Eikö lapsiperheiden röyhkeydellä ole mitään rajaa?
Kolumnistin mielestä lasten kanssa on päästävä ihan mihin tahansa, ja jos tarjoaa aikuisystävällisiä palveluita ikärajalla varustetussa hotellissa, kyseessä on julma syrjintä!
http://www.hs.fi/elama/Kuka+haluaisi+hetero-+tai+rumuusvapaan+hotellin/a1400636311058
Onneksi kaikki vanhemmat eivät ole yhtä hourupäisiä.
Kommentit (212)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:06"]
Voi jeesus! sitä paitsi aikuisille tarkoitetut hotellit on poikkeuksetta kalliimpia, joten mitä tuo jaksaa valittaa.
[/quote]
Ja olettaisin, että niitä on myös huomattavasti vähemmän. Ja jos mulla olis vielä lapset pieniä, olisin onnellinen, ettei joku kaltaiseni mummo nalkuttais joka asiasta. Mutta kun kaikki pitää saada.."Vasta-argumentti mussukalta, että miksi me lapset olemme eriarvoisia"? Häh? Kuvaa juuri tätä asennetta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:33"]
Koittakaa lapsia hankkineet nyt vaan kestä se ettette pääse jakamaan sitä kurjuutta aina ja kaikkialle, on olemassa paikkoja, joissa saa olla rauhassa teidän "ihanilta" nico-pettereiltä ja jemina-jessicoilta.
Siitähän tuossa on kyse, että teidän mielestä kaikkien pitää kärsiä, koska te kärsitte.
[/quote]
Voi elämän kevät. Joku lapseton ihmisvihaaja taas huutelee...
PS: minä olen tuo, jonka lapset ovat jo isoja. Olemme kahta kertaa lukuunottamatta (yhteensä jo parisenkymmentä ulkomaanmatkaa lasten kanssa yhdessä) matkustelleet niin, että vuokraamme asunnon, koska on kivaa saada elää lomalla omaan tahtiinsa ja väljästi. Joten "oma lehmä" EI ole tässä ojassa millään tavalla.
Pidän vain tuollaista kasvavaa lapsivihamielisyyttä aika ikävänä ilmiönä, joka kertoo siitä, että yhä useampi ihminen ei SIEDÄ lähistöllään mitään itsestään poikkeavaa erilaisuutta. On kyse sitten lapsista, vanhuksista, maahanmuuttajista, vammaisista.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:31"]
Mietin tässä vain sitä, että näin lapsettomana aikuisena ja paljon matkustelleena voisin todeta, että lapset eivät ole juuri koskaan olleet ongelma. Sen sijaan huonosti käyttäytyvät aikuiset tuppaavat ärsyttämään aika ajoin.
[/quote]
Itse kärsin tästä aivan viikoittain, eli rohkenen olla kanssasi eri mieltä. Tuntuu että kotini uima-allas on kuin joku family resort.
Artikkelista kopioitua: "Jos siis perheemme aiheuttaa häiriötä, pyydän anteeksi. Lohduttaudu sillä, että kadehdin sinun rauhaasi. Ja että melskaava perhe ei ole sinun."
Perheen perustaminen on valintakysymys. Onneksi se melskaava perhe ei tosiaan ole minun :). Silti on mun mielestä vähän tökeröä sanoa ihan suoraan, että lapset eivät ole tervetulleita hotelliin. Kyllä nuo pienet vihjeet (esim.ei syöttötuoleja, ei lasten uima-allasta) pitää suurimman osan lapsiperheistä loitolla. Samalla tavallahan bilekansaa yritetään pitää poissa lapsiystävällisistä hotelleista, harva bileseurue valitsee jonkun Bamse-klubin ja muita lapsiperheiden palveluja tarjoavan hotellin.
Eniten mua ärsyttää se, että lapsia tuodaan sinne minne he eivät varsinaisesti kuulu. On mielestäni ihan ok tuoda seitsemänvuotias katsomaan balettia, mikäli lapsi osaa tosiaan istua hiljaa ja ei häiritse muiden esitystä. Tietysti eihän se lapsen käytös ole aina ennustettavissa. Viimeksi baletissa vieressäni oli joku alakouluikäinen lapsi, ilmeisesti väkisin raahattu paikalle, höpötti ja kailotti koko esityksen ajan eikä ollut hetkeäkään hiljaa. Mitä tekee äiti? No ei mitään, ei ainakaan vaivautunut hyssyttelemään lasta. Antoi vaan asian olla.
Se nyt vaan on niin, että jos menee lapsia tekemään niin pitää luopua jostain. Tai sitten hommata lapsenvahti. Miksi lapsia tuodaan jopa festareille katsomaan aikuisten kännäystä? Jos ei saa lapsenvahtia, sitten pysytään kotona. Se nyt vaan on fakta, että lasten kanssa ei voi tehdä yhtä vapaasti samoja asioita kuin aina ennenkin!
Buuhuu. Ai että lapsiperheille tarkoutettuja family resortteja saa kyllä olla, mutta heti kun on yksikin lapsivapaa hotelli niin elämä on pilalla.
En ota mitään kantaa ikärajoihin, mutta sen haluaisin omana kokemuksena todeta, että enpä ole vielä koskaan ajatellut, että jonkun lapset häiritsevät minua.
(Ikinä oikeastaan, paitsi konserteissa kyllä joo, jos ei vie itkevää vauvaa ulos, jotta muut kuulisivat musiikkia..)
Mutta voi kun on helppoa luetella missä kaikkialla aikuiset minua häiritsevät. Esim. bussissa kännykkään puhuvat aikuiset ja teinit, niin että se kestää vaikka 10 min ja koko bussi kuulee. Tätä minä en taas kestä.
Ja ylipäätään huono aikuisten huono käytös, etuilu, töniminen jne.
Ihan vakavasti: jos joku hotelli keksisi että emme halua asiakkkaiksemme 20-40 vuotiaita naisia, niin itse en (tuohon ryhmään kuuluvana) loukkaantuisi.
Ihmisillä on erilaisia tapoja viettää lomiaan, jos joku hotelli tahtoisia profiloitua ns. "äijä-" tai "gayhotellina" mihin ei naisia kaivata, niin ihan ok minulle, en minäkään kaipaa tyttöjeniltaan miehiä paikalle vaan haluan viettää aikaa ns. naisten kesken.
Samaa ajattelen lapsivapaista hotelleista joissa olen useasti ollut, niiden rauhallisuus on ihanaa. Miettikää esim. uima-allasta jossa on vain aikuisia, ei ketään hyppimässä ja loiskuttelemassa meluamassa.
Samoin esim. aurikotuoleja ei samalla tavalla aikuishotelleissa varailla, lapsihotelleissa perhe "tarvitsee" ne viisi vierekkäistä tuolia pesueelleen, ne pidetään koko päivän varattuina (vaikka aikuisia lukuunottamatta ovat lähinnä tyhjinä, lisäksi välillä poistutaan kokonaan pois ties minne mutta pyyhkeet varaavat tuoleja jne.) aikuisten hoteleissa aurinkotuoleja on paremmin saatavilla koska ihmiset eivät niitä varaa koko päiväksi vaan ovat sen aikaa minkä ovat (toki osa on koko päivänkin) ja tuolit vapautuvat kun lähtevät esim. kaupungille.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:33"]
[/quote]
Pidän vain tuollaista kasvavaa lapsivihamielisyyttä aika ikävänä ilmiönä, joka kertoo siitä, että yhä useampi ihminen ei SIEDÄ lähistöllään mitään itsestään poikkeavaa erilaisuutta. On kyse sitten lapsista, vanhuksista, maahanmuuttajista, vammaisista.
[/quote]
Samaa mieltä. Täällä av-palstallakin näkee aivan käsittämättömän lapsivihamielisiä kommentteja, ja niitä vielä jotkut yläpeukuttavat urakalla. Kuin olisi joku kisa, jossa eniten lapsia ja lapsiperheitä mollaava saa pillimehun ja tykkäykset.
ei jummarra, ei...
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:41"]
Buuhuu. Ai että lapsiperheille tarkoutettuja family resortteja saa kyllä olla, mutta heti kun on yksikin lapsivapaa hotelli niin elämä on pilalla.
[/quote]
Niihin saa mennä kuka tahansa, aikuishotelleihin ei. Siinä se on se ero, jos et nyt ole sattunut asiaa ymmärtämään.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:31"]
Mietin tässä vain sitä, että näin lapsettomana aikuisena ja paljon matkustelleena voisin todeta, että lapset eivät ole juuri koskaan olleet ongelma. Sen sijaan huonosti käyttäytyvät aikuiset tuppaavat ärsyttämään aika ajoin.
[/quote]
Naulan kantaan! Voisiko olla hotelleja tai kokonaisia lomakohteita, joissa humalassa ördääminen on kielletty? Tämä kolumnisti on aiemmin kirjoittanut myös siitä, kuinka humalaisia, metelöiviä aikuisia suvaitaan "hauskanpidon" nimissä, mutta auta armias, jos joku lapsi vähän jossain kiljahtaa, niin heti ovat vanhemmat kasvatuskelvottomia ja lapset riiviöitä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:38"]
yhä useampi ihminen ei SIEDÄ lähistöllään mitään itsestään poikkeavaa erilaisuutta. On kyse sitten lapsista, vanhuksista, maahanmuuttajista, vammaisista.
[/quote]
Se ettei ole kiinnostunut lapsista, eikä jaksa sotkua ja huutoa, ei tarkoita vihaa, vaan se tarkoittaa vaan ettei kiinnosta.
Eikä se ettei ole kiinnostunut lapsista tarkoita, että vihaa vammaisia.
Vaikutat vähän yksinkertaiselta, jos kuvittelet, että ihmiset, jotka eivät halua lapsia vihaavat vammaisia, ja ovat rasisteja.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:38"][quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:33"]
Koittakaa lapsia hankkineet nyt vaan kestä se ettette pääse jakamaan sitä kurjuutta aina ja kaikkialle, on olemassa paikkoja, joissa saa olla rauhassa teidän "ihanilta" nico-pettereiltä ja jemina-jessicoilta.
Siitähän tuossa on kyse, että teidän mielestä kaikkien pitää kärsiä, koska te kärsitte.
[/quote]
PS: minä olen tuo, jonka lapset ovat jo isoja. Olemme kahta kertaa lukuunottamatta (yhteensä jo parisenkymmentä ulkomaanmatkaa lasten kanssa yhdessä) matkustelleet niin, että vuokraamme asunnon, koska on kivaa saada elää lomalla omaan tahtiinsa ja väljästi. Joten "oma lehmä" EI ole tässä ojassa millään tavalla.
[/quote]
Eihän se nyt lapsivihamielisyyttä ole, jos aikuinen tahtoo lomallaan rauhoittua hetken ilman lapsia. Lapsista nyt vaan kuuluu lähteä ääntä, ja joskus sitä ääntä ei kaivata.
Oon alusta asti ihmetellyt tässä keskustelussa sitä, että miksi tästä nostetaan niin iso meteli. Minusta hiljaiset hotellit eivät ole keneltäkään - edes niiltä lapsilta - pois, kun kerran lapsiystävällisiä hotelleja löytyy pilvin pimein.
Ja juu, on itsellä lapsia.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:44"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:41"]
[/quote]
Niihin saa mennä kuka tahansa, aikuishotelleihin ei. Siinä se on se ero, jos et nyt ole sattunut asiaa ymmärtämään.
[/quote]
Mutta kukaan rauhaarakastava aikuinen ei halua mennä niihin, jos nyt et ymmärtänyt. Siksi lapsivapaat hotellit.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:44"]
Naulan kantaan! Voisiko olla hotelleja tai kokonaisia lomakohteita, joissa humalassa ördääminen on kielletty? Tämä kolumnisti on aiemmin kirjoittanut myös siitä, kuinka humalaisia, metelöiviä aikuisia suvaitaan "hauskanpidon" nimissä, mutta auta armias, jos joku lapsi vähän jossain kiljahtaa, niin heti ovat vanhemmat kasvatuskelvottomia ja lapset riiviöitä.
[/quote]
En voi sietää örveltäviä aikuisikaan, mutta suoraan sanottuna ei ole koskaan ainakaan itselleni käynyt niin, että humalainen ihminen lomakohteen ravintolassa tulisi tuijottamaan ja nojailemaan pöytääni, sen jälkeen varastaisi lautaseltani ruokaa, tämän jälkeen aloittaa vielä huutokonsertin ja menee pöytäni alle kiljumaan.
Ja mitä tekivät vanhemmat? Eivät mitään, vähän hyssyttelivät, että älä nyt jani-petteri.
Ihmetelkää vaan miksi jotkut eivät halua lomailla lapsiperheiden kanssa.
Lapsivihamielisyys on kasvanut viime vuosina, ja siihen on hyvä syy: lapsilla ei enää ole käytöstapoja.
Ketää ei haittaa kiltit lapset jotka osaavat käyttäytyä, mutta siinä vaiheessa kun on vaikkapa ravintolassa syömässä ja viereissä pöydässä äiti vaihtaa vauvan vaippaa pöydässä, uhmaikäinen sisarus huutaa kuin syötävä ja vahnin lapsista kaivaa nenäänsa ja lääppii räkää tuoliin ja seinään, sopii kysyä MIKSI tuon perheen pitää ravintolassa olla pilaamassa muiden iltaa?
Nykyään monilta vanhemmilta puuttuu kyky "kasvattaa lapsiaan", kaverini 4- vuotias löysi maasta kepin ja koitti koko ajan lyödä minua sillä (pari kertaa osui ja sattui ihan oikeasti) äitinsä vain lässytti "äläs nyt, laitas keppi pois, ei saa noin tehdä", loopujen lopuksi MINÄ otin kepin pois katkaisin ja heitin menemään, ja arvaatte että itkuhan siitä tuli ja äiti paijaamaan loukattua lastaa... sairasta.
Ennen hotellinvalintaa ohjailtiin hienovaraisemmin. Kun olin lapsi, käytiin me perheenä usein ulkomailla lomalla. Äiti ja isä lukivat matkaesitteitä (ne oli paperia siihen aikaan) ja sanoivat, että ai tuolla on suosittu yökerho, ei tuonne, tuolla taas "juhlat jatkuu pikkutunneille", ei tuonne, menoa ja meininkiä, ei tuonne... lapsille sopiva allas ja ranta, TUONNE!
Mielestäni se oli hyvä tapa markkinoida hotelleja eri kohderyhmille, eikä viestintä tuntunut ollenkaan leimaavalta. Nykyään kun asenteet lapsia kohtaan ovat kiristyneet, ei matkatoimistojen tarvitsisi heittää bensaa liekkeihin mainoksilla, joissa lapset kuvataan aika inhottavaan sävyyn, esim. spagettikastikkeet rinnuksilla.
Itselläni ei ole periaatteessa mitään lapsivapaita hotelleja kohtaan. Silti pidän hieman arveluttavana mihin tällainen suuntaus lopulta johtaa. Ei se ainakaan lisää ihmisten sietokykyä erilaisuutta ja erilaisia ihmisiä kohtaan. Ihmisellä on vapaus valita mihin ja keiden kanssa matkustaa, mutta tähän se mielestäni loppuu. Rajoittaminen tai jonkin asian kieltäminen joltain ihmisryhmältä ei koskaan tuota hyvää lopputulosta. Päinvastoin se voi johtaa pitkällä aika välillä syrjintään ja vihamielisyyteen.
Minusta riittää, että hotellit suuntaavat mainonnan ja palvelujen kautta hotelliaan tietylle kohderyhmälle. Se valikoi suurimman osan lapsiperheistä pois. Ei myöskään ole mitään mieltä verrata lapsivapaita hotelleja baarien tai huvipuiston ikärajoihin, joiden tarkoitus on suojella lapsia eikä rajoittaa tai kieltää lapsia epätoivottuina ihmisinä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2014 klo 12:52"]
Lapseni ei ole Nico-Petteri.
[/quote]
Kellään ei kiinnosta.
Onkohan tuolta kolumnistilta lukijat vähissä kun pitää yrittää ruoskia laukkaan tätäkin kuollutta hevosta? Muutenkaan sen artikkelit eivät ole kovin hyviä, lieneekö toimittajan koulutustakaan. Siksi niitä ei jaksa lukeakaan. Hyvin kirjoitettuja artikkeleja luen mielelläni, vaikka olisin eri mieltä itse aiheesta.