Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jopa viidennes lopettanut E-pillereiden käytön

Vierailija
14.05.2014 |

ja todennäköisesti lopettajien määrä edelleen kasvussa. Naiset eivät enää viitsi ottaa turhia terveysriskejä seksin vuoksi.

"E-pillereiden käyttö väheni Suomessa viime syksyn aikana 10–20 prosenttia, kertoo Helsingin Sanomat.

Lehden haastattelema Väestöliiton seksuaaliterveysklinikan ylilääkäri Dan Apter perustaa arvionsa lääkevalmistajilta saamiinsa myyntitietoihin. Suomen käytetyimpien e-pillereiden valmistaja, lääkeyhtiö Bayer vahvistaa myynnin laskun.

– Negatiivinen julkisuus on vähentänyt yleisesti e-pillereiden käyttöä ja näkynyt siten myös myynnin laskuna. Tarkkoja lukuja ei ole, Bayerilta kerrottiin Helsingin Sanomille.

Apter pitää käytön vähenemistä seurauksena viime kesän ja syksyn uutisista, joissa kerrottiin veritulppakuolemien ja e-pillereiden käytön yhteyksistä. Muutoksen pysyvyyttä hän ei osaa arvioida.

Apter pelkää pillerien käytön vähenemisen lisäävän abortteja.

Suomessa on HS:n mukaan kaikkiaan yli 200 000 e-pillereiden käyttäjää"

Kommentit (101)

Vierailija
81/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole ikinä noita myrkkypaskoja popsinut! Ei ole silti tarvinnut elää selibaatissa, saati sitten olla jatkuvasti abortteja tekemässä.

Vierailija
82/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Lopettakaa jo se luonnon tuhoaminen ja terveytenne pilaaminen. Itse en ole koskaan käyttänyt e-pillereitä, enkä käytä. Kannattaa tutustua niihin monitoreihin, esim. Persona tai Clearbluen vastaava. Ovat tosi hyviä tuotteita ja riskipäivinä voi laittaa kondomin, jos haluaa. Ystäväpiirissäni kaikki käytetään noita monitoreja ja todellakaan ei ole yhtään vahinkoraskautta tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös haaveena päästä eroon pillereistä. Kun vihdoin löysin merkin, jossa tiputteluvuodot ja mielialat pysyivät kurissa, alkoi hiivatulehdukset, haluttomuus ja hillittömät kahden viikon alavatsakivut joka kierrossa. Tulppariski ei tosiaan ole tässä ekana mielessä, kun pillerit aiheuttavat kokoajan jotain "pientä".

Vierailija
84/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaikkiin hormonivalmisteisiin kuulu sama riski veritulppaan ja muihin sivuvaikutuksiin? Vai onkohan pillereissä se suurempi? Ei ainakaan ole julkisuuteen tullut muista aiheutuvia veritulppia. Muuten sitten on minipillerit ja kuparikierukka. Kondomin kanssa miehestä ei tunnu yhtä hyvältä kuin ilman. Siksi kuparikierukka.

Vierailija
85/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 14:45"]

No mitä helvettiä, onko joku kieltänyt teitä käyttämästä pillereitä, vastaajat 37 ja 41? Käyttäkää ihmeessä, jos ne teille sopivat. Minulle ei sovi, joten en käytä. 

[/quote]

Aamen! Jos kerron, että näiden hormonien takia äitini on saanut KAKSI veritulppaa (kyllä, tämä on ihan lääkäreiden pitkällisten selvitysten pohjalta todettu), ja että sen vuoksi en niitä itse halua syödä, niin joku alapeukuttaa. Miksi? En tajua. Minun puolestani jokainen saa vetää napaansa ihan mitä haluaa, mutta minulle on turha kenenkään tulla selittämään, että mitään vaaraa ei pillereistä ole. Minulla on siitä elävä (luojan kiitos) todiste lähipiirissä.

[/quote]

Miten äitisi sai kaksi veritulppaa? Uusiko tulppa e-pillereiden lopettamisen jälkeen?

[/quote]

Heti tuli alapeukku :D otan liian tosissani, mutta selvennyksesti että minusta on pelottavaa jos tulppa uusii vaikka e-pillerit on lopetettu ja silti tulppa johtuu juuri pillereistä. Kaikki hormoneita sisältävä ehkäisy on kielletty jos veritulppa on sairastettu.

Vierailija
86/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 15:51"]

Hyvä! Lopettakaa jo se luonnon tuhoaminen ja terveytenne pilaaminen. Itse en ole koskaan käyttänyt e-pillereitä, enkä käytä. Kannattaa tutustua niihin monitoreihin, esim. Persona tai Clearbluen vastaava. Ovat tosi hyviä tuotteita ja riskipäivinä voi laittaa kondomin, jos haluaa. Ystäväpiirissäni kaikki käytetään noita monitoreja ja todellakaan ei ole yhtään vahinkoraskautta tullut.

[/quote]

auttaako se persona kramppimaisiin kuukautiskipuihin?

Vierailija
87/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 16:41"]

[/quote]

[/quote] 

Ne joilla ei ole kovis kuukautiskipuja, eivät tajua. Itse en voi kun maata hikisenä lattialla ja toivoa että kipu loppuisi. Saattaa mennä useakin tuntu ennenkuin helpottavat. Muutun ihan valkeaksi ja minua oksettaa ja pyöryttää. Kouluun tai töihin ei voi mennä. Oikeasti pahin ja sietämättömin kipu mitä olen kokenut. 

Vierailija
88/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 16:41"]

[/quote]

[/quote] 

Ne joilla ei ole kovis kuukautiskipuja, eivät tajua. Itse en voi kun maata hikisenä lattialla ja toivoa että kipu loppuisi. Saattaa mennä useakin tuntu ennenkuin helpottavat. Muutun ihan valkeaksi ja minua oksettaa ja pyöryttää. Kouluun tai töihin ei voi mennä. Oikeasti pahin ja sietämättömin kipu mitä olen kokenut. 

[/quote]

Mulla myös todella kivuliaat menkat, no mutta olipa helpot kaks synnytystä ;) No syön mieluummin Pronaxenia menkkakipuihin kuin että ottaisin e-pillerit takaisin. Tuli jatkuvaa päänsärkyä, ärtyisyyttä, kaikki vitutti, seksi ei huvittanut... Koska saan kivut kunnon reseptilääkkeillä siedettäväksi en tosiaan halua e-pillerien aiheuttamia sivuvaikutuksia. Ikinä.

Vierailija
89/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:41"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 18:03"][quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 16:41"]

[/quote]

[/quote] 

[/quote]

Mulla myös todella kivuliaat menkat, no mutta olipa helpot kaks synnytystä ;) No syön mieluummin Pronaxenia menkkakipuihin kuin että ottaisin e-pillerit takaisin. Tuli jatkuvaa päänsärkyä, ärtyisyyttä, kaikki vitutti, seksi ei huvittanut... Koska saan kivut kunnon reseptilääkkeillä siedettäväksi en tosiaan halua e-pillerien aiheuttamia sivuvaikutuksia. Ikinä.

[/quote]

mulla ei pronaxen auttanut. ei myöskään panacod. kivut vaan tulee läpi. Parempi syödä pillereitä kuin kärsiä.

Vierailija
90/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:46"]

Toisaalta naiset syövät pillereitä iho-oireisiin ja moniin suoranaiseen ehkäisyyn liittymättömiin vaivoihin kuten ihan vaan kuukautisiin yhä enenevässä määrin. Luulisi, että tällaisella väärinkäytöllä on myös suuremmat riskit.

[/quote]

Öö, mitäköhän nyt taas?

a) Pillerit ovat aivan yleinen lääkärin määräämä hoitomuoto esim. siihen akneen, se ei ole väärinkäyttöä.

b) Miksi tällöin olisi suuremmat haittavaikutukset? Millä mekanismilla? Meinasitko, että se kroppa ajattelee, että "aijaa nyt täällä syödään ehkäisypillereitä mutta ei ees panna?!? Pistetäänpäs vähän pahemmat sivuoireet päälle, oppii olemaan!"

Vierailija
91/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, kannaatko kommentoida jos ei ymmärrä asiaa lainkaan?

Artikkelin esimerkissähän vedetään esim. kolme liuskaa putkeen yhden sijaan jolloin hormonimäärä on suurempi kun vuosittaisia taukoja on 3-4 12 sijaan. Tällöin voi olettaa myös olevan enemmän riskejä.

Vierailija
92/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:48"]

Riskit ovat kerrassaan marginaaliset. Naishysteriaa ilmassa jälleen kerran.

- Terveen nuoren naisen, joka ei käytä yhdistelmäehkäisypilleriä, tukosriski on yksi 10 000 naista kohti vuodessa. Jos hän käyttää yhdistelmäehkäisyä, riski on 2 - 4, mutta jos hän tulee raskaaksi, riski on 8 per 10 000 naista vuodessa,  Kätiloopiston sairaalan vastaava ylilääkäri Oskari Heikinheimo kertoo. (Minipillereissä ei veritulppariskiä riskiä edes ole).

Riski on verratavissa siihen, että pysyttelee kotona kun ulkona voi kuitenkin jäädä vaikka auton alle.

Toisaalta naiset syövät pillereitä iho-oireisiin ja moniin suoranaiseen ehkäisyyn liittymättömiin vaivoihin kuten ihan vaan kuukautisiin yhä enenevässä määrin. Luulisi, että tällaisella väärinkäytöllä on myös suuremmat riskit.

http://www.kaleva.fi/teemat/hyva-elama/kuukautisten-saately-e-pillereiden-avulla-yleistyy/664114/

[/quote]

En usko, että pillerien lopettamisbuumissa on kyse vain veritulpasta vaan niistä muistakin sivuvaikutuksista, joita ei enää jakseta.

[/quote]

Esim ne naiset, jotka selittelevät omaa sekoraivopäisyyttään e-pillerien aiheuttamaksi?

Vierailija
93/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea suunta.

Ei tulisi kyllä mieleenkään vetää hormoneja! Miettikää nyt vaikka miehiä, jotka vetävät mieshormoneja, ovat juuri niitä hulluja sekopäitä. Muutenkin aivan epäluonnollinen tila, että naisten pitäisi vetää kehoon vierasta hormonia ja lamata omaa luonnollista hormonitoimintaa.

Vierailija
94/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aivan järkyttävät menkkakivut. Voin valehtelematta sanoa että synnytys oli aika helppo nakki kun on noihin tottunut. Pillerit helpottavat kyllä kuukautiskipuja huomattavasti (eivät kyllä kokonaan poista). Silti en ikinä enää ottaisi pillereitä takaisin. Mielummin pari (tai neljä) kunnon kipupäivää (ja kahdeksan vuotaen) kuin jatkuvat sivuoireet. Ei enää päivääkään siinä sumussa!

Hiljaksiin olen jättänyt myös särkylääkkeet pois. Tulin siihen tulokseen että jos ne ei kerran auta niin turhaa niitä napsin. Rautaa joudun kyllä lähes joka kuukausi syömään. Kipuihin on yllättävän paljon auttaneet erilaiset rentoutustekniikat (samoja kuin synnytyksessä). Kontallaan perseensä pyörittely yms. ei ole kenties sellainen juttu, jota voisi kesken työpäivän tehdä, mutta aamulla ja illalla nyt sentään. Muutaman sairaspäivän olen joutunut pitämään, mutta parempi sekin kuin sairaseläke masennuksen takia. (ja masennus ei todellakaan ollut ainoa sivuoire pillereistä)

Kyllä mä joskus kadehdin niitä, joille pillerit sopii. Olisihan se helppo tapa hoitaa kuukautiskipuja, järjettömän runsasta vuotoa ja se ehkäisykin, mutta aina ei voi voittaa ja näillä on nyt mentävä. Sitten kun lapset on varmasti tehty niin aion kyllä ottaa selvää kohdun limakalvojen poisto menetelmistä (esim. NovaSure). En tiedä auttaisiko tuo kipuihin, mutta vuotomäärään ainakin ja se olisi jo iso apu.

Vierailija
95/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin hormoniehköisyn jo 12vuotta sitten kun totesin että e-pillerien sivuvaikutukset olivat minulle liikaa, mielialan laskua, haluttomuutta. Kokeilin muutamaa eri merkkiä mutta jokainen aiheutti alakuloa ja tasapaksua oloa. kondomi toimii meillä.

äiti 36v

Vierailija
96/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos hän käyttää yhdistelmäehkäisyä, riski on 2 - 4, mutta jos hän tulee raskaaksi, riski on 8 per 10 000 naista vuodessa,  Kätiloopiston sairaalan vastaava ylilääkäri Oskari Heikinheimo kertoo. (Minipillereissä ei veritulppariskiä riskiä edes ole).

[/quote]

Ei se riski nyt niin pieni ole jos on esim. 1/2500 per vuosi. Pillereitä kuitenkin käytetään jopa vuosikymmeniä, raskaana ei olla niin kauan!

Jos käytät pillereitä esim. 20 v on riski jo 1/125!

Vierailija
97/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos terveys on naiselle tärkeää, kannattaisi niitä pillereitä syödä, vaikka käyttäisi kondomiakin. Raskaus on nimittäin monin verroin vaarallisempaa.

Vierailija
98/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monille tulee pillereistä sivuoireita, tämä on varmasti myös lopettamisten syynä. Monet vähättelevät sivuoireita, mutta todellisuudessa esim. seksihalujen loppuminen, jatkuvat hiivatulehdukset, mielialan vaihtelut yms. voivat vaikuttaa valtavasti kokonaisterveyteen ja elämän mielekkyyteen.

Pillerit olivat jossain vaiheessa se ykkösehkäisy kaikille naisille (1990-luvulla), mutta tämä johti osaltaan mm. kondylooman ja klamydian yleistymiseen. Muistakaa, että kondomi on ainoa ehkäisy, joka suojaa myös sp-taudeilta!

Vierailija
99/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2014 klo 12:58"]

Jos terveys on naiselle tärkeää, kannattaisi niitä pillereitä syödä, vaikka käyttäisi kondomiakin. Raskaus on nimittäin monin verroin vaarallisempaa.

[/quote]

Se raskaus kestää varsin lyheyn ajan pillereiden käyttöön verrattuna ja siitä hei saa oman lapsen! Mitä hittoa nainen pillereiden syömisellä saa muuta kuin inhottavat sivuvaikutukset?

Vierailija
100/101 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin pillerit ja vaihdoin kuparikierukkaan. Samalla loppuivat hiivatulehdukset, turvotus, kiukku- ja itkukohtaukset. Jotaon tekemistähän tällä on oltava lääketeollisuuden voitontavoittelun kanssa :ilmainen kuparikierukka 5 v vs. Pillerit joista maksat jatkuvasti aikamoiset tappiot jos lääkärit alkaisivat tarjota ensisijaisesti näitä ilmaisia vaihtoehtoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi seitsemän