Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kokemusta Erätukun ulkoiluvaatteista?

Vierailija
11.05.2014 |

Millaisella mitoituksella ne menvät (tukeva/hoikka)? Pitääkö hyvin tuulta? Onko kukaan käyttänyt niitä kuoriasuja vesisateessa? Pärjäsitkö kuivana vai tuliko vesi läpi? Korvaako kumisen sadeasun ulkoilussa? Muita huomioita? Ajatus olisi hankkia ulkoilupuku joka menisi keväästä syksyyn yleisasuna ja lisäksi kesällä sadeasuna.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaankin parempi kuin tavallinen tuulipuku joka pikemminkin imee kuin pitää vettä.

Vierailija
2/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyviä. Kuoriasulla voi olla ihan vesisateessa, ei tule läpi. Mitoitus on aika väljä. Olen normaalisti M-koon ihminen, mutta muistaakseni Erätukun kalvoasu on kokoa S. Eli syötin omat mitat sivuille, niin se laski minkä kokoinen puku mulle tulee ja tulos oli S. Sopiva on. Erittäin hyviä, myös kenkiä kokeiltu, ne on ok, mutta varsinkin puvut on ihan huippuja. Air Tex 2 -kalvolla muistaakseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkö ne ihan kunnon rankkasateenkin niin ettei puvun sisällä kastu yhtään?

Vierailija
4/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko muilla? Säilyykö se vedenpito-ominaisuus myös pesuissa ja onko myös huppu vedenpitävää kangasta?

Vierailija
5/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väljä mitoitus muuten, mutta vyötäröltä tiukahko tällaiselle normaalipainoiselle, jolla rasva vyötäröllä. Mulle sopi XS muuten, mutta vyötäröltä ei, piti vähän muuttaa napin paikkaa. Yleensä olen S-kokoa. Mulla on kylkiäsenä tulleet fleece (nytkin päällä) ja pipo kovassa käytössä. Kuoripukua ei ole minulla, mutta minulla on tämä ulkoilupuku: http://www.eratukku.fi/ulkoilu/vaatteet/ulkoilupuvut/rita-ulkoilupuku-p-20924.html

hiukan vanhempaa mallia, eli vähän erilaiset kuviot. Tuo takki+fleece yhdessä on hyvä kun on pari astetta lämmintä ja menee töihin, illalla kun on 10 astetta, voi heittää fleecen välistä pois. Pipo on tosi hyvä lenkkeilypipo.

Mutta sitten negatiivista: Mulla oli aiemmin kevyttoppapuku ja sen housut oli tosi huonot, aivan järkyttävän väljät. Takki ok. 

Vierailija
6/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen unohti, että tuo puku pitää pienen sateen. 

Vierailija
7/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinnoista päätellen epäilen niiden eettisyyttä. Mutta mitäs siitä, kun halvalla saa.

Vierailija
8/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti 6, juuri näitä pukuja tarkoitin, sitä on myyty sekä ulkoilu- että kuoripuvun nimellä. Tuossakin jonka laitoit lukee tekstissä kuoripuku. Käveletkö/pyöräiletkö työmatkat? Miten olet pärjännyt huonommilla säillä kun sataa ja tuulee? Minä tarvitsen työmatkapyöräilyyn asun jossa ei tarvitse tulla perille läpimärkänä kuten viime kesänä tuulipuvussa. Tänä vuonna ei vielä ole sateita osunut kohdalle. Ja kiva jos saa fleesen ja pipon samaan hintaan:-)

Vierailija
9/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:41"]

Hinnoista päätellen epäilen niiden eettisyyttä. Mutta mitäs siitä, kun halvalla saa.

[/quote]

Yhtä eettisiä kuin ne, jotka tehdään hikipajoilla, mutta hinta tulee siitä, että joku lätkäiseen pienin kätösin jonkun merkin siihen kylkeen. Eettisesti tehtyjä ulkoilupukuja ei enää löydy. En usko, että Häglofsit (vaimikäsenytolikaan) on tehty yhtään sen eettisemmin, mutta merkki maksaa. 

Vierailija
10/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toista kertaa osta ko kaupan tuotteita, siis mitään. Huonoja ja umpisurkeita.

Vierailija
11/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutonen ajaa pyörällä, asun rannikolla, missä tuulee, ja työmatka on noin 4 km. Eli tuulista on. Tuulta pitää hyvin ja fleecen kanssa juuri näillä keleillä ollut aamulla sopiva, sitten illalla tosiaan kun on lämpimämpää, jätän fleecen pois. Kovalla sateella housut falskaa vähän polvista, mutta mulla puku on jo aika kulunut. 

Vierailija
12/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kauppaan/nettisivuille ja katso tuotteen tiedoista sen vesipilari. Jos vesipilari on vähintään 10 000-20 000 mm, niin vedenpitävyys on hyvä rankemmallakin sateella. Haltin, Haglöfsin ym. kuoriasujen vesipitävyys on 40 000-50 000.

mm. Jo, olikohan se 4000 mm vesipilaria voi sanoa vedenpitäväksi, mutta se ei oikeasti vielä pidä vettä rankemmalla sateella kovin kauaa, toki jonkin aikaa pysyy kuivana siinäkin. Mutta jos tarkoitus on ulkoilla säällä kuin säällä pidempiä aikoja, kannattaa ostaa edes se 10 000-20 000 mm vesipilariarvolla varustettu asu.

Kalvoasuja, samalla tavalla kuin kaikkia muitakin teknisiä materiaaleja pitää nimenomaan pestä mahdollisimman usein, koska lika ja hien suolot tukkivat kankaan huokoset ja sen hengittävyys kärsii. Kun kangas ei hengitä, kosteus ei pääse siirtämään pois iholta: tulee märkä ja nihkeä olo ja lopuksi paleltaa. Lika myös hapertaa kangasta. Kuoriasut voi käsitellä pesujen jälkeen suihkeella, joka muodostaa kankaan pinnalle vettä hylkivän kalvon, koska tämä kalvo luonnollisesti kuluu käytössä ja pesuissa. Näitä suihkeita saa urheilu- ja retkeilukaupoista.

Vierailija
13/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on sekä Erätukun että Haltin kuorihousut. Niissä on huima laatuero! Ensinmainittu kahisee ja on väljä, jälkimmäinen on paljon miellyttävämpää ja ohuempaa materiaalia. Erätukun pöksyilläkin toki pärjää, mutta itse suosittelen investoimaan laadukkaampiin. Sen kerran kun housut hankkii, ovat kuitenkin pitkäaikainen investointi.

Vierailija
14/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:48"]Mene kauppaan/nettisivuille ja katso tuotteen tiedoista sen vesipilari. Jos vesipilari on vähintään 10 000-20 000 mm, niin vedenpitävyys on hyvä rankemmallakin sateella. Haltin, Haglöfsin ym. kuoriasujen vesipitävyys on 40 000-50 000.

mm. Jo, olikohan se 4000 mm vesipilaria voi sanoa vedenpitäväksi, mutta se ei oikeasti vielä pidä vettä rankemmalla sateella kovin kauaa, toki jonkin aikaa pysyy kuivana siinäkin. Mutta jos tarkoitus on ulkoilla säällä kuin säällä pidempiä aikoja, kannattaa ostaa edes se 10 000-20 000 mm vesipilariarvolla varustettu asu.

Kalvoasuja, samalla tavalla kuin kaikkia muitakin teknisiä materiaaleja pitää nimenomaan pestä mahdollisimman usein, koska lika ja hien suolot tukkivat kankaan huokoset ja sen hengittävyys kärsii. Kun kangas ei hengitä, kosteus ei pääse siirtämään pois iholta: tulee märkä ja nihkeä olo ja lopuksi paleltaa. Lika myös hapertaa kangasta. Kuoriasut voi käsitellä pesujen jälkeen suihkeella, joka muodostaa kankaan pinnalle vettä hylkivän kalvon, koska tämä kalvo luonnollisesti kuluu käytössä ja pesuissa. Näitä suihkeita saa urheilu- ja retkeilukaupoista.

[/quote]

Hups, anteeksi kirjoitusvirheet - kirjoitin puhelimella, liian isot sormet mininäppikselle... ;)

Vierailija
15/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:47"]

Kutonen ajaa pyörällä, asun rannikolla, missä tuulee, ja työmatka on noin 4 km. Eli tuulista on. Tuulta pitää hyvin ja fleecen kanssa juuri näillä keleillä ollut aamulla sopiva, sitten illalla tosiaan kun on lämpimämpää, jätän fleecen pois. Kovalla sateella housut falskaa vähän polvista, mutta mulla puku on jo aika kulunut. 

[/quote]

Eli polvia lukuunottamatta pysyt täysin kuivana kaatosateellakin? Sellainenkin asu on jo paljon paljon parempi kuin tämä minun joka laskee vedet heti sisään ihan kauttaaltaan. Ja tämä on kuitenkin maksanut lähes yhtä paljon joten hinta-laatusuhteessa häviää sun puvulle mennen tullen. Urheilukaupasta kun kysyin vedenpitävää asua niin se olisi maksanut ihan tolkuttomasti.

Vierailija
16/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:55"]

Hups, anteeksi kirjoitusvirheet - kirjoitin puhelimella, liian isot sormet mininäppikselle... ;)

[/quote]

Jaa, oliko siellä virheitä, minä en edes huomannut kun keskityin itse asiaan;-) Erätukun sivuilta en löytänyt noita vesipilarimerkintöjä enkä liioin nylyisestä tuulipuvustanikaan. Mun työmatka on kuitenkin vain puolisen tuntia, paljonkohan siinä pitäisi tuo arvo olla jos sen rankkasateessa fillaroi?

Vierailija
17/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja kannattaa myös tarkistaa, onko tuotteen saumat teipattu; muuten vesi tulee saumoista läpi. Voi tuntua mitättömältä asialta, mutta ei ole sitä.

Mulla on joku vanha north facen softsell-takki, joka on pysyny useita vuosia ihan hyvänä, mutta se ei tietenkään ole vedenpitävä, eikä sellaiseksi tarkoitettukaan, joten erätukun vaatteiden vedenpitävyydestä ei ole itsellä kokemusta. Näköjään käyttävät air tex 2 -kalvoa, mutta pikagooglailulla ei netistä selvinnyt sen vesipilari- eikä hengittävyysarvoja.

Kannattaa siis muistaa katsoa toki myös se hengittävyysarvo. Jos kangas ei hengitä, niin olo on kuin kura-asussa. En muista, paljonko hengittävyysarvon olisi hyvä olla, mutta googlaamalla tai kaupasta kysymällä selvennee. :) -13&15

Vierailija
18/21 |
11.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 23:05"][quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:55"]

[/quote]

Jaa, oliko siellä virheitä, minä en edes huomannut kun keskityin itse asiaan;-) Erätukun sivuilta en löytänyt noita vesipilarimerkintöjä enkä liioin nylyisestä tuulipuvustanikaan. Mun työmatka on kuitenkin vain puolisen tuntia, paljonkohan siinä pitäisi tuo arvo olla jos sen rankkasateessa fillaroi?

[/quote]

No katselisin ehkä 10 000 mm ja sitä korkeampia arvoja. Varmasti tuon puoli tuntia, pidempäänkin ehkä, pysyy sillä 5000 mm arvolla kuivana ellei sada aivan saavista kaatamalla, mutta pyöräillessä polvista tulee vesi läpi helposti vielä noilla vesipilariarvoilla.

-15 & 18

Vierailija
19/21 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:46"]

En toista kertaa osta ko kaupan tuotteita, siis mitään. Huonoja ja umpisurkeita.

[/quote]

Mikä siinä sitten oli vikana? Tuliko vesi läpi vai jotain muuta vikaa?

Vierailija
20/21 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:41"]

[/quote]

Eipä taida valmistukseen osallistuville työntekijöille mennä mistään puvusta kovin kummoista korvausta.  Merkkiulkoiluvaatteissa kaupan katteet ovat ihan valtavia. En näe mitään eettistä maksaa mielettömiä katteita kaupalle ja jollekin nimekkäälle suunnittelijalle. Kävin kerran kysymässä vedenpitävää asua urheilu- ja retkeilyvaatteita myyvästä kaupasta juuri tuollaiseen työmatkapyöräilyyn ja kun myyjä hoksasi että kastuminen oli minulle oikeasti ongelma niin johan alkoi hinta nousta. Muutaman kilsan työmatkalle olisi pitänyt ostaa joku älyttömän kallis satojen eurojen asu ja myyjä selvästi väisti kysymykseni halvemmista malleista. Jäi ostamatta sillä kertaa.