Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työntekijä lähti kotiin - lapsi unohtui päiväkodin pihalle

Vierailija
13.05.2014 |

Viisivuotias lapsi jäi yksin päiväkodin pihalle henkilökunnan poistuttua työpaikaltaan Kaarinassa maanantaina iltapäivällä.

Viimeinen päiväkoti Pihlajanmarjan lastenhoitaja lähti töistä kotiin noin kello 16.48 siinä uskossa, että kaikki lapset oli haettu. Kaarinan kaupungin mukaan työntekijä ei myöskään havainnut lapsia piha-alueella ennen kotiinlähtöään tekemässä tarkastuksessa.

Yksi lapsi oli kuitenkin jäänyt päiväkodin portille odottamaan äitiään. Päiväkoti sulkeutuu kello viideltä. Pihalle unohtuneen lapsen äiti tuli hakemaan häntä viittä vaille viisi. Lapsi ehti lopulta olla yksin pihalla noin seitsemän minuutin ajan.

– Päiväkoti pahoittelee tapahtunutta. Jatkossa pidetään huoli siitä, että henkilökunnalla on lapsilistat mukana iltapäiväulkoilussa. Kirjaamalla varmistetaan kaikkien kotiinlähtö. Asiaa käsitellään myös muiden päiväkotien kanssa, kaupunki lupaa tiedotteessaan.

TS

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:26"]Meillä Espoossa taas tapahtui kerran näin. Lupasin hakea alle kolmevuotiaan lapsenlapsen päiväkodista kun vanhemmat olivat ylityössä, oli ilmottu asiata. No menin päiväkodille kolmelta, ovet oli kiinni eikä ollut ketään paikalla. Joku lähellä kulkeva tiesi kertoa että olivat menneet vierailulle toiseen päiväkotiin, juoksin sinne, mutta lasta ei löytynyt sieltä, muu ryhmä kyllä oli! No siinä jo pääsi itku, kukaan ei muistanut milloin oli lasta viimeksi näkynyt. Kukaan ei kukaan lähtenyt edes etsimään lasta..kohauttelivat vain olkapäitään, järkeilin itse miten toimin, juoksin takaisin sinne suljetulle päiväkodille, kiertelin ja hakkasin ovia ja ikkunoita, yhtäkkiä joku vihainen siivooja tuli ovelle, sanoi ettei siellä ole ketään. No minähän tungin pakolla sisään ja sieltähän se itkevä lapsi löytyi lukitun oven takaa, onneksi. Mutta jätti kyllä jälkensä joksikin aikaa ja lapsi otettiinkin pois päiväkodista. Henkilökunta ei esittänyt edes pahoitteluja. Kyllä näitä sattuu, kaikki eivät vaan tule lehtiin.

[/quote]

Herran jumala!! Hirveetä! Saitteko jälkeen päin mitään selvitystä tapahtuneesta?

[/quote]

No eivät ilmeisesti, mutta juttu vähän muutenkin haiskahtaa. Siinä vaiheessa kun lapsi on KADOKSISSA ei kukaan mummeli juoksentele sen perässä, vaan soittaa tietenkin poliisille. Samoin tekee ihan jokainen, jopa huonosti koulutettu ja asiaaosaamaton päiväkodin hoitajakin.

Vierailija
62/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:16"]Huh. Onneksi lapsi pysyi pihalla tallessa. Itse pelkään ihan hirveästi tuota, että joku lapsi onkin vain unohtunut ja olen joskus palannut töihin takaisin puolimatkasta tarkastamaan asiaa.

Kyllä lapsia karkailee ja hetkeksi hukkuu kasvattajien näköpiiristä toisinaan. Tärkeintä on, että asiasta ollaan rehellisiä ja se selvitetään.

Tuon yhden tarina unohdetusta lapsesta oli aivan järkyttävä.

t: varhaiskasvattaja

[/quote]

Meidän 4vee neiti oli kans hukassa kun mentiin hakemaan hoidosta. Piha oli täynnä lapsia, hoitajat jutteli katoksen alla eikä kukaan ollut nähnyt tyttöä. Aikansa kun huudeltiin ja etsittiin oli rakennuksen takana toisen lapsen kanssa. Kotona iski ärsytys kun hoitajat vain juttelee ja sillä välin kaksi lasta lähtenyt omille teilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä voi käsittää näitä. Vielä kamalempaa on, kun olet itse töissä ja isän kanssa sovittu, että isä hakee lapsen ( ei ole tarvetta soitella myöhemmin ja varmistella , kun aamulla niin on sovittu ) ja sitten puhelin soi ja tarhasta soittaa vähän hätääntyneen tarhatädin ääni, että "onko maijasisko jo haettu tarhasta?" Itelle kauhea paniikki päälle,että "en tiedä, kun isän hakuvuoro, mutta eikö teidän pitäisi se tietää" Soitan miehelle ja siellä ne maijasiskon kanssa on ruokakaupassa ja olivat vielä sanoneet omalle toiselle hoitajalle, että lähtevät nyt. Seuraavana päivänä pahoiteltiin että tuli viestikAtkos ennenkuin toinen hoitajista lähti kotii . Näistä pitäisi olla tarkkoja , mielestäni ei tälläisissä asioissa saisi tulla mitään katkoksia, koska itse oikeasti hätäännyin kovin. 

Vierailija
64/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:57"]

Joku sanoi että harjoittelijoilta ei katsota rikosrekisteriä, niin se on puppua. Ainakin minun taustat katsottiin kun menin päiväkotiin töihin.

[/quote]

Olen ollut kohta kolme kuukautta kunnan päiväkodilla töissä, eikä rikosrekisteriäni ole tarkistettu. En ihmettelisi vaikka meidän päiväkodilla kävisi samalla tavalla kuin aloittajan uutisessa, sellasta säätöä siellä on päivästä toiseen. Jos joskus saan lapsia en vie niitä kunnalliseen päivähoitoon puoleksi tunniksikaan.

Nimimerkillä, Kaiken nähnyt

Vierailija
65/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:22"]Minkä takia se työntekijä lähti pois jo varttia ennen päiväkodin sulkeutumista? Jokuhan olisi voinut vaikka unohtaa jotain sinne päiväkotiin, mutta ei olisi saanut enää ketään kiinni. Kyseessä on kaupungin työpaikka eikä mikään yksityisyritys, josta saa poistua milloin mieli tekee.

[/quote]

Kyllä pulju menee kiinni kun vika lapsi lähtee, se on selvä. Kukaan ei ole halukas maksamaan huvin vuoksi siellä päivystämistä.

[/quote]

Et taida olla työelämässä? Niillä hoitajilla on työvuorot kyllä suunniteltu. Ei tehdä ylitöitä eikä saakaan, mutta oma vuoro on hoidettava loppuun asti. Ei päiväkotisa kuulu laittaa kiinni ennen sulkemisaikaa.

[/quote]

Sinä et taida olla päiväkodissa töissä? Nimittäin ylitöitähän siellä tehdään harva se ilta, kun kaikkia lapsia ei ole haettu sulkemisaikaan mennessä tai lapsia on vielä liikaa jäljellä kun oma työaika loppuu. Kun yleesä sulkuilta venyy muutaman minsan liian pitkäksi omaan työaikaan nähden, lähden kyllä hyvällä omallatunnolla kotiin muutaman minuutin etuajassakin, jos se vain onnistuu, eli kaikki lapset on haettu. Jos joku vielä jotain päiväkodista kaipaisi, se saa odottaa seuraavaan päivään. Mulle on tähdellisintä se, että jokainen sai mukaan sen tärkeimmän mitä tuli hakemaan, eli lapsensa.

Vierailija
66/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:36"]

En kyllä voi käsittää näitä. Vielä kamalempaa on, kun olet itse töissä ja isän kanssa sovittu, että isä hakee lapsen ( ei ole tarvetta soitella myöhemmin ja varmistella , kun aamulla niin on sovittu ) ja sitten puhelin soi ja tarhasta soittaa vähän hätääntyneen tarhatädin ääni, että "onko maijasisko jo haettu tarhasta?" Itelle kauhea paniikki päälle,että "en tiedä, kun isän hakuvuoro, mutta eikö teidän pitäisi se tietää" Soitan miehelle ja siellä ne maijasiskon kanssa on ruokakaupassa ja olivat vielä sanoneet omalle toiselle hoitajalle, että lähtevät nyt. Seuraavana päivänä pahoiteltiin että tuli viestikAtkos ennenkuin toinen hoitajista lähti kotii . Näistä pitäisi olla tarkkoja , mielestäni ei tälläisissä asioissa saisi tulla mitään katkoksia, koska itse oikeasti hätäännyin kovin. 

[/quote]

Täh?

Asiahan hoidettiin päiväkodilla tosi hyvin.

Mutta joillekin mikään ei riitä.

Vierailija
67/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaarinan äitikin muistaa olla seuraavan kerran ajoissa hakemassa lastaan.

Vierailija
68/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä ei muuten ole tapahtunut Kaarinassa vaan Piikkiössä, nykyiseltään Kaarinan Piikkiössä.

Vierailija
69/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hakija joutuisi vaikka kolariin hakiessaan lasta hoidosta, jättäisivätkö tädit klo 17.00 hakematta jääneen lapsen yksin hoitopaikkaan? Ehkä.Työaika loppui.

Olimme lastenvalvojien juttusilla, heidän pakottaminaan, emme vapaaehtoisesti. Mutta kas kummaa kun kello alkoi lähetä 16:tta, kaikkosi  lastenvalvojan huoli, kynä putosi kädestä ja hän kiiruhti kotiinsa, vaikka asian selvittely oli kesken. Toinen oli livahtanut paikalta jo aiemmin. Niin nopeasti unohtui heidän itse keksimänsä muka-akuutti huoli.

Olisin kyllä nauranut ääneen, jos ei olisi ollut omasta lapsesta kyse. Tapahtumat oli kuin jostain hassusta mykkäfilmistä. Vastuu oli kuin spagettia, jota täti työnsi toisesta korvastaan sisään ja toisesta korvastaan saman tien ulos, vähän leikitellen sillä, ikään kuin korvien välissä ei olisi ollut mitään.

Vierailija
70/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla ei muuten ole säännöllistä työaikaa. Itse olen tehnyt esim. maastotöitä ja hakenut lapsen heti kun ehtinyt, se on voinut olla mitä vaan klo 15 ja 17 välillä. Vaikea ilmoittaa etukäteen miten pitkään lapsi on kun en itsekään tiedä kauanko minäkin päivänä menee, maastokeikan pituus riippuu lähinnä säästä ja siitä miten paljon on havainnoitavaa eikä sitä tiedä ennen kuin on laskenta-alueella.

t.Ohis

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:18"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:51"]

Ainakin meillä ryhmiksessä oli työvuorot suunniteltu siten, että viimeinen työntekijä lähti töistä yleensä heti viimeisen lapsen lähdettyä. Jos viimeisen hakuajaksi on ilmoitettu 16.30, työntekijä tulee sitten puolta tuntia aikaisemmin töihin kuin niinä päivänä milloin viimeinen on 17.00 asti.

Aamulla ja aamupäivällä on yleensä suurin tarve työntekijöille, joten kyllä se viimeisen työntekijän panos siirretään mieluummin sinne aamupäivään kuin istutetaan joka päivä tyhjässä laitoksessa klo 17 asti.

[/quote]

Mun lapsen hoitoaika on 6.30 - 17.00. Joskus haen jänet 14.30, joskus 17.00. Ei käy edes mielessä ilmoittaa, että sopimukseen kirjatusta hoitoajasta poiketaan sitä lyhentäen.

[/quote]

Sinunlaisten takia siellä on hoitajat väärään aikaan töissä, se siitä laadukkaasta päivähoidosta. Meillä on tarkkaan määritelty hoitoaikojen mukaan työvuorot, jotta aikuiset olisivat paikalla silloin kun lapsetkin. Ja jos vika lapsi haetaan 16.45 niin silloin loppuu myös työvuoro. Vartti laitetaan sinne missä sitä tarvitaan eli aamupäivälle

[/quote]

Vierailija
71/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis! Et saa ikinä kunnan työntekijöitä ymmärtämään epäsäännöllistä työaikaa. Yritetty on. Asiakaskäynnit on ihan sama juttu työelämässä, ikinä et tiedä, koska ne päättyvät.

Vierailija
72/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä en ole vahingossakaan unohtanut hakea lastani hoidosta. En kertaakaan. Lapsi jo aikuinen. Mutta olen kuullut vanhemmista joille on käynyt erehdyksessä näin.

Mitähän tädit ovat tehneet heille?

Vierailija
73/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:46"]

Kaikilla ei muuten ole säännöllistä työaikaa. Itse olen tehnyt esim. maastotöitä ja hakenut lapsen heti kun ehtinyt, se on voinut olla mitä vaan klo 15 ja 17 välillä. Vaikea ilmoittaa etukäteen miten pitkään lapsi on kun en itsekään tiedä kauanko minäkin päivänä menee, maastokeikan pituus riippuu lähinnä säästä ja siitä miten paljon on havainnoitavaa eikä sitä tiedä ennen kuin on laskenta-alueella.

t.Ohis

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:51"]

Ainakin meillä ryhmiksessä oli työvuorot suunniteltu siten, että viimeinen työntekijä lähti töistä yleensä heti viimeisen lapsen lähdettyä. Jos viimeisen hakuajaksi on ilmoitettu 16.30, työntekijä tulee sitten puolta tuntia aikaisemmin töihin kuin niinä päivänä milloin viimeinen on 17.00 asti.

Aamulla ja aamupäivällä on yleensä suurin tarve työntekijöille, joten kyllä se viimeisen työntekijän panos siirretään mieluummin sinne aamupäivään kuin istutetaan joka päivä tyhjässä laitoksessa klo 17 asti.

[/quote]

Mun lapsen hoitoaika on 6.30 - 17.00. Joskus haen jänet 14.30, joskus 17.00. Ei käy edes mielessä ilmoittaa, että sopimukseen kirjatusta hoitoajasta poiketaan sitä lyhentäen.

[/quote]

Sinunlaisten takia siellä on hoitajat väärään aikaan töissä, se siitä laadukkaasta päivähoidosta. Meillä on tarkkaan määritelty hoitoaikojen mukaan työvuorot, jotta aikuiset olisivat paikalla silloin kun lapsetkin. Ja jos vika lapsi haetaan 16.45 niin silloin loppuu myös työvuoro. Vartti laitetaan sinne missä sitä tarvitaan eli aamupäivälle

[/quote]

[/quote]

Kun tein hoitosopimuksen, sovittiin siinä ne aikarajat, joiden rajoissa lapsi on hoidossa. Maksan päivähoitomaksua kuukaudessa noin 300 e ja veroja noin 3000 e, joten mielestäni olen maksanut yhteiskunnalle ihan riittävästi siitä, että lapselleni on tarjolla hoito klo 7 ja 17 välillä. Hoitoajan määritän minä, ei hoitajat! Eikä siellä tarvita hoitajia klo 11.45 - 13.30, koska silloin lapset on päiväunilla yhden hoitajan kanssa ja loput on suunnittelemassa eli kahvilla.

Vierailija
74/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:29"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:22"]Minkä takia se työntekijä lähti pois jo varttia ennen päiväkodin sulkeutumista? Jokuhan olisi voinut vaikka unohtaa jotain sinne päiväkotiin, mutta ei olisi saanut enää ketään kiinni. Kyseessä on kaupungin työpaikka eikä mikään yksityisyritys, josta saa poistua milloin mieli tekee.

[/quote]

Kyllä pulju menee kiinni kun vika lapsi lähtee, se on selvä. Kukaan ei ole halukas maksamaan huvin vuoksi siellä päivystämistä.

[/quote]

Et taida olla työelämässä? Niillä hoitajilla on työvuorot kyllä suunniteltu. Ei tehdä ylitöitä eikä saakaan, mutta oma vuoro on hoidettava loppuun asti. Ei päiväkotisa kuulu laittaa kiinni ennen sulkemisaikaa.

[/quote]

Ai, mä tiedän montakin päiväkotia josta LÄHDETÄÄN aina pois, kun viimeinen lapsi

haettu.Siinä ei ole mitään kummallista.

Vierailija
75/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:52"]

Ikinä en ole vahingossakaan unohtanut hakea lastani hoidosta. En kertaakaan. Lapsi jo aikuinen. Mutta olen kuullut vanhemmista joille on käynyt erehdyksessä näin.

Mitähän tädit ovat tehneet heille?

[/quote]

Mikäli lasta ei viimeistään sulkemisaikaan mennessä ole haettu, aletaan soittamaan vanhemmille ja mahdollisille varahakijoille. Mikäli ketään ei saada kiinni, soitetaan sosiaalipäivystykseen ja lastensuojeluviranomaiset sijoittavat tämän lastenkotiin yöksi. Yhtäkään lasta ei tietoisesti jätetä päiväkodin pihaan yksikseen odottelemaan.

Vierailija
76/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:46"]

t.Ohis

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kun tein hoitosopimuksen, sovittiin siinä ne aikarajat, joiden rajoissa lapsi on hoidossa. Maksan päivähoitomaksua kuukaudessa noin 300 e ja veroja noin 3000 e, joten mielestäni olen maksanut yhteiskunnalle ihan riittävästi siitä, että lapselleni on tarjolla hoito klo 7 ja 17 välillä. Hoitoajan määritän minä, ei hoitajat! Eikä siellä tarvita hoitajia klo 11.45 - 13.30, koska silloin lapset on päiväunilla yhden hoitajan kanssa ja loput on suunnittelemassa eli kahvilla.

[/quote]

Ja se meinaat, että ne lopettaa kesken päivän työsnä ja menee tunniksij kotiin ja tulevat sitten takaisin jatkamaan päivää, kun lapset heräävät ? Onko sulla itselläsi taukoja töissä ? Jos on, niin koetappa ymmärtää, että ne tauot kuuluvat muillekin kuin sulle ! Sinä sinä sin ä - joo, huomaan kyllä - olet itsekeskeinen ihminen.

Vierailija
77/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan kaakossa, missä on tuo lappu systeemi. Meillä myös infotaan, kun lapsia lähetetään ulos. Eli huudellaan ovella, että nyt tulee Matti-Irmeli ja Pekka-Emma ulos jne. Ja isompia muistutetaan huutelemaan, että mä tulin nyt. Eli ulkona olevat tietävät ketkä on jo ulkona ja ketkä on vielä sisällä pukemassa.

Ja sisälle kun tullaan, niin taas infotaan, ketkä menee sisälle.

Ja toiseksi viimeinen täti sanoo aina viimeiselle tädille ennen lähtöään, että kaikki meidän lapset on haettu eli täällä on nyt sitten vaan enää teidän pojat tai muistutetaan, että se pikku VilleUrsula haetaan sitten tänään vasta klo 17.00 eikä puolelta, niin kuin normaalisti ym. 

Vierailija
78/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 19:37"]

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:57"]

Joku sanoi että harjoittelijoilta ei katsota rikosrekisteriä, niin se on puppua. Ainakin minun taustat katsottiin kun menin päiväkotiin töihin.

[/quote]

Olen ollut kohta kolme kuukautta kunnan päiväkodilla töissä, eikä rikosrekisteriäni ole tarkistettu. En ihmettelisi vaikka meidän päiväkodilla kävisi samalla tavalla kuin aloittajan uutisessa, sellasta säätöä siellä on päivästä toiseen. Jos joskus saan lapsia en vie niitä kunnalliseen päivähoitoon puoleksi tunniksikaan.

Nimimerkillä, Kaiken nähnyt

[/quote]

Meillä piti kyllä itse tilata rikosrekisteri ote lapsien kanssa työskentelyyn ja viedä se johtajalle.

Vierailija
79/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh miten tuo on mahdollista? Meillä Oulussa ainakin on päiväkodissa ollut jo parisen vuotta lätkät jotka kuitataan puhelimeen kun lapsi tulee ja lähtee.. ja hoitajat kyllä näkee että kuka on lähtenyt ja kuka ei

Vierailija
80/82 |
13.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2014 klo 18:26"]Jos illassa on vain yksi työntekijä, niin hänen on hyvä olla päiväkodissa jo kauemmin työssä ollut, joka tuntee lapsiryhmän ja lasten vanhemmat (henkilön, joka lapsen hoidosta hakee).

[/quote]

Itse olen keikkaillut eri päiväkodeissa muutaman vuoden ajan ja minut on usein määrätty sulkemisvuoroon, jos olen yhtään pidemmän sijaisuuden tehnyt. Eräässä paikassa tein kyllä vain päivän sijaisuuden ja olin silti sulkuvuorossa. Että kaunis ajatushan tuo on, mutta sijaiset on niin helppoa laittaa siihen inhottavaan vikaan vuoroon..

Lähes joka paikassa, missä olen sijaistamassa ollut, on ollut käytössä lapsilistat, joihin merkataan jokaisen lapsen päivän tärkeimmät tapahtumat ja josta on helppo pitää kirjaa siitä, keitä on vielä paikalla. Jos listaa ei ole ollut, olen kirjoittanut sellaisen itselleni. Ainakin itselle tuntuisi turvattomalta tutussakin päiväkodissa, jos en koko ajan pitäisi kirjaa paikalla olevista lapsista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kaksi