Jopa viidennes lopettanut E-pillereiden käytön
ja todennäköisesti lopettajien määrä edelleen kasvussa. Naiset eivät enää viitsi ottaa turhia terveysriskejä seksin vuoksi.
"E-pillereiden käyttö väheni Suomessa viime syksyn aikana 10–20 prosenttia, kertoo Helsingin Sanomat.
Lehden haastattelema Väestöliiton seksuaaliterveysklinikan ylilääkäri Dan Apter perustaa arvionsa lääkevalmistajilta saamiinsa myyntitietoihin. Suomen käytetyimpien e-pillereiden valmistaja, lääkeyhtiö Bayer vahvistaa myynnin laskun.
– Negatiivinen julkisuus on vähentänyt yleisesti e-pillereiden käyttöä ja näkynyt siten myös myynnin laskuna. Tarkkoja lukuja ei ole, Bayerilta kerrottiin Helsingin Sanomille.
Apter pitää käytön vähenemistä seurauksena viime kesän ja syksyn uutisista, joissa kerrottiin veritulppakuolemien ja e-pillereiden käytön yhteyksistä. Muutoksen pysyvyyttä hän ei osaa arvioida.
Apter pelkää pillerien käytön vähenemisen lisäävän abortteja.
Suomessa on HS:n mukaan kaikkiaan yli 200 000 e-pillereiden käyttäjää"
Kommentit (101)
Mulla on nimenomaan pillerit kohentaneet terveyttä. Akne pysyy kurissa ja kuukautisia ei tartte ottaa kuin 4 vuodessa. On meinaa niin järkyt kivut, että jos ei olis pillereitä, pitäs lähtee joka kk päivystykseen saamaan piikillä kipulääkettä.
Joo, näitä veritulppakohuja on ollut jo 90-luvulla, aina tämän tästä tämä kohu tulee uudestaan.
Minä lopetin pillerit aikoinaan, ja huomasin yhtäkkiä että en enää itke ja raivoa päivittäin, kuten olin tehnyt vuosia. Kysyttäessä pillerien sivuvaikutuksia olin sanonut että ei mitään sivuoireita ole ollut, luulin että että elämäni oli niin kammottavaa miehen takia että sen takia olin hermoheikko, joka ikinen päivä itkin, ja varmasti joka ikinen päivä myös raivosin lapsellekin turhaa. Joka kerran kun tapahtui joku vastoinkäyminen, minulla nousi kuumottava tunne, aivan järjetön raivo tai suru.
Kun lopetin pillerit, huomasin että en olekaan luonteeltani sellainen että itken ja raivoan koko ajan, huomasin että ne itkut lakkasi kuin seinään, vaikka elämä jatkui samanlaisena, mies oli yhtä ärsyttävä ym.
Pillerit eivät sovi kenellekään, mulla on ystävättäriä jotka on sanoneet että ei sovi, heidän äideilekään ei sopinut, mun äidille ei sopinut, en ole kysynyt syitä miksi ei sovi, on vain keskusteluissa joskus tullut esille, että hyvin harva pillereitä käyttää.
Ei ole meilläkään enää käytössä. Tosin raskaus on melko epätodennäköinen miehen heikon hedelmällisyyden takia.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:27"]
Joo, näitä veritulppakohuja on ollut jo 90-luvulla, aina tämän tästä tämä kohu tulee uudestaan.
Minä lopetin pillerit aikoinaan, ja huomasin yhtäkkiä että en enää itke ja raivoa päivittäin, kuten olin tehnyt vuosia. Kysyttäessä pillerien sivuvaikutuksia olin sanonut että ei mitään sivuoireita ole ollut, luulin että että elämäni oli niin kammottavaa miehen takia että sen takia olin hermoheikko, joka ikinen päivä itkin, ja varmasti joka ikinen päivä myös raivosin lapsellekin turhaa. Joka kerran kun tapahtui joku vastoinkäyminen, minulla nousi kuumottava tunne, aivan järjetön raivo tai suru.
Kun lopetin pillerit, huomasin että en olekaan luonteeltani sellainen että itken ja raivoan koko ajan, huomasin että ne itkut lakkasi kuin seinään, vaikka elämä jatkui samanlaisena, mies oli yhtä ärsyttävä ym.
Pillerit eivät sovi kenellekään, mulla on ystävättäriä jotka on sanoneet että ei sovi, heidän äideilekään ei sopinut, mun äidille ei sopinut, en ole kysynyt syitä miksi ei sovi, on vain keskusteluissa joskus tullut esille, että hyvin harva pillereitä käyttää.
[/quote]
Mitäs sitten kuukautisiin kun ei mitkään särkylääkket auta?
Itse lopetin pillerit 2008, kokeiltuani 3 eri pillerimerkkiä sekä ehkäisyrengasta. Jo silloin oli ooiskelukavereideni keskuudessa sekä blogeissa paljon puhetta hormoniehkäisyn negatiivisista puolista, joten en usko että ilmiö olisi kovin uusi.
Itse lopetin sivuoireiden takia, masennus ja itsetuhoiset ajatukset johtuivat ehkäisystä. Sittemmin minulla on alkanut myös esiintyä migreeniä ja lähisuvussa korkea veritulppariski, joten kondomeilla on pärjätty edelliset 6 vuotta. Myös kuparikierukka on trendikäs nuorten synnyttämättömien naisten keskuudessa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:14"]
Hyvä, että on lopettanut. Tämä on asia, josta huomaa, kuinka nainen on toisen luokan kansalainen tässä maailmassa. Oletetaan, että nainen vaarantaa terveytensä (kuoleman riski) vuosikausiksi ehkäisyn nimissä. Sitten sanotaan, että eivät riskit ole suuret verrattuna raskauteen. Suomalaiset naiset ovat keskimäärin kaksi kertaa raskaana elämänsä aikana, 18 kk. Se ei ole mitään verrattuna useisiin vuosiin, joina e-pillereitä käytetään. Naurettava vertailukohta. E-pillerien käytön pitäisi olla tavallista elämää, raskaus on erityistila.
Ylipäätään, miksei miehille voisi jo alkaa kehittää ja markkinoida vastaavaa ehkäisymenetelmää kunnolla? Jotain miesten pillereitähän jo on, mutta kukaan ei niitä käytä eivätkä lääkärit todellakaan tuputa niitä miehille samalla volyymilla kuin naisille. Miksi nainen on se, joka kantaa vastuun seksistä terveytensä uhalla? Siksikö, että miehet ovat perinteisesti paneskelleet ympäriinsä eivätkä joudu vastuuseen jälkeläisistä samalla tavalla kuin naiset?
[/quote]
Tulihan se sieltä eli "ei meistä kukaan välitä koska olemme naisia". Meinasin jo aiemmin vinkata, että kohta on varmaan tulossa. Totuus nyt kuitenkin on, että naiset kuluttavat terveydenhoitomenoja erittäin merkittävästi miehiä enemmän ja elävätkin merkittävästi miehiä kauemmin. Olkaamme siis taas kaikki huolissamme naisista.
Tutkimusten mukaan naisilla on myös keskimäärin positiivinen käsitys e-pillereistä. Miehellä on elatusvelvollisuus lapseensa eli on turha väittää etteivät joudu vastuuseen. Sen lisäksi naisella on vielä raskaaksi tulemisen jälkeinen ehkäisykeino eli abortti. Näitä tehdään yli 10 000 vuosittain. Joka lapsi on siis käytännössä naisen päätös, ei miehen.
Minä lopetin pitkäaikaisen hormonivalmisteiden käytön (ensin e-pillerit, sitten e-rengas) viime syksynä selittämättömän pyörtymiskohtauksen vuoksi vähän hätävarjeluna. Tarkoituksena oli aloittaa puolen vuoden varoajan jälkeen joku uusi ehkäisy. Mutta katin kontit, eipä aloitettu, koska on IHANAA olla näin seesteinen, seksielämä sujuu, liukkaria ei tarvita, en raivoa kenellekään, en saa mitään äkkinäisiä tunnekuohuja mistään.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:31"]
[/quote]
[/quote]
No se on aika harvinaista, ja kaipa sitä joku muukin konsti löytyy. Kyllähän migreeniinkin on lääkkeet.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:46"]
Toisaalta naiset syövät pillereitä iho-oireisiin ja moniin suoranaiseen ehkäisyyn liittymättömiin vaivoihin kuten ihan vaan kuukautisiin yhä enenevässä määrin. Luulisi, että tällaisella väärinkäytöllä on myös suuremmat riskit.
http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/kuukautisten-saately-e-pillereiden-avulla-yleistyy/664114/
[/quote]
E-pillereillä on monia positiivisia terveysvaikutuksia ehkäisyn lisäksi. Ei ole mitään väärinkäyttöä syödä pillereitä myös muista syistä. Esim. kivuliaat, runsaat kuukautiset - voimakkaiden tulehduskipulääkkeiden rautalääkityksen vuoksi säännöllinen käyttökö on terveellisempää? Vaikea akne, johon vaihtoehtoinen hoitomuoto on pitkä, teratogeeninen antibioottikuuri? PCO:n vuoksi kipuilu ja hedelmällisyyden lasku? Kaikkiin näihin yhdistelmäehkäisy on hyväksytty käyttöindikaatio.
Naisellehan on luonnollisinta, ettei kuukautisia ole. Luonnonlakien mukaanhan nainen on vain synnytyskone: ollaan raskaana tai imetetään kunnes kohta kuollaan pois. Ja se raskaushan on suurempi veritulppariski kuin yhdistelmäehkäisy, samoin lukuisat raskaudet tuovat omat komplikaationsa. Yhdistelmäehkäisypillereiden käyttö on siis tavallaan naiselle luonnollinen olotila: kuukautisia saadaan huomattavasti harvennettua.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:46"]
Toisaalta naiset syövät pillereitä iho-oireisiin ja moniin suoranaiseen ehkäisyyn liittymättömiin vaivoihin kuten ihan vaan kuukautisiin yhä enenevässä määrin. Luulisi, että tällaisella väärinkäytöllä on myös suuremmat riskit.
http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/kuukautisten-saately-e-pillereiden-avulla-yleistyy/664114/
[/quote]
E-pillereillä on monia positiivisia terveysvaikutuksia ehkäisyn lisäksi. Ei ole mitään väärinkäyttöä syödä pillereitä myös muista syistä. Esim. kivuliaat, runsaat kuukautiset - voimakkaiden tulehduskipulääkkeiden SEKÄ rautalääkityksen säännöllinen käyttökö on terveellisempää? Vaikea akne, johon vaihtoehtoinen hoitomuoto on pitkä, teratogeeninen antibioottikuuri? PCO:n vuoksi kipuilu ja hedelmällisyyden lasku? Kaikkiin näihin yhdistelmäehkäisy on hyväksytty käyttöindikaatio.
Naisellehan on luonnollisinta, ettei kuukautisia ole. Luonnonlakien mukaanhan nainen on vain synnytyskone: ollaan raskaana tai imetetään kunnes kohta kuollaan pois. Ja se raskaushan on suurempi veritulppariski kuin yhdistelmäehkäisy, samoin lukuisat raskaudet tuovat omat komplikaationsa. Yhdistelmäehkäisypillereiden käyttö on siis tavallaan naiselle luonnollinen olotila: kuukautisia saadaan huomattavasti harvennettua.
Muoks: korjattu lause luettavammaksi
[/quote]
Tulihan se sieltä eli "ei meistä kukaan välitä koska olemme naisia". Meinasin jo aiemmin vinkata, että kohta on varmaan tulossa. Totuus nyt kuitenkin on, että naiset kuluttavat terveydenhoitomenoja erittäin merkittävästi miehiä enemmän ja elävätkin merkittävästi miehiä kauemmin. Olkaamme siis taas kaikki huolissamme naisista.
Tutkimusten mukaan naisilla on myös keskimäärin positiivinen käsitys e-pillereistä. Miehellä on elatusvelvollisuus lapseensa eli on turha väittää etteivät joudu vastuuseen. Sen lisäksi naisella on vielä raskaaksi tulemisen jälkeinen ehkäisykeino eli abortti. Näitä tehdään yli 10 000 vuosittain. Joka lapsi on siis käytännössä naisen päätös, ei miehen.
[/quote]
Saisinko lähteen tuohon tietoon, että naiset hyödyntävät terveydenhuoltoa enemmän? Vaikka toisaalta, mikseivät hyödyntäisi? Sitä vartenhan sellainen on olemassa, eikä naisilla ole sen alhaisempi veroprosentti kuin miehilläkään - väitätkö, etteivä he ole oikeutettuja terveydenhuoltoon?
Mahdollisia syitä siihen on useita, joista mainitsitkin yhden - pidemmän elämän. Vanhuksena terveydenhuoltoa tarvitaan enemmän. Naiset kuitenkin elävät miehiä pidempään mm. omien valintojensa ansiosta. Naiset elävät keskimäärin terveellisemmin (vähäisempi alkoholinkäyttö ja tupakointi, pienempi tapaturmakuolleisuus etenkin nuorena (tämä laskee miehillä keskimääräistä elinikää huomattavasti), terveydenhuollon hyödyntäminen). Tämä kaikki olisi mahdollista myös miehille, mutta he valitsevat mieluummin lyhyemmän eliniän. Siinä missä nuorten miesten yleisin kuolinsyy on tapaturma, naisilla se on raskaus.
Positiivinen käsitys e-pillereistähän on selkeästi kokenut kolauksen, kun niin moni on Suomessa ja muissa maissa lopettanut pillereiden käytön.
Aborttia nyt ei kukaan täysillä käyvä ihminen laske varteenotettavaksi ehkäisykeinoksi. Moni ei pysty eettisistä tai muista syistä tekemään sitä, vaikka "haluaisi".
Onko lapsi naisen päätös myös raiskaustapauksissa? :) Sano nyt vielä, että nainen voi päättää, tuleeko seksistä raskaaksi vai ei (USA:ssahan näin paikoin uskotaan). Jos kerran päätös on naisen, hänhän seurauksista on silloin vastuussa, eikä viaton osapuoli, mies.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kol00301
Itse lopetin myös pillerit, koska epäilin niiden olevan syy mielialoihini ja haluttomuuteeni. Olen ollut puoli vuotta ilman ja edelleen kärsin haluttomuudesta, mutta selvisipä se, että sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa. En tiedä missä vaiheessa se on tullut, mutta olen kuullut, ettei e-pillereiden käyttö tilannetta ainakaan paranna.
Etukäteen mietin sitä, että mitäköhän iholleni käy ilman pillereitä, sillä ne olivat auttaneet akneeni. Finnejä tuli ja meni, mutta tilanne on jotenkin pysynyt hallinnassa ja nyt näppyjä ei juuri ole.
Merkittävin muutos on se, että olin hyvin räjähdysherkkä, hermostuin nopeasti ja olin aggressiivinen, mutta nyt joitakin kuukausia pillerien lopettamisen jälkeen mielialani ovat tasaantuneet
Olen tyytyväinen siihen, että lopetin. Kondomilla mennään, kunnes lapset on ajankohtaisia.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:47"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:31"]
[/quote]
[/quote]
No se on aika harvinaista, ja kaipa sitä joku muukin konsti löytyy. Kyllähän migreeniinkin on lääkkeet.
[/quote]
Itsellä ei ole auttanut. Vain pillereillä olen saanut kivut kuriin. Olen kokeillut todella monia lääkekombinaatioita kipuihin ja ne ovat niin kovat, etten kestä sitä kipua. Onneksi on pillerit!
Itse en käytä ehkäisyyn mutta kipuihin, niinkuin joku toinenkin täällä! Auttaa niihin tosi hyvin.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 13:56"]
[/quote]
[/quote]
Saisinko lähteen tuohon tietoon, että naiset hyödyntävät terveydenhuoltoa enemmän? Vaikka toisaalta, mikseivät hyödyntäisi? Sitä vartenhan sellainen on olemassa, eikä naisilla ole sen alhaisempi veroprosentti kuin miehilläkään - väitätkö, etteivä he ole oikeutettuja terveydenhuoltoon?
Mahdollisia syitä siihen on useita, joista mainitsitkin yhden - pidemmän elämän. Vanhuksena terveydenhuoltoa tarvitaan enemmän. Naiset kuitenkin elävät miehiä pidempään mm. omien valintojensa ansiosta. Naiset elävät keskimäärin terveellisemmin (vähäisempi alkoholinkäyttö ja tupakointi, pienempi tapaturmakuolleisuus etenkin nuorena (tämä laskee miehillä keskimääräistä elinikää huomattavasti), terveydenhuollon hyödyntäminen). Tämä kaikki olisi mahdollista myös miehille, mutta he valitsevat mieluummin lyhyemmän eliniän. Siinä missä nuorten miesten yleisin kuolinsyy on tapaturma, naisilla se on raskaus.
Positiivinen käsitys e-pillereistähän on selkeästi kokenut kolauksen, kun niin moni on Suomessa ja muissa maissa lopettanut pillereiden käytön.
Aborttia nyt ei kukaan täysillä käyvä ihminen laske varteenotettavaksi ehkäisykeinoksi. Moni ei pysty eettisistä tai muista syistä tekemään sitä, vaikka "haluaisi".
Onko lapsi naisen päätös myös raiskaustapauksissa? :) Sano nyt vielä, että nainen voi päättää, tuleeko seksistä raskaaksi vai ei (USA:ssahan näin paikoin uskotaan). Jos kerran päätös on naisen, hänhän seurauksista on silloin vastuussa, eikä viaton osapuoli, mies.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kol00301
[/quote]
Tässä linkki. Siellä on muutakin mairittelevaa tietoa naisista. Verokertymästä naiset maksavat kuitenkin vain 39%. Alkuperäiset linkitkin tietty on tai voit ne itsekin googlata.
http://www.vauva.fi/keskustelu/3949903/ketju/miehille_kuuluisi_korkeampi_veroprosentti
"Siinä missä nuorten miesten yleisin kuolinsyy on tapaturma, naisilla se on raskaus."
Sekä nuorten naisten että miesten yleisin kuolinsyy on itsemurha.
"Aborttia nyt ei kukaan täysillä käyvä ihminen laske varteenotettavaksi ehkäisykeinoksi."
Tämä on semantiikkaa. Yli 10 000 eli runsaat 30 joka päivä niitä nyt kuitenkin tehdään vaikka abortti on Suomessa kuulemma vaikeampi saada kuin Ruotsissa jossa niitä tehdään yli kaksinkertainen määrä eli väkilukuun nähden enemmän. Raiskaustapauksissa tietty voi naisen päätöksestä tehdä abortin myös.
Vertaaminen raskauden aikaiseen veritulppariskiin ontuu, koska yhdistelmäehkäisyvalmisteiden jättäminen ei suinkaan tarkoita ilman ehkäisyä jäämistä. Varmasti sellaistakin (ikävä kyllä) tapahtuu, muttei todellakaan suuressa mittakaavassa. Monet ovat vaihtaneet minipillereihin tai hormonikierukkaan, jotka toimivat eri tavalla eivätkä aiheuta samaa tulppariskiä, tai siirtyneet hormonittomiin menetelmiin, kondomiin tai kuparikierukkaan.
Minusta olisi HYVÄ asia, että naisille tarjottaisiin muutakin kuin hormoniehkäisyä. Ok, kondomeja voi ostaa, jos mies suostuu niitä käyttämään (tuo on ollut meidän ehkäisymenetelmämme yli 20 vuotta), kierukan voi asennuttaa.
Mutta esim. pessaaria ei taida Suomesta saada mistään, ja sen käyttö on muuallakin vähentynyt, vaikka se on haitaton ja harjoittelun jälkeen jopa vaivaton ehkäisykeino. Miksi näin?
Hormoniehkäisy ei sovi kaikille. Minä kokeilin parikymppisenä liki kymmentä eri e-pilleriä, ja kaikista sain joko päänsärkyä tai tiputteluvuotoa. Lisäksi joka kuukausi iski hiivatulehdus. Kun lopetin kokeilut, hiivatulehdukset loppuivat kuin seinään.
Yleensä inhoan vainoharhaisia salaliittoteorioita, mutta aika herkästi tässä alkaa epäillä, että hormonaalisen ehkäisyn voittokulku on lääketeollisuuden masinoima juttu. Ihan hyvä, jos naiset nyt alkavat ajatella vähän kriittisemmin. Kunhan nyt kumminkin huolehtivat ehkäisystä...
[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:22"]
Vertaaminen raskauden aikaiseen veritulppariskiin ontuu, koska yhdistelmäehkäisyvalmisteiden jättäminen ei suinkaan tarkoita ilman ehkäisyä jäämistä. Varmasti sellaistakin (ikävä kyllä) tapahtuu, muttei todellakaan suuressa mittakaavassa. Monet ovat vaihtaneet minipillereihin tai hormonikierukkaan, jotka toimivat eri tavalla eivätkä aiheuta samaa tulppariskiä, tai siirtyneet hormonittomiin menetelmiin, kondomiin tai kuparikierukkaan.
[/quote]
Itse en pysty käyttämään muuta ehkäisyä kuin pillereitä, joten se minulle sallittakoon. :)
Kipuihin ei ole muuta yhtä tehokasta menetelmää kuin pillerit.
Itse sain viime syksynä kaksi veritulppaa ja söin sitten puoli vuotta lääkkeitä. Olen 22, eikä muita riskitekijöitä veritulpan syntyyn ollut kuin viisi vuotta jatkunut pillereiden syönti. Siihen loppui hormonit minun osaltani. Poikaystäväkin sanoi, että olen nyt kuin eri ihminen: iloinen, tasapainoinen ja seksikin kiinnostaa. Ainoa miinuspuoli pillereiden lopetuksessa on minun kohdallani iho-oireet.