Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ero tuli. Mahdolliset etuudet, tulo- ja verosuunnittelu jne

Vierailija
19.12.2020 |

Olen eroamassa avopuolisosta ja mietin asumiskustannuksia ja sita miten selvian tasta eteenpain.

Ostin sijoitusasunnon yli kaksi vuotta sitten ja siirryin heti kirjoille siihen, vaikka olen asunut puolison kanssa.
Asunto on nyt vuokrattu vuoden 2021 alkuun, joten en saa itselleni kodiksi, ja laina ja vastike ovat suuret joten en tieda miten selviaisin, nyt vuokratuotto ei edes kata kuluja ihan kokonaan mutta tiesin sen eika se ole ongelma koska sain sen edullisesti ja siina on ollut jo arvonnousua.

Ajattelen etta vuokraan asunnon.

Minulla on omaa liiketoimintaa ja kulut senverran suuret ettei tuottoa paljoakaan ja verot kohtuulliset.

Kysyn: Koska minulla on tuo asunto, voisinko saada asumistukea mahdollisesti vuokraamaani vuokra-asuntoon?
Jos muuttaisin vuoden kuluttua (kun vuokralaisten sopimus paattyy) tuohon omistusasuntooni, voisinko siihen saada asumistukea? Yv on 250 ja lainanhynennys 960.

Ja siis verotettavat tulot ovat pienet.
Olen lahella elakeikaa myos, mutta siis teen mielellani oman yrityksen kautta toita, mutta vaikuttaako ika mitenkaan etuihin? Olen terve ja teen toita, joten en voi saada mitaan varhaisia elakkeita tms. Eika sairaana voi ollakaan koska saan silloin vain peruspaivarahaa.

Mahtaisinko olla oikeutettu toimeentulotukeen?
Ihan havettaa kysella naita koska koskaan ei ole ollut tarvetta.
En kehtaa kysya kaverilta enka edes Kelalta. Nolo juttu tama elamanmuutos ja tulojen epavarmuus.

Kiitos vastauksista

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä et saa (osake)omistusasuntoon asumistukea, koska lainanlyhennystä ei huomioida menona. Vuokra-asuntoon voit saada tuloista riippuen asumistukea, sijoitusasunto ei vaikuta siihen.

Toimeentulotukea saat tuloista riippuen ainoastaan niin, että laitat sijoitusasunnon myyntiin ja sinulle maksettu tuli peritään takaisin Kelaan, kun asunto menee kaupaksi. Ensin käytetään omat rahat ja muu omaisuus, vasta sitten yhteiskunta elättää.

Vierailija
2/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö vuokralaisista pääse etoon, jos asunto joudutaan ottamaan omaan käyttöön? Näin olen ymmärtänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet yli 2 vuotta ollut kirjoilla sijoituskämpässäsi, jossa oikeasti asuu vuokralainen? Miksi ihmeessä noin?

Lisäksi laina ei ole kulu, se on sama asia kuin säästäminen (olet vain ottanut ne säästöt käyttöön ennen kuin ole rahoja kerännyt). Sinulla katsotaan olevan pääomatuloja vuokra miinus kulut (käytännössä vastike) ja ne vaikuttavat siihen, saatko asumistukea siihen vuokra-asuntoon, johon muutat.

Harmi, että toimeentulotukea ei saa, vaikka on myytävää omaisuutta.

Vierailija
4/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö vuokralaisista pääse etoon, jos asunto joudutaan ottamaan omaan käyttöön? Näin olen ymmärtänyt.

Määräaikainen sopimus on sitova.

Vierailija
5/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et saa tukea koska sulla on vuokratulot ja omistusasunto vaikkei olekaan nyt käytössä. Sano vuokralainen irti. 

Vierailija
6/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä olet kirjoilla vuokralaisesi luona? Tietääkö hän edes sitä?

Aiheuttaavuokralaiselle ongelmia jos hän joutuu tukia hakemaan.

7/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta vuokralle, saat as.tukea. myy sijoitusasunto. Voithan ostaa uuden mylhemmin, jos rahkeita. Näin itse tein.

Vierailija
8/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli periaatteessa sinulla ei ole riittävästi tuloja eron jälkeisiin omiin asumiskuluihisi ilman asumistukea? Ja sijoitusasunto, jonka vuokra ei riitä kattamaan sen kuluja ja jossa myöskään itselläsi ei olisi varaa asua? Kuulostaa kinkkiseltä tilanteelta.

Vierailija
9/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullosti taas avaukselta, jossa kirjoittaja haluaa voitot ja tulot itselle ja sosialisoida ja siirtää yhteiskunnalle ja muille veronmaksajille menot ja tappiot. - Luulisi jo lähellä eläkeikää oppineen, että kakkua voi harvoin syödä ja säästää yhtäaikaa. Mutta näin kun sanon, niin kuulen jo korvissani, kuinka minulle huomautetaan, miten ymmärrä yrittämisestä mitään.

Vierailija
10/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet siis virallisesti avoliitossa vuokralaisesi kanssa. 😳 Tietääkö vuokralaisesi tosiaan tuota? Jos hän joutuu hakemaan esim. asumistukea, sinun tulosi vaikuttaa hänen tukiin.

Vierailija
11/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: 

Irtisanomisaika on muistaakseni 3 kuukautta koska uusi vuokrasopimus, joten se ei ole pitka aika, mutta pointti on etta asumiskulut ovat aika suuret ja nyt tassa uudessa tilanteessa en tieda miten parjaisin taloudellisesti. Siksi ajattelin etta ehka parempi asua itse vuokralla ja antaa vuokralaisten maksaa sita asuntolainaa. Varsinkin jos saan asumistukea. En tieda tosin niita tulorajoja.

Vierailija
12/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Asunto on nyt vuokrattu vuoden 2021 alkuun" Onko tässä virhe? Jos ei, eihän vuoden 2021 alkuun ole enää pitkää aikaa, joten mikä on ongelma asumisessa?

Vierailija
13/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voit olla kirjoilla samassa osoitteessa kuin vuokralaisesi? Tietääkö hän sitä? Teillä on vuokralaisesi kanssa paperilla siis avoliitto.

Vierailija
14/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon ja rukoilen kaikilta jumalilta ettei aloittajan kaltaisille makseta senttiäkään mitään tukia.

Vierailija
15/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan sivulla on ihan asumistukilaskuri. Käytä sitä. Toimeentulotukea et saa niin kauan kuin sinulla on olemassa se omistusasunto. Toimeentulotuessa se otetaan huomioon, asumistuessa ei.

Et kai oikeasti kuvittele, että me muut veronmaksajat oltaisiin velvollisia maksamaan asuntosijoittajien oma elämä ?

Vierailija
16/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herranjestas.

Vierailija
17/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis olet yli 2 vuotta ollut kirjoilla sijoituskämpässäsi, jossa oikeasti asuu vuokralainen? Miksi ihmeessä noin?

Lisäksi laina ei ole kulu, se on sama asia kuin säästäminen (olet vain ottanut ne säästöt käyttöön ennen kuin ole rahoja kerännyt). Sinulla katsotaan olevan pääomatuloja vuokra miinus kulut (käytännössä vastike) ja ne vaikuttavat siihen, saatko asumistukea siihen vuokra-asuntoon, johon muutat.

Harmi, että toimeentulotukea ei saa, vaikka on myytävää omaisuutta.

Ap vastaa:

Ostettu asunto oli alun perin tarkoitettu omaan kayttoon, sitten kuitenkin mutta muutimme mieheni kanssa yhteen. Muutin kirjoille siksi etta ajattelin jos en pysyty maksamaan lyhennysta tms ja pitaa myyda niin voisin myyda verovapaasti. Olenko tehnyt ihan vaarin? Olen varmaan? Mutta ajattelin etta elama olisi helpompi.

Huomaan etta minulla on ei ainoastaan aukkoja tiedoissa mutta myos eettinen standari vahan niin ja nain, totta on etta jos on omaisuutta niin ei pitaisi saada tukia. Mutta kysyn siksi koska aina tulee luettua etta niita tukia saavat niin monenlaisissa tilanteissa olevat niin ajattelin jos systeemi on nykyaan ihan helppo!

Vierailija
18/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: 

Irtisanomisaika on muistaakseni 3 kuukautta koska uusi vuokrasopimus, joten se ei ole pitka aika, mutta pointti on etta asumiskulut ovat aika suuret ja nyt tassa uudessa tilanteessa en tieda miten parjaisin taloudellisesti. Siksi ajattelin etta ehka parempi asua itse vuokralla ja antaa vuokralaisten maksaa sita asuntolainaa. Varsinkin jos saan asumistukea. En tieda tosin niita tulorajoja.

Et tiedä tulorajoja? Muistaaksesi irtisanomisaika 3 kk? Kyllä sun vuokranantajana pitäis sen verran välittää että tuon tietäisit.

Multa menee halu auttaa kun luen näistä tapauksista joissa asianomaiselta puuttuu täysi kyky itsenäisesti mennä Kelan sivuille ja hakea sieltä laskuri, vaikka on käytössä puhelin ja nettiyhteys.

Ihan ekaks Excel tai joku sen vaihtoehto auki, sinne tulot ja menot ja sitten raapimaan päätä.

Suomessa ensisijaisesti jokainen elättää itse itsensä tuloillaa ja varallisuudellaan, vasta jo ne eivät riitä haetaan tukia.

Vierailija
19/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä olet kirjoilla vuokralaisesi luona? Tietääkö hän edes sitä?

Aiheuttaavuokralaiselle ongelmia jos hän joutuu tukia hakemaan.

Ap vastaa:

Tuli mieleen silloin, muttei vaikuttanut vuokralaisten kohdalla. Ei ollut tarvetta asumistuelle.

ps. kiitos kohteliaista vastauksista

Vierailija
20/96 |
19.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hyvä, että sentään tiedostat ja tunnustat, että ”eettinen standardi” on vähän alhaalla. 😀

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi