Argh... ei käy tuuri aina opettajan suhteen.
Kadehdin kaikkia niitä, joiden lapsilla on innostunut ja aktiivinen opettaja.
Meidän muksuille on osunut niitä, jotka eivät nosta pikkurilliäkään, jos se ei ole erikseen heidän työsopimuksessaan tai reksi pakota.
Kiva katsoa, kun taas naapuriluokat lähtevät ties minne retkille ja leirikouluihin. Meidän lasten opettajat ilmoittivat heti kättelyssä, etteivät halua leirikoulua, tai edes luokkaretkeä, koska se vaatisi kouluajan ulkopuolista työtä (=läsnöoloaika retkellä ylittää sen kello 13.15:n, jolloin koulu normisti päättyisi), eikä ylimenevää aikaa saa ottaa vapaana. Vanhemmat olivat ehdottaneet, että voisihan sellaisen retken tehdä, hommaamme ohjelman ja tulemme apuvalvojiksi, mutta sekään ei käynyt.
Luokka kävi kuutosella sitten Mäkkärillä syömässä lähiostarilla. Noin kerran viikossa ainakin joku oppitunti kuitattiin katsomalla videolta joku elokuva - lapsi tykkäsi, mutta opetuksen taso jäi kyllä sanoisinko aika vaatimattomaksi.
Toinen opettaja taas on niin kiireinen, ettei vastaa wilmaviesteihin. Edes niihin, joissa kerrotaan lapsen koulukiusaamisesta.
Kyllä minä sen ymmärrän, että opettajien aika on rajallinen, eikä ihan jokaisesta pikkuasiasta tarvitse olla yhteydessä. Vapaa-aikaakin kunnioitan, enkä ole kertaakaan soitellut kotiin iltaisin tai viikonloppuisin (toinen ei tosin ole antanutkaan omaa numeroaan).
Mutta olisihan se ihan kiva, jos asioita joskus havainnollistettaisiin jollain tekemisellä, eikä pelkästään päntättäisi oppikirjoja.
PS: alakoulun opettajilla on opetusvelvollisuutta minimissään 24, maksimissaankin opetusaika jää alle 30. Päälle tulee kokeita ja wilmaa, mutta siitä kokenut opettaja selviää hyvinkin pienellä vaivannäöllä.
On, on paljon parempia ja aktiivisempiakin opettajia. Olen heidän oppilailleen kade.
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:02"]
Mä en vieläkään ymmärrä, miksi opettajan pitäisi tehdä työtä työajan ulkopuolella. Sama olisi vaatia, että kauppaa voi ihan hyvin pitää auki arkena keskiyöhön, ei se ole kuin kolme tuntia lisää myyjän työpäivään.
[/quote]
Kyllä opettajan työhön kuuluu välillä niitä pakollisia ylittymisiä. Niinkuin moneen muuhunkin työhön. Jos on ammatistaan ylpeä niin kykenee kyllä hoitamaan vanhempainvartit ja koulun juhlat eikä nillitä työajan perään.
Mikset ap muuta ja vaihda laste koulua, jos kaikilla heillä on huono ope?
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:06"]
Mä en vieläkään ymmärrä, miksi opettajan pitäisi tehdä työtä työajan ulkopuolella. Sama olisi vaatia, että kauppaa voi ihan hyvin pitää auki arkena keskiyöhön, ei se ole kuin kolme tuntia lisää myyjän työpäivään.
[/quote]
Kyllä opettajan työhön kuuluu välillä niitä pakollisia ylittymisiä. Niinkuin moneen muuhunkin työhön. Jos on ammatistaan ylpeä niin kykenee kyllä hoitamaan vanhempainvartit ja koulun juhlat eikä nillitä työajan perään.
[/quote]
Joo ja näiden lisäksi on haluttava leirikouluun kahjojen teinien henkiä vartioimaan. Mun mielestä jos haluaa olla hyvä Prisman myyjä ja on ylpeä ammatistaan niin pitää sitä murovarastoa auki eikä nillitä.
Valitusta reksille menemään. Kyllä open pitäisi osoittaa edes vähän omistautuneisuutta, miksi edes sitten on alalla. Opettajan tunnit työsopimuksessa ovat niin pienet juuri siksi että tuntien ulkopuolisten asioiden hoitoon jäisi aikaa.
Niin, opettaja ei voi miellyttää kaikkia. Luokkaretket ja leirikoulut ovat mukavia juttuja lasten kannalta, mutta toisiasia on, että jos opettaja lähtee luokan kanssa leirikouluun, hän on töissä 24/7 huolimatta vanhempien mukanaolosta. Tuollaista panostusta ei vain voi vaatia, vaan sen on oltava täysin vapaaehtoista. Opetus voi olla erinomaista ilman em. juttujakin. Tai se voi olla surkeaa noiden lisien kanssakin.
Mitä tulee opettajan työaikaan, niin minimiopetustunnitkin pitää suunnitella ja valmistella, joten hyvin harva opettaja selviää alle 30h/vko. Tuohon 24 tuntiin viikossa tulee lisäksi pakollinen yt-aika 3h, josta monella koululla tehdään 2h opekokouksina ym.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:08"]
[/quote]
[/quote]
Joo ja näiden lisäksi on haluttava leirikouluun kahjojen teinien henkiä vartioimaan. Mun mielestä jos haluaa olla hyvä Prisman myyjä ja on ylpeä ammatistaan niin pitää sitä murovarastoa auki eikä nillitä.
[/quote]
Opettaja ja myyjä ovatkin ihan toisiinsa verrannollisia ammatteja...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:09"]
Valitusta reksille menemään. Kyllä open pitäisi osoittaa edes vähän omistautuneisuutta, miksi edes sitten on alalla. Opettajan tunnit työsopimuksessa ovat niin pienet juuri siksi että tuntien ulkopuolisten asioiden hoitoon jäisi aikaa.
[/quote]
Reksi on opettaja, jota vituttaa turhat valitukset ja niiden tekijät...
En osaa sanoa luokkaretkistä mitään, mutta se on paha, jos opiskellaan pelkästään kirjoja pänttäämällä. Oppimistulokset jäävät aika laihoiksi. Mutta se on valitettavasti ihan sallittua ja se helpoin ratkaisu opettajalle.
[/quote]
Jos nyt kumminkin edes sen 40h viikossa tekisi. Siihen jää aika paljon aikaa 24 ja 40 tunin väliin, kun tuo suurin lusmu on kohta eläkeiässä, joten tuntien valmisteluun häneltä ei mene aikaa varmaan juuri ollenkaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Opettaja ja myyjä ovatkin ihan toisiinsa verrannollisia ammatteja...
[/quote]
No mikä sinua miellyttäisi enemmän? Lääkäri on varmaan liikaa paskoihin opettajiin verrattuna, mutta joku kuivakka museoihminen varmaan olisi sopiva, tai kirjaston täti. Jos on yhtään ammatillista intoa, kyllä kirjaston täti voi lähteä kulmakunnan nuorisojengin kanssa retkelle kirjallisuuspolulle heti kun kirjaston sulkemisaika koittaa. Samoin vapaapäivänään maanantaina hän ehdottomasti voi, jos on kunnon ihminen, kontaktimuovittaa kirjaston uusimpia hankintoja. Itsepähän on alalle hinkunut! Se nyt vain kuuluu kirjaston hommiin se päällystäminen eikä pelkkä kirjojen järjestely ja lainailu!
En tosiaankaan ole lähdössä valvojaksi yhdellekään murrosikäisten leirikoulureissulle. Järjestäköön vanhempainyhdistys puuharetket koluluajan ulkopuolella, jos se on vanhemmista tärkeää. Oppimisen kanssa noilla reissuilla ei ole mitään tekemistä.
Voi olla että lapsesi luokalla on muutama häirikkö ja opettajan mielestä ei kannata järjestää leirikoulua. Sitäpaitsi leirikoulu nielee rahaa, myyjäisiä ja omaa rahaa kuukausittain? Oletteko valmis seisomaan myyjäisissä sekä laittamaan omaa rahaa kuukausittain. Mun lapsella oli leirikoulu kutosella, itse olin myyjäisissä tiskin takana että ostin muutamia tuotteita plus kerättiin kuukausittain rahaa. opettajan lisäksi oli 3 vanhempaa ja kunnon häirikköä ei ollut yhtäkään.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:17"]
[/quote]
Jos nyt kumminkin edes sen 40h viikossa tekisi. Siihen jää aika paljon aikaa 24 ja 40 tunin väliin, kun tuo suurin lusmu on kohta eläkeiässä, joten tuntien valmisteluun häneltä ei mene aikaa varmaan juuri ollenkaan.
ap
[/quote]
No kuule kun ei tarvii tehdä sitä neljääkymmentä tuntia. Sitä varten opettajien palkka on huonompi kuin muiden vastaavasti koulutettujen.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:15"]
En osaa sanoa luokkaretkistä mitään, mutta se on paha, jos opiskellaan pelkästään kirjoja pänttäämällä. Oppimistulokset jäävät aika laihoiksi. Mutta se on valitettavasti ihan sallittua ja se helpoin ratkaisu opettajalle.
[/quote]se on vanhempien ja oppilaiden tehtävä kerätä rahaa leirikouluun, ei opettajan. Opettaja toteuttaa leirikoulun jos fyrkenlaadia löytyy. No löytyykö sitä? Sinne saa mennä myös ne oppilaat joiden vanhemmat on vähävaraisia ts. ei anna euroakaan.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:07"]
Mikset ap muuta ja vaihda laste koulua, jos kaikilla heillä on huono ope?
[/quote]
Niin.... nuo jäisivät silti toisten lasten riesaksi. Lisäksi opettajaa ja luokkaa ei voi itse valita. Jos hakee toiseen kouluun, reksistä riippuu, kenen luokalle hän tulokkaan ottaa - jos ylipäätään ottaa. Oman koulupiirin lapsilla on oikeus päästä tiettyyn kouluun, muista koulupiireistä otetaan, jos viitsitään ja luokissa katsotaan olevan tilaa.
Noin ihan periaatteen tasolla olen sitä mieltä, että kullakin on velvollisuus hoitaa työnsä hyvin. Eikä niin, että jos mä olen laiska, vaihtakoon koulua ja kuskatkoon omalla kustannuksellaan lasta kauemmas, viisveisaten omista töistään ja työajoistaan. Munkin pomoni ei ehkä ihan tykkäisi, jos sanoisin, että en voi olla ajoissa duunissa, kun pitää viedä lapsi kouluun kauemmas, kun entinen opettaja ei tikkua ristiin viitsinyt panna...
ap
Vanhempainvartit, vanhempainillat ym.on pakollista, mutta leirikoulut ei.
On se aika iso vastuu olla tosiaan 24h vastuussa niistä lapsista.
Innostusta ja kiinnostusta voi osoittaa muutenkin ja vaikka retki mäkkäriin on ok ratkaisu ja suht.helppo järkätä. Se on kyllä outoa, ettei opettaja ehdi (työajallaan) vastata wilma viesteihin.
Jos kerran kaikki te vanhemmat olette innostuneita leirikoulusta tms.jutusta niin miksi ette järjestä? Sen kun varaatte paikan ja valvojat ja pidätte kouluajan ulkopuolella oman juttunne!
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:17"]
En tosiaankaan ole lähdössä valvojaksi yhdellekään murrosikäisten leirikoulureissulle. Järjestäköön vanhempainyhdistys puuharetket koluluajan ulkopuolella, jos se on vanhemmista tärkeää. Oppimisen kanssa noilla reissuilla ei ole mitään tekemistä.
[/quote]Leirikoulu on esim. viikon ja mennään jonnekin ja jotka ei mene niin ne on koulussa.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:09"]
[/quote]
En halua noille vaikeuksia, vaikka harmittaakin. Mutta olen aivan samaa mieltä tuntien suhteen. Toki, joillain luokilla voi olla haastavia oppilaita, mutta tuo yksikin oikein kehui, miten kiltti ja helppo on luokka.
Ja aloittavalla opettajalla voi mennä todella paljon aikaa tuntien valmisteluun ja kokeiden hoitoon, yläluokilla varsinkin. Mutta nyt siis puhutaan alakoulusta ja opettajista, joilla on alalta ja koulusta kymmenien vuosien kokemus.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:15"]
[/quote]se on vanhempien ja oppilaiden tehtävä kerätä rahaa leirikouluun, ei opettajan. Opettaja toteuttaa leirikoulun jos fyrkenlaadia löytyy. No löytyykö sitä? Sinne saa mennä myös ne oppilaat joiden vanhemmat on vähävaraisia ts. ei anna euroakaan.
[/quote]
En puhunut mitään leirikouluista, kuten viestini alussa sanoin, enkä mistään maksullisesta toiminnasta.