmaan" olen tosin törmännyt myös Ruotsin laivalla ja se on raivostuttava: alle 21-vuotiaat eivät pääse laivalle ilman holhoajaa. Holhoajan pitää olla yli 30v.
Minun piti lähteä 18v pikkusiskoni ja 3v lapseni kanssa risteilylle Ruotsiin. Jouduttiin lähtemään poikani kanssa kaksin, sillä 18v pikkusisko ei saanut lähteä ilman holhoajaa ja minä olin siihen tehtävään liian nuori. Luulen tosin, että 12v pikkusiskoni OLISIN saanut risteilylle mukaan ottaa, koska alle 16v saa matkustaa vanhempien kirjallisella luvalla jopa ilman holhoajaa reittimatkalla.
Siinäpä vassa pala purtavaksi. No, kaksin kuitenkin lähdettiin lapseni kanssa, kerta ei liian nuorta aikuista siskoa saanut mukaan ottaa.