"olisi työssäkäyvien riskiryhmäläisten vuoro" eikö työttömiä riskiryhmäläisiä rokoteta?
Mäkijärvi arvioi, että tammikuussa rokotettaisiin hoitohenkilökuntaa. Helmikuussa rokotettaisiin ikääntynyttä väestöä, joiden kohdalla kuolemanriski on suurin.
Ikääntyneiden jälkeen, arviolta maaliskuun alussa, Mäkijärvi arvioi, että tammikuussa rokotettaisiin hoitohenkilökuntaa. Helmikuussa rokotettaisiin ikääntynyttä väestöä, joiden kohdalla kuolemanriski on suurin.
Ikääntyneiden jälkeen, arviolta maaliskuun alussa, olisi työssäkäyvien riskiryhmäläisten vuoro.
Alle 65-vuotiailla riskiryhmäläisillä voi olla esimerkiksi syöpäsairaus, vaikea sydänverisuonisairaus tai hengityselinsairaus.
Suurempien massojen, työssä käyvien, vuoro koittaisi Mäkijärven arvion mukaan maaliskuussa.
Alle 65-vuotiailla riskiryhmäläisillä voi olla esimerkiksi syöpäsairaus, vaikea sydänverisuonisairaus tai hengityselinsairaus.
Suurempien massojen, työssä käyvien, vuoro koittaisi Mäkijärven arvion mukaan maaliskuussa.
Puhutaan vain työssäkäyvistä ja eläkeläisistä. Meinataanko työttömät jotka on riskiryhmissä priorisoida pois kokonaan?
Kommentit (96)
Lopettakaa urputus. Kaikki eivät voi olla etusijalla. Rokotetta tulee lisää sitä mukaa kun sitä valmistetaan.
Ei kaikilla työtätekevillä ole mitään työterveyshuoltoa. Haloo nyt taas 🤦♀️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pieni osa työttömistö on pitkäaikaistyöttömiä, joten ei ole mitään järkeä jättää rokottamatta vaikka juuri koronan vuoksi lyhyelle työttömyysjaksolle jääneitä. Toisaalta työttömät juuri yleensä tekee pätkätöitä eri paikoissa ja heidän kohtaamansa ihmismäärä on suurempi kuin yhdessä ja samassa työympäristössä olevilla.
Palveluammateissa olevat joutuvat kohtaamaan jopa satoja ihmisiä päivässä.
Niissä juuri tehdään paljon pätkätöitä.
Huh, onneksi ei tarvitse ottaa ollenkaan. Työssäkäyvä, terve, 3-kymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tässä ketjussa ei ole väittänyt näin. Monella kuitenkin tämä työterveyshuolto löytyy, jolloin luonnollisesti nämä ihmiset kannattaa rokottaa työterveyshuollon kautta. Siellä he muutkin rokotukset, kuten influenssarokotukset, ottavat.
Vai ymmärsinkö sinut väärin?
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas logiikka jollain. Miksi eläkeläiset rokotetaan ennen työikäisiä? Heidänkin on helppo pysyä kotona.
Ikääntyneet asuvat usein hoitokodeissa tai saavat kotihoitoa. Nämä henkilöt ovat tekemisissä hoitajien kanssa, joilla on suurin altistus ja levitysriski ja ikääntyneet ovat niitä, jotka tautiin eniten kuolevat (meditaani ikä kuolleilla 85v, yli 95% vähintään yksi pitkäaikaissairaus). Lapsille, nuorille ja työikäisille on tartunta useimmiten vaaraton. He eivät tarvitse rokotetta. Rokoteen mainostetaan lievittävän oireita, mutta ei vaikuta viruksen leviämiseen. Toisin sanoen, pahimmassa tapauksessahan se voi jopa lisätä leviämistä.
Koko vuoden koronataistelun tarkoitus on ollut suojella heikkoja (vanhukset, riskiryhmäläiset) ja terveydenhoidon kestävyyttä. Tauti ei ole missään vaiheessa ollut erityisen vaarallinen perusterveille vaan siellä on poikkeuksia aivan kuten muidenkin tautien kanssa. Jokaisessa lievässä sairaudessa on komplikaatioriskit ja mahdollisuus hyväkuntoisen nuorenkin kuolemalle.
No sehän olisikin tosi älykästä jättää työttömät ulkopuolelle. Itse olen työtön mutta teen sijaisuuksia eri kouluissa. Saman viikonkin aikana saatan kohdata parituhatta lasta ja toistasataa aikuista. Joo, ei kannata antaa minullekaan rokotusta kun olen "työtön" 😅
Työttömien elättien laiskottelun mahdollistavat työssäkäyvät. Siksi työssäkäyvät rokotetaan ensin. Muuten ei kohta ole niitä jotka maksavat työttömien elämisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan tässä ketjussa ei ole väittänyt näin. Monella kuitenkin tämä työterveyshuolto löytyy, jolloin luonnollisesti nämä ihmiset kannattaa rokottaa työterveyshuollon kautta. Siellä he muutkin rokotukset, kuten influenssarokotukset, ottavat.
Joku esitti että rokotuksia annettaisiin työikäisille vain työterveyshuollon kautta jotta työttömät voisi jättää ilman. Kuitenkin esim. juuri yrittäjillä ja monella muulla ryhmällä ei ole työterveyshuoltoa.
Vierailija kirjoitti:
No sehän olisikin tosi älykästä jättää työttömät ulkopuolelle. Itse olen työtön mutta teen sijaisuuksia eri kouluissa. Saman viikonkin aikana saatan kohdata parituhatta lasta ja toistasataa aikuista. Joo, ei kannata antaa minullekaan rokotusta kun olen "työtön" 😅
No nii nyt alkaa nämä lumihiutaleiden selitykset, miksi juuri MINUT pitäisi rokottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja nyt kun ajattelin tarkemmin... Työterveyshuoltohan kuuluu kaikille työssä käyville työntekijöille, riippumatta siitä minkä laatuinen työsuhde on. Työterveyshuolto voidaan siis toteuttaa myös terveyskeskuksessa. Toki edelleen yrittäjät jne. ovat asia erikseen, mutta työssä käyvään työntekijään tämä pätee.
Vierailija kirjoitti:
Onpa taas logiikka jollain. Miksi eläkeläiset rokotetaan ennen työikäisiä? Heidänkin on helppo pysyä kotona.
No koska heillä on isompi riski vakavaan tautimuotoon ja tuuttaisivat sairaalat täyteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollolle ei mene tieto kenenkään työllisyystilanteesta, joten käytännössä ei ole mahdollista erottaa työssäkäyviä työttömistä.
Eheh, noiden rokotusten delegointi työterveyshuoltoon on aika tehokas tapa tehdä tuo jakelu samalla kun voi teeskennellä ettei terveydenhoito tietenkään tiedä kenenkään työssäolosta.
Eheh itsellesi, ei läheskään kaikilla ole työterveyshuoltoa, esim. yrittäjillä, freelancereilla tai apurahatutkijoilla.
Se on sit voi voi ja eheh kaikille tuollaisille. Eli mikä oli pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nii nyt alkaa nämä lumihiutaleiden selitykset, miksi juuri MINUT pitäisi rokottaa.
Heh, olisi pitänyt kirjoittaa "minunkaltaiset", nimittäin meitä kiertäviä "työttömiä" sijaisia on paljon kouluissa, päivähoidossa, hoivakodeissakin! Tällaisilla kiertäjillä kun juurikin on tavallista isompi riski levittää tautia paikasta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi noita jääräpäisesti kaupoissa könyäviä eläkeläisiä pitää rokottaa ensimmäisinä. Eihän nuo nytkään noudata mitään ohjeita ja neuvoja vaan pitää niiden vi**n rollaattoreiden kanssa könytä kauppaan joka ainoa päivä pyörimään. Kaupoista saisi tilattuakin tavaran kotiovelle jos viitsisi edes yrittää mutta kun ei.
No ymmärrätkö sen, että taudin levitessä nämä iäkkäät sairastavat sen vakavimmin, eli valtaavat sairaalahoidon paikat?
Kyllä jokainen halukas saa sen rokotteen. Joku järjestys on oltava, eläkää sen kanssa. Miksi ihmeessä työtön olisi etusijalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, olisi pitänyt kirjoittaa "minunkaltaiset", nimittäin meitä kiertäviä "työttömiä" sijaisia on paljon kouluissa, päivähoidossa, hoivakodeissakin! Tällaisilla kiertäjillä kun juurikin on tavallista isompi riski levittää tautia paikasta toiseen.
Joo, ei teitä ole enempää kuin esim opettajia, joten he ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollolle ei mene tieto kenenkään työllisyystilanteesta, joten käytännössä ei ole mahdollista erottaa työssäkäyviä työttömistä.
Eheh, noiden rokotusten delegointi työterveyshuoltoon on aika tehokas tapa tehdä tuo jakelu samalla kun voi teeskennellä ettei terveydenhoito tietenkään tiedä kenenkään työssäolosta.
Eheh itsellesi, ei läheskään kaikilla ole työterveyshuoltoa, esim. yrittäjillä, freelancereilla tai apurahatutkijoilla.
Se on sit voi voi ja eheh kaikille tuollaisille. Eli mikä oli pointtisi?
Se että on aika lapsellista kuvitella että työterveyshuolto tavoittaisi kaikki työelämässä olevat ja tuo olisi joku keino erotella työttömät pois.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jokainen halukas saa sen rokotteen. Joku järjestys on oltava, eläkää sen kanssa. Miksi ihmeessä työtön olisi etusijalla?
Jos halukkaita on enemmän kuin rokotetetta on saatavilla, niin ei saa.
Palveluammateissa olevat joutuvat kohtaamaan jopa satoja ihmisiä päivässä.