Mitä lahjaksi päiväkodin tädeille ja opettajille
Minulla on esikoinen ekaluokalla ja kaksi päiväkodissa. Kyselen teiltä kokeneemmilta neuvoja, miten muistatte opettajia ja päiväkodin tätejä keväällä. Pitääkö muistaa lapsen jokaista hoitajaa ja muistatteko koulussa kouluavustajia.
Olen vain miettinyt, että tulee aika kalliiksi kaikille ostaa lahjoja, kun tässä on tulossa parit ylioppilasjuhlatkin. Joten kaipailisin jotain sellaista parinkympin lahjaa per täti. Enempää minulla ei ole varaa sijoittaa, koska päiväkodissa kummallakin lapsella on kolme hoitajaa ryhmässä ja lapsen luokassa opettaja ja kaksi kouluavustajaa. Noihin menee jo 160 euroa, jos laitan jotain parillakympillä. Isompiin lahjoihin ei tällä hetkellä ole oikein varaa.
Kommentit (82)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2014 klo 22:17"]
EI MITÄÄN. On täysin absurdi olettamus, että päiväkodin tädit pitäisi lahjoa, kyseessä on julkinen virka, joten kyseessä on ihan oikea lahjus. Eli syyllistyt rikokseen lahjomalla. You've got it?
[/quote]
Ainoa päiväkodin työntekijä, joka on virkasuhteessa, on johtaja. ;)
Annoimme viime vuonna lapsiryhmän työntekijöille hierontalahjakortit. Yleensä suosimme jotakin syötävää/ juotavaa joko kahvihuoneeseen kaikkien työntekijöiden yhteiseksi iloksi tai sitten työntekijöille henkilökohtaiseen käyttöön kotiin vietäväksi. Hyötykasvit (yrtit, amppelimansikat tms.) ovat kivoja.
Annetaanko nämä jutut kevätjuhlassa vai silloin kun lapsi jää kesälomalle päiväkodista?
Hmm.. kun lapsi siirtyi eskarista pois, vein omalle tädille kassillisen istutettavia yrttejä, istutuslapion jne. Tiesin että asuu okt ja tykkää puutarhahommista. Ajattelin että olisi vähän kesäkukkia erikoisempi juttu
Siis koska tämmöistä on alettu tehdä? Itse 90-luvulla ala-asteella ei opeille mitään lahjoja ostettu! Miettikää nyt ku luokassa tai ryhmässä on 20 tai ylikin lasta ja jokanen kiikuttaa jotai mukeja ja tuikkuja ja joka ikinen vuosi!! Miettikää sitä romun määrää.
Ei mitään.
Jos välttämättä haluaa jotain antaa, niin kortti riittää.
T. Ope
Ei tarvii mitään. Tosiaan, sydämestä tullut kiitos on tarpeeksi ja lämmittää tosi paljon.
Ollessani päiväkotiavustajana sain yhden lapsen vanhemmilta joululahjan ja toisen lapsen vanhemmilta lahjan, kun heidän pilttinsä vaihtoi päiväkotia. Tietysti olin kiitollinen, mutta olihan se vähän jännä tilanne. Kyllä se ääneen sanottu kiitos on parasta.
Eräälle äidille kerroin viimeisenä työpäivänäni, että olen vikaa päivää töissä ja hän kävi lapsensa kanssa halaamassa minua, kiitti menneestä 1,5 vuodesta ja toivotti onnea opiskeluihin. Tuo hetki on jäänyt mieleen yhtenä parhaimmista.:)
T. Lastenohjaaja-opiskelija.
Minä olen antanut päiväkotiin ison karkkilaatikon tai vaikka cream crackereita ja juustoja - eli jotain sellaista, jonka voivat laittaa kahvihuoneeseen kaikille tarjolle, niin ei tarvitse muistaa jokaista hoitajaa erikseen, eikä opettajien kaapit pullistele kipoista ja kupeista.
24 jatkaa.
Vein itse paperia päiväkotiin, jossa työskentelin. Isäni on töissä kopiokeskuksessa ja siellä oli muutamia rullia valkoista jämäpaperia ja arkeittain erivärisiä papereita ja kartonkeja, jotka olivat heille hyödyttömiä. Heillä on kuulemma tapana lahjoittaa tuo tavara yleensäkin jollekin päiväkodille ja antoivat sen tuona vuonna "minun" päikkärilleni.:) Tykkäsivät.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 09:33"]Aika moni näyttää luulevan, että päiväkodeissa askarrellaan savimöykkyjä ja vessapaperirulla-askarteluja ihan vain äitien kiusaksi, kun täällä niitä ehdotellaan vastavuoroisesti päiväkodin kasvattajille lahjaksi. Päiväkotien materiaalimäärärahat ovat niin pienet, että kunnollisiin tarvikkeisiin on harvassa paikassa rahaa. Vanhempainyhdistykset voisivatkin auttaa välineiden hankinnnassa keräämällä niihin rahaa. Paras lahja opeille on tuoda päiväkotiin askartelu yms. materiaaleja, vaikka jokin ajankohtainen satukirja. Tai ryhmään uusi palapeli tai jotain, mikä ilahduttaa lapsia. Hyvin monissa päiväkodeissa varustelutaso on mitätön, verorahat eivät muuhun riitä.
[/quote] nyt lama-aikana vanhempienkin rahat on niin tiukilla, että on härskiä toivoa jotain parinkympinviiniä lahjaksi. Ryhmässä on monta työntekijää ja lapsiavoi olla useampi. Satanen voi olla iso raha monelle äidille ja tiukkaa tulee seuraavaksi kuukaudeksi, että saa lto.t ja lähärit lahjottua
Palapelin tai paperin toivominen lasten käyttöön ryhmään ei kai ole sama asia kuin härski toive pyytää parinkympin viiniä? Ja käsittääkseni se että joku kertoi pitävänsä viinilahjoista ei tarkoita, että kaikkien vanhempien pitäisi sellainen ostaa, vaan se oli vastaus tämän ketjun aloittajalle joka kyseli parinkympin hintaisia lahjavihjeitä ja siten ihan korrekti ehdotus ja vastaus aloittajan kysymykseen.
Opettajat ja päiväkotihenkilökunta on kyllä ahneita. Palkka tulee joka kuukausi, joten sen ja kiitoksen pitäisi riittää.
En ole ikinä ymmärtänyt, että lahjoja odotetaan käsi ojossa kevätjuhlien aikaa. Ihan palkkatyötä teette, kuten muutkin.
Kunnioittaisin suunnattomasti sitä opettajaa, joka laittaisi wilmaan viestin, että olen saanut opettaa lapsianne tämän vuoden. Toivon, että sijoittaisitte minulle suunnittelemanne lahjarahat lapseenne kesällä ja järjestäisitte hänelle jotain kivaa. Minä olen aikuinen ihminen ja saan kunnalta korvauksen työstäni.
Eivät opettajat odota mitään lahjoja, tämä keskustelu on ihan typerä. olen itse opettaja enkä odota itse lahjoja tai lahjo lapseni hoitajia päiväkodissa muuta kuin kiitoksella. Tämä lahjojen pakko-ostaminen on ihan vanhempien oma harhaluulo. Emme me laske/muista/välitä kuka lahjoja antoi, kuka ei. Suullisesti tai sähköpostilla annettu positiivinen palaute on se, mikä lämmittää eniten ja jää mieleen.
Parilla kympillä voisi ostaa esim. halvan kuoharin, kynttilöitä, tuikkukipon, tyynyliinan, vähän kalliimman käsirasvan/vartalovoiteen, hömppäromaanin, koriste-esineen (jos tietää millaisesta tyylistä tykkää), nätin kukkapuskan...
En tajua mitä ihmiset täällä niuhottaa opettajien lahjoista ja siitä että opettaja mukamas saa palkkaa kunnalta ja sen pitäisi riittää. Kyllä ope on kiitoksensa ansainnut myös lapsilta/vanhemmilta, ja JOKAINEN minun tietämäni päikyn/koulun opettaja tykkää lahjoista,. Meillä laitetaan open lahjaan tänä vuonna kolmisenkymppiä, mutta eipä se tunnu missään kun ajattelee että kyse on kuitenkin koko lukuvuoden kestävästä työstä. :)
yläkoulun luokanvalvojana kaipaisin jotakin muistamista tänän lukuvuoden rumban lopuksi. Työmäärä luokanvalvojana kasvaa joka vuosi kun keksitään kasvatuskeskusteluja jne joten muistakaapa myös meitä murkkujen opejakin eikä vain pienten!
[quote author="Vierailija" time="12.05.2014 klo 13:42"]
Parilla kympillä voisi ostaa esim. halvan kuoharin, kynttilöitä, tuikkukipon, tyynyliinan, vähän kalliimman käsirasvan/vartalovoiteen, hömppäromaanin, koriste-esineen (jos tietää millaisesta tyylistä tykkää), nätin kukkapuskan...
En tajua mitä ihmiset täällä niuhottaa opettajien lahjoista ja siitä että opettaja mukamas saa palkkaa kunnalta ja sen pitäisi riittää. Kyllä ope on kiitoksensa ansainnut myös lapsilta/vanhemmilta, ja JOKAINEN minun tietämäni päikyn/koulun opettaja tykkää lahjoista,. Meillä laitetaan open lahjaan tänä vuonna kolmisenkymppiä, mutta eipä se tunnu missään kun ajattelee että kyse on kuitenkin koko lukuvuoden kestävästä työstä. :)
[/quote]
Minä ostan jotain rasvaa, luultavasti jotain apteekista saatavaa laadukasta, Vichy, Dr.Hauchka tms. Olen ajatellut että yhden lahjan arvo olisin m. 20-25 eur. Hoitajia on 3 + 1 työkkärin kautta oleva "harjoittelija".
Ärsyttää kun joidenkin mielestä hoitaja tai opettaja ei ole lahjaa ansainnut. Minä annan lahjan tärkeille ihmisille ja nyt tärkeitä ihmisiä ovat ne jotka hoitavat minun lastani joka päivä kun olen töissä! Toki saavat palkkansakin, mutta lahja onkin lahja! Saan minäkin töistäni palkkaa, sen lisäksi työnantaja muistaa meitä jouluna ja kesällä jollain pienellä lahjalla. Eivät ne lahjat ole mun elämää mullistaneet, mutta ainahan se on kiva saada joku muistaminen ja kiitos.
Varmasti monessa työssä saadaan lahjoja asiakkailta, siihen on jokin euromääräinen raja milloin tulkitaan "lahjukseksi", ja joitain tekemistä verotuksen kanssa.
Tuskin ne hoitajat ja opettajat kaupungilta mitään lahjoja saa, niin miksi niitä ei voisi muistaa ja osoittaa kiitosta jollain pienellä lahjalla.
Meillä lapsi vaihtaa päiväkotia joten turha kenenkään ajatella että lahjoisin hoitajat.
Henkilökuntaan kuuluu päteviä opettajia sekä hoitajia. Kaikki eivät ole hoitajia. Kukaan ei ole täti.
Ymmärrän puhekielisyyden, mutta ei ole mitään ammatin arvostusta laskevampaa kuin tädittely, kun on kuitenkin käynyt yliopistollisen opettajankoulutuksen. (kasvatustieteen kandidaatti tai maisteri) Myöskään hoitajat eivät ole ’tätejä’ vaan tekevät omaa hoitotyötään.
Itse hämmästelen miten uutena asiana tämä monille tulee.
"Haluttais joo viedä viinipullot mutta jotenkin pelkään että loukkaa (entä jos onkin absolutisti tai vaikla lestadiolainen/muuten vain uskonnollinen alkoolin suhteen?) Noita asioita en tiedä lapseni hoitajista."
Kuulepas, miksi luulet että lestadiolainen loukkaantuisi viinipullosta? Oletus on että lasten vanhemmat eivät tiedä opettajien/hoitajien vakaumuksia, joten ostat mitä itse haluat. Vaikka en itse käytä lestadiolaisena alkoholia, viinipullon saadessani kiitin kauniisti enkä tietenkään osoittanut mieltä etteivät voineet tietää vakaumuksestani. Minun puolestani kiitos riittäisi, mutta jos joku haluaa tuoda lahjan niin omapa on asiansa. Kalliit lahjat lähinnä hämmentävät ja ovat kiusallisia.
Olen joskus antanut jalkojenhoitopaketin: jalkarasvan, raspin ja jalkasuolaa, ja kirjoittanut korttiin, että kesällä on jalkojen aika levätä, kiitos kun olet jaksanut kulkea lapseni vierellä.
Joskus olen antanut kynttilöitä ja serviettejä erivärisissä seteissä ja jättänyt ne ryhmään yhteisesti, niin että tädit saavat valita mieleisensä.
Annoin viimeisenä päiväkotikeväänä kaikille työntekijöille yhteisen picnickassin ja kuohuviiniä+makuvissyä. Ostin vain kuivatavaraa: oliiveja, keksejä, hilloja jne. niin että ne voi käyttää jonain sopivana hetkenä, tai sitten vaikka jakaa kaikille, jos yhteistä illanviettoa ei saada aikaan. Olen kyllä ollut huomaavinani perjantai-illan säpinästä, että työntekijöillä on toisinaan tapana viettää yhteistä iltaa.
Lisäksi olen usein kysellyt lapsilta muistoja ja ajatuksia pkn aikuisista ja kirjoittanut ne korttiin yhdessä kiitosten kanssa.
Esikoisen luokka antaa aina yhteisen Stockan lahjakortin ja kukan.
Vierailija kirjoitti:
Siis koska tämmöistä on alettu tehdä? Itse 90-luvulla ala-asteella ei opeille mitään lahjoja ostettu! Miettikää nyt ku luokassa tai ryhmässä on 20 tai ylikin lasta ja jokanen kiikuttaa jotai mukeja ja tuikkuja ja joka ikinen vuosi!! Miettikää sitä romun määrää.
Äitini oli opo 80-luvulla ja sai aina paljon lahjoja. Oma suosikkini oli iso nalle, jonka tietysti omin. Toinen juhlapäivä oli penkkaripäivä, kun äiti tuli kotiin ison karkkisäkin kanssa.
Ollaan henkilökunnan kanssa sovittu, että se lapsi jonka vanhemmat tuo parhaimmat muistamiset, saa seuraavana vuonna juustoa näkkärin päälle.