Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ALS PELOTTAA :(

Vierailija
17.05.2014 |

N. kuukauden ajan ollut elohiirtä, nykimistä lähes jokaisessa lihaksessa. Ei kokoajan, mutta aina silloin tällöin. Olen ihan surun murtama täällä. Olen aina pelännyt, nuoresta asti erinäisiä sairauksia. Ei liene ihme, äitini kuoli syöpään kun olin 13. Nyt olen 19. Eniten pelottaa että lapseni ei näe kohta äitiään kun olen tähän kamalaan sairauteen menehtynyt. :( Vauva vasta 4kk  vanha. Lihasheikkoutta ei ole, mutta kun kuvittelen sen oireen, sekin vaan tulee.. Syön banaania ja juon vichyä mutta nykimiset eivät vain mene ohi! Sehän on ensimmäinen oire ALSsista :( En tiedä miten tästä kertoisin isällenikin, kun hän on saanut jo mielestäni kärsiä tarpeeksi kun äitini kuoli.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 11:50"]

Menet nyt ensin neurologille, olet nyt ihan itse diagnosoinut itsesi. Et kerro vielä isällesi mitään. Oletko taipuvainen hypokondriaan noin muuten?

[/quote]

Noh. miten sen nyt ottaa.. Olen aina pelännyt erinäisiä sairauksia. Jo ennen äidin sairastumista. Sitäkin pelkäsin jostain syystä pienenä kokoajan, ja sitten se oikeasti tulikin. Niin voinhan nyttenkin olla oikeassa. Olen nuorempana myös pelännyt itselläni olevan mm. aivokasvain, imusolmukesyöpä, vatsahaava... onhan näitä. Syytä en tiedä, ei oo esim. koskaan lietsottu kyseisillä taudeilla.

Mutta vaikka olenkin tautipelkoinen, eihän se sulje sitä tosiasiaa pois, että sairastua voi =(( Niinkun äidilleni kävi.

Vierailija
22/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä hysteerisiä akkoja sikiää? Hyvä esimerkki siitä miksi niitä lapsia ei kannata hankkia teini-iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:26"]

Mistä näitä hysteerisiä akkoja sikiää? Hyvä esimerkki siitä miksi niitä lapsia ei kannata hankkia teini-iässä.

[/quote]

Anteeks mut miten nämä kaksi asiaa liittyy toisiinsa? En ole teini-iässä lastani kyllä hankkinut ja koen olevani oikein hyvä äiti omalle lapselleni ja rakastan häntä enemmän kun mitään :)

Vierailija
24/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki apua itsellesi. Muuten tartutat ahdistuksen ja elämänpelon myös lapseesi ja alat suojella häntäkin hysteerisesti kaikilta elämän mahdollisilta vaaroilta. Jokainen kuume on meningiitti ja mustelma on leukemia. Ymmärräthän, että tuon tautipelkosi taustalla on jotain muuta ahdistusta, joka pitää käsitellä ja hoitaa. 

Vierailija
25/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sinä edes keksit tuon sairauden? Nykimisiä ja elohiiriä voi olla muutenkin ja onkin vähän jokaisella joskus. Kokeile sitä magnesium-lisää niin kuin ehdotettiin. Sairauksia ei kannata pelätä eikä paljon muutakaan, koska pelkäämällä menee koko elämä hukkaan. Jos et saa mielenrauhaa niin mene lääkäriin.

Vierailija
26/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla omasta mielestäni mitään ahdistusta ole kyllä.. Koen olevani tasapainoinen ihminen. mutta vähemmästäkin sitä alkaa pelottaa tollaset oireet, nimenomaa ALS. Ketään alsiin sairastunutta en varsinaisesti tunne mutta tiedän kaksi. Vieläpä omalla paikkakunnallani. Tsernysbolin onnettomuus kun oli niin kuulemma tähän kotikaupunkiini säteili aivan urakalla ja jotkut miettivätkin, johtuuko ALSsit siitä.

Vierailija
27/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:52"]

Mistä sinä edes keksit tuon sairauden? Nykimisiä ja elohiiriä voi olla muutenkin ja onkin vähän jokaisella joskus. Kokeile sitä magnesium-lisää niin kuin ehdotettiin. Sairauksia ei kannata pelätä eikä paljon muutakaan, koska pelkäämällä menee koko elämä hukkaan. Jos et saa mielenrauhaa niin mene lääkäriin.

[/quote]

Koska tiedän pari ihmistä jotka tähän on sairastunut. Ja tiedän alsin ensioireet.. Niin siitä.

Vierailija
28/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:54"]

Ei mulla omasta mielestäni mitään ahdistusta ole kyllä.. Koen olevani tasapainoinen ihminen. mutta vähemmästäkin sitä alkaa pelottaa tollaset oireet, nimenomaa ALS. Ketään alsiin sairastunutta en varsinaisesti tunne mutta tiedän kaksi. Vieläpä omalla paikkakunnallani. Tsernysbolin onnettomuus kun oli niin kuulemma tähän kotikaupunkiini säteili aivan urakalla ja jotkut miettivätkin, johtuuko ALSsit siitä.

[/quote]

Kerrot, että olet aina pelännyt sairauksia ja nyt olet kovasti huolestunut, että sinulla on hyvin harvinainen sairaus. Kyllä tuo ahdistukselta kuulostaa, ja sanon tämän ihmisenä, joka on ollut vakavasti ahdistunut juuri tuollaisista asioista (entä jos sairaus/onnettomuus/paha asia x tapahtuu juuri minulle/perheenjäsenelleni/ystävälleni). Ahdistukseen saa apua, ota yhteyttä lääkäriin tai sairaanhoitajaan. Suurin osa maailman ihmisistä ei kanna koko ajan huolta kaikista taudeista joita voi mahdollisesti saada, ei sinunkaan tarvitse. Sukulaiseni on kuollut ALS:iin, ja se on oikeasti erittäin, erittäin harvinainen sairaus etenkin noin nuorelle. Hae apua, elämää ei tarvitse käyttää kaikista mahdollisista uhista huolehtimiseen. Ensiapuna suosittelen myös, että et lue netistä tai muualtakaan mitään sairauskuvauksia tai -sivustoja, ne eivät auta sinua tällä hetkellä vaan lisäävät huoltasi, kun alat kuvitella itselläsi olevan lukemiasi oireita.

Vierailija
29/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hätäile. Isolla todennäköisyydellä sinä et sairasta ALSia. Lihasten nykiminen sopii niin moneen muuhunkin vakavaan ja vähemmän vakavaan tautiin. Kilpirauhaskokeisiin mars.

T: Neurologi

Vierailija
30/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole elohiirtä vaan sellaisia matomaisen luikertelevia liikkeitä ihon alla kun on vakava neurologinen oire. Voi hemmetti ottakaa asioista selvää jos pelkäätte niin pelko lievenee!

Vierailija
31/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvinkin olla että sairastat ALSia! Oireet spivat myös aivokasvaimeen.. Hakeudu neurologille välittömästi!  Ikävä sinulle,lapsellesi ja isällesi.

Vierailija
32/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 13:35"]

Voi hyvinkin olla että sairastat ALSia! Oireet spivat myös aivokasvaimeen.. Hakeudu neurologille välittömästi!  Ikävä sinulle,lapsellesi ja isällesi.

[/quote]

Joo, kiitos tästä kamalasti. :( -ap

Vierailija
33/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette viitsisi vakavalla asialla pelleillä! Sietäisitte hävetä...

Apu ei löydy täältä, vaan lääkäristä.

Vierailija
34/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä säikähdä jos kohta tulee se lihasheikkouskin. Itselläni sitä ainakin oli silloin kun vauva oli noin 4-8 kuukautta vanha. ALSiin se ei liittynyt vaan synnytyksen jälkeiseen hormonitoimintaan. Samoin kuin nivelkivut.

Vierailija
35/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin viestin 27 ja lisäisin siis vielä, että muista, että vauvasi on tosiaan vasta 4 kuukautta. Hormonitoiminta ja sen palautuminen normitilaan raskauden jälkeen kestää kuukausia. Jos imetät, sekin vaikuttaa. Tässä vaiheessa kaikki oudot oireet todennäköisesti liityvät tähän.

Vierailija
36/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 + 28 vielä jatkaa... Paljon puhutaan kaikista raskausvaivoista, mutta aika vähän raskauden jälkeisistä vaivoista. Itselläni raskaus oli tosi helppo, mutta raskauden jälkeen oli paljon kaikkia vaivoja. Se on hankalaa, koska siinä vaiheessa ei enää mistään saa mitään tukeakaan. Nyt kun lapsi on reilun vuoden, on ne jo helpottaneet.

Uskon myös, että sairastumisen pelko on normaalia hormooneihin ja äitiytyiteen totuttelemiseen liittyvää. Vastasyntynyt herättää valtavan suojeluvaiston ja siihen liittyy myös se, että haluaa itse pysyä hengissä auttaakseen lastaan.

Tsemppiä sinulle! Koita myös nauttia tästä ajasta ihanan vauvasi kanssa!

Vierailija
37/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli jokaisen lapsen imetysaikana sormien nivelet kipeät eivätkä liikkuneet normaalisti. Ekan kohdalla sitä jopa tutkittiin ja olin aivan varma että mulle on iskenyt nivelreuma. Ei ollut, meni ohi vähitellen ja sama toistui seuraavien lasten imetysaikana. Hormonit aiheuttaa mielenkiintoisia oireita.

Myös elohiirtä mulla on silloin tällöin, välillä enemmän, välillä pitkiä aikoja ettei ole ollenkaan. Eipä ole ikinä tullut als mieleen. Luulis reilussa kymmenessä vuodessa jo muitakin oireita ilmenneen jos se elohiiri olis jonkun vakavan taudin oire. Joten en jaksa stressata asiasta. Jos oikein alkaa nykimään niin otan magnesiumia purkista, yleensä auttaa.

Vierailija
38/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa lukea tätä ketjua, kun ihmiset yrittää ihan oikeasti auttaa ja antaa oikeasti hyviä neuvoja. Tsemppiä sulle!

T. toinen hysteerikko, joka pelkää aina pahinta joka asiassa.

Vierailija
39/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 jatkaa vielä: kävin monta vuotta psykologin kanssa juttelemassa asioistani, aluksi viikottain, myöhemmin kerran kuussa. Sain tosi paljon apua. Opin rentoutumaan. Teimme sopimuksia, joita noudattamalla en itse lietso pelkojani. Kun huolestun jostain asiasta, päässäni alkaa pyöriä ns. huolipyörre, joka vaan kasvattaa pelkotunnetta. Huolipyörteen vallassa en pysty ajattelemaan mitään muuta ja oloni vaan huononee. Sain ohjeita huolipyörteen katkaisemiseksi.

Vierailija
40/48 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 12:54"]Ei mulla omasta mielestäni mitään ahdistusta ole kyllä.. Koen olevani tasapainoinen ihminen. mutta vähemmästäkin sitä alkaa pelottaa tollaset oireet, nimenomaa ALS. Ketään alsiin sairastunutta en varsinaisesti tunne mutta tiedän kaksi. Vieläpä omalla paikkakunnallani. Tsernysbolin onnettomuus kun oli niin kuulemma tähän kotikaupunkiini säteili aivan urakalla ja jotkut miettivätkin, johtuuko ALSsit siitä.

[/quote]

Oletko kotoisin etelä-pohjanmaalta het-paikkakunnalta?