Mä en helvetti pääse täältä koskaan pois! mä en jaksa!
Oon koittanu jo vuoden verran ehtiä asuntoa silleen että joku ottais mut sossun asiakkaana vuokralle, mutta ei. Ihmisille ei kelpaa varma vuokra ja takuu. Ja oon sanonu et tavatkaa ees minut henkilökohtasesti, niin saatte kasvotusten tuntuman siihen millainen ihminen olen. Kun kaikki sosiaalituen varassa elävät ei oo todellakaan pahoja ihmisiä, saattaa sitä perheellisetkin joutua esim. sosiaalituen varaan jos molemmat vanhemmat joutuu työttömiksi.
Nyt koitan ehtii jonkun kiven alta oppisopimuspaikan, jos sattuisin sellaisen löytämään ja pääsisin opiskelemaan, tekemään töitä ja saamaan palkkaa millä voisin rahottaa sitten sitä omaa elämistäni. Toivottavasti tärppää.
Ei helvetti kestä, jos joutuu jäämään koko loppuiäksi tänne vanhempien nurkkiin, kun täällä ei oo todellakaan hyvä olla. Isä alkoholisti ja äiti mielenterveysongelmainen. Epätasapainoinen perhe-elämä. Ja entisenä koulukiusattuna mulla ei ole täällä edes kavereita, pieni paikkakunta ja kaikki muistuttaa siitä kaikesta pahasta.
Nyt oon hoidossa, psykiatrisella puolella, sosiaalityöntekijän kans tekemisissä ja taitaa se mun elämä siihen jäädä et tungen koko loppuelämäni lääkkeitä kurkkuun ja käyn terapiassa ja joudun jäämään tänne...
Kommentit (118)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:09"]
Jaa-a. Tuntuu että ei toi ulkonäkökään ole enää kuosissa, nimittäin se paha olo pyrkii sisältä jostain ulospäin ja kyllä sen näkee ulkonäöstäkin että en mä voi enää hyvin... oon jo jotenkin rupsahtanu nuorena. Enkä varmasti itteäni kuosiin saa, jos en saa elämää muuten kuntoon. On ylipainoa jne. Masennus lihottaa ja masennuslääkkeet kans. Enkä muutenkaan voisi sitoutua kehenkään, jos en oikeasti tunne rakkautta toista kohtaan... minkä ikäinen edes olet?
[/quote]
Awww miten ihana :D
Kyllä sinulle vielä hyvin käy. Ulkonäköönkin jaksaa sitten taas panostaa kun asiat lähtevät rullaamaan. Johonkin opiskelemaan sun pitää päästä. Sen jälkeen on parempi etsiä töitäkin vaikka koulun oheen kun työnantajat näkevät, että teet kuitenkin jotakin etkä vain makaa kotona.
Mites se 'nuorisotakuu' -juttu... eikö siinä just ole ideana, että nuorelle taataan opiskelu- tai työpaikka? Oletko perehtynyt asiaan?
Olen 26
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:29"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:17"]
Oon koittanu jo vuoden verran ehtiä asuntoa silleen että joku ottais mut sossun asiakkaana vuokralle, mutta ei. Ihmisille ei kelpaa varma vuokra ja takuu. Ja oon sanonu et tavatkaa ees minut henkilökohtasesti, niin saatte kasvotusten tuntuman siihen millainen ihminen olen. Kun kaikki sosiaalituen varassa elävät ei oo todellakaan pahoja ihmisiä, saattaa sitä perheellisetkin joutua esim. sosiaalituen varaan jos molemmat vanhemmat joutuu työttömiksi.
Nyt koitan ehtii jonkun kiven alta oppisopimuspaikan, jos sattuisin sellaisen löytämään ja pääsisin opiskelemaan, tekemään töitä ja saamaan palkkaa millä voisin rahottaa sitten sitä omaa elämistäni. Toivottavasti tärppää.
Ei helvetti kestä, jos joutuu jäämään koko loppuiäksi tänne vanhempien nurkkiin, kun täällä ei oo todellakaan hyvä olla. Isä alkoholisti ja äiti mielenterveysongelmainen. Epätasapainoinen perhe-elämä. Ja entisenä koulukiusattuna mulla ei ole täällä edes kavereita, pieni paikkakunta ja kaikki muistuttaa siitä kaikesta pahasta.
Nyt oon hoidossa, psykiatrisella puolella, sosiaalityöntekijän kans tekemisissä ja taitaa se mun elämä siihen jäädä et tungen koko loppuelämäni lääkkeitä kurkkuun ja käyn terapiassa ja joudun jäämään tänne...
[/quote] Just joo. Isä alkoholisti, äiti mt-ongelmainen, ap koulukiusattu ja nyt hoidossa psyk. puolella. Ja vielä tuo murresäväys, "ehtiä". Tuossa on niin paksulti ongelmaa, että olisi uskottavampaa karsia hieman. Haukotus. [/quote]
No sitäpä ihmettelen minäkin. :) mitenkä karsit tästä elämästä? kerro toki, ite oon yrittäny jo sitä monta vuotta. Sillon havaitsin jo nämä asiat kun mua kiusattiin ja toivoin ja halusin parempaa elämää. Eli monta vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:35"]
Sun täytyy päästä eroon tuosta "en mä kuitenkaan onnistu" -asenteesta, vaikka se ei helppoa olekaan. Elämä on saattanut potkia sua päähän, ja ihmiset on kohdelleet sua huonosti, mutta sun täytyy kuitenkin itse pyrkiä parempaan. Päästää irti menneestä.
Life is what you make it. Oli se miten reilua tai ei...
[/quote]
Oikeesti. Arvaa miten mä oon tehny. Nyt viimeksikin kun hain kämppää, pakotin itteeni ajattelemasta mitään negatiivistä kun mä jopa pelkään et negatiiviset ajatukset tuo mulle huonoa onnea...! mut silti persiilleen meni. Minä en enää käsitä tätä elämää. Mä pelkään jo tehdä, sanoa, ajatella, yksittäisiä asioita kun mä pelkään et ne tuo mulle huonoa onnea... vaikka realistisesti, ei mun ajatusten pitäis vaikuttaa mihinkään, jos en niitä muille kerro tai ilmi tuo.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:29"] [quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 20:17"]
[/quote] Just joo. Isä alkoholisti, äiti mt-ongelmainen, ap koulukiusattu ja nyt hoidossa psyk. puolella. Ja vielä tuo murresäväys, "ehtiä". Tuossa on niin paksulti ongelmaa, että olisi uskottavampaa karsia hieman. Haukotus. [/quote]
Suu kiinni. Jos ap onkin tosissaan, niin ei se tarvitse idiootteja tänne häiritsemään.
[/quote]
Kiitos.
Toivon, että saat asiasi järjestykseen.
Voisit opiskella laitoshuoltajaksi, kun kerta olet hakenut noita siivoojan töitä. Nuoret pääsee helposti sisään koulutukseen. On paljon helpompi saada se asunto, jos on opiskelupaikka.
Tuttavallani on monta vuokrahuoneistoa ja nimenomaan ottaa näitä "sosiaalipummeja" vuoralaisiksi. Ainakin varma vuokra.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:52"]
[/quote]
Joo, mutta se vaatii nyt sen että joku muukin tulee mua vastaan. Koska oon pohtinu oikeasti puhki pääni tämän asian kanssa. Mä en nää mitenkään sellasta vaihtoehtoo tässä elämässä et KAIKKEEN vois vaikuttaa täysin itse. Vaan myös toisten ihmisten täytyy tulla sua vastaan, jotta voit asioissa onnistua. Jos haet töitä, sä teet siinä työnhakemisessa sen oman osasi, mutta jotta saat työn, työnantajan on tultava sua vastaan. Jnee ... esimerkkejä löytyy vaikka kuinka. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, tässä elämässä.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:57"]
Voisit opiskella laitoshuoltajaksi, kun kerta olet hakenut noita siivoojan töitä. Nuoret pääsee helposti sisään koulutukseen. On paljon helpompi saada se asunto, jos on opiskelupaikka.
[/quote]
Mutta se ei oo se unelmaammatti... mihin minä tahtosin kouluttautua ja elämässä työkseni tehdä...
Tee joku s-postilaatikko, laita sen osoite tänne ja mä lähetän siihen huomenna semmosen hakemuksen, johon laitat omat tietos tilalle ja sillä hakemuksella haet kämppää. Vaikkakin ne haluaa jotain tiettyä pohjaa ni haet sillä!
Tuttavallani on monta vuokrahuoneistoa ja nimenomaan ottaa näitä "sosiaalipummeja" vuoralaisiksi. Ainakin varma vuokra.
[/quote]
Mahtavaa! :). Uskallatko paljastaa tuttavasi nimen ja mistä päin hän vuokraa asuntoja? :)
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 22:03"]
Tee joku s-postilaatikko, laita sen osoite tänne ja mä lähetän siihen huomenna semmosen hakemuksen, johon laitat omat tietos tilalle ja sillä hakemuksella haet kämppää. Vaikkakin ne haluaa jotain tiettyä pohjaa ni haet sillä!
[/quote]
Öööö, mikä hakemus? mut okei... kuulostaa erikoiselta...
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 22:02"]
[/quote]
Mutta se ei oo se unelmaammatti... mihin minä tahtosin kouluttautua ja elämässä työkseni tehdä...
[/quote]
Onko sitten mahdotonta pyrkiä unelma-ammattiasi kohti?
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 22:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mitenkä mä sitten pyrkisin? mut mieti... sillon olisin lukenut turhaan ammatin jota en halua edes tehdä... ja hukannut siihen taas sen 2-3v...
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 23:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No mitenkä mä sitten pyrkisin? mut mieti... sillon olisin lukenut turhaan ammatin jota en halua edes tehdä... ja hukannut siihen taas sen 2-3v...
[/quote]
Mikä on unelma-ammattisi? Onko sinulla jokin oikea este, että et voisi siihen pyrkiä?
Yleensä ihmiset pyrkivät unelma-ammattiaan kohti kouluttautumalla siihen, eli siis opiskelevat alaa. Tietenkin.
Ja loppujen lopuksi, jos et pääse opiskelemaan juuri sitä alaa, mitä haluaisit, on kai parempi tehdä jotain muuta, kuin olla tyhjän panttina.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 23:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mikä on unelma-ammattisi? Onko sinulla jokin oikea este, että et voisi siihen pyrkiä?
Yleensä ihmiset pyrkivät unelma-ammattiaan kohti kouluttautumalla siihen, eli siis opiskelevat alaa. Tietenkin.
Ja loppujen lopuksi, jos et pääse opiskelemaan juuri sitä alaa, mitä haluaisit, on kai parempi tehdä jotain muuta, kuin olla tyhjän panttina.
[/quote]
Mä sanoin, et en haluu liikaa paljastaa itestäni. Mut onks se aikuisuus sit sitä, et ihmiset tekee sitä työtä mistä ne ei tykkää ja on päivästä toiseen kärttysiä...? et haluaisivat tehdä jotain toista ammattia, mutta eivät vaan yksinkertasesti pysty... ja oppisopimuksellahan mä yritän päästä tota mun unelma-alaa opiskelee, se oikea este on nyt se, että paikkaa ei ole ainakaan vielä löytynyt. Ja muista syistä kerroinkin.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 23:25"]
Mä sanoin, et en haluu liikaa paljastaa itestäni. Mut onks se aikuisuus sit sitä, et ihmiset tekee sitä työtä mistä ne ei tykkää ja on päivästä toiseen kärttysiä...? et haluaisivat tehdä jotain toista ammattia, mutta eivät vaan yksinkertasesti pysty... ja oppisopimuksellahan mä yritän päästä tota mun unelma-alaa opiskelee, se oikea este on nyt se, että paikkaa ei ole ainakaan vielä löytynyt. Ja muista syistä kerroinkin.
[/quote]
Aikuisuus on sita, etta tekee jotain tyota elaakseen ja siita tyosta saadun rahan avulla elaa sellaista elamaa kuin haluaa. Tyosta ei tarvitse erityisemmin pitaa. Joistakin toista ei pida juuri kukaan, mutta joku nekin tyot tekee, saa siita rahaa ja tekee sitten silla rahalla jotain kivaa. Se on keskimaarin hauskempaa, kuin se, ettei tee mitaan eika ole koskaan kivaa, eika rahaa.
En mäkään päässyt unelmien opiskelupaikkaani, vaikka suoritin lukion kohtuullisin arvosanoin. Elämä on kuitenkin ihan ok :)
Vaikka laitoshuoltajan ammatti ei ole unelma-ammattisi saat opintojen aikana mahdollisuuden luoda uusia sosiaalisia siteitä, luultavasti pääset jo opintojen aikana töihin tai viimeistään työharjoittelussa voit näyttää mitää osaat ja kun sulla on tutkinto ja työ, konenee taloudellinen tilanteesi, joka varmasti taas tekee muuten sinulle hyvää. Se on jo iso askel kohti unelmaelämääsi verrattuna lähtökohtaan :) Tsemppiä
[quote author="Vierailija" time="15.05.2014 klo 21:27"]
Moi. Mäkin olen ollut masentunut. Sä et ehkä huomaa sitä, muttet kuulosta normaalilta. Ja jos nämä jutut pitää paikkansa, niin taidat olla pahassa kunnossa (mieleltäsi)...
Mitä muuta voit tehdä, kun yrittää lisää? Kuuntele näitä vinkkejä. Vai oletko provo?
Jos haluat pois hullujen sukulaisten luota, niin tee kute mä - ota mies.
Se auttaa huomattavasti, kun pääsee vähän kauemmas niistä.
[/quote]
Ei musta taitais olla kyllä nyt mihinkään parisuhteeseen...
Pitäs ittensä ja oma elämä saada kuntoon ensiksi, ennen kun pystyy parisuhteista edes haaveilemaan...
Ei kai tässä voi muuta tehdä kun yrittää lisää ja toivoo, että joskus on tämä helvetti täydellisesti takana. Tai sitten valita hautapaikkaa.