Yrititkö laskelmoida lapsesi lasketun ajan?
Miksi? Mihin aikaan vuodesta halusit laskelmoida lapsen syntymän? Onnistuiko ajoitus lopulta vai ei? Oletko tyytyväinen aikaan, jolloin lapsesi lopulta syntyi?
Ap
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te, jotka perustelette omalla kokemuksella sitä, että loppuvuodesta syntymisellä ei ole ollut teillä haittaa:
Siitä ei ehkä ole ollut haittaa sinulle, mutta tilastojen mukaan aika monelle muulle on. Adhd, oppimisvaikeudet, masennus ja skitsofrenia ovat yleisempiä loppuvuodesta syntyneillä. Kaikilla loppuvuodesta syntyneillä ei tietenkään näitä ole, mutta tilastollisesti merkittävällä määrällä ihmisiä on. Se, että sinulla/lapsellasi ei ole ollut näitä haasteita, on hyvä juttu. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja ymmärrän, että osa haluaa laskelmoida lapsen lasketun ajan välttääkseen nämä mahdolliset haasteet.
Tähtäämällä alkuvuoden lapsiin pidetään vain yllä tätä asetelmaa! Jos lapset syntyisivät tasaisemmin ympäri vuotta, vaatimustasokin jakautuisi tasaisemmin eikä ongelmat kasautuisi loppuvuoden lapsille.
Outo asenne sinulla. Ajattelet, että loppuvuoden lapsia pitäisi olla enemmän, jotta ”vaatimustasokin jakautuisi tasaisemmin”. Eli käytännössä entistä vähemmän huomiota niille muita nuoremmille, joista osa kaipaa enemmän tukea.
Minä näkisin, että ratkaisun pitäisi lähteä yhteiskunnan suunnalta. Eli portaatonta esi- ja alkuopetusta, kunnes lapsi on valmis kolmannelle luokalle. Poistetaan se syntymävuoteen liittyvä ”luokalle jäämisen” stigma, ja tehdään ryhmät kehitystason mukaan. Tämä palvelisi myös alkuvuoden lapsia.
T. Loppuvuoden lapsen äiti minäkin.
Joo, onneksi onnistui. Ensimmäisen toivoin syntyvän loppukeväällä, kun ajattelin, että kesä on kiva viettää vastasyntyneen kanssa. Se kesä oli ihan surkea, kylmä ja sateinen, ja vauva tykkäsi valvoa. Seuraava lapsi haluttiin syntyvän tietyn vuoden puolella äitiyspäivärahan laskennan takia ja lapsi syntyikin talven alussa. Tämä lapsi lähinnä nukkui talviunta ja me elettiin kuin karhunpesässä. Pakkokin se oli, kun oli pitkään hirmupakkaset.
Nuorempi lapsista oli puoli vuotta nuorempi mitä esikoinen oli koulun alkaessa, mutta ihan samalla tavalla he ovat koulussa pärjänneet. Kumpikin oppi lukemaan ekaluokan joululoman aikaan.
Yritin ja onnistuin.
Halusin lapset ennen kesää, että ovat alkuvuoden lapsia. Itse olen syntynyt loppuvuodesta ja vihasin sitä aina lapsena ja nuorena, kun olin viimeinen joka esim. sai suoritettua mopokortin.
Ensimmäisen halusin tammi- tai helmikuussa. Esikoisen LA 25.1, syntyi 22.1.
Toisen halusin maalis-toukokuussa, LA on toukokuun puolivälissä.
Molemmat lapset saatiin keväällä niin kuin toivottiinkin.