Onko muita, joiden mielestä naiset ovat lihonneet liikaa 2010->
Jotenkin tuntuu epäterveet elintavat ja siitä johtuva liikalihavuus on nostettu tirhan helpolla "Meetooksi".
80,90,00-luvuilla katukuvan naisilla oli vielä naisellinen vartalo.
Sama oli tuon ajan julkkiksillakin Kata Kärkkäisestä, Madonnaan, Britney Spearsiin ja Christina Aquileraan verrattuna.
Nyt kadulla kävellessä ja televisiota katsoessa verkkokalvoille iskeytyy liian ahtaisiin farkkuihin ahtautuneita, painoindeksin yläpäänkin ohittaneita naisia. Farkkujen tiukalla vyötäröllä koitetaan punoa vatsakumpu piiloon.
En nyt ala esimerkkejä liikalihavista artisteista ja julkkiksista heittämään, mutta kaikkihan heitä nykyään näkevät.
Nyt varmasti menee monilla naisilla tunteisiin, joten verratkaa 80,90,00- miehiäkin. Mielestäni eivät ole niin rajusti muuttuneet, osin kuntosalivillityksenkin vuoksi.
Mistä moinen muutos?
Kuntosaliharrastus on nykyään mainstreamia, mutta silti kunnostaan pitää huolen aniharva.
Kommentit (155)
En ole huomannut. Itsellä se vakio pituus/painosuhde (1577105) ollut jo kouluajoista lähtien
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä? Antaa ihmisten nauttia hyvästä ruoasta ilman pakkopaineita hoikkana pysymiseen. :)
Muuten hyvä mutta haluaisin kelvata miehelle ja perustaa perheen. Ei miehen ole pakko ottaa tukevaa vaimoa.
Ei ole ei. Toisaalta mieskin voi tuoda mukanaan stressiä ja palauttaa kilot samoille paikoilleen.
Fakta on se, että suurempi osa miehistä kuin naisista on vakavasti ylipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Karu fakta on, että suomalaiset miehet ovat lihavampia kuin naiset. Tilannetta on seurattu (lääkäreiden tekemien potilasasiakirjojen avulla) monen vuosikymmenen ajan. Ylivoimainen enemmistö miespotilaista on ylipainoisia ja rapakuntoisia. Naispotilaiden osalta kävi ilmi, että potilaat ovat normaalipainoisia tai lievästi ylipainoisia, mutta siitä huolimatta fyysisesti aktiivisia.
Ei ole mikään "salaisuus" että miehet ovat sohvaperunoita ja naiset tekevät kotityöt (fyysinen aktiivisuus).
Just katsoin painoindeksiä. 160cm ja ja 64kg on vielä normaalipainoinen. Samoin 170cm ja 72kg.
Vaikea uskoa, mutta selittää näitä tilastoja. Yhtään ihmettele, että ulkonäkö paineita tulee.
Osta hyvä valehteleman peili ja sitten tsemppiä.
Miten ihmeessä on ihmiset vain ei enää osaa kontrolloida omaa painoaan? Siis ihan perusjuttuja? Haloo!
Ylipainoa on tullut rutkasti, mutta ehdotuksia tulee yhä, vaikka ikä alkaa nelosella. En yritäkään väittää, että nuoret miehet olisivat kiinnostuneita, mutta 40 + ovat. On ollut vakavampaa ja vähemmän vakavaa suhdetta. Ei se paino kaikkea ratkaise.
Äijät varsinkin nuoremmat ovat paisuneet ihan helkkaristi, monella on ihan kunnon manboobsit joihin voisi käyttää rintsikoita, myöskin miesten lantiot ovat pyöristyneet ja perseet kasvaneet- Hitto, nykyään mies saattaa olla muodokkaampi kuin perus nainen(joista monet pötkylöityy jota sitten paikkaillaan kumi palleroilla pitkin kroppaa) Mielenkiintoisia friikkiaikoja..
Vierailija kirjoitti:
"Kuntosaliharrastus on nykyään mainstreamia, mutta silti kunnostaan pitää huolen aniharva."
En oikein ymmärrä tätä ap:n kommenttia...siis meinaako että lihavat eivät käy salilla vai että hekin käyvät huonosta kunnostaan huolimatta? vai mitenkä?
Mutta aihetta sivuten ihmetyttää kun fitness/salitreeni yms. on ilmeisesti naisten keskuudessa ns. räjähtänyt käsiin verrattuna menneisiin vuosikymmeniin, niin miten samaan aikaan voi olla mahdollista että lihavien naisten määrä on myös kasvanut, vai onko nyt niin että naiset ovat jakautuneet kahteen eri kastiin: lihaviin ja sporttisiin? ja sitten on olemassa ns. tavikset, kuten minä jotka ovat vain normaalipainoisia/hoikkia.
Enemmänkin niin, että kuntosaliharjoittelun jälkeen vedetään proteiiniöverit jostain rahkasta tms., ja illalla vielä sallitaan itselle palkinnoksi vähän viiniä. Tuloksena ylipainoa ja lihavuutta.
Vierailija kirjoitti:
Miehet on ihan yhtä lihavia. Tynnyrimahaa, isoa persettä, tissejä. Kaljan ryystäminen näkyy kyllä.
Lihavampiakin. Tämä ei ole kuitenkaan monenkaan mielestä yhtä tuomittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntuu pahalta olla suhteessa naisen kanssa, joka on muuten ihana, mutta ihan liikaa ylipainoinen.
Te body positivity -muijat olette sairaita! Sen vaan sanon.
m37
Ei se sinun ole pakko olla suhteessa ko. naisen kanssa. Kuulostat itse sekä sairaalta että typerältä ihmiseltä. Eivät ainoastaan ylipainoiset ole kehopositiivisia eikä itsensä hyväksymisessä ja rakastamisessa ole mitään pahaa
Liikalihavuus on nostettu meetooksi? Mitä ihmettä ap oikein tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Molemmat sukupuolet ovat lihoneet, mutta naisilla se on hyväksyttävämpää kehopositiivisuuden merkeissä.
Päinvastoin. Nainen ei saa myöskään vanheta ja muutenkaan ns. rupsahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuntuu pahalta olla suhteessa naisen kanssa, joka on muuten ihana, mutta ihan liikaa ylipainoinen.
Te body positivity -muijat olette sairaita! Sen vaan sanon.
m37
Ei se sinun ole pakko olla suhteessa ko. naisen kanssa. Kuulostat itse sekä sairaalta että typerältä ihmiseltä. Eivät ainoastaan ylipainoiset ole kehopositiivisia eikä itsensä hyväksymisessä ja rakastamisessa ole mitään pahaa
Toi on niitä joille kelpaisi tulojen puitteissa pokaalivaimo. Kiinnostaisiko sitä pokaalin tunteet? Ei.
Olisi vaan parempi ettei ottaisi mitään naista kerta kuulostaa noin itsekkäältä.
Vastaus otsikon kysymykseen: Ilmeisestikin on.
Ärsyttää todella paljon, kun itse olen pieni ja hoikka enkä enää meinaa kunnolla löytää vaatteita itselleni, kun kaikki on niin valtavia telttoja. 20 vuotta sitten opiskelijana käytin S/36 kokoa ongelmitta, nyt tuolla koolla olevat vaatteet ovat reilusti isommalla mitoituksella kuin silloin. Esim. lukiossa minulla oli Levikset, joiden tuumakoko oli muistaakseni 28 tai 29. Nyt painan kolmisen kiloa enemmän kuin silloin (ja varmasti myös muutoin lantio on leveämpi lasten myötä), mutta joudun ottamaan tuumakoon 25. Siitä pienempää en ole edes löytänyt. Sopivia vaatteita joutuu usein hakemaan teiniputiikeista, vaikka olen 40-v. Housut ovat hankalimmat, mutta myös mekkojen, takkien jne. kanssa on haastetta. Enkä ole edes mikään luikku, vaan sellainen perushoikka/normaalipainoinen 160-senttinen.
Suurkul kirjoitti:
Miehelle sopii pieni ylipaino! Naiselle ei!
Kyllä miehillekin sanotaan lääkärissä verenpaineesta ja ylipainosta. Erektiohäiriöt näkyy sitten makkarissa.
Vierailija kirjoitti:
En lukenut ketjua, mutta ylipainoisia miehiä on enemmän kuin naisia. Lihavissa suhde on hieman toisinpäin, mutta en usko, että se on tässä ratkaiseva asia.
Ilmoitin asiattomaksi sen perusteella, että lihominen käännettiin jälleen naisvihaksi, vaikka se on yhtä lailla, ja jopa enemmän miesten ongelma.
Lihavia naisia enemmän kuin miehiä mutta ongelma on enemmänkin miesten?
Hmmmm, taidat olla aivan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa se on kun jotkut eivät voi syödä yhtä paljon kuin toiset lihomatta. Yksikin ystäväni herkuttelee ja painaa 55kg. Itse tällä hetkellä 30kg enemmän ja jatkuvasti jojoilen painon kanssa. Olen nuorempi kuin ystäväni. Enkä edes mätä koko ajan tai juo limpparia, syynä täytyy olla alkoholi ja suklaa muutaman kerran viikossa. Muuten teen itse ruokani tai joskus syön ravintolassa.
Sä et näe miten sun ystäväsi syö jatkuvasti. Mä pidin itseäni läpipaskona, koska syön melkein joka päivä herkkuja, kerran viikossa roskaruokaa ja muutenkin syön niin paljon kuin haluan enkä laske kaloreita. Sitten sain työpaikan, jossa kävin ylipainoisten työkavereiden kanssa yhdessä lounaalla. Buffetissa käydessä heidän lautasensa olivat ihan täynnä ruokaa ja he kävivät vielä santsaamassa. Minä söin yhden melko täyden lautasellisen ruokaa ja olin ihan täynnä.
Se avasi silmäni. Minä todellakin syön niin paljon kuin haluan, mutta ilmeisesti se "niin paljon kuin haluan" on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin ylipainoisilla työkavereillani, ja se on minulle sopiva määrä ruokaa. En ole läpipasko, vaan syön itselleni sopivan määrän ruokaa helposti ja sitä suuremmin ajattelematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankalaa se on kun jotkut eivät voi syödä yhtä paljon kuin toiset lihomatta. Yksikin ystäväni herkuttelee ja painaa 55kg. Itse tällä hetkellä 30kg enemmän ja jatkuvasti jojoilen painon kanssa. Olen nuorempi kuin ystäväni. Enkä edes mätä koko ajan tai juo limpparia, syynä täytyy olla alkoholi ja suklaa muutaman kerran viikossa. Muuten teen itse ruokani tai joskus syön ravintolassa.
Sä et näe miten sun ystäväsi syö jatkuvasti. Mä pidin itseäni läpipaskona, koska syön melkein joka päivä herkkuja, kerran viikossa roskaruokaa ja muutenkin syön niin paljon kuin haluan enkä laske kaloreita. Sitten sain työpaikan, jossa kävin ylipainoisten työkavereiden kanssa yhdessä lounaalla. Buffetissa käydessä heidän lautasensa olivat ihan täynnä ruokaa ja he kävivät vielä santsaamassa. Minä söin yhden melko täyden lautasellisen ruokaa ja olin ihan täynnä.
Se avasi silmäni. Minä todellakin syön niin paljon kuin haluan, mutta ilmeisesti se "niin paljon kuin haluan" on kuitenkin huomattavasti vähemmän kuin ylipainoisilla työkavereillani, ja se on minulle sopiva määrä ruokaa. En ole läpipasko, vaan syön itselleni sopivan määrän ruokaa helposti ja sitä suuremmin ajattelematta.
Ongelma voi olla paisuneessa ruuansulatuskanavassa ja tätä kautta vääristyneessä yhteydenpidossa aivojen kanssa. Toinen selittävä tekijä on tunnesyöminen joka kumpuaa stressistä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta miesten taso on noussut hurjasti 2000-luvulla, kun taas naisten on laskenut.
Miehissä nykyään normi on käydä salilla, huolehtia pukeutumisesta, hiuksista ja ihonhoidosta yms. Ei tullut kuuloonkaan, kun itse olin nuori joskus 20 vuotta sitten.
Naisissa en huomaa muita muutoksia kuin valtavan painon nousun. Ennen normi oli hoikka, nyt sellainen vähän tukeva.
Tasoa hakevien pitää siirtyä itään. Mielestäni idässä päin vaikuttavat miehet on komeampia ,vaikka eivät erityisemmin pynttäydy. Saattavat lähinnä laittaa kölniä ja siinä se.
Joku sanoi täällä hyvin. Parhaat ei mielellään hylkää maataan.
Vierailija kirjoitti:
Jos pelkän BMI:n perusteella määritellään niin nainen saa olla aikamoinen makkara ja silti muka normaali bmi. Urheilevien miesten painosia ja pituisia ja kuvittelevät että tämä on hyvä ja tavallinen.
Niinhän se tällä palstalla aina menee. Miehet ovat urheilevia ja lihaksikkaita, ja naiset vaan läskejä. Kumma vaan, että ne miesten lihakset näyttää useimmiten enemmän peruskaljamahalta kuin sixpackilta...
Naapurissa jonotetaan tänne.