Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jopa viidennes lopettanut E-pillereiden käytön

Vierailija
14.05.2014 |

ja todennäköisesti lopettajien määrä edelleen kasvussa. Naiset eivät enää viitsi ottaa turhia terveysriskejä seksin vuoksi.

"E-pillereiden käyttö väheni Suomessa viime syksyn aikana 10–20 prosenttia, kertoo Helsingin Sanomat.

Lehden haastattelema Väestöliiton seksuaaliterveysklinikan ylilääkäri Dan Apter perustaa arvionsa lääkevalmistajilta saamiinsa myyntitietoihin. Suomen käytetyimpien e-pillereiden valmistaja, lääkeyhtiö Bayer vahvistaa myynnin laskun.

– Negatiivinen julkisuus on vähentänyt yleisesti e-pillereiden käyttöä ja näkynyt siten myös myynnin laskuna. Tarkkoja lukuja ei ole, Bayerilta kerrottiin Helsingin Sanomille.

Apter pitää käytön vähenemistä seurauksena viime kesän ja syksyn uutisista, joissa kerrottiin veritulppakuolemien ja e-pillereiden käytön yhteyksistä. Muutoksen pysyvyyttä hän ei osaa arvioida.

Apter pelkää pillerien käytön vähenemisen lisäävän abortteja.

Suomessa on HS:n mukaan kaikkiaan yli 200 000 e-pillereiden käyttäjää"

Kommentit (101)

Vierailija
61/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:22"]

Vertaaminen raskauden aikaiseen veritulppariskiin ontuu, koska yhdistelmäehkäisyvalmisteiden jättäminen ei suinkaan tarkoita ilman ehkäisyä jäämistä. Varmasti sellaistakin (ikävä kyllä) tapahtuu, muttei todellakaan suuressa mittakaavassa. Monet ovat vaihtaneet minipillereihin tai hormonikierukkaan, jotka toimivat eri tavalla eivätkä aiheuta samaa tulppariskiä, tai siirtyneet hormonittomiin menetelmiin, kondomiin tai kuparikierukkaan. 

[/quote]

No, kondomin ehkäisyteho ei ole yhdistelmäehkäisyn tasolla, joten raskauden riskiä se kasvattaa. Kuparikierukka saattaa vain lisätä vuotoja eikä hoida esim. kuukautiskipuja. Hormonikierukka on monille sopiva, luotettava vaihtoehto, joka tosin saattaa pahentaa iho-ongelmia.

Vierailija
62/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:46"]

Riskit ovat kerrassaan marginaaliset. Naishysteriaa ilmassa jälleen kerran.

- Terveen nuoren naisen, joka ei käytä yhdistelmäehkäisypilleriä, tukosriski on yksi 10 000 naista kohti vuodessa. Jos hän käyttää yhdistelmäehkäisyä, riski on 2 - 4, mutta jos hän tulee raskaaksi, riski on 8 per 10 000 naista vuodessa,  Kätiloopiston sairaalan vastaava ylilääkäri Oskari Heikinheimo kertoo. (Minipillereissä ei veritulppariskiä riskiä edes ole).

Riski on verratavissa siihen, että pysyttelee kotona kun ulkona voi kuitenkin jäädä vaikka auton alle.

Toisaalta naiset syövät pillereitä iho-oireisiin ja moniin suoranaiseen ehkäisyyn liittymättömiin vaivoihin kuten ihan vaan kuukautisiin yhä enenevässä määrin. Luulisi, että tällaisella väärinkäytöllä on myös suuremmat riskit.

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/kuukautisten-saately-e-pillereiden-avulla-yleistyy/664114/

[/quote]

No, oma äitini kuuluu näihin hormoneista veritulpan saaneisiin. Vieläpä tuplasti. Ensin e-pillereistä, sittemmin hormonikorvaushoidon vuoksi. Mietinpä sitten omalle kohdalleni ja päätös oli helppo. Päivääkään en ole katunut. Sain myös itseni ja vartaloni takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:40"]

- Terveen nuoren naisen, joka ei käytä yhdistelmäehkäisypilleriä, tukosriski on yksi 10 000 naista kohti vuodessa. Jos hän käyttää yhdistelmäehkäisyä, riski on 2 - 4, mutta jos hän tulee raskaaksi, riski on 8 per 10 000 naista vuodessa,  Kätiloopiston sairaalan vastaava ylilääkäri Oskari Heikinheimo kertoo. (Minipillereissä ei veritulppariskiä riskiä edes ole).

Riski on verratavissa siihen, että pysyttelee kotona kun ulkona voi kuitenkin jäädä vaikka auton alle.

Toisaalta naiset syövät pillereitä iho-oireisiin ja moniin suoranaiseen ehkäisyyn liittymättömiin vaivoihin kuten ihan vaan kuukautisiin yhä enenevässä määrin. Luulisi, että tällaisella väärinkäytöllä on myös suuremmat riskit.

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/kuukautisten-saately-e-pillereiden-avulla-yleistyy/664114/

[/quote]

No, oma äitini kuuluu näihin hormoneista veritulpan saaneisiin. Vieläpä tuplasti. Ensin e-pillereistä, sittemmin hormonikorvaushoidon vuoksi. Mietinpä sitten omalle kohdalleni ja päätös oli helppo. Päivääkään en ole katunut. Sain myös itseni ja vartaloni takaisin.

[/quote]

Mä sain itseni ja vartaloni takaisin kun aloitin pillerit! Ei enää aknea eikä järkyttäviä kuukautiskipuja, joiden takia kuukaudesta piti aina viikko saikuttaa.

Vierailija
64/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä helvettiä, onko joku kieltänyt teitä käyttämästä pillereitä, vastaajat 37 ja 41? Käyttäkää ihmeessä, jos ne teille sopivat. Minulle ei sovi, joten en käytä. 

Vierailija
65/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä lyhyttä Nuvaring-kokeilua lukuunottamatta. (Tippui pönttöön huomaamattani niin siihen jäi sekin kokeilu.) 

Tuntuu, että moni on hakenut pillerit nuorena jopa ylpeänä luullen sitä jonkinlaiseksi aikuisuuden merkiksi, aina ihmettelin, että kyllä joku on valmis sietämään ihmeellisiä haittavaikutuksia jonkun panemisen takia. Ha hah, siitäs nyt saavat, pillereitä liian heppoisesti napaansa vetäneet naiset! Nyt ei enää yhtäkkiä kiinnostakaan.

Vierailija
66/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:58"]

Jos terveys on naiselle tärkeää, kannattaisi niitä pillereitä syödä, vaikka käyttäisi kondomiakin. Raskaus on nimittäin monin verroin vaarallisempaa.

[/quote]

Se raskaus kestää varsin lyheyn ajan pillereiden käyttöön verrattuna ja siitä hei saa oman lapsen! Mitä hittoa nainen pillereiden syömisellä saa muuta kuin inhottavat sivuvaikutukset?

[/quote]

No välttyy siltä lapselta tietysti.

Vierailija
67/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:33"]Kipuihin ei ole muuta yhtä tehokasta menetelmää kuin pillerit.

[/quote]

Minulla kolme ibuprofeiinitablettia kaksi kertaa päivässä tepsii. Aluksi on kaksi tuntia kipuja, kun pitää odotella, että lääke toimii. Onhan tuo yli ohjeistuksen, mutta muuten oksentelisin kippuralla lattialla kaksi vuorokautta.

Vierailija
68/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:26"]

Minusta olisi HYVÄ asia, että naisille tarjottaisiin muutakin kuin hormoniehkäisyä. Ok, kondomeja voi ostaa, jos mies suostuu niitä käyttämään (tuo on ollut meidän ehkäisymenetelmämme yli 20 vuotta), kierukan voi asennuttaa.

Mutta esim. pessaaria ei taida Suomesta saada mistään, ja sen käyttö on muuallakin vähentynyt, vaikka se on haitaton ja harjoittelun jälkeen jopa vaivaton ehkäisykeino. Miksi näin?

Hormoniehkäisy ei sovi kaikille. Minä kokeilin parikymppisenä liki kymmentä eri e-pilleriä, ja kaikista sain joko päänsärkyä tai tiputteluvuotoa. Lisäksi joka kuukausi iski hiivatulehdus. Kun lopetin kokeilut, hiivatulehdukset loppuivat kuin seinään.

Yleensä inhoan vainoharhaisia salaliittoteorioita, mutta aika herkästi tässä alkaa epäillä, että hormonaalisen ehkäisyn voittokulku on lääketeollisuuden masinoima juttu. Ihan hyvä, jos naiset nyt alkavat ajatella vähän kriittisemmin. Kunhan nyt kumminkin huolehtivat ehkäisystä...

[/quote]

Mitä alapeukuttamista tuossa nyt oli?

Eikö täällä saa kertoa omista huonoista e-pillerikokemuksistaan? Miksi ei?

Jo on...

Vierailija
69/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:45"]

No mitä helvettiä, onko joku kieltänyt teitä käyttämästä pillereitä, vastaajat 37 ja 41? Käyttäkää ihmeessä, jos ne teille sopivat. Minulle ei sovi, joten en käytä. 

[/quote]

Aamen! Jos kerron, että näiden hormonien takia äitini on saanut KAKSI veritulppaa (kyllä, tämä on ihan lääkäreiden pitkällisten selvitysten pohjalta todettu), ja että sen vuoksi en niitä itse halua syödä, niin joku alapeukuttaa. Miksi? En tajua. Minun puolestani jokainen saa vetää napaansa ihan mitä haluaa, mutta minulle on turha kenenkään tulla selittämään, että mitään vaaraa ei pillereistä ole. Minulla on siitä elävä (luojan kiitos) todiste lähipiirissä.

Vierailija
70/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno juttu! Eipä koskaan oo tehnyt mieli käyttääkään. No sikäli, että minulla on aika epäsäännöllinen kierto ja kuukautisten eka päivä todella kivulias. Pillerit varmasti auttaisi siihen ja voisivat myös parantaa lievää akneani. Kuitenkin olen mieluummin oma itseni. Toki alkaisin käyttää, jos todettaisiin endometrioosi tai pcos, mutta en kyllä pelkän ehkäisyn vuoksi. Kondomilla mennään.

Vierailija
71/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:59"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:58"]

Jos terveys on naiselle tärkeää, kannattaisi niitä pillereitä syödä, vaikka käyttäisi kondomiakin. Raskaus on nimittäin monin verroin vaarallisempaa.

[/quote]

Se raskaus kestää varsin lyheyn ajan pillereiden käyttöön verrattuna ja siitä hei saa oman lapsen! Mitä hittoa nainen pillereiden syömisellä saa muuta kuin inhottavat sivuvaikutukset?

[/quote]

No välttyy siltä lapselta tietysti.

[/quote]

Ja kivuilta ja aknelta! :)

Vierailija
72/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 15:00"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:33"]Kipuihin ei ole muuta yhtä tehokasta menetelmää kuin pillerit.

[/quote]

Minulla kolme ibuprofeiinitablettia kaksi kertaa päivässä tepsii. Aluksi on kaksi tuntia kipuja, kun pitää odotella, että lääke toimii. Onhan tuo yli ohjeistuksen, mutta muuten oksentelisin kippuralla lattialla kaksi vuorokautta.

[/quote]

heh, me puhutaan nyt ihan eri tasosista kivuista... buranasta ei ole mihinkään kun on sellaisia kramppeja ettei saa henkeä, eikä pysty kävelemään kun vihloo niin kovaa. Olen kokeillut vaikka mitä KOMBINAATIOITA eikä mistään ole ollut niin hyvää apua kuin pillereistä.

Vierailija
73/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 15:04"]

Hieno juttu! Eipä koskaan oo tehnyt mieli käyttääkään. No sikäli, että minulla on aika epäsäännöllinen kierto ja kuukautisten eka päivä todella kivulias. Pillerit varmasti auttaisi siihen ja voisivat myös parantaa lievää akneani. Kuitenkin olen mieluummin oma itseni. Toki alkaisin käyttää, jos todettaisiin endometrioosi tai pcos, mutta en kyllä pelkän ehkäisyn vuoksi. Kondomilla mennään.

[/quote]

mäkin olen mieluiten oma itseni! Siksi syönkin pillereitä. Ilman niitä en voisi olla viikkoon oma itseni kuukautisten takia.

Vierailija
74/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 15:09"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 15:04"]

[/quote]

mäkin olen mieluiten oma itseni! Siksi syönkin pillereitä. Ilman niitä en voisi olla viikkoon oma itseni kuukautisten takia.

[/quote]

No kiva sulle. Onko kukaan kieltänyt sua niitä käyttämästä?

Vierailija
75/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:45"]

[/quote]

Aamen! Jos kerron, että näiden hormonien takia äitini on saanut KAKSI veritulppaa (kyllä, tämä on ihan lääkäreiden pitkällisten selvitysten pohjalta todettu), ja että sen vuoksi en niitä itse halua syödä, niin joku alapeukuttaa. Miksi? En tajua. Minun puolestani jokainen saa vetää napaansa ihan mitä haluaa, mutta minulle on turha kenenkään tulla selittämään, että mitään vaaraa ei pillereistä ole. Minulla on siitä elävä (luojan kiitos) todiste lähipiirissä.

[/quote]

Miten äitisi sai kaksi veritulppaa? Uusiko tulppa e-pillereiden lopettamisen jälkeen?

Vierailija
76/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 15:07"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 15:00"]

[/quote]

[/quote]

heh, me puhutaan nyt ihan eri tasosista kivuista... buranasta ei ole mihinkään kun on sellaisia kramppeja ettei saa henkeä, eikä pysty kävelemään kun vihloo niin kovaa. Olen kokeillut vaikka mitä KOMBINAATIOITA eikä mistään ole ollut niin hyvää apua kuin pillereistä.

[/quote]

Sama täällä, mulla on todella korkea kipukynnys mutta kuukautiskipujen takia meinasin monet kerrat pyörtyäkkin. En voinut mennä kouluun pariin päivään, tai minnekään muuallekaan kun aina kivut olivat niin helvetilliset. Mitkään särkylääkkeet, vaikka kuinka vahvoja ois ollu, ei auttaneet.

Mutta niinhän se on, että mikä sopii toiselle, ei sovi toiselle. Ymmärrän miksi jotkut ei halua pillereitä syödä, mutta se on vähän typerää kun jotkut on mullekin kauhistelleet että miten viittit vielä syödä pillereitä kun niistä ei oo muuta kun haittaa. Kyllä mulle on enemmän haittaa olla ilman niitä: iho paskana (vaikuttaa itsetuntoon kun naama on kuin pizza), kuukautisten alkaminen voi heitellä kahdella viikolla ja ne ovat todella runsaat, ja ne kivut... On vähän huono, jos joutuu kerran kuussa olla pari päivää pois koulusta/töistä, vaan siksi että jalat ei kanna kuukautisten takia!

Vierailija
77/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Lopetin pillerit, koska ne aiheuttivat ainakin viikottaisen vakavan migreenikohtauksen, masentuneisuutta, mielialanvaihtelua, painon nousua, hiivatulehduksia, moninkertaiseksi pahentuneet kuukautiskivut, haluttomuutta ja hajuaistin heikkenemistä. Kaikki oireet viimeistä lukuun ottamatta luetellaan pakkausselosteessa mahdollisina haittavaikutuksina. Kaikki oireet hävisivät muutamassa kuukaudessa lopettamisen jälkeen. Todellako pelkkää hysteriaa? Kun käytin pillereitä, jouduin syömään reseptisärkylääkkeitä 9 päivänä kuukaudessa. Nykyään käytän särkylääkkeitä hyvin harvoin. Aika huima ero...

Vierailija
78/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vähättele e-pillereiden riskejä. Itse olen syönyt n. 2v. Ne ovat sopineet minulle hyvin. Joudun kuitenkin sairaalaan tulppaepäilyn vuoksi, joka paljastui myöhemmin aiheettomaksi. Se säikäytti sen verran että kuukauden päästä olen vaihtamassa kierukkaan. Harmittaa sillä pillerit ovat mielestäni varma ehkäisy.

Ihan en aina käsitä pillereistä koituvaa hysteriaa. Joillekin ne sopivat ja auttavat kipuihin. Lisäksi ne ehkäisevät varmasti. Itse en missään nimessä halua lasta ainakaan 10 vuoteen. Abortti ei mielestäni ole ehkäisykeino ja on mielestäni melkoista elämän_koulu meininkiä ajatella niin.

Kondomi on varmasti hyvä ehkäisy myös. Meillä se se laski tunnelmaa. Lisäksi pelkäsin sen käytön aikana raskaaksi tuloa, enkä voinut olla vapautunut. Muutaman kerran se oli huomaamatta lähtenyt pois kesken kaiken.

Vierailija
79/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vähättele e-pillereiden riskejä. Itse olen syönyt n. 2v. Ne ovat sopineet minulle hyvin. Joudun kuitenkin sairaalaan tulppaepäilyn vuoksi, joka paljastui myöhemmin aiheettomaksi. Se säikäytti sen verran että kuukauden päästä olen vaihtamassa kierukkaan. Harmittaa sillä pillerit ovat mielestäni varma ehkäisy.

Ihan en aina käsitä pillereistä koituvaa hysteriaa. Joillekin ne sopivat ja auttavat kipuihin. Lisäksi ne ehkäisevät varmasti. Itse en missään nimessä halua lasta ainakaan 10 vuoteen. Abortti ei mielestäni ole ehkäisykeino ja on mielestäni melkoista elämän_koulu meininkiä ajatella niin.

Kondomi on varmasti hyvä ehkäisy myös. Meillä se se laski tunnelmaa. Lisäksi pelkäsin sen käytön aikana raskaaksi tuloa, enkä voinut olla vapautunut. Muutaman kerran se oli huomaamatta lähtenyt pois kesken kaiken.

Vierailija
80/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse söin e-pillereitä monen vuoden ajan ja kärsin kerran kuussa migreenistä, joka lamaannutti täysin. Jouduin siis syömään myös vahvoja särkylääkkeitä. Sitten päätin lopettaa pillerit ja migreenikin loppui kuin seinään. Ikinä en enää lähtisi uudestaan tuohon rumbaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän