Ero tuli. Mahdolliset etuudet, tulo- ja verosuunnittelu jne
Olen eroamassa avopuolisosta ja mietin asumiskustannuksia ja sita miten selvian tasta eteenpain.
Ostin sijoitusasunnon yli kaksi vuotta sitten ja siirryin heti kirjoille siihen, vaikka olen asunut puolison kanssa.
Asunto on nyt vuokrattu vuoden 2021 alkuun, joten en saa itselleni kodiksi, ja laina ja vastike ovat suuret joten en tieda miten selviaisin, nyt vuokratuotto ei edes kata kuluja ihan kokonaan mutta tiesin sen eika se ole ongelma koska sain sen edullisesti ja siina on ollut jo arvonnousua.
Ajattelen etta vuokraan asunnon.
Minulla on omaa liiketoimintaa ja kulut senverran suuret ettei tuottoa paljoakaan ja verot kohtuulliset.
Kysyn: Koska minulla on tuo asunto, voisinko saada asumistukea mahdollisesti vuokraamaani vuokra-asuntoon?
Jos muuttaisin vuoden kuluttua (kun vuokralaisten sopimus paattyy) tuohon omistusasuntooni, voisinko siihen saada asumistukea? Yv on 250 ja lainanhynennys 960.
Ja siis verotettavat tulot ovat pienet.
Olen lahella elakeikaa myos, mutta siis teen mielellani oman yrityksen kautta toita, mutta vaikuttaako ika mitenkaan etuihin? Olen terve ja teen toita, joten en voi saada mitaan varhaisia elakkeita tms. Eika sairaana voi ollakaan koska saan silloin vain peruspaivarahaa.
Mahtaisinko olla oikeutettu toimeentulotukeen?
Ihan havettaa kysella naita koska koskaan ei ole ollut tarvetta.
En kehtaa kysya kaverilta enka edes Kelalta. Nolo juttu tama elamanmuutos ja tulojen epavarmuus.
Kiitos vastauksista
Kommentit (96)
Mutta tietääkö vuokralaisesi, että olette virallisesti avopari??? Ei herranen aika...
Toisaalta vaikka myyt sen kämpän ja saisit tilillesi 50 000 e, niin tulottomana saisit vuokralla ollessasi asumistukea. Sitä kun myönnetään tulojen mukaan, ei omaisuuden.
Vierailija kirjoitti:
Eli periaatteessa sinulla ei ole riittävästi tuloja eron jälkeisiin omiin asumiskuluihisi ilman asumistukea? Ja sijoitusasunto, jonka vuokra ei riitä kattamaan sen kuluja ja jossa myöskään itselläsi ei olisi varaa asua? Kuulostaa kinkkiseltä tilanteelta.
Ap vastaa:
Siksi kysyn taalta kun tiedan etta taalla moni on valveutunut ja alan ihmisia.
Korona vaikutti yritystuloihin mutta tulevana vuonna arvelen tuloni kattavan asumisen omistamassani asunnossa ja kohtuullisen elintason, tietysti helpottaa kun pandemian aikana oppi elamaan saasteliaasti.
Olisiko kuitenkin järkevin myydä se asunto kun kuulostaa, että tarvitset sen arvon noususta saamasi rahan ihan elämiseen. Sen jälkeen olisi nuo tukiasiatkin helpommin hoidettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Kuullosti taas avaukselta, jossa kirjoittaja haluaa voitot ja tulot itselle ja sosialisoida ja siirtää yhteiskunnalle ja muille veronmaksajille menot ja tappiot. - Luulisi jo lähellä eläkeikää oppineen, että kakkua voi harvoin syödä ja säästää yhtäaikaa. Mutta näin kun sanon, niin kuulen jo korvissani, kuinka minulle huomautetaan, miten ymmärrä yrittämisestä mitään.
Ap vastaa:
Ymmarrat oikein hyvin.
Olet oikeassa. Olen maksimoimassa kaiken mita voisi saada.
Minulla OLI oikeustajua, mutta olen valitettavasti korruptoitunut kun katselen menoa ymparilla Suomessa.
Tassa rupesin ajattelemaan etta jos muutkin tekee noin, niin miksen minakin.
Mutta voin tietysti alkaa elaa niiden vanhojen eettisen periaatteiden mukaan, mutta se ei tuo taivaspaikkaa.
Ja huomio; kuka heittaa ensimmaisen kiven. Kasi pystyyn, joka ei ole koskaan koittanut onneaan.
Vierailija kirjoitti:
Olet siis virallisesti avoliitossa vuokralaisesi kanssa. 😳 Tietääkö vuokralaisesi tosiaan tuota? Jos hän joutuu hakemaan esim. asumistukea, sinun tulosi vaikuttaa hänen tukiin.
Ap vastaa:
Kasitit vaarin.
En ole avoliitossa vuokralaisen kanssa. Vuokralaiset ovat avopari.
Heilla ei ole tarvetta - ainakaan nyt - hakea asumistukea.
Miten selität itsellesi sen, ettet selvästikään ole kertonut vuokralaisellesi olevasi kirjoilla hänen luonaan?
Vierailija kirjoitti:
"Asunto on nyt vuokrattu vuoden 2021 alkuun" Onko tässä virhe? Jos ei, eihän vuoden 2021 alkuun ole enää pitkää aikaa, joten mikä on ongelma asumisessa?
Ap vastaa;
Virhe, sori. Meni vuodet sekaisin. Kuun alussa sovittu alkavaksi vuoden alusta ja sopimus paattyy 2022 alkaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis virallisesti avoliitossa vuokralaisesi kanssa. 😳 Tietääkö vuokralaisesi tosiaan tuota? Jos hän joutuu hakemaan esim. asumistukea, sinun tulosi vaikuttaa hänen tukiin.
Ap vastaa:
Kasitit vaarin.
Virallisesti kuulut heidän kanssaan samaan ruokakuntaan. Miten voi olla noin pihalla? Vuokralaisillasi on oikeus tietää!
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kuitenkin järkevin myydä se asunto kun kuulostaa, että tarvitset sen arvon noususta saamasi rahan ihan elämiseen. Sen jälkeen olisi nuo tukiasiatkin helpommin hoidettavissa.
Juuri näin. Aloittaja voi vieläpä myydä asunnon verovapaasti oltuaan siinä yli kaksi vuotta kirjoilla. Vähän joutuu eettisiä standardeja venyttämään mutta ei liene ongelma.
Jos olet jäämässä lähivuosina eläkkeelle, ota huomioon se, että vaikka yleiseen asumistukeen omaisuus (kuten sijoitusasunto) ei vaikuta, niin eläkkeensaajan asumistukeen se vaikuttaa. Omaisuusrajat eläkkeensaajan asumistuessa ovat aika matalat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap vastaa:
Kasitit vaarin.
Mistä sinä sitä tiedät onko tarvetta vai ei? Vaikuttaa myös muihinkin tukiin, ei pelkästään asumistukeen.
Jos itse asut vuoralla ja haet asumistukea, niin vuokratulot (vähennetään yhtiövastike ja hoitomenot) vaikuttavat tukesi määrään,
Ymmärtääköhän ap, että jos on kirjoilla samassa asunnossa vuokralaistensa kanssa, heidän tulonsa lasketaan myös ap:n kanssa samaan ruokakuntaan kuuluviksi? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuullosti taas avaukselta, jossa kirjoittaja haluaa voitot ja tulot itselle ja sosialisoida ja siirtää yhteiskunnalle ja muille veronmaksajille menot ja tappiot. - Luulisi jo lähellä eläkeikää oppineen, että kakkua voi harvoin syödä ja säästää yhtäaikaa. Mutta näin kun sanon, niin kuulen jo korvissani, kuinka minulle huomautetaan, miten ymmärrä yrittämisestä mitään.
Ap vastaa:
Ymmarrat oikein hyvin.
Olet oikeassa. Olen maksimoimassa kaiken mita voisi saada.
Minulla OLI oikeustajua, mutta olen valitettavasti korruptoitunut kun katselen menoa ymparilla Suomessa.
Tassa rupesin ajattelemaan etta jos muutkin tekee noin, niin miksen minakin.
Mutta voin tietysti alkaa elaa niiden vanhojen eettisen periaatteiden mukaan, mutta se ei tuo taivaspaikkaa.
Ja huomio; kuka heittaa ensimmaisen kiven. Kasi pystyyn, joka ei ole koskaan koittanut onneaan.
Joskus käy niin että vasta sanottuaan ajatuksensa ääneen, tajuaa mikä niissä on vialla. Olisiko aloituksessa niin? Hyvä, että edes erotessa tarkastelet talouttasi. Sinulla on sijoitusasunto, jonka vuokratulo ei kata lainanlyhennystä. Sinulla on liiketoimintaa, joka ei juuri tuota. Saatko kuitenkin palkkaa? Jos muuttaisit omistamaasi asuntoon, se olisi sinulle liian kallis. Mitä muista vaihtoehtoja sinulla on kuin myydä se? Onneksi sen arvo on noussut, toivottavasti laina ei vie koko myyntihintaa.
Pidin sinua ensiksi hyväntahtoisena ja hämmentyneenä, mutta kun kerroit olevasi korruptoitunut ja kokeilevasi onnea - kuulostat kylmältä. Mahdatko palata palstalle kertomaan kokemastasi vääryydestä, jos jostain syystä saisit tukia, jotka tullaan perimään takaisin.
Oletko maksanut vuokratuloistasi veroa? Nyt nimittäin on niin, että koska asunto on ollut vuokrattuna, et ole voinut itse asua siinä. Maksat siis myyntivoitosta verot.
Ota yhteys kelaan, kerro koko setti kuten se on, ja kysy saatko tukia. Voit tietysti myös mennä töihin.
Mö en haluaisi maksaa veroissa toisten säätämistä. Maksan mielelläni jos jollain on oikea hätä.
Kyllä on erikoinen tilanne. Olisko niin että niitä eettisiä standardeja on koeteltu jo pitkään? Miten tällainen tilanne vuokralaisten kanssa on voinut syntyä?
Vierailija kirjoitti:
Miten voit olla kirjoilla samassa osoitteessa kuin vuokralaisesi? Tietääkö hän sitä? Teillä on vuokralaisesi kanssa paperilla siis avoliitto.
Ok. Hyva etta tuli puheeksi, en ajatellut etta jos olisi yksinasuja niin katsottaisiin avopariksi, totta. Nama vuokralaiset ovat nuoripari, pariskunta.
Vierailija kirjoitti:
Oletko maksanut vuokratuloistasi veroa? Nyt nimittäin on niin, että koska asunto on ollut vuokrattuna, et ole voinut itse asua siinä. Maksat siis myyntivoitosta verot.
Ota yhteys kelaan, kerro koko setti kuten se on, ja kysy saatko tukia. Voit tietysti myös mennä töihin.
Mö en haluaisi maksaa veroissa toisten säätämistä. Maksan mielelläni jos jollain on oikea hätä.
AP:han sanoi olevansa kirjoilla tuolla.
Mutta ei voi siirtää nyt kirjojaan poiskaan jos meinaa välttyä myyntivoittoveron maksamiselta.
Huh huh, miten pihalla sitä voikaan olla.
Mitä jos vuokralaiset tarvitsevat mitä tahansa tukia jatkossa? AP kuuluu todellakin samaan ruokakuntaan kun kerran on kirjoilla samassa asunnossa. Ei herran pieksut.
Siis vuokralaisesi ei edes tiedä että olet asunnossa kirjoilla?
Toivottavasti jän ei joudu hakemaan mitään tukia tai jos onkin hakenut ja jossain vaiheessa kelalle selviää että hänellä onkin avopuoliso ja joutuu maksamaan tukia takaisin.