Onko muita, joiden mielestä naiset ovat lihonneet liikaa 2010->
Jotenkin tuntuu epäterveet elintavat ja siitä johtuva liikalihavuus on nostettu tirhan helpolla "Meetooksi".
80,90,00-luvuilla katukuvan naisilla oli vielä naisellinen vartalo.
Sama oli tuon ajan julkkiksillakin Kata Kärkkäisestä, Madonnaan, Britney Spearsiin ja Christina Aquileraan verrattuna.
Nyt kadulla kävellessä ja televisiota katsoessa verkkokalvoille iskeytyy liian ahtaisiin farkkuihin ahtautuneita, painoindeksin yläpäänkin ohittaneita naisia. Farkkujen tiukalla vyötäröllä koitetaan punoa vatsakumpu piiloon.
En nyt ala esimerkkejä liikalihavista artisteista ja julkkiksista heittämään, mutta kaikkihan heitä nykyään näkevät.
Nyt varmasti menee monilla naisilla tunteisiin, joten verratkaa 80,90,00- miehiäkin. Mielestäni eivät ole niin rajusti muuttuneet, osin kuntosalivillityksenkin vuoksi.
Mistä moinen muutos?
Kuntosaliharrastus on nykyään mainstreamia, mutta silti kunnostaan pitää huolen aniharva.
Kommentit (155)
Olisko osasyy tähän ihan vaan kauneusihanteiden muuttuminen? Sotien jälkeen, kun elintaso nousi, alkoi laihdutusbuumi. Laihuus ei ollutkaan enää merkki köyhyydestä ja raskaasta fyysisestä työstä vaan itsekurista ja statuksesta. Sitä ennen liiallinen laihuus vaikutti sairaalloiselta, pyöreys taas oli merkki hyvinvoinnista ja vauraudesta. 60-luvulta eteenpäin naiset kiskoivat röökiä ja söivät laihdutuspillereitä, että ruokahalu pienenisi. Oli kaalikeitto- ja lentoemäntädieetit. Liikunnan tavoitteena oli hoikkuus, lihaksia ei saanut näkyä. Aloittajan ihannoimilla vuosikymmenillä naisen tuli olla laiha ja kiinteä (80-luku) tai ihan vaan laiha (90-luvun "heroin chic"). Nykyinen kauneusihanne suosii selkeästi aiempaa lihaksikkaampia ja muodokkaampia naisia. Pyllyä pitää olla, mieluiten siinäkin överit. Kahden tytön äitinä olen iloinen, että laihuus ja laihduttaminen ei ole samalla tavalla enää itsestään selvä osa naiseksi kasvamista kuin omassa nuoruudessani. En toki toivo lapsilleni ylipainoakaan, mutta pienestä pyöreydestä on helpompi päästä eroon kuin epäterveestä laihdutuspakkomielteestä.
Vierailija kirjoitti:
Miehet on ihan yhtä lihavia. Tynnyrimahaa, isoa persettä, tissejä. Kaljan ryystäminen näkyy kyllä.
Niille onkin satoja ketjuja tällä palstalla.
Miksi pitää heti kertoa asiasta kun otsikossa ei kuitenkaan puhuta miehistä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä 2010 ja olin 25v ja 72kg
Minä nyt 100kg ja vanha pa ska 36v.
Mietin its emurhaa päivittäin.
Tuo tilanne on täysin korjattavissa, eli unohda synkät ajatukset. 36v on vielä nuori ja painonpudotus kannattaa tehdä juuri NYT kun olet alle 40v. Iho vielä palautuu hyvin ja painokin lähtee helpommin. Minäkin olen 100 kg mutta ikää on yli 50v ja usko pois, kilot ei lähde kuin kirveellä, kiitos muuttuneen hormonitoiminnan. En silti aio elämääni lopettaa sen vuoksi. Tsemppiä!
Kyllä ne kilot vaan lähtisivät sinultakin, jos vain malttaisit vähentää syömistä ja (alkoholin) juomista.
Sinuna en lässyttäisi neuvoja 50-vuotiaalle, ellet ole itse käynyt menopaussia läpi tai perehtynyt kunnolla asiaan. Kyllä se muuttunut hormonitoiminta vaan vaikuttaa ja laihduttamisesta tulee rakettitiedettä vanhempana sinun yksinkertaistukseesi verrattuna.
-eri
Kaikki syö paljon enemmän paskaa ruokaa ja ei jaksa liikkua sohvaltaan, onneksi on some joka muistuttaa miltä pitäisi edes yrittää näyttää. Iso ei läskeille, hyi. Katsokaa peiliin kun olette alasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo tilanne on täysin korjattavissa, eli unohda synkät ajatukset. 36v on vielä nuori ja painonpudotus kannattaa tehdä juuri NYT kun olet alle 40v. Iho vielä palautuu hyvin ja painokin lähtee helpommin. Minäkin olen 100 kg mutta ikää on yli 50v ja usko pois, kilot ei lähde kuin kirveellä, kiitos muuttuneen hormonitoiminnan. En silti aio elämääni lopettaa sen vuoksi. Tsemppiä!
Kyllä ne kilot vaan lähtisivät sinultakin, jos vain malttaisit vähentää syömistä ja (alkoholin) juomista.
Sinuna en lässyttäisi neuvoja 50-vuotiaalle, ellet ole itse käynyt menopaussia läpi tai perehtynyt kunnolla asiaan. Kyllä se muuttunut hormonitoiminta vaan vaikuttaa ja laihduttamisesta tulee rakettitiedettä vanhempana sinun yksinkertaistukseesi verrattuna.
-eri
Joku kilpaurheilija varmaan sanoisi samaa, muta arvaas mitä.... pitää vain syödä ravintorikkaampaa ravintoa joka ei ole niin energiatiheää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Joku kilpaurheilija varmaan sanoisi samaa, muta arvaas mitä.... pitää vain syödä ravintorikkaampaa ravintoa joka ei ole niin energiatiheää.
Hoikka nainen, joka on aina ollut normaalipainoinen ja urheilullinen kertoo, mitä hänen piti tehdä, jotta sain pikku mahamakkaran pois menopaussin alettua.
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat lihonneet todella voimakkaasti täällä Hesassa, miehet taas ovat kamalan laihoja. Miksi näin? Hyvin harvoin näkee ylipainoisia miehiä? Omassa lähipiirissä sama juttu. Miehet ovat hoikkia ja meillä naisilla paino kokoajan heittelee.
Itse ihmettelen kovasti miksi painoni heittelee 3-4kiloa, vatsa turpoaa aivan valtavaksi, samoin reidet. Tuntuu että verisuonet paukkuvat. En edes liho!! Turpoan välillä vaan muodottomaksi. Sit palaan takaisin samaan.
Helsinki on naisille epätervellinen ympäristö. Liikaa meteli öisin, stressiä ja kiirettä. Naisten elimistö menee aivan sekaisin.
Rohkenen kirjoittaa että kaikki ei ole aina ruuasta kiinni.
Arvostan vitsiäsi.
Menin Mannerheimintiellä bussiin, jossa istui kaksi niin valtavaa miestä, että he kumpikin tarvitsivat kaksi penkkiä.
Keskustassa hyllyy ja lyllertää joukko lihavia miehiä.
Suomalaismiehistä 75 prosenttia on ylipainoisia.
Hämmästyttävän pieni luku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet on ihan yhtä lihavia. Tynnyrimahaa, isoa persettä, tissejä. Kaljan ryystäminen näkyy kyllä.
Niille onkin satoja ketjuja tällä palstalla.
Miksi pitää heti kertoa asiasta kun otsikossa ei kuitenkaan puhuta miehistä mitään?
Ei ole yhtäkään ketjua miesten lihavuudelle. Niitä on kyllä aloitettu, mutta ne on heti poistettu.
MIKSI miesten läskiys on niin suuri tabu?
Entä sitten? Kansanterveydelliset asiat tietty erikseen, mutta ei yhteiskunta ole velvollinen järjestämään ap:n kaltaisille laajaa valikoimaa heidän vaatimustensa mukaisia kumppaniehdokkaita tai edes silmänruokaa kävelykadulle. Ei muut ihmiset ole olemassa sinua varten.
Nainen 50 vee tässä moiskis!
Ei ollunna mun nuoruudessa joka bensa asemalla MC donaldsii.
Kaupoissa OLI eineksiä tasan kaksi: hernekeitto ja maksalaatikko.
liho siinä sitten:(
jeesusonherra kirjoitti:
Kyllä ovat. Terveydellisestä näkökulmasta lihavuus on aina negatiivista, se ei ole mielipide kysymys. On täysin järjetöntä että erilaisilla kampanjoilla lihavuutta yritetään normalisoida. Toki body positive yms. jutut on hyviä siinä mielessä että kukaan ei antaisi ulkonäöllisten paineiden liikaa vaikuttaa elämäänsä (eikös se ole niiden pointti?), mutta kolikon kääntöpuolena on että omaa laiskuuttaan juostaan karkuun erinäisten hienojen periaatteiden ja termien varjolla.
Lihavat ovat edelleen pumpulilinnassa turvassa ja heitä ei saisi kritisoida samalla tavalla kuten esim. tupakoitsijoita ja alkoholisteja vaikka lopulta kyse on hyvin samanlaisesta asiasta ja lopputuloksesta - elämänhallinnan puutoksesta ja terveydelle vaarallisesta asiasta.
Minä taas en ymmärrä, mihin ylipäänsä tarvitaan tätä pyhää oikeutta kritisoida muiden ihmisten elämäntapoja. Estääkö se kritiikki alkoholistia juomasta, ketjupolttajaa röökaamasta tai ylensyöjää ahmimasta? No ei. Mitäpä jos keskittyisitte vaan omaan elämäänne ja omiin puutteisiinne. Ei ne muiden ihmisten heikkoudet nalkuttamalla parane.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat lihonneet todella voimakkaasti täällä Hesassa, miehet taas ovat kamalan laihoja. Miksi näin? Hyvin harvoin näkee ylipainoisia miehiä? Omassa lähipiirissä sama juttu. Miehet ovat hoikkia ja meillä naisilla paino kokoajan heittelee.
Itse ihmettelen kovasti miksi painoni heittelee 3-4kiloa, vatsa turpoaa aivan valtavaksi, samoin reidet. Tuntuu että verisuonet paukkuvat. En edes liho!! Turpoan välillä vaan muodottomaksi. Sit palaan takaisin samaan.
Helsinki on naisille epätervellinen ympäristö. Liikaa meteli öisin, stressiä ja kiirettä. Naisten elimistö menee aivan sekaisin.
Rohkenen kirjoittaa että kaikki ei ole aina ruuasta kiinni.
Arvostan vitsiäsi.
Menin Mannerheimintiellä bussiin, jossa istui kaksi niin valtavaa miestä, että he kumpikin tarvitsivat kaksi penkkiä.
Keskustassa hyllyy ja lyllertää joukko lihavia miehiä.
Suomalaismiehistä 75 prosenttia on ylipainoisia.
Hämmästyttävän pieni luku.
Lihavuuden määrittely
Aikuisväestön lihavuus luokitellaan painoindeksin mukaan.
- Ihminen on ylipainoinen tai lihava, kun hänen painoindeksinsä on 25 kg/m² tai enemmän.
- Ihminen on lihava, kun hänen painoindeksinsä on 30 kg/m² tai enemmän.
Lihavuuden voi luokitella myös vyötärön ympärysmitan mukaan.
- Mies on vyötärölihava, kun hänen vyötärönsä ympärysmitta on vähintään 100 cm.
- Nainen on vyötärölihava, kun hänen vyötärönsä ympärysmitta on vähintään 90 cm.
Lasten ja nuorten lihavuus voidaan luokitella pituuspainon tai aikuisen painoindeksiä vastaavan painoindeksin (ISO-BMI) avulla.
Suomalaisista 2–6-vuotiaista tytöistä 17 prosenttia ja pojista 27 prosenttia on vähintään ylipainoisia. Lihavia on samanikäisistä tytöistä 4 ja pojista 8 prosenttia.
Nuorista eli 18–29-vuotiaista aikuisista vähintään ylipainoisia on naisista 35 ja miehistä lähes puolet, eli 47 prosenttia. Samanikäisistä naisista lihavia on 19 ja miehistä 17 prosenttia.
Yli 30-vuotiaista suomalaisista aikuisista vähintään ylipainoisia on 63 prosenttia naisista ja 72 prosenttia miehistä. Lihavia on naisista 28 ja miehistä 26 prosenttia. Lähes joka toinen (46 %) mies ja nainen on vyötärölihava.
https://thl.fi/fi/web/elintavat-ja-ravitsemus/lihavuus/lihavuuden-yleis…
Jos naisille tehtäs oma bmi samassa suhteessa kuin miehillä,rasvaprossa mukaan lukien,niin suurin osa naisista ois lihavia,ellei melkein jokainen.
Vierailija kirjoitti:
jeesusonherra kirjoitti:
Kyllä ovat. Terveydellisestä näkökulmasta lihavuus on aina negatiivista, se ei ole mielipide kysymys. On täysin järjetöntä että erilaisilla kampanjoilla lihavuutta yritetään normalisoida. Toki body positive yms. jutut on hyviä siinä mielessä että kukaan ei antaisi ulkonäöllisten paineiden liikaa vaikuttaa elämäänsä (eikös se ole niiden pointti?), mutta kolikon kääntöpuolena on että omaa laiskuuttaan juostaan karkuun erinäisten hienojen periaatteiden ja termien varjolla.
Lihavat ovat edelleen pumpulilinnassa turvassa ja heitä ei saisi kritisoida samalla tavalla kuten esim. tupakoitsijoita ja alkoholisteja vaikka lopulta kyse on hyvin samanlaisesta asiasta ja lopputuloksesta - elämänhallinnan puutoksesta ja terveydelle vaarallisesta asiasta.
Minä taas en ymmärrä, mihin ylipäänsä tarvitaan tätä pyhää oikeutta kritisoida muiden ihmisten elämäntapoja. Estääkö se kritiikki alkoholistia juomasta, ketjupolttajaa röökaamasta tai ylensyöjää ahmimasta? No ei. Mitäpä jos keskittyisitte vaan omaan elämäänne ja omiin puutteisiinne. Ei ne muiden ihmisten heikkoudet nalkuttamalla parane.
Veronmaksajille jää maksettavaksi terveyskulut. Toki yhteiskunnan kannalta on hyödyllisempää lyhentynyt elin-ikä, jota lihavuus ja tupakointi eittämättä edesauttavat.
Olet kyllä oikeassa siinä että nalkuttaminen ei auta ihmisiin, jotka ovat jo kainaloita myöten suossa. Mutta kritiikki on äärimäisen tärkeää, sillä voidaan näyttää esimerkkiä ihmisille, jotka eivät ole vielä menetetty tapauksia kuten nuoret.
https://www.is.fi/viihde/art-2000007765944.html
Aiemmin mainittu Laurel & Stan- efekti näkyy myös tässä "Tässä ovat Temptation Island Suomen uudet pariskunnat!".
Miehet hoikkia/ normaalivartaloisia ja naisilla painoindeksin yläraja ylitetty.
Tässäkin 8-kaudella viisi naista kymmenestä ylipainoisia, miehet normaalivartaloisia:
Mun puolesta naiset saa lihoa niin paljon kuin haluavat. Näytän itse sitten hoikkana paremmalta vieressä. Toki en katsele lihoneita miehiä, ikävää että miehissä näkyy sama kehitys.
Vierailija kirjoitti:
Jos naisille tehtäs oma bmi samassa suhteessa kuin miehillä,rasvaprossa mukaan lukien,niin suurin osa naisista ois lihavia,ellei melkein jokainen.
Kyllä loistat älylläsi. Tottakai naisella on enemmän rasvakudosta ja niin kuuluukin. Ei taida naisen anatomia olla tuttua 😂😂
Nyt vuorostaan yks laulaja koittaa tehdä ylipainosta uutta normaalia. Ei hyvää päivää.
Se ongelma on jo kun miehille ja naisille sama bmi... Isot pallomahat naisetkin normaalissa painossa, niin urheilevan miehen painossa.