Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te joilta on leikattu iso kysta munasarjasta?!

Vierailija
16.05.2014 |

Onnistuiko leikkaus tähystyksellä?

Kuinka suuri kysta oli?

Kauanko meni leikkauksesta toipumiseen, olitko "kipeänä" kauan? Kivut asteikolla 1-10?

Onnistukoi leikkaus vai tuliko komplikaatioita - säilyikö munsarja(t) ehjänä?

Kiitos vastanneille. Itsellä 12cm kysta leikattavana..

Kommentit (220)

Vierailija
141/220 |
20.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisia oireita teille tuli kystasta?

Itse olen h-kierukan käyttäjä ja en tiedä johtuuko oireet raskaudesta vai kystasta.... Ja jos on kysta niin kuinka iso se sitten on jos oireilee näin kovasti. Ultra on tällä viikolla mutta kyselen kokemuksia

Mulla pistää ihan pirusti alavatsaan, kylkeen, säteilee yläselkään asti. Lisäksi levossakin särkee, jomottaa. Vasemmalla puolella endoa, siellä tuntuu terävä kipu liikkueessa.

Mua nippailee toispuoleisesti ja etova olo(kerran oksennettu) päänsärkyä. Aluksi alavatsa nippailit olivat ihan nivusessa asti ja alaselkä jomotusta myös. Pientä turvotusta havaittavissa mutta en tunne itse ainakaan mahan läpi mitään. Uskaltauduin tekemään rtestin ja näytti negatiivista.

Joo alaselkä välillä myös tosi kipeä. Huomenna menen leikkaukseen... saa nähdä onko kystat kasvaneet. Marraskuussa isoin oli 6cm.

Tsemppiä leikkaukseen. Mä kärsin kivuista vielä kun vasta pe lääkäri

Vierailija
142/220 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen h-kierukan käyttäjä ja en tiedä johtuuko oireet raskaudesta vai kystasta.... Ja jos on kysta niin kuinka iso se sitten on jos oireilee näin kovasti. Ultra on tällä viikolla mutta kyselen kokemuksia

Mulla pistää ihan pirusti alavatsaan, kylkeen, säteilee yläselkään asti. Lisäksi levossakin särkee, jomottaa. Vasemmalla puolella endoa, siellä tuntuu terävä kipu liikkueessa.

Mua nippailee toispuoleisesti ja etova olo(kerran oksennettu) päänsärkyä. Aluksi alavatsa nippailit olivat ihan nivusessa asti ja alaselkä jomotusta myös. Pientä turvotusta havaittavissa mutta en tunne itse ainakaan mahan läpi mitään. Uskaltauduin tekemään rtestin ja näytti negatiivista.

Joo alaselkä välillä myös tosi kipeä. Huomenna menen leikkaukseen... saa nähdä onko kystat kasvaneet. Marraskuussa isoin oli 6cm.

Leikkaus on nyt takanapäin, tässä kokemukseni josko ketään kiinnostaa lukea :).

Menin aamulla osastolle klo 7. Minua haastateltiin, verenpaineet yms otettiin. Sain vaatteet, tukisukat ja esilääkityksen. Anestesialääkäri kävi tervehtimässä. Vähän ennen kymmentä tultiin hakemaan, kiipesin sängylle ja minut rullattiin leikkaussaliin.

Siellä vielä toinen anestesialääkäri esitteli itsensä ja jutteli mukavia palmuista ja rannoista :). Otin kaikki vaatteet paitsi sukat pois ja minut peiteltiin. Käteen laitettiin tippa ja jo minuutin päästä sanoivat, että nyt alkaa väsyttää. Kroppaan levisi kuuma tunne, mutta en ehtinyt edes kissaa sanoa niin oli jo taju kankaalla.

Heräsin puoli kahdentoista aikaan teholla. Minut oli katetroitu ja kyljessä myös letku, mutta ne eivät sattuneet. Tippaan sain kipu- ja pahoinvointilääkettä sekä nesteitä. Myös antibioottia ja hepariinia pistettiin. Olin enemmän tai vähemmän unessa neljään asti, silmät eivät pysyneet auki. Kuuntelin kännykästä lempijuttujani niin oli parempi mieli. Lääkäri tuli kertomaan, että leikkaus oli vaikea eivätkä pystyneet poistamaan kaikkea endometrioosia, mutta suklaakystat tyhjennettiin. En tiennyt etukäteen, että olisi mitään epäilyä vakavasta tilanteesta, joten olin vähän järkyttynyt, mutta en kyennyt oikein reagoimaan mitenkään.

Illan mittaan aloin juoda nesteitä ja tekstailin kavereille. Nukuin edelleen useita tunteja. Fysioterapeutti kävi liikuttelemassa jalkoja ja minut pestiin. Nukuin koko yön ilman vaivoja enkä kuullut pihaustakaan muista potilaista.

Seuraavana aamuna sain vihdoin vähän ruokaa. Nousin itse hoitajan avustuksella vessaan ja suihkuun. Kipuja ei juuri ollut, tavallinen särkylääke riitti. Pääsin pois teholta ja osastolle, jossa todettiin illalla että olen tarpeeksi hyväkuntoinen lähteäkseni kotiin. Sain ohjeet olla aktiivinen ja kävellä paljon sekä millaista ruokaa tulee syödä. Tilanteeni kartoitetaan myöhemmin ja päätetään leikataanko lisää vai mitä tehdään. Nyt kotona hartiapistos vaivaa mutta muuten ei kipuja.

Ei siis mikään ihana mutta ei pahakaan kokemus. Kipuja paljon vähemmän kuin luulin ja toipuminen näyttäisi olevan nopeaa. Eniten nyt jännittää että en kai joudu johonkin isoon avoleikkaukseen vielä... vai mitä mahtaa tapahtua tulevaisuudessa...

Tsemppiä kaikille tämän kanssa kipuileville!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/220 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvisikö lääkärissä mitään?

Vierailija
144/220 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin että iso kyr*ä munasarjoista. :D

Vierailija
145/220 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis, mulla ei tehty yhtään mitään, odotettiin vaan että puhkee itsekseen. Viikon saikku ja se oli siinä.

Kananmunankokoinen oli.

Onkohan ollut joku muu kysta sitten?

Kystasta vaan puhuttiin koko ajan. Sekä ultrassa, että lekuri.

Ihmettelen nyt kovasti.

Kysta voi hävitä itsestään, mutta sen puhkeaminen on eri juttu. Varsinainen puhkeaminen aiheuttaa niin kovaa kipua ettei pysty kävelemään ja mikään lääke ei auta.

Mulla nyt seurataan meneekö seuraavien menkkojen aikana pois. Jos ei mene, se on varmaan leikattava koska on nyt aiheuttanut 24/7 melko häiritsevää kipua jo yli kuuden viikon ajan. Ei näin voi oikein eläkään.

Siis kyllä se puhkeaminen sattui. Sanoivat, että jos vuotaa verta, lekuriin...jos kirkasta nestettä, niin ei väliä.

Ja en todellakaan kävellyt.

Leikkauksesta ei todellakaan puhuttu sanaakaan.

Mitään jälkijuttuja ei tullut.

Viikon kipeä ja sit ohi.

Uutta ei ole tullut.

Vierailija
146/220 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvisikö lääkärissä mitään?

Toinen munasarja on kookkaampi mutta suurempia kystia ei ole. Näin luki omakannassa. Minulla tuo h-kierukan oli asettunut huonosti ja hankasi munatorvea.

Mutta en ollut myöskään raskaana.

Vierailija
147/220 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hurjinta tässä kaikessa on ollut se että mulla ei ole ollut menkkakipuja eikä muutenkaan. Oli aika hurjaa kuulla että minulla on suurikokoisia kystia sekä erittäin vaikea endometrioosi. Kohtu on kiinni munasarjoissa ja suolessa, suoliston välissä on kudosta, kystat kooltaan yli 7cm. Ja MITÄÄN oireita ei ole. Nämä löytyivät gynen tekemässä vuosittaisessa rutiiniultrassa vahingossa ja sitten varmistettiin laparoskopiassa.

Onko teillä kaikilla muilla kysta/endo-potilailla kauheita kipuja? Miten voin olla kivuton? Ja menkat normaalit?

Vierailija
148/220 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nähnyt tissit.

Vierailija
149/220 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän paljon huononee mahdollisuus saada lapsia jos toinen munasarja joudutaan poistamaan?

ap

ei vaikuttanut mitenkään, ei mitään vaikeuksia.Toinen puoli hoitelee hommat.

Ovulaatio tapahtunee keskimäärin vain joka toinen kerta vai ottaako jäljelle jäänyt munasarja menetetyn ovulaatiot suoritettavakseen?

Kyllä mulla ainakin ovulaatio oli joka kuukausi, eli toinen puoli otti homman hoitaakseen. Ainoa ero oli, että kierto oli joka toinen kuukausi 28 päivää, joka toinen kuukausi 32 päivää.

Vierailija
150/220 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikoinaan tehtiin munasarjoihin kartionmallinen leikkaus helpottamaan raskaaksi tulemista naisille, joilla oli kystiset munasarjat. Niitä ei enää tehdä. Mutta leikkaus munasarjaan ei siis vähennä hedelmällisyyttä, vaan pikemminkin päinvastoin.

Itseltäni kystä löytyi sattumalta. Leikattiin tähystyksessä. Ei pahemmin kipuja ennen eikä jälkeen. Raskauduin helposti leikkauksen jälkeen.

Vierailija
151/220 |
24.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla hurjinta tässä kaikessa on ollut se että mulla ei ole ollut menkkakipuja eikä muutenkaan. Oli aika hurjaa kuulla että minulla on suurikokoisia kystia sekä erittäin vaikea endometrioosi. Kohtu on kiinni munasarjoissa ja suolessa, suoliston välissä on kudosta, kystat kooltaan yli 7cm. Ja MITÄÄN oireita ei ole. Nämä löytyivät gynen tekemässä vuosittaisessa rutiiniultrassa vahingossa ja sitten varmistettiin laparoskopiassa.

Onko teillä kaikilla muilla kysta/endo-potilailla kauheita kipuja? Miten voin olla kivuton? Ja menkat normaalit?

Nosto tälle. Onko kellään muulla ollut kivutonta mutta vakavaa endometrioosia?

Vierailija
152/220 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
153/220 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös noita havaittu ihan rutiinitarkastuksessa nelikymppisenä. Näille ei ole tehty eikä tehdä mitään koska eivät vaivaa mitenkään. Jos olisin joskus halunnut lapsia, sitten olisi voitu havaita koska todennäköisesti lasta ei olisi kuulunut, ja sitä tutkittaessa olisi selvinnyt nämä. Mutta kun olen vapaaehtoisesti lapseton niin eipä ole mitään haitanneet nämä.

Vierailija
154/220 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään, joka olisi tullut raskaaksi vaikka munasarjassa on (ehkä) endometrioosikysta? Minulta on kerran sellainen leikattu molemmista munasarjoista ja nyt löytyi taas uusi kysta, tosin ei ole tietoa onko se tavallinen nestekysta vai endometriooma.

Nyt olisi ajankohtaista raskaaksi tulo, mutta pelottaa että onko se tuon kysta takia mahdotonta. Leikkaukseen en haluaisi uudestaan ellei ole ihan pakko.

Vierailija
155/220 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan onnistunut tähystysleikkaus, kun kysta oli 25-senttinen ja vieläpä kuoliossa. Munasarjat, munanjohtimet, kohtu ja umppari lähtivät. Saikkua tuli viisi viikkoa.

Kuinka harvoin kävit gynellä, että tuollainen pääsi kehittymään? Mun gyne ultraa kerran vuodessa.

Vierailija
156/220 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli kysta päässä, korvan kautta saatiiin pois

Vierailija
157/220 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla myös noita havaittu ihan rutiinitarkastuksessa nelikymppisenä. Näille ei ole tehty eikä tehdä mitään koska eivät vaivaa mitenkään. Jos olisin joskus halunnut lapsia, sitten olisi voitu havaita koska todennäköisesti lasta ei olisi kuulunut, ja sitä tutkittaessa olisi selvinnyt nämä. Mutta kun olen vapaaehtoisesti lapseton niin eipä ole mitään haitanneet nämä.

Kiitos vastauksesta. Totta että jos ei kipuja ole niin onneksi olkoon, elämä jatkukoon. Itselläni vähän sama tilanne, että lapsi ei koskaan ole ollut suunnitelmissa kun ei ole koskaan ollut partneriakaan, joten sen kautta asia ei tullut ilmi. Ja aikaisemmissa ultrissa ei koskaan havaittu kystia, jotka lopulta nyt minut leikkaukseen lähettivät.

Täytyy nyt keskustella lääkärien kanssa että mitä tehdään, yritetäänkö hillitä hormoneilla vai kuinka. Koska jos kauheasti leviää niin voihan olla että niitä kipuja tulee jossain vaiheessa.

Vierailija
158/220 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Totta että jos ei kipuja ole niin onneksi olkoon, elämä jatkukoon. Itselläni vähän sama tilanne, että lapsi ei koskaan ole ollut suunnitelmissa kun ei ole koskaan ollut partneriakaan, joten sen kautta asia ei tullut ilmi. Ja aikaisemmissa ultrissa ei koskaan havaittu kystia, jotka lopulta nyt minut leikkaukseen lähettivät.

Täytyy nyt keskustella lääkärien kanssa että mitä tehdään, yritetäänkö hillitä hormoneilla vai kuinka. Koska jos kauheasti leviää niin voihan olla että niitä kipuja tulee jossain vaiheessa.

Tai sitten ei koskaan. Ilmeisesti kystat on kauhean yleisiä ja niitä monella tulee ja menee, aiheuttamatta ihmeempiä vaivoja. Jos joku isompi kysta puhkeaa, tulee tilapäisesti kova vatsakipu mutta sitten kun se on puhjennut, tilanne on ohi. 

Toki ihan valtavat kystat on sellaisia ettei itsestään lähde ja aiheuttavat vaivoja. TLC:ltä tulevassa Body Bizarre (Apua, mikä tauti) ohjelmassa oli viikonloppuna 20 kg munasarjakysta, joka poistettiin intialaiselta naiselta...

Vierailija
159/220 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo, että leikkaus ei vähennä munasarjojen hedelmällisyyttä on puppua. KAIKKI leikkaukset munasarjoihin vähentävät munasarjojen hedelmällisyyttä. Näin on sanonut mulle useampi gynekologi sekä kirurgi. Sen vuoksi esimerkiksi endometrioosileikkauksia ei enää tehdä kuten ennen, että uutta toisen perään. Koska jokainen kajoaminen munasarjoihin muuttaa niiden toimintaa huonompaan suuntaan. Joskus toki endometrioosi itsessään voi aiheuttaa lapsettomuutta ja silloin säästävä leikkaus voi auttaa raskaaksi tuloa tai lapsettomuushoitojen onnistumista. Kuitenkin invasiivinen hoito on aina riski hedelmällisyydelle. Jos tätä ei ole lääkäri kertonut, niin se on väärin. Munasarjojen toiminnan mittauskoekin kertoo hyvin miten leikkaus vaikuttaa. Esim itselläni AMH ennen leikkausta 6.5 ja leikkauksen jälkeen 2.3. Joten on aivan kukkua sanoa, ettei leikkaus vaikuta. Kyllä vaikuttaa eikä sitä pidä tehdä kevyin perustein. Itselläni kivut olivat suurin syy. En olisi jaksanut enää niiden kanssa kovin pitkään kun työssä käyntikin oli välillä vaikeaa.

Vierailija
160/220 |
25.02.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten ei koskaan. Ilmeisesti kystat on kauhean yleisiä ja niitä monella tulee ja menee, aiheuttamatta ihmeempiä vaivoja. Jos joku isompi kysta puhkeaa, tulee tilapäisesti kova vatsakipu mutta sitten kun se on puhjennut, tilanne on ohi. 

Toki ihan valtavat kystat on sellaisia ettei itsestään lähde ja aiheuttavat vaivoja. TLC:ltä tulevassa Body Bizarre (Apua, mikä tauti) ohjelmassa oli viikonloppuna 20 kg munasarjakysta, joka poistettiin intialaiselta naiselta...

No minulta nyt juuri puhkaistiin suklaakystat, sanoivat että on vaarallista jos puhkeavat itsestään. Ehkä ne sitten olivat sellaisia, rttä oli pakko, jotenkin pahempia kuin tavalliset. Lisäksi leikkaus tarvittiin endon diagnosoimiseksi. Mut ei kai tässä muuta voi kuin keskustella lääkärien kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi yhdeksän