Yrititkö laskelmoida lapsesi lasketun ajan?
Miksi? Mihin aikaan vuodesta halusit laskelmoida lapsen syntymän? Onnistuiko ajoitus lopulta vai ei? Oletko tyytyväinen aikaan, jolloin lapsesi lopulta syntyi?
Ap
Kommentit (84)
Toki. Haluttiin että molemmat syntyvät alkuvuodesta tai keväällä. Toinen syntyi toukokuussa ja toinen tammikuussa. Parhaat lähtökohdat tietysti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusimme lapsen syntyvän alkuvuodesta, jotta kouluaika yms olisi helpompaa, kun ei olisi ikäluokan nuorimpia.
Ihan alkuvuoteen ei viitsinyt yrittää, jos lapsi olisikin syntynyt etuajassa. Helmikuuhun tähdättiin, la maaliskuun lopussa.
Tätä aiemmissa ketjuissa loppuvuoden lasten äidit alapeukutti. Mitä pahaa siinä on, että omalleen haluaa mahdollisimman hyvän alun? Tutkitusti ero kehityksessä on iso alku- ja loppuvuodessa syntyneiden välillä, toki poikkeuksiakin on.
Tutkitusti mitään eroa ei ole. Tammikuussa syntynyt vain on 12 kk vanhempi kuin joulukuussa syntynyt, mitään kehityseroja ei ole, ikäero kylläkin.
Omat lapset on syntyneet loppuvuodesta ja yliopistossa. Naapurin lapset on tammikuussa syntyneitä ja peruskoulun päättötodistus taitaa olla saamatta, vaikka ikää yli 18v. Ei se syntymäkuukausi määritä kaikkea.
"A 2006 study finds that relative age affects student performance and has long-lasting effects on life outcomes. The authors find that "the youngest members of each cohort score 4–12 percentiles lower than the oldest members in grade four and 2–9 percentiles lower in grade eight… data from Canada and the United States show that the youngest members of each cohort are even less likely to attend university."
Vierailija kirjoitti:
Toki. Haluttiin että molemmat syntyvät alkuvuodesta tai keväällä. Toinen syntyi toukokuussa ja toinen tammikuussa. Parhaat lähtökohdat tietysti.
Ajatteles, jos toinen olisikin syntynyt etuajassa joulukuun puolella, olisitko silloin silloinkin sitä mieltä, että hänen lähtökohtansa olisi ollut jotenkin vähemmän parempi?
Yritettiin tähdätä keväälle, koska synnytyksen jälkeinen masennus pelotti ja pimeä vuodenaika olin minulle yleensäkin hankalinta aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteles, jos toinen olisikin syntynyt etuajassa joulukuun puolella, olisitko silloin silloinkin sitä mieltä, että hänen lähtökohtansa olisi ollut jotenkin vähemmän parempi?
Kysymystä ei esitetty minulle, mutta näin sivusta huutelen. Minulla on kolme lasta, kaksi alkuvuodesta syntynyttä, ja yksi loppuvuoden lapsi, ja kyllä ainakin minä ajattelen, että alkuvuodesta syntyneillä on paremmat lähtökohdat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymystä ei esitetty minulle, mutta näin sivusta huutelen. Minulla on kolme lasta, kaksi alkuvuodesta syntynyttä, ja yksi loppuvuoden lapsi, ja kyllä ainakin minä ajattelen, että alkuvuodesta syntyneillä on paremmat lähtökohdat.
Miksi? Onko se kolmas jotenkin tyhmempi tai vähemmän rakastettu kuin sisaruksensa?
Päivällä päätin, että this is the night. Ja aika tarkkaan 9 kk päähän meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Onko se kolmas jotenkin tyhmempi tai vähemmän rakastettu kuin sisaruksensa?
Ei. Hän on aivan yhtä suloinen ja rakas kuin sisaruksensakin. Mutta ikätovereihinsa verrattuna hän on jo fyysisestikin pienin, joten hän joutuu varmasti altavastaajaksi. Ja koulussa häneltä vaaditaan enemmän ja nuorempana kuin luokkakavereiltaan, ellei hän sitten käy eskaria kahteen kertaan.
Ehkä sinun pitäisi itsesi miettiä omaa ajatteluasi. Pidätkö lapsia, joilla on huonommat lähtökohdat kuin muilla, jotenkin vähemmän rakkaina? Yleensä me vanhemmat rakastamme vain enemmän, jos lapsen pärjääminen ei ole itsestäänselvyys.
Ei yritetty, tärppäsi kerrasta kun annettiin hetken mielijohteesta lupa tulla. Toista alettiin yrittää heti putkeen sillä ajatuksella ettei tarvis laittaa esikoista hoitoon välissä, mutta saa nähdä, kun nyt ei meinaa uusi raskaus alkaa. En näe mitään tarvetta laskelmoida lasta syntymään alkuvuonna, itse aloitin koulun vuoden etuajassa vaikka olen lokakuussa syntynyt ja pärjäsin koulussa aina erinomaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Hän on aivan yhtä suloinen ja rakas kuin sisaruksensakin. Mutta ikätovereihinsa verrattuna hän on jo fyysisestikin pienin, joten hän joutuu varmasti altavastaajaksi. Ja koulussa häneltä vaaditaan enemmän ja nuorempana kuin luokkakavereiltaan, ellei hän sitten käy eskaria kahteen kertaan.
Ehkä sinun pitäisi itsesi miettiä omaa ajatteluasi. Pidätkö lapsia, joilla on huonommat lähtökohdat kuin muilla, jotenkin vähemmän rakkaina? Yleensä me vanhemmat rakastamme vain enemmän, jos lapsen pärjääminen ei ole itsestäänselvyys.
Olen itse syntynyt loppuvuodesta, enkä todellakaan pidä loppuvuodesta syntyneitä millään tavalla altavastaajana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt loppuvuodesta, enkä todellakaan pidä loppuvuodesta syntyneitä millään tavalla altavastaajana.
Eivätkä kaikki loppuvuodesta syntyneet sitä olekaan. Kummilapseni on syntynyt joulukuun lopussa, ja on aina ollut pitkä ja reipas ikäisekseen. Mutta oma marraskuun lopussa syntynyt lapseni on aivan silmäänpistävän pieni. Toki hänellä on monia muita hyviä ominaisuuksia, mutta on sillä koolla väliä poikien fyysisissä leikeissä.
Puhumattakaan henkisestä kypsymisestä. On aivan hurjaa, kuinka paljon yleisempi ADHD-diagnoosi on loppuvuoden poikien keskuudessa, vaikka kysymyksessä pitäisi olla neurologinen oireyhtymä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halusimme lapsen syntyvän alkuvuodesta, jotta kouluaika yms olisi helpompaa, kun ei olisi ikäluokan nuorimpia.
Ihan alkuvuoteen ei viitsinyt yrittää, jos lapsi olisikin syntynyt etuajassa. Helmikuuhun tähdättiin, la maaliskuun lopussa.
Tätä aiemmissa ketjuissa loppuvuoden lasten äidit alapeukutti. Mitä pahaa siinä on, että omalleen haluaa mahdollisimman hyvän alun? Tutkitusti ero kehityksessä on iso alku- ja loppuvuodessa syntyneiden välillä, toki poikkeuksiakin on.
Tutkitusti mitään eroa ei ole. Tammikuussa syntynyt vain on 12 kk vanhempi kuin joulukuussa syntynyt, mitään kehityseroja ei ole, ikäero kylläkin.
Omat lapset on syntyneet loppuvuodesta ja yliopistossa. Naapurin lapset on tammikuussa syntyneitä ja peruskoulun päättötodistus taitaa olla saamatta, vaikka ikää yli 18v. Ei se syntymäkuukausi määritä kaikkea.
Ai ei ole lapsilla eroa, jos Anna syntynyt 1.1 ja Maija 31.12? Kyllä 12 kk ikäero vaikuttaa hurjasti. Anna osaa todennäköisesti jo kävellä, kun Maija vasta syntyy. Ei nämä erot aikuisena enää tunnu, mutta lapsena ero on iso.
Ihminen on kuitenkin lapsi vain varsin lyhyen ajan, aikuinen loppuelämänsä. Eli joku lapsuuden kehitys ei merkitse loppupeleissä yhtään mitään.
Lapsena kuitenkin tehdään jo valintoja koulussa, jotka vaikuttavat tulevaisuuteen. Arvosanat vaikuttaa myös. Ja jos lapsi saa kuulla koko lapsuutensa kehittyvänsä hitaammin kuin aiemmin syntyneet ikätoverit, niin kyllä se vaikuttaa myös ajatuksiin itsestä.
Olen 22-vuotias ja syntynyt 31.12. En koe, että tämä ois millään tavalla mun elämää vaikeuttanut. Lähinnä tuttavat surkuttelevat ja kyselevät miltä tuntuu olla loppuvuoden lapsi. Eipä tuo näkynyt alakoulussakaan mitenkään negatiivisesti, olin muutenkin pienikokoinen ja tuntui että siitä oli vaan etua.
En. Tulivat, kun aika oli. Ääripäihin sitten ajoittuivat eli eka syntyi tammikuussa ja toinen joulukuussa (no, ei samana vuonna kuitenkaan!). Ja tuo eka meni kouluun varhennetusti, toinen varmaan syntymävuotensa mukaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ei ole lapsilla eroa, jos Anna syntynyt 1.1 ja Maija 31.12? Kyllä 12 kk ikäero vaikuttaa hurjasti. Anna osaa todennäköisesti jo kävellä, kun Maija vasta syntyy. Ei nämä erot aikuisena enää tunnu, mutta lapsena ero on iso.
Ihminen on kuitenkin lapsi vain varsin lyhyen ajan, aikuinen loppuelämänsä. Eli joku lapsuuden kehitys ei merkitse loppupeleissä yhtään mitään.
Lapsena kuitenkin tehdään jo valintoja koulussa, jotka vaikuttavat tulevaisuuteen. Arvosanat vaikuttaa myös. Ja jos lapsi saa kuulla koko lapsuutensa kehittyvänsä hitaammin kuin aiemmin syntyneet ikätoverit, niin kyllä se vaikuttaa myös ajatuksiin itsestä.
Apua. Miksi kukaan kertoisi lapselle itselleen hänen kehittyvän hitaammin kuin ikätoverinsa? Etenkään kouluikäiselle? Joku 2-vuotias tuskin edes muistaa, että neuvolan täti on hänen kehitystään ruotinut.
Kyllä lapsi saa kuulla osan itseensä kohdistuvasta arvostelusta jo pienenä. Ja lapsi ymmärtää ja kuulee paljon enemmän, kun monet aikuiset ajattelevat. Oma veljeni sai kuulla jo päiväkodissa, kuinka vaikea ja tyhmä lapsi hän on. Koulussa jatkui sama meno. Pääasiassa arvostelijat olivat päiväkodin työntekijöitä ja opettajia, mutta kyllä luokkakaveritkin irvailivat. Aikuisuus on ollut vaikea, vaikka sai koulut käytyä päälle kolmekymppisenä loppuun. Veljeni on syntynyt loppuvuodesta.
Yritettiin alkuvuoteen. Ei tärpännyt heti ja lapsi syntyi syyskuussa.
Minua on luultu vahingoksi, kun olen syntynyt lokakuussa. Samoin kaveriani, joka on syntynyt joulukuussa. Kuulemma kukaan tervejärkinen ei halua ajoittaa lapsen syntymää pimeään vuodenaikaan. Itse en kuulemma ollut vahinko, tärkeintä oli vaan että lapsi tulee. Itse pyrkisin ajoittamaan syntymän kevääseen tai kesään, mukavampi keli viettää synttäreitä. Saa nähdä onnistutaanko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kommenttini olivat siis 44 & 47. Sen verran sanon vielä, että kärsin tahottamasta lapsettomuudesta. Minulla ei ole mietittävää omassa asettelussani sen suhteen, milloin lapsi syntyisi, en todellakaan pitäisi omaa rakasta lastani yhtään sen huonompana, vaikka hän syntyisi 31.12. eikä 1.1.
- 44 & 47
Te, jotka perustelette omalla kokemuksella sitä, että loppuvuodesta syntymisellä ei ole ollut teillä haittaa:
Siitä ei ehkä ole ollut haittaa sinulle, mutta tilastojen mukaan aika monelle muulle on. Adhd, oppimisvaikeudet, masennus ja skitsofrenia ovat yleisempiä loppuvuodesta syntyneillä. Kaikilla loppuvuodesta syntyneillä ei tietenkään näitä ole, mutta tilastollisesti merkittävällä määrällä ihmisiä on. Se, että sinulla/lapsellasi ei ole ollut näitä haasteita, on hyvä juttu. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja ymmärrän, että osa haluaa laskelmoida lapsen lasketun ajan välttääkseen nämä mahdolliset haasteet.
En ole. Miehen mielestä oli oikea aika tehdä lapsi. Hän halusi alkuvuoden lapsen. Miehellä on surkea matikkapää. Lapsi kärsii siitä, että on syntynyt loppuvuonna. Kevätvauvat ovat parhaita.
Meillä ei vuodenajalla ollut merkitystä, mutta toinen ja neljäs ajoitettiin niin, että päivärahan sai saman, mitä ekasta ja kolmannesta.
Silloin ei vielä ollut sitä tilannetta, että automattisesti alle kolmen vuoden ikäerolla sai saman päivärahan.