Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Argh... ei käy tuuri aina opettajan suhteen.

Vierailija
13.05.2014 |

Kadehdin kaikkia niitä, joiden lapsilla on innostunut ja aktiivinen opettaja.

Meidän muksuille on osunut niitä, jotka eivät nosta pikkurilliäkään, jos se ei ole erikseen heidän työsopimuksessaan tai reksi pakota.

Kiva katsoa, kun taas naapuriluokat lähtevät ties minne retkille ja leirikouluihin. Meidän lasten opettajat ilmoittivat heti kättelyssä, etteivät halua leirikoulua, tai edes luokkaretkeä, koska se vaatisi kouluajan ulkopuolista työtä (=läsnöoloaika retkellä ylittää sen kello 13.15:n, jolloin koulu normisti päättyisi), eikä ylimenevää aikaa saa ottaa vapaana. Vanhemmat olivat ehdottaneet, että voisihan sellaisen retken tehdä, hommaamme ohjelman ja tulemme apuvalvojiksi, mutta sekään ei käynyt.

Luokka kävi kuutosella sitten Mäkkärillä syömässä lähiostarilla. Noin kerran viikossa ainakin joku oppitunti kuitattiin katsomalla videolta joku elokuva - lapsi tykkäsi, mutta opetuksen taso jäi kyllä sanoisinko aika vaatimattomaksi.

Toinen opettaja taas on niin kiireinen, ettei vastaa wilmaviesteihin. Edes niihin, joissa kerrotaan lapsen koulukiusaamisesta.

Kyllä minä sen ymmärrän, että opettajien aika on rajallinen, eikä ihan jokaisesta pikkuasiasta tarvitse olla yhteydessä. Vapaa-aikaakin kunnioitan, enkä ole kertaakaan soitellut kotiin iltaisin tai viikonloppuisin (toinen ei tosin ole antanutkaan omaa numeroaan).

Mutta olisihan se ihan kiva, jos asioita joskus havainnollistettaisiin jollain tekemisellä, eikä pelkästään päntättäisi oppikirjoja.

PS: alakoulun opettajilla on opetusvelvollisuutta minimissään 24, maksimissaankin opetusaika jää alle 30. Päälle tulee kokeita ja wilmaa, mutta siitä kokenut opettaja selviää hyvinkin pienellä vaivannäöllä.

On, on paljon parempia ja aktiivisempiakin opettajia. Olen heidän oppilailleen kade.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On julmaa ja itsekästä opettajalta evätä lapsilta leirikoulu. Koulussa ei opiskella vain koulua, vaan elämää varten ja opettajan jos kenen luulisi ymmärtävän tämän...

Vierailija
62/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:41"]

Täällä yksi työlleen omistautunut ja innostunut ope.

Ymmärrän sellaisia, jotka eivät jaksa, koska itsellänikin on jaksaminen välillä koitoksella. Tänäänkin monta tuntia selvittelin ja täyttelin tulevan luokkaretken monimutkaisia vakuutuskuvioita.

Oppitunteihin panostan todella paljon ja käytän aikaa iltaisin. Silti tuntuu, että oppilaat eivät ole koskaan tyytyväisiä. Aina on koulu mälsää eikä useimpia kiinnosta innostua, vaikka kuinka kivaan muotoon olen koittanut teoria-asian tehtävän vääntää.

Koululla tulee vietettyä vähintään 7,5 tuntia päivässä työn touhussa ja siihen päälle ilta- ja viikonlopputyöt. Voi olla, että itsellenikin tulee vielä joskus aika, kun kieltäydyn kaikesta ylimääräisestä.

[/quote]vanhempien täytyy kannustaa lastaan koulunkäynnissä, innostaa ja motivoida. Itselle se oli niin selvää pässinlihaa ja tulosta on tullut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä siellä koulussa vastataan puhelimeen kun muutaman kerran soittaa. Meidän pieneenkin kouluun on lisäksi huoltajille annettu useampi numero, oman opettajan, rehtorin, kanslian ja opettajanhuoneen. Mene oman kunnan sivuille ja sieltä etsit teidän koulun niin varmaan on useampi numero. 

Vierailija
64/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:17"]

En tosiaankaan ole lähdössä valvojaksi yhdellekään murrosikäisten leirikoulureissulle. Järjestäköön vanhempainyhdistys puuharetket koluluajan ulkopuolella, jos se on vanhemmista tärkeää. Oppimisen kanssa noilla reissuilla ei ole mitään tekemistä.

[/quote]

Olen eri mieltä. Juu, mäkkärikäynti oli silkkaa viihdettä, mutta kyllä se luokkaretki voi olla myös antoisa sivistysmielessä.

Ja haloo, siitä tulisi ehkä 5-6 tuntia ylimääräistä työtä, kun olisimme järjestäneet matkan kyllä itse.

ap

[/quote]

Siitä vain tosiaan järjestämään vapaa-ajalla kaikenlaista. Annan täyden tukeni. Minä en vain lähde kantamaan vastuuta metsiin ja lampiin tupakkareissulla katoavista teineistä.

Vierailija
65/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:22"]

Vanhempainvartit, vanhempainillat ym.on pakollista, mutta leirikoulut ei.

On se aika iso vastuu olla tosiaan 24h vastuussa niistä lapsista. 

Innostusta ja kiinnostusta voi osoittaa muutenkin ja vaikka retki mäkkäriin on ok ratkaisu ja suht.helppo järkätä. Se  on kyllä outoa, ettei opettaja ehdi (työajallaan) vastata wilma viesteihin.

Jos kerran kaikki te vanhemmat olette innostuneita leirikoulusta tms.jutusta niin miksi ette järjestä? Sen kun varaatte paikan ja valvojat ja pidätte kouluajan ulkopuolella oman juttunne!

[/quote]leirikoulu on yleensä jossain päin Suomea joss yövytää, ruokaillaan ja on tapahtumia, se ei ole ilmaista ts. vanhemmat kerää eurot miksei oppilaatkin. Välttämättä kaikki opettajat ei halua että leirikouluja järjestetään kun on nikopettereita jotka häslää ja häiriköi ja näiden vanhemmat ei välttämättä lähde valvomaan.

[/quote]

Sitäpä juuri, että ne ei ole pakollisia opelle toisin kuin vanhempainillat jne. Ja jos vanhemmilta löytyy innostusta niin miksi ei järjestä? Yhdessä maksaa ja järjestää valvonnan, ei siihen tarvita opea vaan osallistujien vanhempien yhteistyötä.t.edellinen

Vierailija
66/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siis kivalta opettajalta ja vastaa viesteihin, vaikka ensin sanoit ettei vastaa... Lapset tykkäävät ja on mukava. Mikä ongelma sulla on? Voisi kuule olla paljon pahempi tuuri, sim. Ope jota lapset pelkää kuollakseen. Nim kokemusta on

Vierailija
67/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:14"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:15"]

En osaa sanoa luokkaretkistä mitään, mutta se on paha, jos opiskellaan pelkästään kirjoja pänttäämällä. Oppimistulokset jäävät aika laihoiksi. Mutta se on valitettavasti ihan sallittua ja se helpoin ratkaisu opettajalle.

[/quote]se on vanhempien ja oppilaiden tehtävä kerätä rahaa leirikouluun, ei opettajan. Opettaja toteuttaa leirikoulun jos fyrkenlaadia löytyy. No löytyykö sitä? Sinne saa mennä myös ne oppilaat joiden vanhemmat on vähävaraisia ts. ei anna euroakaan.

[/quote]

Totta kai olisimme keränneet rahat itse, ei kukaan ollut edes kuvitellut opettajan siihen ryhtyvän.

ap

[/quote]opettajalla on oikeus kieltäytyä, ilmeisesti luokalla oli muutama nikojanika joka häiriköi ja muut kärsii siitä ja opettaja ei riskeerannut olla muutaman päivän kimpassa oppilaiden kanssa ja varmasti ei nikojanikan vanhemmat tule valvomaan vaan ne hyvin käyttäytyvien 2-3 vanhempaa.

[/quote]

Katsos. Jos olisit lukenut ketjun, olisit huomannut jo, että olen ainakin pari kertaa kertonut opettajan itse pitävän alle 20 oppilaan luokkaa erittäin kilttina ja helppona. Ei ole nikojanikoita.

Ja huom - hän kieltäytyi juuri siksi, että retkestä tai leirikoulusta - siis todellakin päiväretkestä myös - tulee ylimääräistä vaivaa ja työtunteja. Hän EI kieltäytynyt siksi, että vastuu hirvittää tai luokka on hankala.

ap

Vierailija
68/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:48"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:37"]

Jos koet että opetus on huonoa niin ehdottomasti yhteys rehtoriin tai koulutoimen johtoon jos tunnet että rehtorikaan ei välitä kun on kerta opettaja. Jos toistuvasti yrität tavoittaa opettajaa eikä tämä vastaa wilmassa niin mikset tavoittele puhelimitse? Tai ole taas yhteydessä rehtoriin. 

Sen sijaan tuo että opettaja ei halua tehdä luokan kanssa kevätretkeä ei ole valituksen aihe. Läheskään kaikissa kouluissa ei tehdä retkiä eikä lapsillasi siinä suhteessä ole mitenkään erityisen huono opettaja. 

[/quote]

Mun täytyy sanoa, että olen ollut aikas monessa koulussa sijaisena. Enkä ole koskaan kuullut, ettei jonkinmoista kevätretkeä jonnekin olisi.

[/quote]Meillä ei ole koulun yhteistä retkeä ollut vuosiin ja luokkien omat retket on pääasiassa kuudennella luokalla ja se on se mihin sitä rahaa kerätään. Millä rahoilla joku luokka käy joka kevät omalla retkellään? 

Vierailija
69/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:17"]

Kyllä siellä koulussa vastataan puhelimeen kun muutaman kerran soittaa. Meidän pieneenkin kouluun on lisäksi huoltajille annettu useampi numero, oman opettajan, rehtorin, kanslian ja opettajanhuoneen. Mene oman kunnan sivuille ja sieltä etsit teidän koulun niin varmaan on useampi numero. 

[/quote]

Älä pidä minua tyhmänä, vaikka itse ehkä oletkin.

Kyllä, kyseinen opettaja on todellakin antanut vain opettajainhuoneen numeron. Sinne voi jättää soittopyynnön. Hän ei vastannut sellaiseen. Ei edes useamman päivän jälkeen.

Rehtorille on numero. Samoin kansliaan. Osa muista opettajista on antanut oman kännykkänumeronsa hätätilanteiden varalle. Mutta tämän kyseisen opettajan saa kiinni vain tuosta opettajainhuoneen numerosta, paitsi että ei saa.

Luokissa ei ole puhelimia.

ap

Vierailija
70/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiyhdistys kieltää nykyään antamasta omia kännykkänumeroita! Ehkä joillain opettajilla on työpuhelin, ei kaikilla

Vierailija
71/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:17"]

En tosiaankaan ole lähdössä valvojaksi yhdellekään murrosikäisten leirikoulureissulle. Järjestäköön vanhempainyhdistys puuharetket koluluajan ulkopuolella, jos se on vanhemmista tärkeää. Oppimisen kanssa noilla reissuilla ei ole mitään tekemistä.

[/quote]

Olen eri mieltä. Juu, mäkkärikäynti oli silkkaa viihdettä, mutta kyllä se luokkaretki voi olla myös antoisa sivistysmielessä.

Ja haloo, siitä tulisi ehkä 5-6 tuntia ylimääräistä työtä, kun olisimme järjestäneet matkan kyllä itse.

ap

[/quote]

Siitä vain tosiaan järjestämään vapaa-ajalla kaikenlaista. Annan täyden tukeni. Minä en vain lähde kantamaan vastuuta metsiin ja lampiin tupakkareissulla katoavista teineistä.

[/quote]

Totta kai. Oman perheen kanssa matkustelemme ja käymme museoissa aika paljonkin. Ei siitä ole kyse. Vaan siitä, että opetus koulussa on yksipuista ja huonoa.

PS: nämä siis ovat 10-13-vuotiaita, joista puhun (kaksi lasta, useamman vuoden kokemukset). Ei nyt todellakaan mitään tupakalle livistäviä teinejä.

ap

Vierailija
72/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä soittaa opettajalle. Laita Wilma-viesti, jos on hänelle asiaa. Hätätapauksissa sinua palvelevat tarpeesta riippuen poliisi, pelastuslaitos ja sairaankuljetus.

Vierailija
73/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompa täällä kova puolustusreaktio osalla, taitaa olla opettajia linjoilla. Minä olisin teinä enempikin iloinen siitä, että vaivannäköänne arvostetaan kodeissa, kun teette jotain pakollisen ylittävää tuntienne ja oppilaittenne eteen.

Vierailija
74/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:24"]

Ei siitä ole kyse. Vaan siitä, että opetus koulussa on yksipuista ja huonoa.

[/quote]

Eipä se leirikoulu sitä opetuksen tasoa paranna millään lailla. Kivaahan siellä voi olla, mutta metsäretkiä voi toteuttaa normaalien tuntien puitteissakin ilman varankeruuta ja kohtuutonta rasitetta opettajille ja vanhemmille.

Vierailija
75/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:25"]

Ei ole mitään syytä soittaa opettajalle. Laita Wilma-viesti, jos on hänelle asiaa. Hätätapauksissa sinua palvelevat tarpeesta riippuen poliisi, pelastuslaitos ja sairaankuljetus.

[/quote]

Lue ketju ja vastaa vasta sitten. Ja pelkkä aloituksen lukeminenkin auttaisi. Sanoin kyllä ihan selvästi, että ope ei vastaa wilmaviesteihin. Ja poliisi, pelastuslaitos tai palokunta ei puutu koulukiusaamisiin.

ap

Vierailija
76/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:22"]

[/quote]

Älä pidä minua tyhmänä, vaikka itse ehkä oletkin.

Kyllä, kyseinen opettaja on todellakin antanut vain opettajainhuoneen numeron. Sinne voi jättää soittopyynnön. Hän ei vastannut sellaiseen. Ei edes useamman päivän jälkeen.

Rehtorille on numero. Samoin kansliaan. Osa muista opettajista on antanut oman kännykkänumeronsa hätätilanteiden varalle. Mutta tämän kyseisen opettajan saa kiinni vain tuosta opettajainhuoneen numerosta, paitsi että ei saa.

Luokissa ei ole puhelimia.

ap

[/quote]No itse kirjoitit että vain yksi numero kouluun on annettu. Jos sinulla on ongelma ko. opettajan kanssa etkä saa häntä kiinni niin soita jollekin muulle. Jos sinulla ei ole asiaa niin älä soittele ollenkaan. 

Vierailija
77/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:19"]

Kuulostaa siis kivalta opettajalta ja vastaa viesteihin, vaikka ensin sanoit ettei vastaa... Lapset tykkäävät ja on mukava. Mikä ongelma sulla on? Voisi kuule olla paljon pahempi tuuri, sim. Ope jota lapset pelkää kuollakseen. Nim kokemusta on

[/quote]

Miten niin vastaa, juurihan sanoin, ettei vastaa. Sen sijaan näen hänet silloin tällöin koululla, esim. vanhempainyhdistyksen kokouksiin tullessa tai hakiessa lapsia oikomishoitoon.

Totta kai, epäreilu tai pelottava opettaja olisi sekin huono. Mutta laiska ja aikaansaamaton on huono sekin.

ap

Vierailija
78/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajan tulee vastata Wilma-viesteihin.

Vierailija
79/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:27"]

[/quote]

Eipä se leirikoulu sitä opetuksen tasoa paranna millään lailla. Kivaahan siellä voi olla, mutta metsäretkiä voi toteuttaa normaalien tuntien puitteissakin ilman varankeruuta ja kohtuutonta rasitetta opettajille ja vanhemmille.

[/quote]

Niin. Siis edelleen leirikoulu oli yksi esimerkki muiden joukossa. Tuottaako sinulle aina vaikeuksia ymmärtää lukemaasi, vai onko sinulla valikoiva ymmärrys vain tässä asiassa, koska olet itse alalla?

Opettaja ei tee mitään muutakaan. Ei tee metsäretkiä, ei ryhmätöitä, ei havainnollista. Tuo mäkkäriretki oli poikkeus useamman vuoden kuvassa.

ap

Vierailija
80/122 |
14.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:33"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 20:27"]

[/quote]

[/quote]

Niin. Siis edelleen leirikoulu oli yksi esimerkki muiden joukossa. Tuottaako sinulle aina vaikeuksia ymmärtää lukemaasi, vai onko sinulla valikoiva ymmärrys vain tässä asiassa, koska olet itse alalla?

Opettaja ei tee mitään muutakaan. Ei tee metsäretkiä, ei ryhmätöitä, ei havainnollista. Tuo mäkkäriretki oli poikkeus useamman vuoden kuvassa.

ap

[/quote]

Tuollainen ope olisi mun 11-vuotiaan unelmaope. Hän inhoaa yli kaiken metsäretkiä, luokkaretkiä, ryhmätöitä, ylipäätään kaikkea, mikä poikkeaa ns. tavallisesta.