Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsilisä varakkaille

Vierailija
20.12.2020 |

Onko mielestänne Suomen sosiaalihuolto oikealla asialla, kun maksaa hyväosaisille lapsilisää? Miksi näin? Oikeustajuuni ei tämä asia mahdu. Eli suoraa tulonsiirtoa hyväosaisten lasten pankkitileille. On siinä sitten nuoren hyvä lähteä opiskelemaan, kun valtio on jo etukäteen rahoittanut hänen opiskelunsa. Mutta miten on huonompi osaisen lapsen opiskelu, kun lisät ovat menneet vanhempien ostamaan ruokaan ja muihin menoihin. Ei ole pesämunaa, eikä ehkä mahdollisuuttakaan jatko-opintoihin. Tätä on suomalainen oikeustaju - kuvottavaa.
Kuulin sellaisen asian, joka ei ole monellakaan tiedossa. Eli ulkomaalaisen työntekijän perheelle maksetaan suomalaista lapsilisää tämän kotimaahan, jossa perhe asuu?? Jos on siis pidemmällä komennuksella Suomessa. Missä järki oli, kun lakeja sorvattiin?

Kommentit (168)

Vierailija
161/168 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaille ei riitä mikään.

Ei, maksavat nyt jo kaikkien köyhien elämisen

Pikemminkin keskituloiset. Rikkaat maksavat tietysti isompia summia veroina, mutta heitä on vähän. Keskituloisia on paljon mutta vaikka verorasitus on heillä pienempi, lopputulos on se että keskituloisella on suunnilleen saman verran käytettävissään kuin sillä hänen verorahoillaan autetulla köyhällä.

Olet väärässä.

Suurituloisin 15% maksaa 54% tuloveroista. Veikkaampa että myös alveja maksavat enemmän kuin pienituloisimmat.

Höpönlöpön, kyllä se tulo kierrätetään vähintäänkin pääomatuloverotuksen kautta, joka on pienempi 29% taitaa olla tänä päivänä. Siinä olisikin yksi oiva lakimuutoksen paikka - pääomaverotuksen kiristäminen. Toiset palkanneet neuvonantajan kiertämään tuloverot kokonaan ja pääomaa piilotetaan bulvaaneihin yrityksiin..osa menee Cayman-saarille, yms.

Ei se kuule ihan noin toimi eikä ole mahdollista, mutta olet selkeästi ihminen joka on kerran ohjelmoitu uskomaan että noin se on, eikä faktat sitä muuksi muuta.

Vierailija
162/168 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että suurimmalla osalla "köyhistä" ei ole mitään käsitystä siitä, että loppujen lopuksi hyvin moni matalapalkka-alalla oleva tai jopa keskituloinen elää loppujen lopuksi samanlaisesta tai jopa köyhempää elämää kuin toimeentulotuella oleva perheellinen, joka saa maksimituet. Kuinka monta kertaa olette kuulleet, ettei köyhän kannata mennä töihin? Niinpä. Monelle valkenee siinä vaiheessa, että töissä ollessa ei tosiaan rikkauksiin pääse, paitsi ne oikeasti rikkaat. Niillä, jotka elää tuilla on mahdollisuus tehdä niin paljon lapsia kuin sielu sietää. Tai oikeastaan kannattaakin tehdä, koska tuet lisääntyvät jokaisesta lapsesta. Kyllä mä olen rehellisesti haikeudella välillä katsonut, kun kaverillani suurperhe ja valtava vuokra-asunto. Apua saa Hopelta niin lahja-, vaate kuin ruokakuluissa, koska "köyhä". Meillä brutto nelisen tonnia, asumiseen melkein tonni (pieni kolmio) eikä puhettakaan, että pystyisi enempää lapsia tekemään. Ja silti osa sitä mieltä, että ollaan niin rikkaita, että pitäisi lapsilisä ottaa pois.

Minä matalapalkkatyöläinen kyllä tiedän mitä on olla köyhä, ei minulla ole rahaa esimerkiksi mihinkään harrastuksiin, mutta en silti kadehdi ja kyräile niitä joilla menee vielä huonommin, jotka joutuvat käymään esimerkiksi leipäjonoissa. Minusta on myös ihan hyvä asia, että minulla on mahdollisuus ansaita ne pienet tuloni itse enkä ole niiden käytöstä kenellekään tilivelvollinen, toisin kuin on laita heillä jotka joutuvat toimeentulotukea saadakseen toimittamaan säännöllisesti tiliotteensa.

Minulla on köyhän elämän lisäksi myös kokemusta keskiluokkaisesta elämästä, ja kyllä siinä oli iso ero tähän. Sellaisen, joka ei ole kokenut molempia, on ehkä vähän turha väittää, kuinka kyseessä olisi sama asia tai se keskituloinen olisi jopa huonommassa taloudellisessa tilanteessa. Moni sellainen juttu, joka oli keskituloisessa perheessä kasvaessa itsestäänselvyys, on mahdottomuus nyt kun olen erittäin pienituloinen aikuinen.

On myös ihan turha luoda vastakkainasettelua köyhien työssäkäyvien ja köyhien työttömien välille. Vaikka jotkut sitä näyttävät aivan toivovan, tapelkaa, köyhät, tapelkaa!

Keskustelu ei tarkoita kateellisuutta. Toki voit puhua omasta puolestasi, mutta ei se muuta kannustinloukkujen olemassaoloa. On tietenkin eri asia myös asua yksin kuin lasten kanssa. En ole henkilökohtaisesti ollut koskaan keskituloinen, mutta perheemme ja minä lasten kanssa yksin olemme eläneet monia vaiheita. Rehellisesti sanottuna pärjäsin parhaiten yksinhuoltajana. Kun en ollut koskaan saanut suoria tukia, olin järkyttynyt siitä määrästä, jonka sain rahaa. 2 lasta ja tulot tukineen työttömänä olivat yli 2200 käteen. Tuo tekee palkkana yli 3000 bruttona. Nyt ei ole varaa asua niin leveästi enää. Tai no olisi, mutta asuminen veisi suhteettoman paljon rahaa. Ei varmaan tarvitse kertoa sitä, että päivähoitomaksut oli 0 ja harrasterahaa ja joululahjat saatiin sossulta.

Joskus on tullut katsottua asiakkaiden tuloja tarkemmin. Työtön yksinhuoltaja, jolla on useampi lapsi saa tulonsiirtoina enemmän kuin akateemisesti koulutettu sosiaalityöntekijä. Reilua? t: sossu

Joku erityislapsi siihen mukaan, niin ollaankin nopeasti 5000 -6000 e kuussa tuloissa. Ja sekään ei ahneille riitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/168 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rikkaille ei riitä mikään.

Ei, maksavat nyt jo kaikkien köyhien elämisen

Pikemminkin keskituloiset. Rikkaat maksavat tietysti isompia summia veroina, mutta heitä on vähän. Keskituloisia on paljon mutta vaikka verorasitus on heillä pienempi, lopputulos on se että keskituloisella on suunnilleen saman verran käytettävissään kuin sillä hänen verorahoillaan autetulla köyhällä.

Olet väärässä.

Suurituloisin 15% maksaa 54% tuloveroista. Veikkaampa että myös alveja maksavat enemmän kuin pienituloisimmat.

Höpönlöpön, kyllä se tulo kierrätetään vähintäänkin pääomatuloverotuksen kautta, joka on pienempi 29% taitaa olla tänä päivänä. Siinä olisikin yksi oiva lakimuutoksen paikka - pääomaverotuksen kiristäminen. Toiset palkanneet neuvonantajan kiertämään tuloverot kokonaan ja pääomaa piilotetaan bulvaaneihin yrityksiin..osa menee Cayman-saarille, yms.

Pääomatulovero EI ole 29%, Ja 29% ei ole mikään kevyt vero. 

Ja turhaan höpönlöpöttelet. Tilastot ovat sinunkiin saatavillasi.

Yli 100 000€/vuodessa tienaavat maksavat tuloveroista 6,2 Miljardia. Maksajia tässä tuloluokassa on 91 000. Eli yksistään tämä 2% tulonsaajista maksavat yli 20% tuloveroista.

Vierailija
164/168 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella harva tässä massa(Jos kukaan) tienaa niin paljon ,että oman verorahojen kulutuksen jälkeen jää jaettavaksi yhtään kenellekään.

Miettikääpä hetki kuinka paljon niitä verorahoja on kulutettu ennenkuin on päästy siihen hyvin toimeentulevien joukkoon ja ennenkuin nämä on maksettu takaisin ei voida sanoa olevansa nettomaksajia yhtään mihinkään.

Julkishallinnon kulut ovat 22 552 €/vuosi/henkilö. Ainakin minä maksat reilusti enemmän pelkästään suoria veroja. Välilliset verot vielä tähän päälle, joten reilusti olen nettomaksajien puolella.

Vierailija
165/168 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella harva tässä massa(Jos kukaan) tienaa niin paljon ,että oman verorahojen kulutuksen jälkeen jää jaettavaksi yhtään kenellekään.

Miettikääpä hetki kuinka paljon niitä verorahoja on kulutettu ennenkuin on päästy siihen hyvin toimeentulevien joukkoon ja ennenkuin nämä on maksettu takaisin ei voida sanoa olevansa nettomaksajia yhtään mihinkään.

Julkishallinnon kulut ovat 22 552 €/vuosi/henkilö. Ainakin minä maksat reilusti enemmän pelkästään suoria veroja. Välilliset verot vielä tähän päälle, joten reilusti olen nettomaksajien puolella.

Etkä sinäkään esitä, että köyhiltä lopetettaisiin jotain tukia, se leikkaamisvimma tulee ihan toiselta puolelta.

Vierailija
166/168 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

on monta asiaa johon oikeustaju ei taivu, mutta kun ei saa syrjiä

ei rikkaitakaan

Vierailija
167/168 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On paljon järkevämpää, että tuloista rokotetaan yhteen kertaan verotuksessa kuin että että näitä rokotuksia tehdään monessa eri kohdassa, jolloin niiden yhteisvaikutuksesta syntyy helposti himmeli, josta kukaan ei enää ota selvää ja joka joissain tilanteissa aiheuttaa sen, että työnteko ei kannata.

Sitä paitsi ne hyvätuloiset ovat yleensä jo maksaneet lapsilisänsä veroissa moneen kertaan. Minä ja mieheni olemme juuri niitä hyvätuloisia, joille monen mielestä lapsilisät eivät kuuluisi. Minä maksan veroja yli 1400 eur / kk ja mieheni yli 2300 eur / kk. Ja nämä ovat pelkät verot, joissa ei ole mukana pakollisia eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuja. Onko nyt täysin kohtuutonta, jos puolestamme saamme satasen kuukaudessa lapsilisiä?

Nyt rehellinen vastaus: käytättekö lapsilisät elämiseen?

Tarkoitatko sinä nyt sitä, että jos lapselle pystyy säästämään rahaa ( tai ylipäätään perheessä säästämään rahaa), niin silloin ei ansaitse lapsilisää?

Koska voinhan minä käyttää lapsilisän elämiseen ja säästää palkkatuloistani vastaavan määrän - onko se sulle ok?

ja jos ei ole, niin palataan ensimmäiseen kysymykseen.

Vierailija
168/168 |
22.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ap valoja päälle. Mun palkasta ryöstetään PUOLET. Maksan 45 000e vuodessa veroja. Mietihän nyt vähän suhdelukua siitä miten paljon ANNAN valtiolle ja miten paljon SAAN?

90k vuosituloilla ei kyllä mene 50% veroa, ei lähellekään. Tai ei minulla ainakaan.

Itse olisin valmis luopumaan lapsilisistä esim. oman perheeni kohdalla, jos ne uskottavasti kohdennettaisiin vähäosaisille perheille. Toki nytkin lahjoitamme kuukausittain muutamalle järjestölle, viemme vanhat vaatteet Hopelle jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi