Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mä en helvetti pääse täältä koskaan pois! mä en jaksa!

Vierailija
15.05.2014 |

Oon koittanu jo vuoden verran ehtiä asuntoa silleen että joku ottais mut sossun asiakkaana vuokralle, mutta ei. Ihmisille ei kelpaa varma vuokra ja takuu. Ja oon sanonu et tavatkaa ees minut henkilökohtasesti, niin saatte kasvotusten tuntuman siihen millainen ihminen olen. Kun kaikki sosiaalituen varassa elävät ei oo todellakaan pahoja ihmisiä, saattaa sitä perheellisetkin joutua esim. sosiaalituen varaan jos molemmat vanhemmat joutuu työttömiksi.

Nyt koitan ehtii jonkun kiven alta oppisopimuspaikan, jos sattuisin sellaisen löytämään ja pääsisin opiskelemaan, tekemään töitä ja saamaan palkkaa millä voisin rahottaa sitten sitä omaa elämistäni. Toivottavasti tärppää.

Ei helvetti kestä, jos joutuu jäämään koko loppuiäksi tänne vanhempien nurkkiin, kun täällä ei oo todellakaan hyvä olla. Isä alkoholisti ja äiti mielenterveysongelmainen. Epätasapainoinen perhe-elämä. Ja entisenä koulukiusattuna mulla ei ole täällä edes kavereita, pieni paikkakunta ja kaikki muistuttaa siitä kaikesta pahasta.

Nyt oon hoidossa, psykiatrisella puolella, sosiaalityöntekijän kans tekemisissä ja taitaa se mun elämä siihen jäädä et tungen koko loppuelämäni lääkkeitä kurkkuun ja käyn terapiassa ja joudun jäämään tänne...

Kommentit (118)

Vierailija
81/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:26"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:12"]

No emmä oo heti kertonukkaan noista ongelmistani, mutta sitten kun on tuntunu et en sitä asuntoo saa, niin oon yrittäny sit edes kertoa ongelmistani että tällänen tilanne mulla on ja siksi olisi tärkeää saada nyt se asunto mahdollisimman nopeasti alle ja löytää elämälle se oikea tie! ja mä nään tuon asian myös vähän toisinpäin, vaikka ymmärrän myös pointtisi. Eikö juuri tuo että kertoo rehellisesti tilanteensa, pitäisi ihmisten saada tajuamaan todellinen asunnon tarpeeni ja että haluaa auttaa...? vaikka varsinaisesti ne vuokranantajat ei mitään auttamisvelvollisia olekkaan, mutta jos on yhtään sydäntä ja varmat vuokrat tiedossa yms. Ja eihän se minun vika ole että vanhempani ovat sellaisia, tai sen pitäisi silleen liittyä minuun ihteeni ihmisenä kummemmin... tuosta psykiatrisesta en oo kertonu koskaan.

Ja kiitos noista paikkakunnista, voisin harkita. :) mutta noi ei kyllä vastannu niitä paikkoja minne ite oisin halunnu. Ja tällä hetkellä oon just noiden muiden kokosten paikkakuntien kokoselta paikkakunnalta, kun Pori jätetään luvuista siis pois. Ja todella pieniltä paikkakunnilta tuntuvat. Toisille varmasti hyvä vaihtoehto, mut ite haluaisin jotain muuta. Ja miks sitten muille ei kelpaa nuo varmat vuokrat...? tai edes tapaaminen minun kanssa, ennen kun päättää asioista tarkemmin?

Ja musta ihmisen työ kyllä pitää olla myös sellaista mistä pitää! oman hyvinvoinnin takia sellanenkin on tärkeää. Miettikää esim. kaikkia lähäreitä jotka tekee sitä työtä vaikka eivät siitä tykkäisi ja tiuskiivat sitten niille autettaville ja hoidettaville ihmisille joskus. Mä en oo siis pyrkimässä mikskään lääkäriks esimerkiks, mut sanotaan nyt et esimerkiks kosmetologiks. Haluaisin näyttää niille kiusaajillekin, tai ennen kaikkea itselleni, et musta tuli jotain parempaakin kun siivooja... ja aika huonosti se siivooja tienaa... äitinikin on ollut siivooja ja mä haluan näyttää myös mun paskoille vanhemmille, et musta on parempaa, joskus asun hienossa talossa miehen ja kahden lapseni kanssa ja ajan hyvällä autolla ja sanon vanhemmilleni, että kahtokaa paskat mitä minusta tuli! mähän sanoin. Teidän alistus ei onnistunu, vaikka se murskaskin minua paljon!.

[/quote]

Isommille paikkakunnille on vaikea muuttaa tulottomana, koska melkein kaikissa isoissa kaupungeissa vuokra-asuntomarkkinoilla on nimenomaan vuokranantajan markkinat. Helsinki, Turku, Tampere, Oulu, Jyväskylä, Kuopio, jopa Vaasa, Lappeenranta, Rovaniemi, Joensuu ja Lahti. Ylipäätään kaikki yliopisto- ja koulukaupungit. Tulijoista on siis edullisiin asuntoihin varaa valita, usein jonoksi asti. Jos haluat muuttaa isoon kaupunkiin, sinun täytyisi elää käytännässä asunnottomana jonkin aikaa, jotta pääsisit esim. kaupungin halpojen vuokra-asuntojen jonossa kärkipäähän.

[/quote]

Eli jossain kadulla? ou mai gaad... en ikinä uskonut päätyväni tähän pisteeseen... Aivan kamalaa.

Vierailija
82/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:37"]

No on se oma kämppä sieltä tuppukylästäkin askel eteenpäin, ota se jos sellaista tarjotaan. Siinä saa rauhassa miettiä elämää eteenpäin ja jatkaa sit myöhemmin muualle. Askel kerrallaan.

[/quote]

Nii-in... tuppukylien pienet piirit vaan pelottaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 12:45"]

Tuntuu että sinulle ei kelpaa mikään. Ei mikään muu kuin iso kaupunki, yksityinen vuokranantaja, se että pääset näyttämään muille. Mutta sen sijaan niille vuokranantajille pitäisi kelvata juuri sinunlaisesi ihminen, tuloton sossun tuella elävä moniongelmainen vaikka heillä on jonoksi asti työssäkäyviä tai opiskelijoita joista valita. Sinulle on näitä samoja asioita tolkutettu jok´ikisessä ketjussa jonka olet aiheesta aloittanut ja edelleen vaan intät vastaan "mut kun mä en halua sitä enkä tätä". Miksi sinun pitäisi saada kaikki tarjottimella kun muutkin joutuvat sietämään erilaisia epämukavia vaiheita elämässään?

[/quote]

No kun mä oon kestäny jo niin paljon, haluaisin vihdoin jotain hyvää. Ja isommassa paikassa, just luulis et olis varaa niistä asunnoista valita ja on muutenkin isommat piirit jne. Ja ai miksi mut tulisi valita? no varmat vuokrat ja jos haluaa auttaa toista ihmistä eteenpäin. Siksi. Helposti voi jättää vuokrat maksamatta jotkut työssäkäyvätkin ja opiskelijat, ne on yleensä näitä yksittäisiä ihmisiä jotka omasta takaa maksaa joiden kans saa sitten tapella maksamattomista vuokrista.

Vierailija
84/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:03"]Ap on sama joka on haukkunut vuokranantajat koska nämä eivät huoli sos.toimen vakuutta; sama joka on haukkunut vanhempansa ties kuinka moneen kertaan ja sama joka pyörittelee tätä samaa ongelmaa täällä vaikka kuinka monessa ketjussa. [/quote]

No sori... mutta kun mun vanhemmissa ei ole YKSINKERTAISESTI mitään hyvää sanottavaa. Onko se jotenkin ihmeellistä jos kaikilla ei ole hyvät vanhemmat...? ainut hyvä mitä voisin noista sanoa niin se että olen saanut katon pään päälle ja ruuan eteen, mut muutapa hyvää ei olekkaan. Henkiset ominaisuudet puuttuu täysin, mitkä on ne tärkeimmät.

Vierailija
85/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luitko ap mun viestit ajatuksella? Maailma on helvetin epäreilu paikka, mutta ei auta itku markkinoilla vaan nyt sun ois itse itsesi suostasi nostettava. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen, joka niin joutuu tekemään. Jos tosin jatkat nykyisellä "kaikki mulle heti ilmaiseksi"- linjalla, lupaan ettet tuu pääsemään ikinä elämässäsi eteenpäin. Ei mee aina kaikki nallekarkit tasan, deal with it. 75 & 77

Vierailija
86/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:04"]

Opettele alkajaisiksi puhumaan vähän sivistyneemmin. Tiedätkö esimerkiksi, mitä tarkoittaa sana "ehtiä"? Väärin. Se ei tarkoita samaa kuin "etsiä", vaan samaa kuin esimerkiksi "keretä". Jos etsit asuntoa, kirjoita sitten niin, äläkä käytä omituisia murreversioita kuin vajaaälyinen.

[/quote]

Justiinsa. :D no tuskin nyt ihan kamalasti tuosta on ollu kiinni. Eiköhän kaikki oo tajunnu mitä sillä tarkoitan.

Vierailija
87/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:08"]

Lopeta ruikutus. Jos haluat elämässäsi eteenpäin, se pitää tehdä pienin askelin. Aloita siitä, että otat kaupungin tarjoaman asunnon vastaan, sekä ihan minkä tahansa työn - vaikka sen siivoustyön - näin alkuun. Turha valittaa vanhemmistasi, jos et sen vertaa ole valmis tekemään, että itsenäistyisit. Oppisit siinä samalla pitämään itsestäsi ja kodistasi huolen ja saisit jotain käsitystä taloudenpidosta. Samoin voisit jo pikkuhiljaa keräillä huonekaluja ja astioita vaikka kirppiksiltä tai nettihuutokaupoista. Siitä se lähtee. Ei kukaan muukaan ole huipulta aloittanut.

[/quote]

Niinno tänne en pysty ainakaan jäämään... mutta muualta voisin kyllä sen kaupunginkin asunnon ottaa vastaan ja siivoustyön jos nyt ihan pakko olisi vaikka se ei vastaakkaan unelma ammattiani... ja mulla ei ole OLLENKAAN huonekaluja. Et ei tässä olo enää kovin viehättävältä naiselta tunnu...

Vierailija
88/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:11"]

Hienoa, ap, että hakeuduit sinne psykiatrille, saat ammattiapua ja ehkä sopivan lääkityksenkin. Kyllä se siitä. Lopeta kuitenkin nuo itsemurha- ja pillunmyyntipuheet, niitä on tullut liiankin kanssa jok´ikisessä ketjussa. Oma on elämäsi, tee sillä mitä teet, mutta lopeta tuollainen vedättäminen ja uhkailu. Älä myöskään oleta että miespuolinen vuokranantaja automaattisesti tarkoittaa sitä että voit kuitata vuokran pillulla. Monelle se asunto on taloudellinen sijoitus, vanhuudenturva, eikä sinun pillullasi niitä pankkilainoja maksella. 

[/quote]

No eipä tosiaan ole välillä tuntunut että on muutakaan ulospääsyä tästä ahdingosta. Että ei ne mitään uhkailua ole ollut, tai vedättämistä. OLEN MIETTINYT NIITÄ ASIOITA OIKEASTI!

Vierailija
89/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:12"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:03"]Ap on sama joka on haukkunut vuokranantajat koska nämä eivät huoli sos.toimen vakuutta; sama joka on haukkunut vanhempansa ties kuinka moneen kertaan ja sama joka pyörittelee tätä samaa ongelmaa täällä vaikka kuinka monessa ketjussa. [/quote]

Ottamatta kantaa Ap:n asenteisiin voin todeta, että kaupungeissa ja paikkakunnissa on eroja. Tietyt yksityiset vuokranantajat pikkupaikkakunnilla ovat suorastaan "erikoistuneet" asuttamaan sosiaalitoimiston asiakkaita, joiden vakuuden ja vuokran sossu maksaa.

Tällaisia vuokranantajia ei kasvukeskuksissa / isommissa kaupungeissa juuri ole, koska toiminnan kannattavuus perustuu yleensä siihen, että asuntokohteiden hinnat ovat halpoja. Kalliisiin asuntokohteisiin ei sosiaalitoimiston asiakkaita puolestaan kannata asuttaa, koska paremman tuoton saa omillaan toimeentulevilta asiakkailta, eikä "ylimääräisen kulumisen" riski ole niin suuri.

Jos sosiaalitoimisto maksaa vuokran ja vuokravakuuden, on parasta etsiä asuntoa sieltä, mistä sellaisen saa, ts. pieniltä tai taantuvilta paikkakunnilta. Toinen vaihtoehto on asunnottomuus tai sukulaisen/ystävän kanssa asuminen. "Pesävuokraakaan" ei taida aikuisten oikeasti kukaan täyspäinen vuokraisäntä Suomessa haluta.

[/quote]

No eipä ole ketään sukulaisiakaan tai ystäviä kenen luokse mennä...

Mä vaan mietin et. Miten tässä elämässä näin kävi?

Ja katon noita kuvia joissa on hymyilevä 3v tyttö. Eipä tainnut tietää tyttö ei...

Vierailija
90/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:08"]

Lopeta ruikutus. Jos haluat elämässäsi eteenpäin, se pitää tehdä pienin askelin. Aloita siitä, että otat kaupungin tarjoaman asunnon vastaan, sekä ihan minkä tahansa työn - vaikka sen siivoustyön - näin alkuun. Turha valittaa vanhemmistasi, jos et sen vertaa ole valmis tekemään, että itsenäistyisit. Oppisit siinä samalla pitämään itsestäsi ja kodistasi huolen ja saisit jotain käsitystä taloudenpidosta. Samoin voisit jo pikkuhiljaa keräillä huonekaluja ja astioita vaikka kirppiksiltä tai nettihuutokaupoista. Siitä se lähtee. Ei kukaan muukaan ole huipulta aloittanut.

[/quote]

Niinno tänne en pysty ainakaan jäämään... mutta muualta voisin kyllä sen kaupunginkin asunnon ottaa vastaan ja siivoustyön jos nyt ihan pakko olisi vaikka se ei vastaakkaan unelma ammattiani... ja mulla ei ole OLLENKAAN huonekaluja. Et ei tässä olo enää kovin viehättävältä naiselta tunnu...

[/quote] Huonekaluja saa halvalla kierrätyskeskuksesta ja tori.fistä. Kun on aikaa odotella hyvien ja halpojen löytymistä, saa kämpän sisustettua aika nätisti ja hyvällä maulla, vaikka kaikki onkin käytettyä. Tekosyy jälleen. #75, 77

[/quote]

Ooops, nyt sä avasit Pandoran lippaan...

Vierailija
91/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:08"]

[/quote]

[/quote] Huonekaluja saa halvalla kierrätyskeskuksesta ja tori.fistä. Kun on aikaa odotella hyvien ja halpojen löytymistä, saa kämpän sisustettua aika nätisti ja hyvällä maulla, vaikka kaikki onkin käytettyä. Tekosyy jälleen. #75, 77

Vierailija
92/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:13"]

Ap haluaa oppisopimuksella merkonomiksi ja kaiken lisäksi vielä Helsinkiin. Mikään muu paikkakunta ei kelpaa, solukämpät ei kelpaa ja ap yritti jo viime ketjuissa teilata kaikki neuvot heti alkuunsa. Oppisopimus on myös ainoa oikea vaihtoehto, koska ei arvosanoillaan pääse kuulemma mihinkään kouluun. Ap ei ole viitsinyt perehtyä asiaan edes senkään vertaa, että tietäisi monen linjan olevan sellainen jolle kutsutaan kaikki hakijat. Myös joustavaa hakua ehdotettiin viime ketjuissa (tehty siis juurikin ihmisille joilla on ollut vähän vaikeampaa, mahdollistaa sisäänpääsyn huonoista arvosanoista huolimatta jos motivaatiota löytyy jne), mutta sekään ei kelvannut.

Ap ei myöskään suostu ymmärtämään sitä, miksei oman paikkakunnan sossu auta asunnon etsimisessä joltain toiselta paikkakunnalta. Nro 64 neuvo on ihan oikea, mikäli haluaa saada apua asunnon etsimiseen vaikkapa Helsingistä, pitää ainakin paperilla olla koditon helsinkiläinen. Eihän tästä mitään tulisi, jos kaikki peräseinäjokelaiset ja sodankyläläiset nuoret mankuisivat sossussa että haluavat Helsinkiin, ja sitten sossu maagisesti järjestäisi asunnot sieltä.

Mä en myöskään tiedä miten ap luulisi kaiken yhtäkkiä muuttuvat paremmaksi Helsinkiin päästyään. Mikäli ap nyt jollain munkilla jonkun oppisopimuspaikan saisikin, ei hänellä olisi täällä kuitenkaan mitään sosiaalista verkostoa. Eikö olisi kannattavampaa hakea kouluun, sieltä saisi tukea ja apua, sekä uusia ystäviä?

[/quote]

Sosiaalisia verkostoja saa aina rakennettua. Ja mä oon kertonu syyt noihin miksi ei käy... ja oon miettiny oikeasti realistisesti. Mutta mä en voi kääntyä täysin itteäni vastaan ja alkaa tekemään sellasia valintoja mitkä tuntuu itelle hirmu pahalle, eikä yhtään oikealle. Olen valmis myös tekemään kompromissejä. Mutta ymmärrätkö, ne ei saa viedä oloani huonommaksi? siitä tässä on kysymys.

Vierailija
93/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:21"]

Nyt jumalauta ap. Mulla on alkoholistiäiti, raju koulukiusaamishistoria, vahva mielialalääkitys, olin puol vuotta asunnottomana kavereiden nurkissa, takana 4 pakkohoitojaksoa ja käyn terapiassa. Silti en vaan oo luovuttanu vaan oon hankkinut apua kaikilta tahoilla ja yrittäny niin maan perkeleesti. Tällä hetkellä opiskelen unelma-alaa yliopistossa, välillä käyn lataamossa pistämässä nuppia kuntoon ja jatkan paremman elämän tavoittelua. Asenne- ja motivaatiokysymys. Ois munkin ollu helpompaa jäädä kotiin jatkamaan sekakäyttöä ja kierimään itsesäälissä, mutta päätin että pystyn parempaan.

[/quote]

No sulla on asenne kohdallaan! :) ehkä oot henkisesti sit vahvempi ihminen kuitenkin mitä minä. Mä oon aika herkkä.

Vierailija
94/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:22"]

Sen sijaan että valitat, mene lenkille, panosta omaan hyvinvointiisi, laihduta....ja sitten oletkin jo paremmassa kunnossa ja mahdollisuutesi paranevat niin asunto- kuin työmarkkinoilla. Jos olet kovin hoitamaton ja negatiivinen, kukaan ei halua sinua sen enempää riesakseen oppisopimuksella kuin asuntoonsakaan.  

[/quote]

No laihiksella oon nyt ja lenkillä käyn. Enkä minä halua kenenkään riesaksi, mutta sinä et tunnu sitä tajuavan että kaikki nämä asiat liittyy toisiinsa... et jos elämä tuntuu huonolta, niin ei sitä oikeen jaksa itestään huoltakaan pitää, etenkin jos sitä huonommuutta on jatkunu tarpeeks kauan ja se on väsyttäny ja masennuttanu sinut. Mutta sitten kun elämänlaatu lähtee paranemaan on taas helpompi pitää itsensä kunnossa ja kuosissa...

Näin se vaan menee. Minkä ainakin ite oon pistäny merkille.

Vierailija
95/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 13:39"]

OTA NYT SE KÄMPPÄ SIELTÄ TUPPUKYLÄSTÄ MITÄ SULLE TARJOTAAN! On ainakin yksi ongelma vähemmän ja saat oman rauhan, ei tarvitse kestää vanhempia ja tuttu sossu ja psykiatri ovat mukana elämässä auttamassa. Et kai tosissasi kuvittele että saat noin vaan asunnon toisesta kaupungista, esim. juuri Helsingistä? Siellä asuminen on kallista jo työssäkäyvälle ja asunnoista on pula. 

[/quote]

No ehkä mä voisin jotenkin sit noita tuppukyliä harkita ja päästä myöhemmin vaikka sinne hesaan.. pelkään ettei se unelma vaan koskaan toteudu.

Vierailija
96/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että olis hullun paperit kädessä jos en olisi herkkä. Kyse on kuitenkin loppupeleissä siitä, että tää on mun ja myös sun ainoa elämä ja siitä on tehtävä sen arvoista, millään muulla ei ole väliä. Vaikeuksien kautta voittoon jne. Tämä rämpiminen oikeesti kasvattaa luonnetta ja on ainoa tie ylöspäin. #75

Vierailija
97/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että olis hullun paperit kädessä jos en olisi herkkä. Kyse on kuitenkin loppupeleissä siitä, että tää on mun ja myös sun ainoa elämä ja siitä on tehtävä sen arvoista, millään muulla ei ole väliä. Vaikeuksien kautta voittoon jne. Tämä rämpiminen oikeesti kasvattaa luonnetta ja on ainoa tie ylöspäin. #75

Vierailija
98/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sitä narua vaan.

Vierailija
99/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta sitä narua vaan.

Vierailija
100/118 |
16.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2014 klo 14:03"]

Luitko ap mun viestit ajatuksella? Maailma on helvetin epäreilu paikka, mutta ei auta itku markkinoilla vaan nyt sun ois itse itsesi suostasi nostettava. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen, joka niin joutuu tekemään. Jos tosin jatkat nykyisellä "kaikki mulle heti ilmaiseksi"- linjalla, lupaan ettet tuu pääsemään ikinä elämässäsi eteenpäin. Ei mee aina kaikki nallekarkit tasan, deal with it. 75 & 77

[/quote]

Luin, luin. No mietin vaan että voiko jonkun elämä olla pelkästään suuremmaksi osaksi epäonnistumista? MITEN SELLAISTA JAKSAA ELÄÄ? jos mikään ei muutukkaan koskaan hyväksi... vaikka kuinka yrittäisi...

Ja mä kyllä yritän uskoa ihmisten hyvän tahtosuuteen. En haluais menettää uskoani siihen.