Opettajan koulutus yliopistossa
Olen harkinnut, että hankkisin opettajan tutkinnon oman alani opintojen lisäksi. Onko tuo opettajan koulutus jokin sivuaine, joka minun tulisi siis heti valita sivuaineeksi vai voiko sen käydä nopeasti esimerkiksi vähän ennen valmistumista? Tarkoitus olisi hankkia siis sellainen opettajan koulutus, että pystyn halutessani opettamaan omani alani asioita esimerkiksi AMK:ssa tai ammattikoulussa. Ei siis tarkoitus ole alkaa opettamaan missään ala- tai yläasteella.
Kommentit (24)
Lasketaan sivuaineeksi,eikä ainakaan minusta ollut mitenkään vaikeaa päästä. Soveltuvuuskoe oli haastattelu aineiston pohjalta.
Ainakin ne, jotka tähtäävät alusta asti opettajan uralle, hakevat opettajakoulutukseen ensimmäisen tai toisen opiskeluvuoden aikana. Tällöin opetusharjoittelu ja kasvatustieteelliset opinnot kulkevat aineopintojen sivussa. Jos taas on jo suorittanut tutkinnon, joutuu hakemaan erikseen opetusharjoitteluun ja se kestää lukuvuoden. Tietääkseni tämä opetusharjoittelu on kelpaava myös ammatillisella puolella. Harjoitteluun kuuluu teoriaopintoja kasvatustieteen ja pedagogiikan alalta, erilaisia ryhmätöitä, oppituntien seuraamista ja tietysti oppituntien pitoa. Harjoittelu on täyspäiväistä hommaa, jos haluaa menestyä ja saada hyvän arvosanan.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:50"]
Mutta jos olet siis nyt yliopistossa, niin haet jonain vuonna pedagogisiin, opinnot kestää yhden lukuvuoden ja saat pätevyyden sen opiskelemasi alan aineenopettajaksi. Opettajaopintoihin on erikseen yleensä pääsykokeet/soveltuvuuskokeet myös yliopiston tutkinto-opiskelijoille.
[/quote]
Eli onko tuo koulutus sitten ylimääräinen oman koulutukseni lisäksi. Siis tarkoitan sitä, että eikö näitä opettajaopintojen pisteitä voida laskea vapaasti valinnaisiin aineisiin? Kuinka hankala tuonne on ylipäänsä hakea? Minkälainen täytyy olla, että pääsee soveltuvuuskokeesta läpi?
[/quote]
Sun kannattais varmaan selvittää nämä asiat sieltä sun omasta yliopistosta, ne kun vaihtelee jonkun verran yliopistoittain.
[/quote]
En ole vielä päässyt yliopistoon. Tänä vuonna vasta haen, joten jo etukäteen vähän suunnittelen :)
yliopiston pedagogisiin kun hakee, pitää hakea joko aikuisopintoihin (antaisi ammatilliselle puolelle kelpoisuuden) tai peruskoulu/lukio eli sillä on vähän väliä kumman valitset. Täällä esim. HY:n tietoja
http://www.helsinki.fi/okl/koulutukset/aineenopettajan/esittely.html
Kannattaa ehdottomasti suorittaa pätevyys nyt, kun sulla on siihen opinto-oikeus yliopistossa. Valmistumisen jälkeen opekoulutukseen on tosi vaikea päästä! Nimim. Kokemusta on...
Justhan toi ap kertoi, ettei ole edes vielä yliopistossa :D ja tiedoksi, ei sinne ammattikorkeakouluun kukaan suoraan opettamaan mene, pitää olla jotain annettavaa ensin. Yleensä esim. työura ja tohtorin opinnot.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:42"]
Tarkoitus olisi hankkia siis sellainen opettajan koulutus, että pystyn halutessani opettamaan omani alani asioita esimerkiksi AMK:ssa tai ammattikoulussa. Ei siis tarkoitus ole alkaa opettamaan missään ala- tai yläasteella.
[/quote]
Opettajan pätevyys eli pedagogiset opinnot on sama kaikille asteille. Sillä pätevyydellä voi opettaa kutosluokasta niin pitkälle kuin itsellä rahkeita riittää missä tahansa koulussa. Pedagogiset opinnot ovat vuoden mittaiset ja ne sisältävät kasvatustieteiden opintoja ja opetusharjoittelua jne. Ne voi suorittaa muiden opintojen ohessa tai valmistumisen jälkeen erillisinä opintoina. Niihin pitää aina hakea erikseen. Vain ala-asteen luokanopettajat ja opon ja erityisopettajan pätevyys hankitaan eri tavoin.
Onkohan minun sitten järkevää hankkia pätevyys vain "varmuuden vuoksi"? En vielä osaa sanoa, mihin elämä vie ja minkälaiseen ammattiin tulen lopulta päätymään alallani (olettaen, että nyt pääsen edes yliopistoon). Olin miettinyt, että tavallaan varmuuden vuoksi hankkisin pätevyyden, jos sitten jossain vaiheessa tekisi mieli opettaa sitä työssään oppimaa muille. Ilmeisesti kuitenkin ammattikoulussa ja AMK:ssakin on opettajia, joilla ei edes ole oikeaa opettajatutkintoa hankittua (opettajana voi kai toimia tietyn ajan, kunnes tuo pätevyys olisi pakko hankkia jos olen oikein ymmärtänyt).
Minä pyrin nyt. Olen siis valmis maisteri. Riippuu ihan omasta aineesta. Omaani otetaan enemmän kuin oli hakijoita eli immeisesti pääsen...
17 jatkaa että aikoinaan menin töihin heti tokana opintovuonna. Nyt otin irtisanomispaketin ja opiskelen työttömyyspäivärahalla. Järkevää!
Mitä alaa pyrit lukemaan yliopistoon? Opettajan kelpoisuus edellyttää pedagogisten opintojen lisäksi tietyn opetettavan aineen opintoja (jos siis aineenopettajista puhutaan). Oletko hakemassa lukemaan ainetta, joka toimii opettavana aineena?
Useimmat aineenopettajat työskentelevät yleissivistävön koulutuksen parissa eli peruskouluissa ja lukioissa. Sen sijaan ammattikouluissa ja ammattikorkeakouluissa ammatillisten aineiden opettajilla on yleensä taustalla kyseisen ammattialan koulutus. Toki sieltäkin yleissivistävien aineiden opettajia löytyy, mutta he ovat vähemmistönä.
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:08"]
Onkohan minun sitten järkevää hankkia pätevyys vain "varmuuden vuoksi"? En vielä osaa sanoa, mihin elämä vie ja minkälaiseen ammattiin tulen lopulta päätymään alallani (olettaen, että nyt pääsen edes yliopistoon). Olin miettinyt, että tavallaan varmuuden vuoksi hankkisin pätevyyden, jos sitten jossain vaiheessa tekisi mieli opettaa sitä työssään oppimaa muille. Ilmeisesti kuitenkin ammattikoulussa ja AMK:ssakin on opettajia, joilla ei edes ole oikeaa opettajatutkintoa hankittua (opettajana voi kai toimia tietyn ajan, kunnes tuo pätevyys olisi pakko hankkia jos olen oikein ymmärtänyt).
[/quote]
Jos vain pääset pedagogisiin opintoihin jo opiskeluaikana, niin tee se! Itse tein sen virheen että jätin hakematta. Koulutus kuitenkin sellainen, että pedagogiset opinnot olisivat välttämättömät. Nyt en niihin enää pääse... tai ehkä joskus tulevaisuudessa vielä yritän.
Jos sulla ap ei ole yliopistotutkintoa tai oikeutta siihen, niin ammatillinen opekoulutus on sitten se sun vaihtoehto.
Mitä ajattelit opettaa amk:ssa tai amiksessa? Miltä pohjalta? Tuntuu oudolta, että niputat amk:n ja amiksen, koska amk on korkeakoulu ja siellä uudet opettajat on poikkeuksetta lukuunottamatta lisureita tai tohtoreita paitsi jossain pakollisissa kielissä, joissa ovat sitten kieltenopeja. Amikseen voi päästä matalemmallakin pohjalla kuten insinöörit ja jopa ihan teknikot ja vastaavat, joilla on rautainen käytännönkokemus. Mulle tulee vaan kysymyksestäsi mieleen, että keksit alkaa opettajaksi vailla mitään käsitystä edes siitä, mitä se sinulta milläkin kouluasteella vaatii ja miten käytännössä voisit niihin hommiin päästä. Ei sinne kävellä vaan sisään.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 00:53"]
Jos sulla ap ei ole yliopistotutkintoa tai oikeutta siihen, niin ammatillinen opekoulutus on sitten se sun vaihtoehto.
Mitä ajattelit opettaa amk:ssa tai amiksessa? Miltä pohjalta? Tuntuu oudolta, että niputat amk:n ja amiksen, koska amk on korkeakoulu ja siellä uudet opettajat on poikkeuksetta lukuunottamatta lisureita tai tohtoreita paitsi jossain pakollisissa kielissä, joissa ovat sitten kieltenopeja. Amikseen voi päästä matalemmallakin pohjalla kuten insinöörit ja jopa ihan teknikot ja vastaavat, joilla on rautainen käytännönkokemus. Mulle tulee vaan kysymyksestäsi mieleen, että keksit alkaa opettajaksi vailla mitään käsitystä edes siitä, mitä se sinulta milläkin kouluasteella vaatii ja miten käytännössä voisit niihin hommiin päästä. Ei sinne kävellä vaan sisään.
[/quote]
Olen hakemassa yliopistoon. Alani on sellainen, että sitä voi opettaa lähinnä vain ammattikouluissa ja AMK:ssa. Vähän niin kuin esimerkiksi sähkötyöt, leivonta yms. Olen tehnyt jo oman alani töitä muutaman vuoden, mutta haluan silti oppia vielä enemmän teoriaa, joten haen yliopistoon. Sitä myötä ehkä pääsen asiantuntijatehtäviin. Mutta yksi vaihtoehto on jossain vaiheessa opettaa myös muille. Olen itse opiskellut AMK:ssa, jossa kaikilla opettajilla ei käsittääkseni ollut opettajakoulutusta ja osa opiskeli sitä samaan aikaan opettamisen ohella. Itse sain ainakin sen käsityksen, että pari vuotta voinee AMK:ssakin opettaa oman alansa asioita, kunnes olisi pakko hankkia se opettajakoulutus? Voin muistaa väärinkin. Enkä ole vielä alkamassa opettajaksi vaan haluan tavallaan pitää sen oven auki, joten mielestäni nyt se koulutus olisi järkevää hommata, jos ja kun yliopistoon ovet aukeavat. Ja siksihän minä tämän kysymyksen kysyinkin, koska minä en tiedä asiasta mitään.
en tiedä onko noi vaatimukset muuttuneet, mutta aiemmin ainakin riitti vain tietty määrä suoritettuja opintoja omalta alaltaan, jotta psytyi opettamaan alemman tason koulussa.
Yliopistossa otat ehdottomasti sivuaineeksesi opettajaopinnot. Siinä tulee samalla kaksi kärpästä yhdellä iskulla: open pätevyys ja se tutkintoon kuuluva sivuaine. Niihin opeopintoihin on varmasti pääsykoe, mutta uskon, että pääset sisälle. Kannattaa hakea opeopintoihin heti kun se on mahdollista (en muista, onko mahdollista hakea heti eka vuonna vai oliko siinä joku "raja").
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 22:22"]
Mitä alaa pyrit lukemaan yliopistoon? Opettajan kelpoisuus edellyttää pedagogisten opintojen lisäksi tietyn opetettavan aineen opintoja (jos siis aineenopettajista puhutaan). Oletko hakemassa lukemaan ainetta, joka toimii opettavana aineena?
Useimmat aineenopettajat työskentelevät yleissivistävön koulutuksen parissa eli peruskouluissa ja lukioissa. Sen sijaan ammattikouluissa ja ammattikorkeakouluissa ammatillisten aineiden opettajilla on yleensä taustalla kyseisen ammattialan koulutus. Toki sieltäkin yleissivistävien aineiden opettajia löytyy, mutta he ovat vähemmistönä.
[/quote]
Nyt kun opiskelet itsellesi yliopistotutkinnon (aineenopettajan pätevyydellä) niin saat opettaa kaikilla "alemmilla" tasoilla, eli peruskoulussa & lukiossa ainettasi, amiksessa mahdollista yleisainettasi tai jos sinulla on ennestään jokin amk-tutkinto työkokemuksineen, niin sitä ammattiainetta. Tämän jälkeen sinun ei tarvitse enää käydä erikseen ammattipedagogisia, koska yhdet pedagogiset antavat sinulle pätevyyden jo. Ja maisterina voit opettaa myös amk:ssa ja yliopistossa, jos siellä on sinulle sopivia aineita.
Opettaja-ammattikorkeakoulussa hankit ammatillisen pedagogisen pätevyyden. Pääsyvaatimuksena oli muistaakseni useamman vuoden oman alan työkokemus.
Vai olikohan se nimi kuitenkin ammatillinen opettajakorkeakoulu.
t. 2
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:54"]
[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:50"]
Mutta jos olet siis nyt yliopistossa, niin haet jonain vuonna pedagogisiin, opinnot kestää yhden lukuvuoden ja saat pätevyyden sen opiskelemasi alan aineenopettajaksi. Opettajaopintoihin on erikseen yleensä pääsykokeet/soveltuvuuskokeet myös yliopiston tutkinto-opiskelijoille.
[/quote]
Eli onko tuo koulutus sitten ylimääräinen oman koulutukseni lisäksi. Siis tarkoitan sitä, että eikö näitä opettajaopintojen pisteitä voida laskea vapaasti valinnaisiin aineisiin? Kuinka hankala tuonne on ylipäänsä hakea? Minkälainen täytyy olla, että pääsee soveltuvuuskokeesta läpi?
[/quote]
Sun kannattais varmaan selvittää nämä asiat sieltä sun omasta yliopistosta, ne kun vaihtelee jonkun verran yliopistoittain.