Ero tuli. Mahdolliset etuudet, tulo- ja verosuunnittelu jne
Olen eroamassa avopuolisosta ja mietin asumiskustannuksia ja sita miten selvian tasta eteenpain.
Ostin sijoitusasunnon yli kaksi vuotta sitten ja siirryin heti kirjoille siihen, vaikka olen asunut puolison kanssa.
Asunto on nyt vuokrattu vuoden 2021 alkuun, joten en saa itselleni kodiksi, ja laina ja vastike ovat suuret joten en tieda miten selviaisin, nyt vuokratuotto ei edes kata kuluja ihan kokonaan mutta tiesin sen eika se ole ongelma koska sain sen edullisesti ja siina on ollut jo arvonnousua.
Ajattelen etta vuokraan asunnon.
Minulla on omaa liiketoimintaa ja kulut senverran suuret ettei tuottoa paljoakaan ja verot kohtuulliset.
Kysyn: Koska minulla on tuo asunto, voisinko saada asumistukea mahdollisesti vuokraamaani vuokra-asuntoon?
Jos muuttaisin vuoden kuluttua (kun vuokralaisten sopimus paattyy) tuohon omistusasuntooni, voisinko siihen saada asumistukea? Yv on 250 ja lainanhynennys 960.
Ja siis verotettavat tulot ovat pienet.
Olen lahella elakeikaa myos, mutta siis teen mielellani oman yrityksen kautta toita, mutta vaikuttaako ika mitenkaan etuihin? Olen terve ja teen toita, joten en voi saada mitaan varhaisia elakkeita tms. Eika sairaana voi ollakaan koska saan silloin vain peruspaivarahaa.
Mahtaisinko olla oikeutettu toimeentulotukeen?
Ihan havettaa kysella naita koska koskaan ei ole ollut tarvetta.
En kehtaa kysya kaverilta enka edes Kelalta. Nolo juttu tama elamanmuutos ja tulojen epavarmuus.
Kiitos vastauksista
Kommentit (96)
Toivon syvästi että ap jäät kiinni vähintäänkin siinä mielessä, että vuokralaiset hakevat asumistukea ja selviää, että olet kämpässä itsekin kirjoilla. Noloa. Vielä enemmän toivoisin, että jäisit kiinni veropetoksesta myydessäsi asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Olet pösilö ap.
Koska olet yrittäjä, voit jäädä eläkkeelle silloin kun haluat.
Mitä muuta eläkettä saisit, kuin sitä, mitä olet yrittäjänä itsellesi maksanut.
Aloitus on tekemällä tehtyä paskaa provoa, jossa ei ole järjen hiventäkään..
Ap on muka yrittäjä, mutta ei osaa ottaa asioista selvää, miten helvetissä hän on sitten yrittäjänä pärjännyt.
Keksitty tarina ja surkea sellainen.
Ap vastaa;
Kiitos kommenteista. Onko sinullakin ollut huono paiva tanaan. Toivottavasti ilta menee paremmin.
Yrittajat ovat yritteliaita ja tykkaavat tyonteosta, he eivat olisi muuten yrittajia. Joskus myos taloudellisista syista yrittajat yrittavat hamaan hautaan, silla yrittajien elakkeet ovat yleensa pienet.
Elakkeita on monenlaisia. Tunnetko? Oletko esim tyohaluttomuuselakkeella kiukuttelun takia?
Osaa ottaa selvaa, mutta ajattelin etta tykkaat vastata tahankin ketjuun ja saan erilaisia nakokulmia asiaan.
Vuokralainen joutuu maksamaan esimerkiksi taloyhtiön vesimaksuennakon kolmesta, jos AP on siellä kirjoilla. Mulle ei olis ok maksaa ennakkoa ylimääräisestä henkilöstä.
Ai nykyään verosuunnittelu onkin veronkiertoa :D huhhuh, ei olisi kyllä pokkaa toimia ap:n tavoin. Olisi kylllä surkuhupaisaa olla tilanteessa, missä selviäisi että lähes eläkkeellä oleva vuokranantaja olisikin kirjoilla samassa asunnossa minun ja mieheni kanssa :’D
Vierailija kirjoitti:
Vuokralainen joutuu maksamaan esimerkiksi taloyhtiön vesimaksuennakon kolmesta, jos AP on siellä kirjoilla. Mulle ei olis ok maksaa ennakkoa ylimääräisestä henkilöstä.
Monissa taloyhtiöissä ei ole käytössä vesimaksuennakkoa vaan laskutus tapahtuu toisella tapaa. Asumassani taloyhtiössä saa toki maksaa ennakkoa jos haluaa, mutta summan saa itse määritellä. Ja jotkut vuokranantajat taas hoitavat ennakon itse suoraan taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo edes sallittua, että vuokraa asunnon ja kertomatta vuokralaiselle pitää omat kirjat asunnossa?
Ap vastaa:
Kokeile tehda rikosilmoitus? Jos ei mene lapi ehdota jollekin aanestamallesi kansanedustajalle etta tahankin tarvitaan laki.
Sitten keraa nimilistaa niin saadaan poliisivaltio.
Mutta ehdotan etta ennen nukkumaanmenoa teet listaa asioista joita "ei ole sallittu" ja teet ja luet listan aaneen kaverillesi. Kerro sitten helpottiko.
Vierailija kirjoitti:
Ei pida paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo edes sallittua, että vuokraa asunnon ja kertomatta vuokralaiselle pitää omat kirjat asunnossa?
Ap vastaa:
Kokeile tehda rikosilmoitus? Jos ei mene lapi ehdota jollekin aanestamallesi kansanedustajalle etta tahankin tarvitaan laki.
Sitten keraa nimilistaa niin saadaan poliisivaltio.
Mutta ehdotan etta ennen nukkumaanmenoa teet listaa asioista joita "ei ole sallittu" ja teet ja luet listan aaneen kaverillesi. Kerro sitten helpottiko.
Ainakin siinä vaiheessa tulisi seuraamuksia jos tosiaan selviäisi, että myytyäsi asunnon oletkin kiertänyt veroja. Eli ihan pikkujutusta ei puhuta. Häiriintyneeltä vaikutat ja kommenttisikin kumman passiivisaggressiivisia.
Ohis
Jos joskus olen itsekin taas vuokralainen, niin täytyykin jatkossa tarkastaa keitä asunnossa todella on kirjoilla. Ihan ettei tuollaiset loiset pääse keplottelemaan itselleen mitään hyötyjä laittomasti.
Juuri tämän takia asun kaupungin vuokrakämpässä (omaa en halua). Niin monenmoista keplottelijaa tullut yksityisillä vuokramarkkinoilla vastaan. Eikä ap älyä edes hävetä! Koijari on koijari huomennakin.
Ap verosuunnittelu on laillista toimintaa, veronkierto ei. Millä tavalla koet olevasi oikeutettu olemaan kirjoilla asunnossa jossa et asu? Kiinnostaisi tosiaan tietää.
Entäpä jos nykyiset vuokralaiset joutuvat niin heikoille, että joutuvat hakemaan toimeentulotukea. Kela vaatii myös sinun palkkatiedot kahden kuukauden ajalta, eikä tukea heru pitkään aikaan. Mutta eihän sua kiinnosta kuin oma napa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi saada Kelasta mitään tukia asumiseen muualla jos olet kirjoilla tuolla omistusasunnossasi kahden muun ihmisen kanssa. Asumistukea hakiessa Kela katsoo missä kukin on kirjoilla. Oletko ottanut huomioon että jos vuokralaiset tarkistuttavat vaikka vuoden alussa jostain syystä oikeutensa vaikkapa asumistukeen, käy ilmi että olet heidän kotonaan kirjoilla, heillä on oikeus vaatia sinun kirjojasi poistettavaksi asunnostaan koska et siellä oikeasti asu? Ja kun se tapahtuu, et voi asiaan vaikuttaa koska teillä on vielä vuodeksi soppari tehtynä. Yhdelle kaverille kävi näin että asui hyvän tovin vuokralla kunnes piti hakea lomautusten myötä tukia ja kävi ilmi että edellinen vuokralainen oli yhä siellä kirjoilla ja nosti tukia asunnosta. Vaikka et ole noin tehnyt, asian tullessa ilmi käy niin että vuokralaisilla on oikeus poistattaa sinut talonkirjoilta. Olet halpa koijari. Toimit laittomasti.
Ap vastaa:
Yritatko provosoida? Miksi?
Vuokralaiset ovat erinomainen pari ja ansaitsevat molemmat erittain hyvin. Mikali heilla on jotain huomautettavaa, he varmasti ottavat yhteytta ja asiat hoidetaan siten, etta heilla on mahdollisimman sujuva asuminen asunnossa.
Miten sinä voit olla niin kartalla vuokralaisten tuloista? Tilanteet voi myös muuttua nopeastikin. Saisit hävetä omaan napaan tuijotteluasi.
En jaksa lukea ketjua, mutta sosiaalietuudet voit unohtaa saman tien, jos sinulla on yritystoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ketjua, mutta sosiaalietuudet voit unohtaa saman tien, jos sinulla on yritystoimintaa.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Nainhan se taitaa olla.
Kyllähän tuo nyt on verokarhun kusettamista olla asunnossa kirjoilla kuitenkaan asumatta siinä. Jos jäät kiinni, lasku lankeaa maksettavaksi ja sakot päälle, jos et joudu kiven sisään. Suomessa veronkiertäjiä kohdellaan kovemmalla kädellä kuin murhaajia.