Nyt se painajainen TE-toimiston kanssa alkaa!
Työsuhteeni päättyi eilen. Päädyin TE-toimiston verkkosivulle selvittämään miten ilmoittaudun työttömäksi:
- Askel 1: ilmoittaudu verkkopalvelussamme
Näin yritin tehdä, mutta verkkopalvelussa huoltokatko eikä mitään tietoa miten pitkä katko.
- Askel 2: soitamme sinulle 14 vuorokauden kuluessa. Jos et pysty vastaamaan puheluun, asiasi käsittely viivästyy
Eli kannan puhelinta mukanani kaikkialla, jos olenkin vaikka jumpassa, kun sieltä soitetaan, voi asiani viivästyä. Ja jos olen puhelun tullessa julkisella paikalla, joudun selvittämään henkilökohtaisia asioitani siellä. Entä jos olen vaikka vessassa, suihkussa.... Juoksenko sitten seuraavat kaksi viikkoa hysteerisesti puhelimen luo aina, kun se inahtaa.
Onkohan tämä nyt ihan loppuun asti suunniteltu systeemi? Tuntuu suorastaan työttömän (joka muutenkin on tilanteestaan erittäin stressaantunut) kiusaamiselta.
Miten te muut olette selvinneet työvoimatoimiston kanssa?
Kommentit (44)
Minulle piti soittaa 30.4. mutta vaikka päivystin kännykän kanssa 8-16 sinä päivänä, ei soittoa kuulunut. Noin viikon päästä tästä soittivat ja vähän kovistelivat, että en ollut vastannut soittoonsa. Kerroin hämmästyneenä, ettei soittoa ollut koskaan tullut ja virkailija hiljeni. "Ai...no...no mut täällä näkyykin et ovat soittaneet 29.4. etkä ole vastannut??" Huoh...kerroin, että olin juuri menossa työkkäriin (vartti ennen tapaamista soittivat), ja että osaisin sanoa suunnitelmista enemmän vasta sen jälkeen. "Ai onko sulla nyt aika tänne meille vai? Ei täällä näy mitään." Ei niin, koska te idiootit pidätte kahta rinnakkaista järjestelmää (erikseen rivivirkailijat ja ammatinvalinnanohjaajat ym. erityisemmät) eikä teillä ole edes käyttöoikeuksia toistenne tietoihin..."Niin siis sä menetkin sille ja sille? Aaaaa joojoo...no, mitä ootte suunnitelleet?" Aaaarrgghhh!!! :D
Lopulta uskoi, ja laittoi uuden soittoajan lokakuun loppuun, työnhaku on voimassa.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 14:08"]
Voi voi. On se nykyään vaikeaa kun on netit ja kännykät. Ennen oli vain se lankapuhelin ilman puhelinvastajaa. Mitenköhän silloin selvittiin?
Ap otapa nyt iisisti. Netissä voi ilmoittautua pitkän ajan kuluessa. Ennen piti mennä just sinä ekana työttömyyspäivän paikan päälle jonottamaan - useinhan se 1.1. tai 1.6. oli sellainen päivä että tuhannella muulla oli sama asia työkkäriin.
Se soitto tulee sulle todellakin virka-aikaan. Jos sulla on puhelinvastaaja tai kännykkä, johon jää tieto vastaamattomasta puhelusta, soitat vaan takaisin heti kun sen huomaat. Ei sita tarvitse vahtia. Aivan normaalisti kuten minkä muun kanssa vaan.
Lisäksi voit tarvittaessa itse ottaa yhteyttä te-toimistoon puhelimella tai s-postilla.
Nyt uusavuttomuus kuriin.
Tärkein TE-toimiston kanssa toimiessa on käydä siellä omalla nettisivulla katsomassa missä vaiheessa jotkut asiat on ja toimittaa pyydettävät asiakirjat nopeasti - vähän siellä on porukkaa ja byrokratian rattaat pyörii hitaasti, joten seuraa miten sun asiat edistyy.
[/quote]
En ole ap, mutta tämä vastaaja ei selvästikään ole ihan perillä nykytilanteesta.
Ekana työttömyyspäivänä todellakin PITÄÄ olla yhteydessä työkkäriin.
Soittaminen työkkäriin onnistuu nykyään vain harvalta, koska uuden käytännön ansiosta eivät ota edes jonoon, jos tietty määrä ihmisiä on jonossa jo. Eli puhelu katkeaa joka ikinen kerta siihen tiedotteeseen, että palvelussa on ruuhkaa. Viimeksi kun soitin ja sain tuon viestin, kello oli yksi päivällä. Sitä edellisellä kerralla vähän yli yhdeksän aamulla.
Laita vaan sähköpostia työkkärille- jos tiedät, kuka virkailijasi on. Jos et, viestisi ei välttämättä koskaan mene perille, vaikka se olisikin kirjattu järjestelmään.
Korjataanpa taas kerran teidän vääriä tietojanne.
Ihan ensin kannattaisi lukea ohjeet. Netissä kerrotaan sekä te-palvelut.fi -sivuilla että te-toimistojen omilla sivuilla, miten työttömäksi joutuneen tulee toimia. Myönnetään, että on varmasti ihan kamala elää niin, että joutuu pelkäämään soittoa työkkäristä, ei voi mennä kauppaan eikä edes vessaan, koska silloinhan se virkailija tietenkin pirauttaa ja kyselee jotain äärettömän henkilökohtaista kuten sen, että joko olet saanut työtodistuksen.
Lisäksi soitto työkkäristä aiheuttaa aika isossa osassa laksatiivisia vaikutuksia, koska moni vastaa työkkärin soittoon, kolauttaa oven kiinni ja hetken kuluttua työkkärin virkailija saa ensin kuunnella vienoa ähistystä, sitten brutaalin plumpsahduksen ja äänen, joka syntyy siitä, kun vessa vedetään. Älä siis häpeä sitä, että olet vessassa tarpeillasi: työkkärissä tiedetään, että jos et jo siellä ole, niin menet kuitenkin ihan kohta, koska protesti se on paskaisempikin protesti.
Jos et vastaa TE-toimiston soittoon, saat tekstarin, jossa kerrotaan, että sinua on yritetty tavoitella ja joko kerrotaan, että huomenna soitetaan uudestaan tai sitten kerrotaan, että sinulle on varattu aika, tervetuloa. Mitään kamalampaa ei voi tapahtua paitsi että todellakin asioiden hoitaminen viivästyy, jos sinuun ei saada yhteyttä.
Aikanaan työttömät valittivat, kun joutuvat jonottamaan ja nyt työttömät valittavat, kun viranomainen saattaa soittaa. Onhan se väärin, että enää ei pääse koko päiväksi odottamaan, onhan?
PS. Verkkopalvelusta ei vastaa te-toimisto vaan kilpailutettu palveluntarjoaja. Ei siis kannata syyllistää yksittäistä te-toimistoa siitä, että palvelu ei pelaa. Kyse on VM:n (sen Urpilaisen Jutan putiikin) säästäväisesti hankkimasta palvelusta, jossa halpa hinta ohitti kaikki muut kriteerit.
Muutaman vuoden kuluttua työttömyysetuudet siirtyvät TE-toimistosta Kelalle ja kassoille. Sen jälkeen työtön tulee vielä kaipaamaan TE-toimistoa, koska esim. kassa ei maksa euroakaan ennen kuin tarvittavat asiakirjat on toimitettu eikä siellä ole aikaa muistutella, että tämä tai tuo puuttuu vielä tai että toimittamasi asiakirja on väärä. Asiakas saa itse päätellä jonkin olevan pielessä, kun rahaa ei tule.
Taitaa nyt olla hieman lapinlisää tuon puheluhomman suhteen. Se nyt vaan on niin että puhelinta ei ole PAKKO päivystää 8-17 ja siihen EI OLE pakko vastata kärppänä. Se mikä jää viivan alle on tämä, että mitään karenssia ei yhteen puheluun vastaamatta jättäminen aiheuta.
No arvatkaa mitä rakkaat av-läiset. (Nii-i, mä roikun tääl nykyään niin paljon että ihan tunnutte läheisiltä).
Juu siis asiaan. Eli mulle työkkäri ilmoitti viimeksi (heidän viimeisin yhteydenotto) et joo ei tarvii enää ilmottaa, jos ei työhönosoituksen töihin ole päässyt. Et ihan vaan riittää se (turha) hakeminen. Eli pitää siis hakea, mut heit ei kiinnosta h-v-v:n vertaa saada lukea niitä kaikkia hylkäyskirjeitä ("Kiitos mielenkiinnosta, mutta valintamme ei nyt tällä kertaa tod osunut sinuun. Hyvää kesää.") Kiitos todellakin.
Joku työkkärin suojatyöpaikkalainen valistamassa meitä kurjia taas tässäkin ketjussa. :o Vai että ihan "saamme tekstarin"...kuule kun ei tullut puhelua eikä tekstaria, vaikka muuta väitettiin!
Ja yleensä soittavat kyllä ihan muissa kuin työtodistusasioissa, nimenomaan tärkeitä juttuja joissa katsotaan tilannetta sillä hetkellä ja kysellään kuulumisia.
Mitä tulee nettipalveluun, asiakkaalle ei kuulu paskaakaan, KUKA sen toimittaa/huoltaa. Eikä sillä ole edes väliä; Työkkärin pitää itse huolehtia oman systeeminsä toimivuudesta.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 16:04"]
Joku työkkärin suojatyöpaikkalainen valistamassa meitä kurjia taas tässäkin ketjussa. :o Vai että ihan "saamme tekstarin"...kuule kun ei tullut puhelua eikä tekstaria, vaikka muuta väitettiin!
Ja yleensä soittavat kyllä ihan muissa kuin työtodistusasioissa, nimenomaan tärkeitä juttuja joissa katsotaan tilannetta sillä hetkellä ja kysellään kuulumisia.
Mitä tulee nettipalveluun, asiakkaalle ei kuulu paskaakaan, KUKA sen toimittaa/huoltaa. Eikä sillä ole edes väliä; Työkkärin pitää itse huolehtia oman systeeminsä toimivuudesta.
[/quote]
Miten työkkäri voi huolehtia nettipalvelusta, jonka omistaa joku toinen? Vai vastaatko sinä siitä, että naapurisi langaton verkko on kunnossa, jotta voit kirjautua siihen anonyymisti?
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 15:23"]
No arvatkaa mitä rakkaat av-läiset. (Nii-i, mä roikun tääl nykyään niin paljon että ihan tunnutte läheisiltä).
Juu siis asiaan. Eli mulle työkkäri ilmoitti viimeksi (heidän viimeisin yhteydenotto) et joo ei tarvii enää ilmottaa, jos ei työhönosoituksen töihin ole päässyt. Et ihan vaan riittää se (turha) hakeminen. Eli pitää siis hakea, mut heit ei kiinnosta h-v-v:n vertaa saada lukea niitä kaikkia hylkäyskirjeitä ("Kiitos mielenkiinnosta, mutta valintamme ei nyt tällä kertaa tod osunut sinuun. Hyvää kesää.") Kiitos todellakin.
[/quote]
Ajattelepa hetki loogisesti: jos saat työpaikan, ilmoitat, että et enää halua jatkaa työnhakua. Asiat siis muuttuvat kohdallasi. Jos taas et saa työpaikkaa, työnhaku jatkuu, mikään ei muutu => miksi ihmeessä sinun pitää kertoa, että mikään ei muutu? Ihan turhaan ajanhukkaa, josta ei ole hyötyä kenellekään. Sen sijaan sinun on ilmoitettava, otitko yhteyttä vai et.
Käsittääkseni työkkäri ei ole koskaan tarvinnut mitään hylkäyskirjeitä todisteeksi siitä, että työnhakijaa ei ole kelpuutettu töihin tai kuten järjestelmä toteaa "työnantaja ei hyväksynyt hakijaa".
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 16:04"]
[/quote]
Se nettipalvelu on ministeriön, ei työkkärin. Osoita valituksesi ministeriöön Kari Rantaselle.
Ei pidä paikkansa, me molemmat saimme työtarjouksen eri päiväkotiin (sama kaupunki). kaverini kävi 3 viikkoa minun jälkeen haastattelussa ja kirjoitti työsopimuksen viime viikolla. Minä olen odottanut nyt 5 viikkoa.
JOS NÄIN, sinuna selvittelisin enemmän asiaa. Mutta en kyllä osaa sanoa kuka on tehnyt virheen
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 16:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:08"]
1. Ilmottauduin TE toimistoon, minulle ei koskaan soittanut tai muuten ilmoittanut kukaan, kuka olisi yhteyshenkilöni
2. Jossain vaiheessa tuli kirje, että et ole hakenut työtä, katkaisemme jotain. Vieläkään ei mitään nimeä. Menin toimistoon ja joku muu selvitti tämän virheen ja sanoi, että yhteyshenkilösi on lomalla, mutta kun tulee ilmoittaa yhteystiedot
3. Tuli työtarjous ja piti ilmoittaa että on ollut haastattelussa ja saanut paikan. Puhelimella ei pääse ja ei ole yhteyshenkilön nimeä.
4. menen paikalle ja infosta sanotaan "EI TARVITSE ILMOITTAA HAASTATTELUSTA" vaikka kotiin tulleessa lapussa toisin luki. ns. "omilta sivuilta" ei pysty lähettämään viestiä (miksi ne sivut sitten on olemassa) . Infosta sain myös yhteyshlön nimen ja info käski lähettämään s-postia vaikka sivuilla lukee "ENNE ASIOI SÄHKÖPOSTILLA TIETOTURVASYISTÄ"
5. Sain palkkatuetun työn ja asiasta ei kuukauuteen ole kuulunut mitään. Lähetän spostia yhteyshenkilölle joka sanoo yrittäneensä soittaa, mutta hänellä on väärä puhelinnumero (vaikka joskus joku soittanut oikeaan numeroon). Plakkatuettu työ kuulemma viivästyy kun kaupungilla on lomautuksia. Samaan aikaan kaverini pääsee samanlaiseen palkkatuettuun työhön samalle kaupungille vaikka TE toimisto sanoo että kukaan ei pääse
Ei jumalauta. Kohta kirjoitan työ ja elinkeinoministerille
[/quote]
Aina joskus asiakas kuvittelee, että meillä ei tarvitse noudattaa lakia.
1. Ilmoittauduit TE-toimiston asiakkaaksi ja sait selkeät ohjeet, joissa kerrottiin, miten tästä jatkaa. Odotit soittoa alkuhaastatteluun, mutta et sitä koskaan saanut.
2. Sait automaattisesti lähetetyn kirjeen (sähköinen järjestelmä laittelee niitä, jos asiakkaan tilanne etenee tietyllä tavalla eli et esiim. vastaa soittoihin - hurjan moni väittää, että ei ole soiteltu ja kuitenkin elisalta tilattu soittolista osoittaa asian päinvastaiseksi), jonka mukaan työttömyysetuutesi katkaistaan. Yhteyshenkilölläsi ei ole asian kanssa mitään tekemistä (kaiken lisäksi hänelle on nimetty noin 799 muuta työtöntä, ei hän ehdi yhden perään katsomaan). Tuollaisen kirjeen saa vain se, joka ei ole toiminut saamiensa ohjeiden mukaan, TE-toimistosta soittamatta jäänyt soitto ei katkaise työttömyysetuutta.
3. TYötarjouksessa ei lue, että pitää ilmoittaa haastattelusta, siinä sanotaan, että tulee ilmoittaa yhteydenotosta työnantajaan (älä väitä muuta, minulla on paperi tässä edessäni).
4. Jos kaupungilla tai muulla työnantajalla on lomautuksia, ei sinne saa työsopimuslain takia laittaa väkeä palkkatuella. Kysymys ei ole siitä, haluaako työkkäri sinua sinne vai ei vaan siitä, että vaikka ne tekisii palkkatukipäätöksen, et saisi euroakaan, koska maksaja ei saa maksaa tuossa tilanteessa. Kaverisi on voinut saada päätöksensä ennen kuin YT:t alkoivat tai peräti sellaiselle toimialalle, joka ei ole YT:n piirissä, joten älä syytä TE-toimistoa siitä, että joutuvat noudattamaan lakia.
Ministeriöön tulee päivittäin näitä valituksia, joissa TE-toimisto on toiminut käsittämättömän väärin ja ongelmana on se, että ne perkeleet noudattavat eduskunnan säätämiä lakeja eikä keksi omasta päästään sääntöjä.
[/quote]
OLET VÄÄRÄSSÄ ja pahasti
1.lmoittauduit TE-toimiston asiakkaaksi ja sait selkeät ohjeet, joissa kerrottiin, miten tästä jatkaa... En saanut, täytin hakemuksen ja minulle sanottiin,e ttä oma hlö ottaa yhteyttä. Ei ottanut. Ei ollut mitään infoa. En saanut satsikorttia jne jnejne
2.Sait automaattisesti lähetetyn kirjeen (sähköinen järjestelmä laittelee niitä, jos asiakkaan tilanne etenee tietyllä tavalla eli et esiim. vastaa soittoihin - hurjan moni väittää, että ei ole soiteltu ja kuitenkin elisalta tilattu soittolista osoittaa asian päinvastaiseksi), jonka mukaan työttömyysetuutesi katkaistaan. EI PIDÄ PAIKKANSA. Vastaan aina, mutta niillä oli väärä numero, joka selvisi monta kuukautta jälkikäteen. silti olivat soittaneet joskus myös oikeaan numeroon. Olen hakenut töitä joka viikkoa. Ja mitään katkaistavaa EI OLE, koska olen kevään Yo ja sen edes saa mitään korvausta vielä
3. TYötarjouksessa ei lue, että pitää ilmoittaa haastattelusta, siinä sanotaan, että tulee ilmoittaa yhteydenotosta työnantajaan (älä väitä muuta, minulla on paperi tässä edessäni). Minun paperissa lukee, että ota yhteys TE toimistoon kun olet käynyt haastattelussa. Samoin "omilla sivuilla" lukee, kerro TE toimistolle haastattelun tuloksesta. Jonka sain seuraavana päivänä haastattelusta ja vielä silloin en tiennyt yhteyshlön nimeä tai puhelinnumeroa.
4. Jos kaupungilla tai muulla työnantajalla on lomautuksia, ei sinne saa työsopimuslain takia laittaa väkeä palkkatuella. Kysymys ei ole siitä, haluaako työkkäri sinua sinne vai ei vaan siitä, että vaikka ne tekisii palkkatukipäätöksen, et saisi euroakaan, koska maksaja ei saa maksaa tuossa tilanteessa. Kaverisi on voinut saada päätöksensä ennen kuin YT:t alkoivat tai peräti sellaiselle toimialalle, joka ei ole YT:n piirissä, joten älä syytä TE-toimistoa siitä, että joutuvat noudattamaan lakia.
Ei pidä paikkansa, me molemmat saimme työtarjouksen eri päiväkotiin (sama kaupunki). kaverini kävi 3 viikkoa minun jälkeen haastattelussa ja kirjoitti työsopimuksen viime viikolla. Minä olen odottanut nyt 5 viikkoa.
Voi voi. On se nykyään vaikeaa kun on netit ja kännykät. Ennen oli vain se lankapuhelin ilman puhelinvastajaa. Mitenköhän silloin selvittiin?
Ap otapa nyt iisisti. Netissä voi ilmoittautua pitkän ajan kuluessa. Ennen piti mennä just sinä ekana työttömyyspäivän paikan päälle jonottamaan - useinhan se 1.1. tai 1.6. oli sellainen päivä että tuhannella muulla oli sama asia työkkäriin.
Se soitto tulee sulle todellakin virka-aikaan. Jos sulla on puhelinvastaaja tai kännykkä, johon jää tieto vastaamattomasta puhelusta, soitat vaan takaisin heti kun sen huomaat. Ei sita tarvitse vahtia. Aivan normaalisti kuten minkä muun kanssa vaan.
Lisäksi voit tarvittaessa itse ottaa yhteyttä te-toimistoon puhelimella tai s-postilla.
Nyt uusavuttomuus kuriin.
Tärkein TE-toimiston kanssa toimiessa on käydä siellä omalla nettisivulla katsomassa missä vaiheessa jotkut asiat on ja toimittaa pyydettävät asiakirjat nopeasti - vähän siellä on porukkaa ja byrokratian rattaat pyörii hitaasti, joten seuraa miten sun asiat edistyy.
Mulle ei kyllä edes soitettu, tuli vaan ilmoitus postitse, että työnhakusi on voimassa nyt eikä tarvitse ottaa yhteyttä kuin vasta muutaman kuukauden päästä. Siis sen jälkeen kuin olin ilmoittautunut työnhakijaksi netissä.
Mulla kesti toi soitto 4vkoa. Ilmoittauduin 1.4 ja 28.4 soitettiin. Tässä välissä olin soittanut neljä kertaa ja kysellyt tilannetta, mutta piti vaan odottaa. Sain takautuvasti ekan kuukauden tuen 2vkoa myöhemmin, eli ekat kaksi viikkoa elin "pyhällä hengellä".
Lukeekohan ministeriön virkailijat edes näitä? Kiinnostaako niitä edes, miten jossain maalaistoimistoissa toimitaan? Paljon on sellaisia Toimiston Johtajia, jotka kuvittelevat olevansa Jumalasta seuraavia.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.09.2014 klo 15:08"]
1. Ilmottauduin TE toimistoon, minulle ei koskaan soittanut tai muuten ilmoittanut kukaan, kuka olisi yhteyshenkilöni
2. Jossain vaiheessa tuli kirje, että et ole hakenut työtä, katkaisemme jotain. Vieläkään ei mitään nimeä. Menin toimistoon ja joku muu selvitti tämän virheen ja sanoi, että yhteyshenkilösi on lomalla, mutta kun tulee ilmoittaa yhteystiedot
3. Tuli työtarjous ja piti ilmoittaa että on ollut haastattelussa ja saanut paikan. Puhelimella ei pääse ja ei ole yhteyshenkilön nimeä.
4. menen paikalle ja infosta sanotaan "EI TARVITSE ILMOITTAA HAASTATTELUSTA" vaikka kotiin tulleessa lapussa toisin luki. ns. "omilta sivuilta" ei pysty lähettämään viestiä (miksi ne sivut sitten on olemassa) . Infosta sain myös yhteyshlön nimen ja info käski lähettämään s-postia vaikka sivuilla lukee "ENNE ASIOI SÄHKÖPOSTILLA TIETOTURVASYISTÄ"
5. Sain palkkatuetun työn ja asiasta ei kuukauuteen ole kuulunut mitään. Lähetän spostia yhteyshenkilölle joka sanoo yrittäneensä soittaa, mutta hänellä on väärä puhelinnumero (vaikka joskus joku soittanut oikeaan numeroon). Plakkatuettu työ kuulemma viivästyy kun kaupungilla on lomautuksia. Samaan aikaan kaverini pääsee samanlaiseen palkkatuettuun työhön samalle kaupungille vaikka TE toimisto sanoo että kukaan ei pääse
Ei jumalauta. Kohta kirjoitan työ ja elinkeinoministerille
Aina joskus asiakas kuvittelee, että meillä ei tarvitse noudattaa lakia.
1. Ilmoittauduit TE-toimiston asiakkaaksi ja sait selkeät ohjeet, joissa kerrottiin, miten tästä jatkaa. Odotit soittoa alkuhaastatteluun, mutta et sitä koskaan saanut.
2. Sait automaattisesti lähetetyn kirjeen (sähköinen järjestelmä laittelee niitä, jos asiakkaan tilanne etenee tietyllä tavalla eli et esiim. vastaa soittoihin - hurjan moni väittää, että ei ole soiteltu ja kuitenkin elisalta tilattu soittolista osoittaa asian päinvastaiseksi), jonka mukaan työttömyysetuutesi katkaistaan. Yhteyshenkilölläsi ei ole asian kanssa mitään tekemistä (kaiken lisäksi hänelle on nimetty noin 799 muuta työtöntä, ei hän ehdi yhden perään katsomaan). Tuollaisen kirjeen saa vain se, joka ei ole toiminut saamiensa ohjeiden mukaan, TE-toimistosta soittamatta jäänyt soitto ei katkaise työttömyysetuutta.
3. TYötarjouksessa ei lue, että pitää ilmoittaa haastattelusta, siinä sanotaan, että tulee ilmoittaa yhteydenotosta työnantajaan (älä väitä muuta, minulla on paperi tässä edessäni).
Ministeriöön tulee päivittäin näitä valituksia, joissa TE-toimisto on toiminut käsittämättömän väärin ja ongelmana on se, että ne perkeleet noudattavat eduskunnan säätämiä lakeja eikä keksi omasta päästään sääntöjä.
Minun paperissa lukee:
3) Ilmoita meille viimeistään .........menessä yhteydenotostasi työnantajaan ja tarjotun työn saamisesta.
Eli jos oikein tarkasti tulkitsee niin ei tarvitse ilmoittaa muuta kuin tuo yhteydenotto. Sitä ei tarvitse ilmoittaa että ei ole saanut työtä ja jos on työssä niin siitä pitää ilmoittaa muutenkin.
En ole koskaan pystynyt ilmoittautumaan verkossa työttömäksi. Syynä se että työhistoriassani on aukko muutaman vuosikymmenen takaa. Kaipaavat jotain työn päättymisen syytä ja mistäs minä semmoisen paperin enää löydän. Ohjelma herjaa sitten tuosta puutteesta aina ja joudun soittamaan ja virkailija laittaa minut työttömäksi. Viimeksi virkailja laittoi sen puuttuvan kohdan pois ja sanoi että nyt pääset ilmoitautumaan työttömäksi. Vastustin ajatusta ja jouduin suorastaan rukoilemaan ja anelemaan että merkkaisi samalla minut työttömäksi ilman että minun piti taas yrittää verkossa. Heltyi viimein.
Virkailijoilla on ilmeisesti ohje laittaa kaikki asiakkat verkkoon omatoimisiksi. Vahinko vaan että verkkosivut ei toimi.
[quote author="Vierailija" time="17.05.2014 klo 10:32"]
Tässä välissä voit jo itse aktivoitua ja hakea töitä siitä te-keskus tykkää.
[/quote]
ap
Olen hakenut aktiivisesti töitä koko kevään. Olen jo valmiiksi ihan puhki puhelimen kyttäämisestä: tuleeko kutsu haastatteluun, tuleeko soitto, että minut on valittu... jne