"olisi työssäkäyvien riskiryhmäläisten vuoro" eikö työttömiä riskiryhmäläisiä rokoteta?
Mäkijärvi arvioi, että tammikuussa rokotettaisiin hoitohenkilökuntaa. Helmikuussa rokotettaisiin ikääntynyttä väestöä, joiden kohdalla kuolemanriski on suurin.
Ikääntyneiden jälkeen, arviolta maaliskuun alussa, Mäkijärvi arvioi, että tammikuussa rokotettaisiin hoitohenkilökuntaa. Helmikuussa rokotettaisiin ikääntynyttä väestöä, joiden kohdalla kuolemanriski on suurin.
Ikääntyneiden jälkeen, arviolta maaliskuun alussa, olisi työssäkäyvien riskiryhmäläisten vuoro.
Alle 65-vuotiailla riskiryhmäläisillä voi olla esimerkiksi syöpäsairaus, vaikea sydänverisuonisairaus tai hengityselinsairaus.
Suurempien massojen, työssä käyvien, vuoro koittaisi Mäkijärven arvion mukaan maaliskuussa.
Alle 65-vuotiailla riskiryhmäläisillä voi olla esimerkiksi syöpäsairaus, vaikea sydänverisuonisairaus tai hengityselinsairaus.
Suurempien massojen, työssä käyvien, vuoro koittaisi Mäkijärven arvion mukaan maaliskuussa.
Puhutaan vain työssäkäyvistä ja eläkeläisistä. Meinataanko työttömät jotka on riskiryhmissä priorisoida pois kokonaan?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla työtätekevillä ole mitään työterveyshuoltoa. Haloo nyt taas 🤦♀️
Kukaan tässä ketjussa ei ole väittänyt näin. Monella kuitenkin tämä työterveyshuolto löytyy, jolloin luonnollisesti nämä ihmiset kannattaa rokottaa työterveyshuollon kautta. Siellä he muutkin rokotukset, kuten influenssarokotukset, ottavat.
Vai ymmärsinkö sinut väärin?
Ja nyt kun ajattelin tarkemmin... Työterveyshuoltohan kuuluu kaikille työssä käyville työntekijöille, riippumatta siitä minkä laatuinen työsuhde on. Työterveyshuolto voidaan siis toteuttaa myös terveyskeskuksessa. Toki edelleen yrittäjät jne. ovat asia erikseen, mutta työssä käyvään työntekijään tämä pätee.
Ei se noin mene. Olen yrittäjänä ihan tavallinen terveyskeskusasiakas, ei se mitään työterveyshuoltoa ole.
Se on sun oma valintasi, jos et ole tehnyt sopimusta yksityisen kanssa tai ottanut vakuutusta.
Ei sairauskuluvakuutus muuta terveydenhuoltoa työterveyshuolloksi.
Mutta sinä puhut nyt yrittäjistä, et palkansaajista, eikö? Nämä ovat eri asioita.
Työterveyshuoltolaki:
”7 § (22.12.2009/1271)
Palvelujen tuottaminen
Työnantaja voi järjestää tässä laissa tarkoitetut työterveyshuollon palvelut:1) hankkimalla tarvitsemansa palvelut kansanterveyslaissa (66/1972) tarkoitetulta terveyskeskukselta;
2) järjestämällä tarvitsemansa työterveyshuoltopalvelut itse tai yhdessä toisten työnantajien kanssa; tai
3) hankkimalla tarvitsemansa palvelut muulta työterveyshuoltopalvelujen tuottamiseen oikeutetulta toimintayksiköltä tai henkilöltä.”
Ko. lakia sovelletaan yrittäjiin soveltuvin osin.
Niin, jos olet esim. terveyskeskusta käyttävä yrittäjä, niin et ole minkään työterveyshuollon parissa. Eli ei tuo työterveyshuolto ole mikään keino karsia työelämässä olevat työttömistä.
Huoh. Se on keino karsia ne työttömät pois ja kohdentaa rokote sellaisille, joiden rokottaminen hyödyntää yhteiskuntaa tilastollisesti eniten. Ei kukaan ole väittänyt sen olevan täydellinen systeemi.
Huoh, kun EI edes OLE tarkoitus karsia työttömiä. Mistä ihmeestä keksit tuollaista?
Kuulostat ihan hallituksen palstaspämmijältä joka tajusi jääneensä housut kintuissa kiinni suunnitelmastaan ja nyt koittaa spämmimällä saada porukan uskomaan ettei tuollaista suunnitelmaa ollutkaan.
Missä on tuollainen suunnitelma? Laita ihmeessä linkki jossa kerrotaan että työttömät työnhakijat jätetään ulkopuolelle!
Varmin tapa arvata pekankin meneillään olevat hankkeet on kuunnella mitä tuo kieltää missään tapauksessa just nyt olevan meneillään. Kerta toisensa jälkeen nimittäin käy ilmi että just sitä mitä tuo nimenomaisesti kielsi oli meneillään.
Tämä tuntuu olevan yleisempikin hallituksen tiedotusstrategia.
Niinpä jos palstalla kenenkään erityisemmin edes tuomatta asiaa esiin rupeaa esiintymään spämmiä jossa raivopäisesti kielletään että työssäkäyvät rokotettaisi ennen työttömiä voi arvata että just se on hallituksen suunnitelma, mutta nuo ei vaan halua myöntää sitä ennen kuin se on tapahtumassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ei olla työttömiä karsimassa. Sehän olisi aika kestämätön tilanne jos esim. kaikki työkkärin listalla olevat hoivatyöntekijät olisi rokottamattomia vaikka heitä tarvitaan riskiryhmien lähelle.
Töissähän nää siis on eikä työttömiä jos ne kerran on riskiryhmien lähellä töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän olisikin tosi älykästä jättää työttömät ulkopuolelle. Itse olen työtön mutta teen sijaisuuksia eri kouluissa. Saman viikonkin aikana saatan kohdata parituhatta lasta ja toistasataa aikuista. Joo, ei kannata antaa minullekaan rokotusta kun olen "työtön" 😅
No nii nyt alkaa nämä lumihiutaleiden selitykset, miksi juuri MINUT pitäisi rokottaa.
Heh, olisi pitänyt kirjoittaa "minunkaltaiset", nimittäin meitä kiertäviä "työttömiä" sijaisia on paljon kouluissa, päivähoidossa, hoivakodeissakin! Tällaisilla kiertäjillä kun juurikin on tavallista isompi riski levittää tautia paikasta toiseen.
Joo, ei teitä ole enempää kuin esim opettajia, joten he ensin.
Näin se todennäköisesti tulee menemään. Sikainfluenssan aikaan tein sijaisuutta koulussa. Ensin rokotettiin oppilaat ja vakituiset opettajat - muistaakseni koulussa opetkin, kun kerran terveydenhoitaja jonossa rokotti. Minunkin vuoroni olisi tullut lopulta, mutta tauti oli nopeampi. Se pyyhkäisi yli seudun ja loppuja ei enää rokotettu. Osa oppilaistakin ehti sairastua ennen rokotetta. Itse säädetyin taudilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sehän olisikin tosi älykästä jättää työttömät ulkopuolelle. Itse olen työtön mutta teen sijaisuuksia eri kouluissa. Saman viikonkin aikana saatan kohdata parituhatta lasta ja toistasataa aikuista. Joo, ei kannata antaa minullekaan rokotusta kun olen "työtön" 😅
No nii nyt alkaa nämä lumihiutaleiden selitykset, miksi juuri MINUT pitäisi rokottaa.
No hyvä, nyt ei varmaan enää syyllistetä rokotteestakieltäytyjiä..
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollolle ei mene tieto kenenkään työllisyystilanteesta, joten käytännössä ei ole mahdollista erottaa työssäkäyviä työttömistä.
Työssäkäyvät todennäköisesti rokotetaan työterveyshuollossa. Työttömät jonottavat kunnan antamaa rokotetta.
Käyttäjä34334 kirjoitti:
Märkjärvi tarkoitti kyllä työikäisiä, jotka rokotetaan erityisryhmien jälkeen. Ei erotella mitenkään työttömiä ja muita, mutta kuten influenssarokotuksissakin, työterveys hoitaa sen piirissä olevat ja muut työikäiset saavat rokotteensa rokotuspisteissä tai terveyskeskuksissa. Helsinkiin tulee kai kuusi rokotuspistettä.
Mistä sinä tiedät mitä Mäkijärvi tarkoitti? Onko jossain muussa lähteessä kerrottu, ettei työssäkäyvät tarkoitakaan työssäkäyviä?
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä34334 kirjoitti:
Märkjärvi tarkoitti kyllä työikäisiä, jotka rokotetaan erityisryhmien jälkeen. Ei erotella mitenkään työttömiä ja muita, mutta kuten influenssarokotuksissakin, työterveys hoitaa sen piirissä olevat ja muut työikäiset saavat rokotteensa rokotuspisteissä tai terveyskeskuksissa. Helsinkiin tulee kai kuusi rokotuspistettä.
Mistä sinä tiedät mitä Mäkijärvi tarkoitti? Onko jossain muussa lähteessä kerrottu, ettei työssäkäyvät tarkoitakaan työssäkäyviä?
Suomen koronastrategiassa viitataan ensimmäisenä rokotettaviin ihmisiin seuraavasti:
”Rokotusten kohderyhmiä tulee tarkastella lääketieteellisen riskinarvion perusteella. Rokotetta tarjotaan ensimmäiseksi seuraaville ryhmille:
koronapotilaita hoitavalle sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstölle sekä hoivakotien henkilöstölle
ikääntyneille henkilöille sekä
henkilöille, joilla on vakavalle koronavirustaudille altistavia sairauksia lääketiellisin perustein.
Koska eri rokoteaihioiden myyntilupahakemusten arviointi on vasta käynnistynyt, eri ryhmiä koskevista käyttöaiheista tai käytön rajoitteista ei ole vielä tarkempaa tietoa. Nyt valmistuvat tehotutkimukset on valtaosin tehty työikäisessä aikuisväestössä sekä yli 65-vuotiailla.”
Työikäisiin viitataan tutkimusten osalta, mutta itse en löytänyt muuta tietoa asiasta.
/ Eri
Olen 38-vuotias työkyvyttömyyseläkeläinen. Olen aika varma, etten koskaan tule saamaan rokotetta. En siis ole fyysisesti riskiryhmää.
Tehohoitopaikankin joutuisin varmaan luovuttamaan Kuningas Eläkeläiselle, joka on oman koronansa käynyt hakemassa jostain kahvilakokoontumisesta, kun eihän heitä saa neuvoa miten täällä eletään.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tulkinnut asian niin, että työssäkäyvät pyritään rokottamaan työterveydenhuollon kautta, jotta terveyskeskukset eivät menisi ihan jumiin.
Tämä olisi mielestäni hyvä ratkaisu. Turha kuormittaa terveydenhuoltoa työssäkäyvillä, heillä on työterveys!
Veikkaan kyllä, että tuolla tarkoitetaan "työikäistä". Siinä voisi käydä niin, etteivät työttömät riskiryhmäläiset halua sitten edes töihin - ja miksi haluaisivat? Oma terveys on vaakakupissa.
Eihän he etes haluva rokotusta kun 5G.
Vierailija kirjoitti:
Eihän suomi tilannut kuin 2.5 miljoonaa rokotetta mikä riittää noin 1/4 kansalle. Eli suunnilleen riskiryhmille + eläkeläisille + hoitohenkilökunnalle + tärkeille ihmisille kuten poliitikoille kavereineen. Katotaan sit ensi kesänä onko niitä saatu lisää duunareillekin.
Ohis, mutta kuinka monta miljoonaa asukasta sun mielestä Suomessa on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tulkinnut asian niin, että työssäkäyvät pyritään rokottamaan työterveydenhuollon kautta, jotta terveyskeskukset eivät menisi ihan jumiin.
Tämä olisi mielestäni hyvä ratkaisu. Turha kuormittaa terveydenhuoltoa työssäkäyvillä, heillä on työterveys!
Veikkaan kyllä, että tuolla tarkoitetaan "työikäistä". Siinä voisi käydä niin, etteivät työttömät riskiryhmäläiset halua sitten edes töihin - ja miksi haluaisivat? Oma terveys on vaakakupissa.
Työterveys on jo nyt melko kuormitettua. Ja jos hoitajien rokotukset saataisiin käyntiin joulunaikaan monin paikoin työterveys on suljettu joulutauon ja lomien vuoksi.
Riskiryhmäläisiä jotka on työttömiä tai työkyvyttömyyseläkkeellä ei rokoteta kuin viimeiseksi, jos silloinkaan.
Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän suomi tilannut kuin 2.5 miljoonaa rokotetta mikä riittää noin 1/4 kansalle. Eli suunnilleen riskiryhmille + eläkeläisille + hoitohenkilökunnalle + tärkeille ihmisille kuten poliitikoille kavereineen. Katotaan sit ensi kesänä onko niitä saatu lisää duunareillekin.
Ohis, mutta kuinka monta miljoonaa asukasta sun mielestä Suomessa on?
2,5 miljoonaa rokotetta riittää 1,25 miljoonalle suomalaiselle. Rokotteitahan annetaan 2 kpl per rokotettava.
Vierailija kirjoitti:
Niin eli sinä käyt siellä koulussa avustamassa lapsia ilman työsopimusta? Jos sinulla on jokin työsopimus sijaisuuksia varten tai sijaisuuksien ajaksi niin käsittääkseni et ole työtön? Sinulla on työsopimus ja se sisältää jonkin määrän tunteja.
Veikkaanpa että työttömät saavat vielä olla tosi tyytyväisiä kun ei ensimmäisten joukossa rokotuksia tyrkytetä...