Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kummi avautuu - kyllästynyt olemaan ilmainen lastenhoitaja

Vierailija
18.05.2014 |

Olen lapseton opiskelija, ja minulla on 3-vuotias kummilapsi, jolla on alle vuoden ikäinen pikkusisarus. Hoidan lapsia melko usein, koska muut kummit ja isovanhemmat asuvat kaukana. Pitkään pidin lastenhoitoa mukavana ajanvietteenä, koska tykkään kyseisistä lapsista kovasti, ja tykkään yleisesti lastenhoidosta ja ihmisten auttamisesta. Nyt kuitenkin alkaa minunkin jaksamiseni loppua.

Kiitosta en koe saavani. Olen tasan kerran viimeisen kolmen vuoden aikana saanut pienen rahallisen palkkion ns. könttäsummana, mutta muuten saan yleensä tyytyä ovelta huikattuun hätäiseen kiitokseen. En minä tosin rahaa niinkään kaipaa vaan aikani arvostamista. Esimerkiksi viime viikolla minua pyydettiin parin tunnin varoitusajalla hoitamaan lapsia, ja jouduin vähän nolona lähtemään aikaisemmin töistä (olen tuntipalkkalainen, joten tuo tarkoittaa minulle ihan suoraan menetettyjä tuloja) ja ryntäsin paikalle suoraan töistä väsyneenä ja nälkäisenä. Sitten selvisikin, ettei lasten äidillä ollutkaan kiire yhtään mihinkään, ja istuin heidän sohvallaan kännykkää näpräten tunnin, kun äiti kaikessa rauhassa ruokki lapsia ja laittoi nuoremman nukkumaan. Suoraan sanottuma mieluummin olisin ollut tuon ajan töissä.

Eilen minua pyydettiin iltapäivällä hoitamaan lapsia todella lyhyellä varoitusajalla, kun vanhempien aikataulut menivät ikävästi ristiin, ja lapset olisivat tarvinneet hoitoa ”noin vartiksi” (tähän päälle se, että olin aamupäivällä vahtinut lapsia pari tuntia). Totesin, että voisin tulla tosiaan ihan vähäksi aikaa, koska minulla oli illalla ystäväni juhlat. Lopulta lastenhoito venähti kahden tunnin mittaiseksi, enkä saanut kummaltakaan vanhemmalta mitään viestiä, jossa olisi kerrottu aikataulumuutoksista. Olin suhteellisen stressaantunut, koska emme olleet käyneet ollenkaan läpi lasten syömis- tai nukkumisaikatauluja, koska kyseessä piti olla niin lyhyt hoitokeikka. Pääsin siis lopulta kotiin, kun juhlat olivat jo alkaneet, ja tulin juhliin tunnin myöhässä, tukka kuin petolinnun perseellä ja meikit kulahtaneena, kun laittautumiseen ei jäänyt aikaa ollenkaan. Kun vähän ärsyyntyneenä totesin lasten isälle lähtiessäni, että nyt kyllä myöhästyn juhlista, niin sain vain väkinäisen ”hauskaa iltaa” -toivotuksen, enkä minkäänlaista anteeksipyyntöä tai pahoitteluja.

Nyt ärsyttää, koska en millään haluaisi enää suostua tällaiseen kohteluun, mutta samalla kyllä haluaisin viettää kummilapseni kanssa aikaa. Vanhemmilla on ymmärtääkseni suhteellisen tiukka taloudellinen tilanne, minkä vuoksi he joutuvat ottamaan työvuoroja viikonloppuisin ja iltaisin, jolloin lapsille on vaikeaa saada muuta hoitajaa. Lisäksi olen sen verran kiltti, etten vain osaa sanoa heille suoraan asiasta, varsinkin kun heillä on muitakin huolia elämässään.

Kommentit (43)

Vierailija
41/43 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kun antaa käyttää itseään kynnysmattona niin sitä onkin, eli opettelehan  nyt ihan ensimmäiseksi aikuisena ihmisenä pitämään puolesi, sanomaan ei jne.

Vierailija
42/43 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt lopetat sen hoidon. Sanot ettet enää jaksa ja itse veisin sen kummilapsen jonnekkin hetkeksi toista lasta en ottaisi ollenkaan hoitoon. Mun lapsen kaverin äiti käytti mua hyväksi ja nyt mulla on nollatoleranssi eli en enää koskaan hoida kenenkään lasta.  Itselleänikin kaksi lasta ja toinen on kehitysvammainen.

Olin puhki poikki riiviön hoidosta. Pienet ja vilkkaat lapset on ehdoton EI. Myös kaikenmailman kailottajat on EI.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/43 |
18.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on nyt kyllä itseaiheutettu ongelma. Ne vanhemmat elää (tyhminä) siinä uskossa että niin kovin tykkäät hoitaa näitä lapsia että riennät kiireesti paikalle aina kun HEILLE sopii antaa lapsensa hoitoosi. Ihmettelee ehkä kun et koskaan kunnolla kiitä siitä että saat hoitaa.

Sä et oo todellakaan vastuussa jos vanhemmat menee sopimaan päälleikkäisiä työvuoroja. Ilmeisesti kerrot heille pitkälle etukäteen omat vuorosi kun useimmiten vaikuttavat "tietävän" että olet vapaalla/ vapautumassa? Miksi ihmeessä lähdit töistä pois kesken kysymättä edes mitään tarkempaa tilanteesta?

Ole aloitteellisempi ja monipuolista teidän vuorovaikutusta. Voisit kysyä kummilastasi joskus ihan kahdenkeskiseen ajanviettoon. Ja heiltä apuja johonkin mitä nyt saatat tarvita?