Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yrititkö laskelmoida lapsesi lasketun ajan?

Vierailija
19.12.2020 |

Miksi? Mihin aikaan vuodesta halusit laskelmoida lapsen syntymän? Onnistuiko ajoitus lopulta vai ei? Oletko tyytyväinen aikaan, jolloin lapsesi lopulta syntyi?

Ap

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua on luultu vahingoksi, kun olen syntynyt lokakuussa. Samoin kaveriani, joka on syntynyt joulukuussa. Kuulemma kukaan tervejärkinen ei halua ajoittaa lapsen syntymää pimeään vuodenaikaan. Itse en kuulemma ollut vahinko, tärkeintä oli vaan että lapsi tulee. Itse pyrkisin ajoittamaan syntymän kevääseen tai kesään, mukavampi keli viettää synttäreitä. Saa nähdä onnistutaanko. 

Kylläpä maailmaan mahtuu typeriä ihmisiä. Itse en tunne yhtään ketään, joka ajattelisi loppuvuodesta syntyneen lapsen olleen vahinko. Päinvastoin he olisivat iloisia, että pariskunta saa perheenlisäystä.

Vierailija
62/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni on syntynyt n. kk ennen vuodenvaihdetta ja opiskeli huippuyliopistossa sekä menestyy urallaan. Minä synnyin kesällä ja... tässä sitä ollaan :D En ole saavuttanut mitään erikoista. Uskoisin että suurin merkitys on perintötekijöillä sekä lapsen kasvuympäristöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Halusimme lapsen syntyvän alkuvuodesta, jotta kouluaika yms olisi helpompaa, kun ei olisi ikäluokan nuorimpia.

Ihan alkuvuoteen ei viitsinyt yrittää, jos lapsi olisikin syntynyt etuajassa. Helmikuuhun tähdättiin, la maaliskuun lopussa.

Tätä aiemmissa ketjuissa loppuvuoden lasten äidit alapeukutti. Mitä pahaa siinä on, että omalleen haluaa mahdollisimman hyvän alun? Tutkitusti ero kehityksessä on iso alku- ja loppuvuodessa syntyneiden välillä, toki poikkeuksiakin on.

Tutkitusti mitään eroa ei ole. Tammikuussa syntynyt vain on 12 kk vanhempi kuin joulukuussa syntynyt, mitään kehityseroja ei ole, ikäero kylläkin.

Omat lapset on syntyneet loppuvuodesta ja yliopistossa. Naapurin lapset on tammikuussa syntyneitä ja peruskoulun päättötodistus taitaa olla saamatta, vaikka ikää yli 18v. Ei se syntymäkuukausi määritä kaikkea.

Turun yliopiston tutkimuksen mukaan loppuvuodesta syntyneet saavat jopa yli 60 prosenttia enemmän adhd-diagnooseja kuin alkuvuoden lapset. Ja englantilaistutkimuksen mukaan masennus on kolmanneksen yleisempää loppuvuonna syntyneillä.

Mutta tietenkään ”tutkitusti mitään eroa ei ole” mamman mielestä.

Vierailija
64/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka perustelette omalla kokemuksella sitä, että loppuvuodesta syntymisellä ei ole ollut teillä haittaa:

Siitä ei ehkä ole ollut haittaa sinulle, mutta tilastojen mukaan aika monelle muulle on. Adhd, oppimisvaikeudet, masennus ja skitsofrenia ovat yleisempiä loppuvuodesta syntyneillä. Kaikilla loppuvuodesta syntyneillä ei tietenkään näitä ole, mutta tilastollisesti merkittävällä määrällä ihmisiä on. Se, että sinulla/lapsellasi ei ole ollut näitä haasteita, on hyvä juttu. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja ymmärrän, että osa haluaa laskelmoida lapsen lasketun ajan välttääkseen nämä mahdolliset haasteet.

Tämä on täyttä todellisuutta itselleni, olen lokakuun lapsi ja löytyy vaikka ja mitä diagnooseja. Hyvän perheen lapsi, eli luultavasti syntymän ajankohta: vauva-aika pimeimpään vuodenaikaan on vaikuttanut kehitykseeni. Luulen myös että äitini on ollut masentunut, hän inhoaa kaamosta. Tunnen myös marraskuun lopulla syntyneen miehen, jolla on adhd ja joutui aloittamaan koulun vuotta myöhemmin kuin oma ikäluokkansa. Hänestä tuli lopulta kuitenkin opettaja. 

Vierailija
65/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka perustelette omalla kokemuksella sitä, että loppuvuodesta syntymisellä ei ole ollut teillä haittaa:

Siitä ei ehkä ole ollut haittaa sinulle, mutta tilastojen mukaan aika monelle muulle on. Adhd, oppimisvaikeudet, masennus ja skitsofrenia ovat yleisempiä loppuvuodesta syntyneillä. Kaikilla loppuvuodesta syntyneillä ei tietenkään näitä ole, mutta tilastollisesti merkittävällä määrällä ihmisiä on. Se, että sinulla/lapsellasi ei ole ollut näitä haasteita, on hyvä juttu. Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita ja ymmärrän, että osa haluaa laskelmoida lapsen lasketun ajan välttääkseen nämä mahdolliset haasteet.

Edelleen, siinä on hiuksen hieno ero, syntyykö lapsi 25.12. vai 5.1.

Vierailija
66/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Haluttiin että molemmat syntyvät alkuvuodesta tai keväällä. Toinen syntyi toukokuussa ja toinen tammikuussa. Parhaat lähtökohdat tietysti.

Ajatteles, jos toinen olisikin syntynyt etuajassa joulukuun puolella, olisitko silloin silloinkin sitä mieltä, että hänen lähtökohtansa olisi ollut jotenkin vähemmän parempi?

Kysymystä ei esitetty minulle, mutta näin sivusta huutelen. Minulla on kolme lasta, kaksi alkuvuodesta syntynyttä, ja yksi loppuvuoden lapsi, ja kyllä ainakin minä ajattelen, että alkuvuodesta syntyneillä on paremmat lähtökohdat.

Miksi? Onko se kolmas jotenkin tyhmempi tai vähemmän rakastettu kuin sisaruksensa?

Ei. Hän on aivan yhtä suloinen ja rakas kuin sisaruksensakin. Mutta ikätovereihinsa verrattuna hän on jo fyysisestikin pienin, joten hän joutuu varmasti altavastaajaksi. Ja koulussa häneltä vaaditaan enemmän ja nuorempana kuin luokkakavereiltaan, ellei hän sitten käy eskaria kahteen kertaan.

Ehkä sinun pitäisi itsesi miettiä omaa ajatteluasi. Pidätkö lapsia, joilla on huonommat lähtökohdat kuin muilla, jotenkin vähemmän rakkaina? Yleensä me vanhemmat rakastamme vain enemmän, jos lapsen pärjääminen ei ole itsestäänselvyys.

Minun kommenttini olivat siis 44 & 47. Sen verran sanon vielä, että kärsin tahottamasta lapsettomuudesta. Minulla ei ole mietittävää omassa asettelussani sen suhteen, milloin lapsi syntyisi, en todellakaan pitäisi omaa rakasta lastani yhtään sen huonompana, vaikka hän syntyisi 31.12. eikä 1.1.

- 44 & 47

Mutta miksi ihmeessä ajattelet, että toiset pitäisivät loppuvuodesta syntynyttä rakasta lastaan jotenkin huonompana?

Vierailija
67/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mitä touhua.  

Vierailija
68/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki. Haluttiin että molemmat syntyvät alkuvuodesta tai keväällä. Toinen syntyi toukokuussa ja toinen tammikuussa. Parhaat lähtökohdat tietysti.

Ajatteles, jos toinen olisikin syntynyt etuajassa joulukuun puolella, olisitko silloin silloinkin sitä mieltä, että hänen lähtökohtansa olisi ollut jotenkin vähemmän parempi?

Kysymystä ei esitetty minulle, mutta näin sivusta huutelen. Minulla on kolme lasta, kaksi alkuvuodesta syntynyttä, ja yksi loppuvuoden lapsi, ja kyllä ainakin minä ajattelen, että alkuvuodesta syntyneillä on paremmat lähtökohdat.

Miksi? Onko se kolmas jotenkin tyhmempi tai vähemmän rakastettu kuin sisaruksensa?

Ei. Hän on aivan yhtä suloinen ja rakas kuin sisaruksensakin. Mutta ikätovereihinsa verrattuna hän on jo fyysisestikin pienin, joten hän joutuu varmasti altavastaajaksi. Ja koulussa häneltä vaaditaan enemmän ja nuorempana kuin luokkakavereiltaan, ellei hän sitten käy eskaria kahteen kertaan.

Ehkä sinun pitäisi itsesi miettiä omaa ajatteluasi. Pidätkö lapsia, joilla on huonommat lähtökohdat kuin muilla, jotenkin vähemmän rakkaina? Yleensä me vanhemmat rakastamme vain enemmän, jos lapsen pärjääminen ei ole itsestäänselvyys.

Minun kommenttini olivat siis 44 & 47. Sen verran sanon vielä, että kärsin tahottamasta lapsettomuudesta. Minulla ei ole mietittävää omassa asettelussani sen suhteen, milloin lapsi syntyisi, en todellakaan pitäisi omaa rakasta lastani yhtään sen huonompana, vaikka hän syntyisi 31.12. eikä 1.1.

- 44 & 47

Mutta miksi ihmeessä ajattelet, että toiset pitäisivät loppuvuodesta syntynyttä rakasta lastaan jotenkin huonompana?

Vastasin kommenttiin, jossa sanottiin alkuvuodesta syntyneillä sisaruksilla olevan paremmat lähtökohdat kuin loppuvuodesta syntyneellä, joten siksi ihmettelen.

Vierailija
69/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta ja kaikki on tähdätty kesäkaudelle. Onnistui eli kaikki syntyneet kesällä, viimeinen tosin meni loppukesään ja sattui ihan hirmu kuuma kesä kun häntä odotin. Oli tosi tukala odottaa.

Syyt tähtäyksellä: en halunnut olla viimeisillään talvella, mieluiten keväällä. Vauvan kanssa helpompaa kun ei tarvitse pukea kasapäin ja varsinkin sitten kun on isosisaruksetkin joita pitää pukea jne. Mies pystyi olemaan pidempään kotona kun piti kesälomaa samalla. Eli pääasiassa mietin vain vauva-aikaa en sen pidemmälle.

Kaksi ekaa tärppäsivät toisesta kierrosta, kolmannella meni useampi siksi ajoitus meni ”hiukan pieleen”.

Vierailija
70/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla koitettu ajoittaa. Olisi varmaan onnistunut jos oltaisi haluttu koska aina tärpännyt ekasta kierrosta. 4 lasta meillä.

Maaluskuussa, elokuussa ja lokakuussa ovat syntyneet.

En tiedä mikä sitten olisi paras aika saada se vauva?

Kaikki nuo kolme kuukautta on olleet hyvät kuukaudet.

Ehkä alkuvuosi lasta ajatellen paras kun onhan siinä iso ero aloittaako koulun niin että on täyttänyt tammukuussa 7-vuotta kuin että 6 -vuotiaana kouluun ja joulukuussa sitten täyttää 7.

Itse syntynyt syyskuussa ja vanhemmiten on kivempaa olla loppuvuodesta syntynyt :) Ei tulevat nelikymppiset kolkuttele vielä tammikuussa!

Vierailija
71/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On myös osoitettu, että syksyllä syntyneet on terveempiä kuin keväällä syntyneet. Raskausajan auringonvalo ja ehkä muutkin asiat syynä.

Vierailija
72/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä niin ärsyttää, jos jotkut haluaa lapsen syntyvän alkuvuonna? Keneltä se on pois?

Ei minua ainakaan ärsytä. Ihmetyttää vain. Miksi kukaan haluaisi lapsen syntyvän tammi-helmikuussa? Muut kuukaudet ymmärrän. Joulukuu taas haastava. Olen itse syksyllä syntynyt ja minusta on ihanaa kun lapseni ovat myös loppuvuoden lapsia. Oli aina kivointa olla nuorempi ja silti parempi kuin joku vanhempi samalla luokalla oleva.

Vierailija
73/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laskelmoinut. Ekaa tekemällä tehtiin pitkääääääään. Tokalle annettiin lupa tulla heti kun on tullakseen, kun kuviteltiin että menne taas pitkään. Ei mennyt.

Vierailija
74/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähtäämällä alkuvuoden lapsiin pidetään vain yllä tätä asetelmaa! Jos lapset syntyisivät tasaisemmin ympäri vuotta, vaatimustasokin jakautuisi tasaisemmin eikä ongelmat kasautuisi loppuvuoden lapsille.

Vierailija
75/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi täällä niin ärsyttää, jos jotkut haluaa lapsen syntyvän alkuvuonna? Keneltä se on pois?

Ei minua ainakaan ärsytä. Ihmetyttää vain. Miksi kukaan haluaisi lapsen syntyvän tammi-helmikuussa? Muut kuukaudet ymmärrän. Joulukuu taas haastava. Olen itse syksyllä syntynyt ja minusta on ihanaa kun lapseni ovat myös loppuvuoden lapsia. Oli aina kivointa olla nuorempi ja silti parempi kuin joku vanhempi samalla luokalla oleva.

Itse olen syntynyt alkuvuodesta ja ärsytti olla se vanhin.

Vierailija
76/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen, siinä on hiuksen hieno ero, syntyykö lapsi 25.12. vai 5.1.

Suomessa vaan on tapana määrittää, että uusi vuosi alkaa 1.1 ja esim. kouluun mennään ikäluokittain 1.1-31.12. Tämä vaikuttaa paljon. Joissakin maissa kouluikä lasketaan eri tavoin, esimerkiksi kesästä kesään. Silloin nuorimmat ovat syntyneet loppukeväällä.

Vierailija
77/84 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 44 & 47

Vastasin kommenttiin, jossa sanottiin alkuvuodesta syntyneillä sisaruksilla olevan paremmat lähtökohdat kuin loppuvuodesta syntyneellä, joten siksi ihmettelen.

Se, että tiedostaa lapsellaan olevan joissakin asioissa paremmat ja toisissa huonommat lähtökohdat, on nimenomaan rakkautta.

Oma lapsi on tietenkin täydellinen persoona omana itsenään, mutta kukaan ei ole täydellinen kaikilla elämän osa-alueilla. Moni sulkee silmänsä lapsensa ongelmilta, eikä lapsi saa tällöin tarvitsemaansa apua.

Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
78/84 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, yritettiin alkuvuoteen ajoittaa. Lapsi saikin alkunsa vasta kaksi ja puoli vuotta myöhemmin petrimaljassa. Syntyi heinäkuussa, joka sekin kyllä ihan hyvä ajankohta. Olen opettaja, niin ei tarvinnut kesken lukuvuoden jäädä äitiyslomalle. Ja onhan kesällä kiva järjestää synttärijuhlia. Silloin kun lapsi syntyi, oli aika viileä kesä, joten loppuraskaus ei ollut kovin tuskainen, mitä varmaan kuumalla ilmalla olisi ollut.

Vierailija
79/84 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on luultu vahingoksi, kun olen syntynyt lokakuussa. Samoin kaveriani, joka on syntynyt joulukuussa. Kuulemma kukaan tervejärkinen ei halua ajoittaa lapsen syntymää pimeään vuodenaikaan. Itse en kuulemma ollut vahinko, tärkeintä oli vaan että lapsi tulee. Itse pyrkisin ajoittamaan syntymän kevääseen tai kesään, mukavampi keli viettää synttäreitä. Saa nähdä onnistutaanko. 

Kylläpä maailmaan mahtuu typeriä ihmisiä. Itse en tunne yhtään ketään, joka ajattelisi loppuvuodesta syntyneen lapsen olleen vahinko. Päinvastoin he olisivat iloisia, että pariskunta saa perheenlisäystä.

Niinpä! Mitäköhän tuollaise ihmettelijät ajattelisivat minusta ja kahdesta sisaruksestani jotka olemme kaikki syntyneet marraskuussa. Olimme luokkamme parhaita peruskoulussa ja lukiossa ja käyneet korkeakouluja ja vanhemmat on korkeakoulutettuja jos sillä on väliä.

Vierailija
80/84 |
20.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä! Mitäköhän tuollaise ihmettelijät ajattelisivat minusta ja kahdesta sisaruksestani jotka olemme kaikki syntyneet marraskuussa. Olimme luokkamme parhaita peruskoulussa ja lukiossa ja käyneet korkeakouluja ja vanhemmat on korkeakoulutettuja jos sillä on väliä.

Tää ketju on täynnä näitä ikäluokkansa parhaita marras-joulukuussa syntyneitä, jotka ovat ihan ylivertaisia...kumma juttu.