Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta on leikattu iso kysta munasarjasta?!

Vierailija
16.05.2014 |

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kuinka suuri kysta oli?

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..

Kommentit (220)

Vierailija
181/220 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo, että leikkaus ei vähennä munasarjojen hedelmällisyyttä on puppua. KAIKKI leikkaukset munasarjoihin vähentävät munasarjojen hedelmällisyyttä. Näin on sanonut mulle useampi gynekologi sekä kirurgi. Sen vuoksi esimerkiksi endometrioosileikkauksia ei enää tehdä kuten ennen, että uutta toisen perään. Koska jokainen kajoaminen munasarjoihin muuttaa niiden toimintaa huonompaan suuntaan. Joskus toki endometrioosi itsessään voi aiheuttaa lapsettomuutta ja silloin säästävä leikkaus voi auttaa raskaaksi tuloa tai lapsettomuushoitojen onnistumista. Kuitenkin invasiivinen hoito on aina riski hedelmällisyydelle. Jos tätä ei ole lääkäri kertonut, niin se on väärin. Munasarjojen toiminnan mittauskoekin kertoo hyvin miten leikkaus vaikuttaa. Esim itselläni AMH ennen leikkausta 6.5 ja leikkauksen jälkeen 2.3. Joten on aivan kukkua sanoa, ettei leikkaus vaikuta. Kyllä vaikuttaa eikä sitä pidä tehdä kevyin perustein. Itselläni kivut olivat suurin syy. En olisi jaksanut enää niiden kanssa kovin pitkään kun työssä käyntikin oli välillä vaikeaa.

Kiva. Olen 36v. lapseton nainen, jolta on leikattu kystat. Eipä sanallakaan sanottu tästä tai hedelmällisyydestä ylipäätään.

Voit silti saada vielä lapsia, muttta jos mahdollista, niin pistä töpinäksi, nimittäin ikäsi vaikuttaa myös hedelmällisyyteen.

Vierailija
182/220 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

Kaveri tuli raskaaksi heti seuraavaan kiertoon, kun jätti ehkäisyn leikkauksen jälkeen. Juuri siksi, että pelästyivät, menikö nyt lapsihaaveet. Raskaus oli normaali ja terve vauva tuli.

Iso kysta oli siis vain toisessa munasarjassa, joka poistettiin kokonaan. Toinen munasarja oli ok.

Iälläkin on varmaan merkitystä. Alle kolmekymppisenä raskautuu hyvin yhdestäkin munasarjasta.

Se huononee jonkin verran, mutta ei puolelle. Joss ikä vielä hyvä niinkuin sinulla, munasarja voi tuottaa joka kuukausi solun, aina ei, muttei kaksikaan joka kuukausi sitä tuota.

Minulla poistettiin toinen ja raskaus alkoi parin kuukauden yrittämisen jälkeen, ikä oli 31V.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/220 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa juuri leikattiin kaksi isoa kystaa munasarjassa sekä julmettu kasvain kohdusta. Avoleikkauksella, koska oletus oli pahanlaatuinen, mitä eivät onneksi olleet. Toipunut olen hyvin.

Olo on mahtava. Haittasivat arjessa kaikkea, istumista, liikkumista, pyöräilyä, nukkumista. Pissalla piti köydä tiheään ja kuukautisvuodot lähes jatkuvia. Vatsa oli kuin raskaana ollessa.

Vierailija
184/220 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisia kipuja teillä on ollut kystistä? Kokoaikaista vai oviksen/menkkojen aikaan?

Vierailija
185/220 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 10 litran kysta kirjoitti:

Multa leikattiin 11 litraa nestettä sisältävä kysta ja samalla poistettiin vasen munasarja ja johdin. Painoa lähti yhteensä 13kg leikkauksessa. Avoleikkaus tehtiin suuren koon takia. Kysta oli alkanut painaa jo sisäelimiä, sekä keuhkoja ja vaikeuttanut niiden toimintaa. Kipuja leikkauksen jälkeen ei juurikaan ollut ja Buranalla ja Panadolilla pärjäsi hienosti. Ikää siis leikkauksen aikaan 19v.

Minun on vaikea edes käsittää tuota: ison ämpärillisen verran nestettä ämpärin kokoisessa rakkulassa! Miten ei todettu aiemmin ja etkö huomannut painonnousua, joka ei johtunut lihomisesta? Pakkohan tuommoisen on aiheuttaa selkeitä oireita.

Tuo 11 litran kysta on soopaa. Tyhmää trollausta.

Vatsaontelossa munasarjakysta voi kasvaa hyvinkin isoksi, ennen kuin se alkaa aiheuttaa oireita. On tapauksia, joissa naiselta on poistettu yli 20 kg kokoinen munasarjakasvain.

Vierailija
186/220 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä on nämä kystat oireillut🤔?

Vierailija
187/220 |
28.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa poistettiin parikymppisenä 7 cm kokoinen kysta toisesta munasarjasta. Se ei oireillut mitenkään. Menin gynekologille ihan perustarkastukseen ensimmäistä kertaa ja siellä se löytyi.

Vierailija
188/220 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla munasarjakysta todennäköisesti edessä. Siellä majailee ainakin 6cm mokiseimämäinen n

estekysta. Minua jännittää tehdäänkö leikkaus nukutuksessa vai epiduraalipuudutteella tai jotenkin muuten.

Vierailija
189/220 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko uusia päivityksiä munasarjakystan leikkauksessa käyneiltä?

Jäikö kipuja vaikka kysta poistettiin?

Vierailija
190/220 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on leikattu iso endometrioosikysta laparoskopiassa, tosin alle 10-senttinen. Munasarja säilyi ehjänä ja toivuin tosi nopeasti. Myös muualta putsattiin endometrioosia, esim. suoli oli liiskaantunut kiinni kohtuun kuin liimalla. Muistan, että olin lähes normaalivointinen jo seuraavana päivänä, mutta sitä seuraavana päivänä tosi väsynyt. Ei pahoja kipuja lainkaan. Olen saanut kolme lasta sen jälkeen. Nyt on taas uusi kananmunankokoinen kysta toisessa munasarjassa. Sitä seuraillaan.

Vierailija
191/220 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko uusia päivityksiä munasarjakystan leikkauksessa käyneiltä?

Jäikö kipuja vaikka kysta poistettiin?

Minulla oli pari vuotta sitten 5x10cm kysta munasarjassa.Hieman oli antanut oireita jo useamman kk ajan kipuiluna alavatsalla, kunnes eräänä iltana kovat kivut ja päivystykseen. Oli kiertynyt ja menossa kuolioon. Leikkaus heti yöllä. Muutaman kk päästä kontrollissa pieni kysta samassa munasarjassa ja on siellä edelleen. Kuukautiset eivät ole edelleenkään palautuneet normaaliksi ( tulevat n 6krt/v), lääkärin mukaan kysta/ leikkaus aiheuttanut minulle vaihdevuodet. Olen 40v

Vierailija
192/220 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta poistettiin 27 vuotiaana. Kysta ei oireillut mitenkään vaan yhtenä iltana tulin tosi kipeäksi ja mieheni vei minut päivystykseen. Minut leikattiin seuraavana aamuna tähystyksessä, dermoidikystia oli yhteensä viisi, yksi nyrkin kokoinen ja neljä pienempää. Toinen munasarja jouduttiin poistamaan, koska kysta kasvoi sen ympärillä.

Lääkärin mukaan tulisin pärjäämään hyvin yhdelläkin munasarjalla ja sainkin kaksi lasta luomusti parin vuoden välein. Ilmeisesti yksinäinen munasarja toimi hyvin ja aktiivisesti. Leikkauksesta muistona on pienen pienet haavan vatsan ihossa.

Vierailija
193/220 |
19.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

Minulla on yksi munasarja ja näillä lyhyillä aikajaksoilla jolloin en käyttänyt ehkäisyä, tulin kaksi kertaa raskaaksi.

Vierailija
194/220 |
24.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysta leikattu, mutta ihmeellisiä kipuja on jäänyt. Tuntuu samoilta kuin ennen leikkausta. Lääkäri varoitteli, että kivut saattaa jäädä. Tosi outoa.

Vierailija
195/220 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
196/220 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso kysta syöpä kun munasarjoissa. Hyvinkin kuolema voi pian vapahtaa. Ikuinen lepo suodaan.

Vierailija
197/220 |
20.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Minulta poistettiin toinen munasarja, koska iso kysta oli vallannut sen. Tulin raskaaksi yhdellä munasarjalla 36 vuotiaana. Minusta tuntuu että terve munasarja toimi paremmin kun tämä toinen poistettiin tämän kystan vuoksi. 

Vierailija
198/220 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin leikattiin marraskuussa -21 todella iso kysta, 28cmx30 ja korkeus 20cm. Oli päässyt hissukseen kasvamaan kolmen vuoden ajan, kun luulin vain lihonneeni eikä ollut kipuja. Valtava maha, jota löysillä vaatteilla piilottelin, kävi myös henkisesti raskaaksi. Olin omahoitajaan yhteyssä kahden vuoden ajan, parit verikokeet ja kolme kovaa laihdutuskuuria, ei tehoa ja kokeetkin olivat aina priimaa. Lokakuun lopussa sitten kivut iskivät ja lanssilla päivystykseen, jossa gyne totesi, että on niin iso kasvain, ettei mahdu ruudulle. Naistenklinikalla sitten "synnytin" 9kg norsunpoikasen, kuten sitä nimittelin. Oli hyvänlaatuinen. Ke aamulla leikattiin ja la iltana olin valmis kotiin. Ja Ps. Lääkäriin ei omahoitajani koskaan passittanut eikä ole myöhemminkään vastannut viestiini, kun hänelle kirjoitin sairaudestani.

Vierailija
199/220 |
31.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kertoa miten leikkaus meni itse menossa ison kysta leikkauksen 26cm15cm?

Vierailija
200/220 |
07.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipi olla, että vastaus tulee myöhässä, mutta kirjoitan kuitenkin. Leikkauksessa avattiin vatsaa pystysuunnassa n.30cm, kaksi kirurgia sitten nostin kystan pois. Kaikki meni tosi hyvin, ensimmäinen yö oli tuskaisa, mutta kun aamulla poistettiin virtsletku ja vatsaontelosta nestettä poistava letku, niin olo helpotti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi yhdeksän