Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Argh... ei käy tuuri aina opettajan suhteen.

Vierailija
13.05.2014 |

Kadehdin kaikkia niitä, joiden lapsilla on innostunut ja aktiivinen opettaja.

Meidän muksuille on osunut niitä, jotka eivät nosta pikkurilliäkään, jos se ei ole erikseen heidän työsopimuksessaan tai reksi pakota.

Kiva katsoa, kun taas naapuriluokat lähtevät ties minne retkille ja leirikouluihin. Meidän lasten opettajat ilmoittivat heti kättelyssä, etteivät halua leirikoulua, tai edes luokkaretkeä, koska se vaatisi kouluajan ulkopuolista työtä (=läsnöoloaika retkellä ylittää sen kello 13.15:n, jolloin koulu normisti päättyisi), eikä ylimenevää aikaa saa ottaa vapaana. Vanhemmat olivat ehdottaneet, että voisihan sellaisen retken tehdä, hommaamme ohjelman ja tulemme apuvalvojiksi, mutta sekään ei käynyt.

Luokka kävi kuutosella sitten Mäkkärillä syömässä lähiostarilla. Noin kerran viikossa ainakin joku oppitunti kuitattiin katsomalla videolta joku elokuva - lapsi tykkäsi, mutta opetuksen taso jäi kyllä sanoisinko aika vaatimattomaksi.

Toinen opettaja taas on niin kiireinen, ettei vastaa wilmaviesteihin. Edes niihin, joissa kerrotaan lapsen koulukiusaamisesta.

Kyllä minä sen ymmärrän, että opettajien aika on rajallinen, eikä ihan jokaisesta pikkuasiasta tarvitse olla yhteydessä. Vapaa-aikaakin kunnioitan, enkä ole kertaakaan soitellut kotiin iltaisin tai viikonloppuisin (toinen ei tosin ole antanutkaan omaa numeroaan).

Mutta olisihan se ihan kiva, jos asioita joskus havainnollistettaisiin jollain tekemisellä, eikä pelkästään päntättäisi oppikirjoja.

PS: alakoulun opettajilla on opetusvelvollisuutta minimissään 24, maksimissaankin opetusaika jää alle 30. Päälle tulee kokeita ja wilmaa, mutta siitä kokenut opettaja selviää hyvinkin pienellä vaivannäöllä.

On, on paljon parempia ja aktiivisempiakin opettajia. Olen heidän oppilailleen kade.

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:22"]

Vanhempainvartit, vanhempainillat ym.on pakollista, mutta leirikoulut ei.

On se aika iso vastuu olla tosiaan 24h vastuussa niistä lapsista. 

Innostusta ja kiinnostusta voi osoittaa muutenkin ja vaikka retki mäkkäriin on ok ratkaisu ja suht.helppo järkätä. Se  on kyllä outoa, ettei opettaja ehdi (työajallaan) vastata wilma viesteihin.

Jos kerran kaikki te vanhemmat olette innostuneita leirikoulusta tms.jutusta niin miksi ette järjestä? Sen kun varaatte paikan ja valvojat ja pidätte kouluajan ulkopuolella oman juttunne!

[/quote]leirikoulu on yleensä jossain päin Suomea joss yövytää, ruokaillaan ja on tapahtumia, se ei ole ilmaista ts. vanhemmat kerää eurot miksei oppilaatkin. Välttämättä kaikki opettajat ei halua että leirikouluja järjestetään kun on nikopettereita jotka häslää ja häiriköi ja näiden vanhemmat ei välttämättä lähde valvomaan.

Vierailija
42/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärräthän, että ne luokkaretket eivät ole opettajan työtä? Ovat tähän asti olleet mukava yhteinen päivä, mutta nykyiset säännöt rahankeruusta ja jakamattomasta vastuusta alkaen+järkyttävän huono koulukuri ovat johtaneet siihen, ettei kovinkaan montaa opettajaa enää kiinnosta, valitettavasti!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:17"]

En tosiaankaan ole lähdössä valvojaksi yhdellekään murrosikäisten leirikoulureissulle. Järjestäköön vanhempainyhdistys puuharetket koluluajan ulkopuolella, jos se on vanhemmista tärkeää. Oppimisen kanssa noilla reissuilla ei ole mitään tekemistä.

[/quote]

Olen eri mieltä. Juu, mäkkärikäynti oli silkkaa viihdettä, mutta kyllä se luokkaretki voi olla myös antoisa sivistysmielessä.

Ja haloo, siitä tulisi ehkä 5-6 tuntia ylimääräistä työtä, kun olisimme järjestäneet matkan kyllä itse.

ap

Vierailija
44/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajat  kuitenkin hoitavat työnsä niin ei ole mitään mistä valittaa. Huono tuuri. Jos tarpeeksi pännii niin sitten koulun vaihto.

Vierailija
45/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:08"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:02"]

Mä en vieläkään ymmärrä, miksi opettajan pitäisi tehdä työtä työajan ulkopuolella. Sama olisi vaatia, että kauppaa voi ihan hyvin pitää auki arkena keskiyöhön, ei se ole kuin kolme tuntia lisää myyjän työpäivään.

[/quote]

Kyllä opettajan työhön kuuluu välillä niitä pakollisia ylittymisiä. Niinkuin moneen muuhunkin työhön. Jos on ammatistaan ylpeä  niin kykenee kyllä hoitamaan vanhempainvartit ja koulun juhlat eikä nillitä työajan perään.

[/quote]

Joo ja näiden lisäksi on haluttava leirikouluun kahjojen teinien henkiä vartioimaan. Mun mielestä jos haluaa olla hyvä Prisman myyjä ja on ylpeä ammatistaan niin pitää sitä murovarastoa auki eikä nillitä.

[/quote]

Opettaja ja myyjä ovatkin ihan toisiinsa verrannollisia ammatteja...

[/quote]

No mikä sinua miellyttäisi enemmän? Lääkäri on varmaan liikaa paskoihin opettajiin verrattuna, mutta joku kuivakka museoihminen varmaan olisi sopiva, tai kirjaston täti. Jos on yhtään ammatillista intoa, kyllä kirjaston täti voi lähteä kulmakunnan nuorisojengin kanssa retkelle kirjallisuuspolulle heti kun kirjaston sulkemisaika koittaa. Samoin vapaapäivänään maanantaina hän ehdottomasti voi, jos on kunnon ihminen, kontaktimuovittaa kirjaston uusimpia hankintoja. Itsepähän on alalle hinkunut! Se nyt vain kuuluu kirjaston hommiin se päällystäminen eikä pelkkä kirjojen järjestely ja lainailu!

[/quote]

No. Itse olen toimittaja, enkä voi lähteä siitä, että menen duuniin pää tyhjänä. Kyllä minulta edellytetään, että käytän vapaa-aikaa seuratakseni mediaa. Kännyä on kannettava mukana, ja jos vapaalla ollessani törmään vaikkapa onnettomuuteen, minulta edellytetään, että soitan toimitukseen ja otan siitä kännyllä kuvat nettisivuillemme. Juttukeikkojen valmistelu tapahtuu myös pitkälti vapaa-ajalla.

Liksa on minulla aika sama kuin aineenopettajillakin, mutta loma-aika tietysti hitosti vähäisempi, työaika pidempi ja vuorotyötäkin tämä on.

Ei siinä, en minä valita. Ammatinvalintakysymys.

Mutta jokseenkin turhaa myöskään opettajien kitistä, että on se yhtä hel---tiä, kun pitäisi viitsiä vastata wilmaviesteihin ja keksiä oppilaille havainnollistavaa toimintaa.

Olen siten täysin samaa mieltä ap:n kanssa. Onneksi omalle pojalleni on osunut hyvä ja vaivaa näkevä, innostunut opettaja.

Vierailija
46/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:02"]

Mä en vieläkään ymmärrä, miksi opettajan pitäisi tehdä työtä työajan ulkopuolella. Sama olisi vaatia, että kauppaa voi ihan hyvin pitää auki arkena keskiyöhön, ei se ole kuin kolme tuntia lisää myyjän työpäivään.

[/quote]

Jos nyt kumminkin edes sen 40h viikossa tekisi. Siihen jää aika paljon aikaa 24 ja 40 tunin väliin, kun tuo suurin lusmu on kohta eläkeiässä, joten tuntien valmisteluun häneltä ei mene aikaa varmaan juuri ollenkaan.

ap

[/quote]

No kuule kun ei tarvii tehdä sitä neljääkymmentä tuntia. Sitä varten opettajien palkka on huonompi kuin muiden vastaavasti koulutettujen.

[/quote]

Ei ole. Ihan on keskituloista sakkia.

Vierailija
47/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:15"]

En osaa sanoa luokkaretkistä mitään, mutta se on paha, jos opiskellaan pelkästään kirjoja pänttäämällä. Oppimistulokset jäävät aika laihoiksi. Mutta se on valitettavasti ihan sallittua ja se helpoin ratkaisu opettajalle.

[/quote]se on vanhempien ja oppilaiden tehtävä kerätä rahaa leirikouluun, ei opettajan. Opettaja toteuttaa leirikoulun jos fyrkenlaadia löytyy. No löytyykö sitä? Sinne saa mennä myös ne oppilaat joiden vanhemmat on vähävaraisia ts. ei anna euroakaan.

[/quote]

Totta kai olisimme keränneet rahat itse, ei kukaan ollut edes kuvitellut opettajan siihen ryhtyvän.

ap

Vierailija
48/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koet että opetus on huonoa niin ehdottomasti yhteys rehtoriin tai koulutoimen johtoon jos tunnet että rehtorikaan ei välitä kun on kerta opettaja. Jos toistuvasti yrität tavoittaa opettajaa eikä tämä vastaa wilmassa niin mikset tavoittele puhelimitse? Tai ole taas yhteydessä rehtoriin. 

Sen sijaan tuo että opettaja ei halua tehdä luokan kanssa kevätretkeä ei ole valituksen aihe. Läheskään kaikissa kouluissa ei tehdä retkiä eikä lapsillasi siinä suhteessä ole mitenkään erityisen huono opettaja. 

Vierailija
49/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:26"]

Innostusta ja kiinnostusta voi osoittaa muutenkin ja vaikka retki mäkkäriin on ok ratkaisu ja suht.helppo järkätä. Se  on kyllä outoa, ettei opettaja ehdi (työajallaan) vastata wilma viesteihin.

Jos kerran kaikki te vanhemmat olette innostuneita leirikoulusta tms.jutusta niin miksi ette järjestä? Sen kun varaatte paikan ja valvojat ja pidätte kouluajan ulkopuolella oman juttunne!

[/quote]leirikoulu on yleensä jossain päin Suomea joss yövytää, ruokaillaan ja on tapahtumia, se ei ole ilmaista ts. vanhemmat kerää eurot miksei oppilaatkin. Välttämättä kaikki opettajat ei halua että leirikouluja järjestetään kun on nikopettereita jotka häslää ja häiriköi ja näiden vanhemmat ei välttämättä lähde valvomaan.

[/quote]

Välttämättä ja välttämättä. Nuo olivat esimerkkejä opettajan asenteesta: kaikki ylimääräinen, joka ei ole ehdottoman pakollista, on liikaa.

Luokka on ko. opettajalla aivan erityisen helppo ja kiltti, niin on itse sanonut. Alle parikymmentä oppilasta. Ja tuttuja jo monen vuoden ajalta. Lisäksi luokan vanhemmat olisivat a) keränneet rahat, b) hoitaneet valvonta-avun (esim. itse olisin lähtenyt mukaan), mutta ei. Eikä edes päivä kestänyt luokkaretki sopinut, kun siitä olisi muutama tunti mennyt yli ko. päivän normaalien tuntien.

Ihan tosi.

Onneksi on olemassa kivoja ja vaivaa näkeviäkin opettajia. Olkaa te onnellisia, joille on sellaisia lapsille siunaantunut.

ap

Vierailija
50/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi työlleen omistautunut ja innostunut ope.

Ymmärrän sellaisia, jotka eivät jaksa, koska itsellänikin on jaksaminen välillä koitoksella. Tänäänkin monta tuntia selvittelin ja täyttelin tulevan luokkaretken monimutkaisia vakuutuskuvioita.

Oppitunteihin panostan todella paljon ja käytän aikaa iltaisin. Silti tuntuu, että oppilaat eivät ole koskaan tyytyväisiä. Aina on koulu mälsää eikä useimpia kiinnosta innostua, vaikka kuinka kivaan muotoon olen koittanut teoria-asian tehtävän vääntää.

Koululla tulee vietettyä vähintään 7,5 tuntia päivässä työn touhussa ja siihen päälle ilta- ja viikonlopputyöt. Voi olla, että itsellenikin tulee vielä joskus aika, kun kieltäydyn kaikesta ylimääräisestä.

Vierailija
51/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mietihän vielä.

Ensinnäkin, leirikoulut ja retket olivat esimerkki asenteesta. Paljon muustakin on kyse.

Mutta jos nyt puhutaan vaikkapa leirikoulusta, sitä on todella aika mahdoton järjestää kesäloman aikana. Perheillä on omia menoja, ja mitä siellä tehtäisiin, jos ei kouluopetuksella olisi mitään tekemistä asian kanssa.

Kuten sanoin, olisimme hoitaneet rahankeruut ja järjestelyt, mutta kanta oli kategorinen: ei kiinnosta, koska aiheuttaa ylimääräistä vaivaa.

Olisiko siinä vaiheessa pitänyt nostaa ope luokkahuoneesta ulos ja ruveta omin päin huseeraamaan? Vanhemmat näkevät toisiaan syksyn alussa vanhempainillassa, that's it. Kun siellä tulee kylmää vettä heti niskaan, olisi aikamoinen ihme, jos porukka alkaisin vielä senkin jälkeen ilman opettajaa puuhata omaa toimintaa. Joku roti mielikuvituksellekin.

ap

Vierailija
52/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En missään tapauksessa halua viettää vapaa-aikaani oppilaitteni kanssa. Ikinä. Missään. Töissä on kivaa ja teen sen hyvin, mutta vapaa-aikaani en oppilaille anna. Siksi en mene koskaan leirikouluun. Luokkaretki sen sijaan on koulupäivä. En ymmärrä, mihin perheet tarvitsevat sitä opettajaa siellä leirillänsä. Senkus varaavat majoituksen ja matkan ja ovat reissussa keskenään. Minä myönnän kyllä lomaa. 

Vierailija
53/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten olen apn kanssa samaa mieltä! Mutta leirikoulujen pitämisestä en minäkään välitä.

Olen ope ja kyllä minuakin pikkuisen kismittää, kun itse, omasta vapaasta tahdostani ja innosta tätä työtä ja oppilaita kohtaan, yritän kehittää työmetodeita ja keksiä havainnollistavia kokeita ja elämyksellistä oppimista - ja sitten naapuriope vaan teettää tehtäviä kirjasta. Ja silti on sama liksa. No, eihän se minulta ole pois muuten, mutta olisi mahtavaa välillä järjestää rinnakkaisluokan kanssa yhteisiä teemapäiviä vaikka luonnontieteisiin liittyen. Mutta kun sitä toista opea ei nappaa, niin ei nappaa. Hän ei halua tehdä mitään ylimääräistä, vaikka on minua nuorempi.

Itse tykkään keksiä uutta ja vapaa-ajalla spontaanistikin syntyy ideoita, miten jotain oppisisältöä voisi havainnollistaa. Teemme paljon kokeita ja pieniä retkiä oppilaiden kanssa ja minulla on omia juttuja, kuten parin minuutin taukojumppa joka tunti. Yksi - kaksi päivän taukojumppaa on tanssia. Musiikki päälle ja opettelemme jonkun helpon koreografian, joskus ihan vaan jammaillaan - haluan opettaa oppilaille liikkuvan elämäntavan ja iskostaa todenäköisille tuleville istumatyöntekijöille taukojen pidon tärkeyttä oman hyvinvoinnin vuoksi.

Luokkaretken teemme joka kevät. Mutta matkoihin tai leirikouluun en ole lähtenyt. Syynä se, että yleensä se opettajien hinkuma yön yli retki on joku ruotsinlaivakeikka ja minusta se ei ole mitenkään opetuksellinen. Kerran olen yhden luokan kanssa ollut viikon matkalla Berliinissä. Olihan se hauskaa, mutta harvat vanhemmat on tuollaiseen valmiita keräämään rahaa. Silloin kunnalla oli vielä vähän jaettavaa ja saatiin retkeen vähän rahoitusta.

Olen noihin ehdotuksiin sanonut, että jos mennään pariksi päiväksi Tukholmaan ja käydään museoissa ja muissa kohteissa. Tai leirikoulussa oikeasti on opetuksellista sisältöä, niin sitten. Muuten vanhemmat ovat ihan vapaita vaikka viikonloppuina ja loma-aikoina järjestämään yhteisiä reissuja oppilaille niin paljon kuin sielu sietää. Yleensä kuitenkin se toive on se tylsä ruotsinlaivaristeily. Plääh.

Vierailija
54/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:37"]

Jos koet että opetus on huonoa niin ehdottomasti yhteys rehtoriin tai koulutoimen johtoon jos tunnet että rehtorikaan ei välitä kun on kerta opettaja. Jos toistuvasti yrität tavoittaa opettajaa eikä tämä vastaa wilmassa niin mikset tavoittele puhelimitse? Tai ole taas yhteydessä rehtoriin. 

Sen sijaan tuo että opettaja ei halua tehdä luokan kanssa kevätretkeä ei ole valituksen aihe. Läheskään kaikissa kouluissa ei tehdä retkiä eikä lapsillasi siinä suhteessä ole mitenkään erityisen huono opettaja. 

[/quote]

Mun täytyy sanoa, että olen ollut aikas monessa koulussa sijaisena. Enkä ole koskaan kuullut, ettei jonkinmoista kevätretkeä jonnekin olisi.

Vierailija
55/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No, meidän koulussamme tehdään, ja totta kai lapset vertaavat omaa tilannettaan kavereihin rinnakkaisluokalla.

Ei minua korpeaisi, jos koululla olisi yhteinen linja. Tuo nyt vaan sattuu kuvaamaan ko. tyyppien työasennetta kokonaisuudessaankin.

Mihin soittaisin? Ei ole muuta numeroa kuin opettajainhuone. Kerran kokeilin jättää sinne soittopyynnön, johon ei vastattu.

Muut opettajat vastaavat wilmaviesteihin ja aiemmat opettajat ovat antaneet hätätapauksia varten oman kännykkänsä numeron.

Aika vaikea on valittaa siitä, että opettaja antaa lasten katsoa liikaa videoita. Ko. opettaja on ollut koulussa sen perustamisesta lähtien eli yli 20 vuotta ja rehtorin hyvä ystävä.

Hän on mukava ihminen ja lapset tykkäävät hänestä - totta kai, antaa katsella usein videoita eikä vaadi juuri mitään. Mutta näin äitinä hirvittää se, miten paljon eri aineissa jää joka vuosi lukematta ko. luokka-asteen kirjoista. Paha sanoa, onko se kuinkakin tavallista, kun ei ole alalla itse.

ap

Vierailija
56/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retket ja leirikoulut eivät kuulu opettajan työhön ellei opettaja itse halua. Olen itse järjestänyt päiväretkiä. Kukaan vanhemmista ei ikinä ole halunnut osallistua suunnitteluun tai valvojiksi, joten leirikouluihin en ole ryhtynyt. Sekin kauhistuttaa, että opettajana minulla on jakamaton vastuu, ja jos jollekin oppilaalle sattuu jotakin, olen pian oikeudessa syytettynä. Tämänhetkisen luokkani kanssa en ole edes uskaltanut suunnitella retkeä, sen verran hankalia tapauksia on useampi luokallani. Yksi luokistani keräsi rahaa retkeä varten mutta vanhemmat rupesivat riitelemään keskenään rahasta, joten se jäi toteuttamatta.

Vierailija
57/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:47"]

Muuten olen apn kanssa samaa mieltä! Mutta leirikoulujen pitämisestä en minäkään välitä.

Olen ope ja kyllä minuakin pikkuisen kismittää, kun itse, omasta vapaasta tahdostani ja innosta tätä työtä ja oppilaita kohtaan, yritän kehittää työmetodeita ja keksiä havainnollistavia kokeita ja elämyksellistä oppimista - ja sitten naapuriope vaan teettää tehtäviä kirjasta. Ja silti on sama liksa. No, eihän se minulta ole pois muuten, mutta olisi mahtavaa välillä järjestää rinnakkaisluokan kanssa yhteisiä teemapäiviä vaikka luonnontieteisiin liittyen. Mutta kun sitä toista opea ei nappaa, niin ei nappaa. Hän ei halua tehdä mitään ylimääräistä, vaikka on minua nuorempi.

Itse tykkään keksiä uutta ja vapaa-ajalla spontaanistikin syntyy ideoita, miten jotain oppisisältöä voisi havainnollistaa. Teemme paljon kokeita ja pieniä retkiä oppilaiden kanssa ja minulla on omia juttuja, kuten parin minuutin taukojumppa joka tunti. Yksi - kaksi päivän taukojumppaa on tanssia. Musiikki päälle ja opettelemme jonkun helpon koreografian, joskus ihan vaan jammaillaan - haluan opettaa oppilaille liikkuvan elämäntavan ja iskostaa todenäköisille tuleville istumatyöntekijöille taukojen pidon tärkeyttä oman hyvinvoinnin vuoksi.

Luokkaretken teemme joka kevät. Mutta matkoihin tai leirikouluun en ole lähtenyt. Syynä se, että yleensä se opettajien hinkuma yön yli retki on joku ruotsinlaivakeikka ja minusta se ei ole mitenkään opetuksellinen. Kerran olen yhden luokan kanssa ollut viikon matkalla Berliinissä. Olihan se hauskaa, mutta harvat vanhemmat on tuollaiseen valmiita keräämään rahaa. Silloin kunnalla oli vielä vähän jaettavaa ja saatiin retkeen vähän rahoitusta.

Olen noihin ehdotuksiin sanonut, että jos mennään pariksi päiväksi Tukholmaan ja käydään museoissa ja muissa kohteissa. Tai leirikoulussa oikeasti on opetuksellista sisältöä, niin sitten. Muuten vanhemmat ovat ihan vapaita vaikka viikonloppuina ja loma-aikoina järjestämään yhteisiä reissuja oppilaille niin paljon kuin sielu sietää. Yleensä kuitenkin se toive on se tylsä ruotsinlaivaristeily. Plääh.

[/quote]

Voi, sinunlaisista olen kade. Vaikutat tosi kivalta ja aktiiviselta.

Leirikoulun poisjääminen on minustakin toden sanoakseni aika ymmärrettävää, se vie paaaaaljon enemmän aikaa kuin luokkaretki. Kunhan nyt mainitsin yhtenä esimerkkinä siitä, miten opettaja suhtautuu: ei sovi, koska aiheuttaa ylimääräistä työtä.

Ja sama siis koskee paljon pienempiäkin juttuja. Luokkaretkiä. Tutustumiskäyntejä. Ryhmätöitäkään ei tehdä kuin tosi harvoin. Havainnollistamistakaan ei kuulemani mukaan harrasta, mutta kertoo lapsen mielestä kivoja juttuja lomareissuistaan... ;-)

ap

Vierailija
58/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:09"]

Valitusta reksille menemään. Kyllä open pitäisi osoittaa edes vähän omistautuneisuutta, miksi edes sitten on alalla. Opettajan tunnit työsopimuksessa ovat niin pienet juuri siksi että tuntien ulkopuolisten asioiden hoitoon jäisi aikaa.

[/quote]

En halua noille vaikeuksia, vaikka harmittaakin. Mutta olen aivan samaa mieltä tuntien suhteen. Toki, joillain luokilla voi olla haastavia oppilaita, mutta tuo yksikin oikein kehui, miten kiltti ja helppo on luokka.

Ja aloittavalla opettajalla voi mennä todella paljon aikaa tuntien valmisteluun ja kokeiden hoitoon, yläluokilla varsinkin. Mutta nyt siis puhutaan alakoulusta ja opettajista, joilla on alalta ja koulusta kymmenien vuosien kokemus.

ap

[/quote]sen tiedän että pojan luokalla ei ollut häirikköä, toki vilkkaita lapsia osa mutta ei sellasia että pahaa tekevät kun silmä välttää. Oli onnistunut luokkaretki, asutaan Hgissä ja menivät jonnekin keski-suomeen.

Vierailija
59/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:15"]

En osaa sanoa luokkaretkistä mitään, mutta se on paha, jos opiskellaan pelkästään kirjoja pänttäämällä. Oppimistulokset jäävät aika laihoiksi. Mutta se on valitettavasti ihan sallittua ja se helpoin ratkaisu opettajalle.

[/quote]se on vanhempien ja oppilaiden tehtävä kerätä rahaa leirikouluun, ei opettajan. Opettaja toteuttaa leirikoulun jos fyrkenlaadia löytyy. No löytyykö sitä? Sinne saa mennä myös ne oppilaat joiden vanhemmat on vähävaraisia ts. ei anna euroakaan.

[/quote]

Totta kai olisimme keränneet rahat itse, ei kukaan ollut edes kuvitellut opettajan siihen ryhtyvän.

ap

[/quote]opettajalla on oikeus kieltäytyä, ilmeisesti luokalla oli muutama nikojanika joka häiriköi ja muut kärsii siitä ja opettaja ei riskeerannut olla muutaman päivän kimpassa oppilaiden kanssa ja varmasti ei nikojanikan vanhemmat tule valvomaan vaan ne hyvin käyttäytyvien 2-3 vanhempaa.

Vierailija
60/122 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Opettaja kyllä vastaa, voi olla että päivän parin viiveellä.