Mitä lahjaksi päiväkodin tädeille ja opettajille
Minulla on esikoinen ekaluokalla ja kaksi päiväkodissa. Kyselen teiltä kokeneemmilta neuvoja, miten muistatte opettajia ja päiväkodin tätejä keväällä. Pitääkö muistaa lapsen jokaista hoitajaa ja muistatteko koulussa kouluavustajia.
Olen vain miettinyt, että tulee aika kalliiksi kaikille ostaa lahjoja, kun tässä on tulossa parit ylioppilasjuhlatkin. Joten kaipailisin jotain sellaista parinkympin lahjaa per täti. Enempää minulla ei ole varaa sijoittaa, koska päiväkodissa kummallakin lapsella on kolme hoitajaa ryhmässä ja lapsen luokassa opettaja ja kaksi kouluavustajaa. Noihin menee jo 160 euroa, jos laitan jotain parillakympillä. Isompiin lahjoihin ei tällä hetkellä ole oikein varaa.
Kommentit (82)
En anna lahjoja opettajille tai päiväkotitädeille. Yleensä olen kiitänyt heitä ja antanut positiivista palautetta.
Lapsen ryhmässä on kolme "tätiä". Kuuluuko joululahja viedä jokaiselle vai vaan sille omahoitajalle. Mulla lapset ekaa vuotta päiväkodissa, joten en tunne etikettiä :D Niin ja suunnitelmissa on vaan itse tehdä lapsen kanssa yhdessä joulukoriste. Ei siis mitään kallista.
Meidän perhe ei ole vienyt kenellekkään mitään ikinä. Oikein huvittaa kun kannetaan harrastusten vetäjille, päiväkodintädeille ja sedille, opettajille jne. krääsää. Kyllä siinä saa kynttilöitä poltella vaikka molemmista päistä :D Eikä ole lasten arvosanoihin vaikuttanut, tai ehkä saavat kymppejä sen vuoksi kun eivät raahaa sitä romua niille. Ainoa järkevä ratkaisu on se että luokka itse kerää rahaa ja osta opettajalle kimpassa jotain. Tälläiseen ollaan osallistuttu. Silti sen luokan prinsessan äiti oli tuupannut itse ostamansa lahjan mukaan...
Mä oon vienyt aina vaan jotain "hyötykasveja", amppelitomaatteja, amppelimansikoita tms. kevätjuhliin. Joulun alla olen leiponut tms. ja silloin toki lasten puhe/toimintaterapeutitkin ovat saaneet "oman osansa"
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 07:12"]Mä oon vienyt aina vaan jotain "hyötykasveja", amppelitomaatteja, amppelimansikoita tms. kevätjuhliin. Joulun alla olen leiponut tms. ja silloin toki lasten puhe/toimintaterapeutitkin ovat saaneet "oman osansa"
[/quote]
Tälle peesi. Syötävät jutut on kivoja. Tai kukat jotka voi laittaa parvekkeelle.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:39"]
Viiniä tai suklaata esimerkiksi tai paketti servettejä ;-) Tai sit ihan kiitokset riittää myös.
t. päiväkodin täti
[/quote]
Minustakin olisi kiva saada vaikka hyvää viiniä tai jokin juustotarjotin. Ei mitään lapsen tekemiä kakkuja ja pullia, joita ei ihan oikeasti tule syötyä, koska kotien hygienia on monesti vähän mitä sattuu.
Hyvä viini maistuu kesällä terassilla kivalle.
Eikö lastentarhanopettajien pitäisi olla aivan onnesta mykkänä savimöykyistä, joihin on työnnetty hammastikkuja ja vessapaperirullista, joihin on liimattu suikale paperia. Eikä vaatia mitään viinipulloja.
Aika moni näyttää luulevan, että päiväkodeissa askarrellaan savimöykkyjä ja vessapaperirulla-askarteluja ihan vain äitien kiusaksi, kun täällä niitä ehdotellaan vastavuoroisesti päiväkodin kasvattajille lahjaksi. Päiväkotien materiaalimäärärahat ovat niin pienet, että kunnollisiin tarvikkeisiin on harvassa paikassa rahaa. Vanhempainyhdistykset voisivatkin auttaa välineiden hankinnnassa keräämällä niihin rahaa. Paras lahja opeille on tuoda päiväkotiin askartelu yms. materiaaleja, vaikka jokin ajankohtainen satukirja. Tai ryhmään uusi palapeli tai jotain, mikä ilahduttaa lapsia. Hyvin monissa päiväkodeissa varustelutaso on mitätön, verorahat eivät muuhun riitä.
Ei niille opettajille mitään kannata antaa. Ne saa ihan palkkaa tekemästään työstä, eli eivät ole mitään vapaaehtoisia hyväntekijöitä.
Tätini on opettaja ja joka joulu saamme häneltä "lahjaksi", kaiken sen romun jota oppilaiden vanhemmat hänelle "kiitokseksi" kiikuttavat... Ja kukat menee mummolle.
Ei paljoa kiinnosta enää saada mitään iittalan tuikkuja tai aaltomaljakoita, tuikuista puhumattakaan.
Juu minustakin tuntuisi kyllä todella tekopyhältä ja mielistelyltä kiittää vanhempia siitä, että olen saanut opettaa heidän lapsiaan. Just joo. Työtänihän minä teen, ja minulle maksetaan siitä palkkaa. Pidän työstäni, mutta ei minun siitä vanhempia tarvitse kiittää. Ihme matelua.
T. Se ope, joka ei odota lahjoja
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 21:23"]Et oo tosissas? :D
[/quote]
Samaa mietin. T.yksi ope
Mä en tod.haluaisi lapsen tekemää töherrystä lahjaksi!t.pväkodin täti
Saan monesti suklaata jouluksi oppilailta perheineen. Se vain etten itse pysty syömään suklaata ollenkaan. En kehtaa sitä sanoa.
" Minusta alkoholin antaminen on poissuljettu A) koska usein lapsi vie lahjan B) koska kaikki eivät tosiaan käytä alkoholia"
Aivan, sillä lain mukaan alle 18-vuotias ei saa edes pitää hallussaan minkäänlaista alkoholijuomaa. Jos poliisi tapaa alaikäisellä alkoholijuomia, niin juomat menevät valtiolle ja rikesakkoa räpsähtää vähintäin 50 euroa, jonka vanhemmat tietysti maksavat.
Uskomatonta, että täällä niin opettajat kuin vanhemmatkin kannustavat lasta lain rikkomiseen ja antavat omalla käytöksellään esimerkin, että viinipullon antaminen lahjaksi (aikuiselle) on ok. ja hyväksyttävää, vaikka se on laissa kielletty.
Mua ei suoraan sanoen kiinnosta ne lasten tekeleet,menee roskiin vaikka työstäni tykkäänkin. Mutta kynttilä,kukka (kukista tykkään tosi paljon), suklaa, glöki, kasvonaamio.. jotain pientä. Mutta kaikki kimaltelevat joulupukki hahmot on ihan karseita,samoin yksittäiset mukit tms..
En ole opettaja enkä hoitaja, mutta saa paljon lahjoja esim. jouluna. Eikä se ole ollenkaan kivaa, kuin tuikkulaseja, pyyhkeitä jne. on jo nurkat täynnä. Enkä halua ainuttakaan rasvapurkkia tai saippua palaa, vihdoista puhumattakaan. Ja alkoholia en käytä.
Kaikki on mennyt jo useamman vuoden hyväntekeväisyyteen - kukat vanhustenkotiin, sairaaloihin jne. Elintarvikkeet ja muut lahjat vähävaraisille, jakavat siellä ylimääräisen. Viinipullotkin menevät kiertoon. Ja näin olen kuullut monen muunkin tekevän, mutta eikö vanhemmat voisi lahjoittaa lahjarahan suoraan hyväntekeväisyyteen.
Mitä te oikein ihmiset ajattelette, jos opettajalla on luokalla 30 lasta, niin se onb aikamoinen röykkiö määrä tavaraa, joka kevät ja mahdollisesti joulu ja kun se kerrotaan useammalla vuodella, niin niitä tuikkulasia on pilvin pimein, samoin avaamattomia rasvapurkkeja, suklaata jne. siinä vähitellen menee lahjanarvostus kokonaan ja siitä tulee riesa.
Lapsen tekemä joulukortti riitää mainiosti ja vähän jouluntoivotuksia päälle.
Ajattelin antaa tiskirätit lapsen hoitotädeille, jossa jouluinen kuva ja hyvän joulun toivotus. Käytetään aikansa ja voi heittää joulun jälkeen roskiin. Netti on pullollaan tällaisia tähän aikaan.
36 jatkaa aloittajalle vastaten. Minusta 20 euroa per ope on tosi suuri summa. Jos lahjat haluat ostaa, niin ei siihen noin paljoa tarvitse käyttää. Minulle mieluisia lahjoja ovat mm: kukat, pussi irtoteetä, Iittalan tuikkukippo (hinta alle kympin), keittiöpyyhe, suklaa yms.
Mitään ei tarvitse ostaa ja kortti on myös tosi kiva.
Äiti ja lastenhoitaja